Uitwerking Ambulance - Behandelen van patienten

  • Ik ben het eens dat de ambu meldingen meer naar het realisme kunnen worden opgebouwd.
    Zeker een paar extra voertuigen zullen een mooie toevoeging zijn.


    De naamgeving vind ik goed zoals het is. Als mensen 112 bellen geven ze meestal ook niet de naam, maar meestal een omschrijving van wat er aan de hand is. En zelf ben ik ook van mening dat het leuker is als je ook echt begrijpt wat er staat. Dus wanneer je medische termen gaat gebruiken zullen vele niet eens meer weten waar het over gaat, waarbij het plezier er misschien ook een beetje van af gaat.
    Heb zelf al verschillende keren 112 gebeld of erbij geweest dat er 112 werd gebeld. En heb hier nog eigenlijk nooit gehoord dat mensen van die medische termen gebruiken. Daarom vind ik het ook iets minder realistisch.

  • Of een optie o.i.d. in je meldkamer waarbij je kan kiezen tussen 'Jip en Janneke taal' en medische termen?
    Hiermee kun je zelf bepalen welke je wilt gebruiken

    Kom nog wel eens met suggesties :thumbsup:
    Misschien niet altijd goed, maar tis iets xD
    Af en toe internet ervoor afspeuren :P

  • Kijk, dat is informatie waar we inderdaad wat aan hebben.


    Rapid Responder kan ik kort over zijn; die gaan wij toevoegen.


    De lijst met incidenten en eventuele opschaling bekijken moet geen probleem zijn.
    Daar hebben we op dit moment geen tijd voor, door de opschaling van de rode tak die nu wordt behandeld, maar kunnen we in de toekomst zeker doen.


    Triage hebben we nog nooit echt uitgewerkt, zal voorlopig ook niet gebeuren.
    GGB willen wij zeker wel invoeren en meldingen willen wij - als dit kan - wel baseren op Code 10, 20, 30 etc.
    Maar of wij dit ook echt kenbaar maken of dat dit alleen een houvast is voor ons bij het schrijven van meldingen, ik denk voorlopig het laatste...

  • Ik ben het eens dat de ambu meldingen meer naar het realisme kunnen worden opgebouwd.
    Zeker een paar extra voertuigen zullen een mooie toevoeging zijn.


    De naamgeving vind ik goed zoals het is. Als mensen 112 bellen geven ze meestal ook niet de naam, maar meestal een omschrijving van wat er aan de hand is. En zelf ben ik ook van mening dat het leuker is als je ook echt begrijpt wat er staat. Dus wanneer je medische termen gaat gebruiken zullen vele niet eens meer weten waar het over gaat, waarbij het plezier er misschien ook een beetje van af gaat.
    Heb zelf al verschillende keren 112 gebeld of erbij geweest dat er 112 werd gebeld. En heb hier nog eigenlijk nooit gehoord dat mensen van die medische termen gebruiken. Daarom vind ik het ook iets minder realistisch.

    Ik denk dat sommige meldingen nog beter kunnen. Wat burnie zegt: "Wat betreft de terminologie: voor iedere aandoening is een medische term, een term die iedereen wel kan snappen en een jip-en-janneke term." Ik denk dat als we in het midden kunnen zitten dat het wat realistischer is, maar dat het voor iedereen duidelijk moet zijn.


    Wat je zegt klopt deels. Ja, als een leek de meldkamer belt vragen ze om een omschrijving en in ja/nee-vragen en zij zullen in jip en janneke-taal tegen die mensen spreken. Maar de systemen en de code waarop een centralist uitkomt zijn medische termen. Ook wat wordt doorgegeven aan de ambulance in het MDT over de melding is in vaktaal. Een huisarts die de meldkamer belt voor vervoer en de overdracht doet, doet dat ook met termen omdat het voor iedereen duidelijk is. Centralisten die uitvragen bij de meldkamer moeten verpleegkundige zijn om een goede inschatting te maken en er kennis van hebben.
    Dus het klopt dat er naar mensen die 112 bellen eenvoudig wordt gesproken, maar achter de schermen gaat het vaak verder als vaktaal. En omdat we de meldkamer zijn en ambulances naar meldingen sturen, denk ik dat we het iets realistischer kunnen maken voor termen te gebruiken die iets beter klinken maar alsnog duidelijk zijn voor iedereen.

  • Het uitgangspunt voor het spel is inderdaad dat men op de meldkamer is, maar de binnenkomende incidenten in het scherm simuleren een telefoontje van een beller, niet de doorzet naar de voertuigen. Althans, dat is het uitgangspunt dat wij hebben gehanteerd en daar gaan we ook niet van afwijken.


    Voor de incidenten voor de rode tak werkt dit hetzelfde. Meldingen komen binnen als bijvoorbeeld "Brand in woonkamer", dat is ook niet hoe het via bijvoorbeeld P2000 naar de blusgroepen en het voertuig wordt gestuurd, maar simuleert de omschrijving die een melder kan geven bij het bellen.


    Dat de huidige ambulancemeldingen wellicht niet helemaal goed zijn, ja daar kan ik het zeker mee eens zijn. Dat er zaken veranderd kunnen worden, ook helemaal mee eens. Wij hebben niet de kennis in het team om dat helemaal perfect te maken, dus zoals @Data heeft aangegeven staan wij open voor aanpassingen. Het uitgangspunt blijft dat de tekst de melder simuleert, ingewikkelde medische termen passen dus ook niet helemaal. Zeker niet als we ook nog eens rekening moeten houden met de speelbaarheid van het spel voor iedereen.

  • Super goed om hier spelers uit het echte leven te vinden die zo veel informatie willen delen. Bedankt daarvoor! Ik wil graag aan Timo het volgende toevoegen:




    De grootste technische uitdaging momenteel is om 2 ambulances aan 1 patiënt te laten werken. Ja dat hebben we nu al bij de MMT maar dat is toch net even anders. Wanneer dat geregeld is kunnen we pas aan de slag met reanimatie, de meest gevraagde inzet die momenteel nog niet mogelijk is.


    De huidige insteek van 1 ovd-g bij 4 slachtoffers of meer vind ik ook discutabel. Graag jullie mening hierover.


    MICU transporten staat momenteel ook hoog aan Sebastian's Duitse lijstje.
    Ook heb ik begrepen dat er een systeem komt van "Zorgambulance+". Dan krijgen we straks 3 type zorgambulances in het spel?


    En als laatste, laten we niet vergeten om met een schuin oog naar de Belgen te kijken. Want ook voor hun willen we het speelbaar houden, ondanks dat dat momenteel eigenlijk helemaal 'niet' is omdat hun systeem anders is.

  • Beste Woukaa en timo,


    Ik wil graag helpen en misschien bernie89 ook omdat hij bij een RAV werkt. Als er een lijst is met meldingen kan ik daar naar kijken en een suggestie doen. Dan kunnen jullie daarvoor beslissen.
    Ik ben erg enthousiast over de reanimatie die in de pijplijn zit. Komt die dan samen met de responder zodat die eventueel samen ook ingezet kunnen worden? Ik kan me goed voorstellen dat sommige zaken moeilijk technisch haalbaar zijn. Maar tot die tijd wacht ik geduldig. :)


    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de inzetcritiria zijn en wanneer precies de OvDG wordt ingezet.(aantal slachtofers etc) Maar we hebben meldingen hier met minder slachtoffers. Zoals een code 20 (20-29 slachtoffers) waarbij 1 OvDG zou moeten zijn, dat kan denk ik niet. Dus misschien moet in het spel de drempel iets naar beneden en een OvDG al bij minder slachtoffers worden ingezet. Zelf vind ik het prima 1 OvDG bij 4 slachtoffers, maar als het anders moet maakt het mij niet zo uit.


    Ik had zelf ook een suggestie gedaan voor de MICU en ik weet zeker dat het een leuke toevoeging gaat zijn in het spel. Ik ben erg beniewd!
    Ik denk dat dat een medium care-ambulance wordt? Een zorgambulance is voor stabiele patiënten. Dan heb je in sommige RAV's ook een meduim care-ambu met een monitor er ook in. Die kan ook patiënten vervoeren die bewaakt moeten worden tijdens transport. Deze auto is iets uitgebreider dan de zorgambulance, maar heeft niet alles aan boord van een ALS ambulance. Ik hou van de diversiteit en realiteit dus ben erg beniewd.


    Gr Jeroen

  • Ik heb soms trouwens ook het idee dat de OvD-G ingezet wordt bij bijv. ernstige ingevallen met 1 of 2 slachtoffers.


    Ik weet niet of het volgende klopt. Je mag mij verbeteren:


    - De OvD-G beslist bij enstige ongevallen naar welke ziekenhuizen de slachtoffers naartoe moeten


    - Ter ondersteuning bij grote branden zonder slachtoffers. Waarbij er wel kans bestaat maar de OvD-G staat alleen paraat en voert dan alleen overleg tussen de hulpdiensten


    - In sommige regio’s zoals Utrecht heeft de OvD-G twee functies: OvD-G/Rapid responser

  • MICU transporten staat momenteel ook hoog aan Sebastian's Duitse lijstje.
    Ook heb ik begrepen dat er een systeem komt van "Zorgambulance+". Dan krijgen we straks 3 type zorgambulances in het spel?

    Wat ik nu ga zeggen hoort hier misschien niet helemaal thuis, maar om er in een ander topic naar te verwijzen vind ik ook zo wat.


    Met betrekking tot wat je hier zegt: ik hoop niet dat het prioriteitenlijstje van Duitsland wat betreft de witte kolom veel overeenkomt met de Nederlandse. MICU en ook die zorgambu+ lijken me vooral toekomstmuziek. Goed om erover na te denken, maar mijns inziens heeft het geen voorrang op bijvoorbeeld een Rapid Responder of, om de rode tak er maar even bij te halen, zaken als de SB(H), SLH, verscheidene aanhangers enzovoorts. Zeker omdat deze voertuigen toch wel in veel, zo niet alle, regio's te vinden zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een MICU.


    Als ik te voorbarig ben met bovenstaand, dan mijn excuses en in dat geval mag mijn post als niet geplaatst worden beschouwd :p

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • @Centralist18 Ik ben het er zeker mee eens dat een Rapid meer voorrang heeft als een MICU. Voor de update planning zijn de andere heren verantwoordelijk.
    Toch is het, zoals in het verleden gebleken is, makkelijker om direct op Duitse updates mee te liften dan deze later te implementeren. Direct meeliften kost voor hem minder tijd. En tijd is geld, en tijd voor Mks is schaars.
    Ik hoop op eerst een rapid, maar ik kan daarin niets garanderen. We proberen natuurlijk het beste voor het spel te krijgen, en ik denk dat in dit geval we beide in het spel willen.

  • Het uitgangspunt voor het spel is inderdaad dat men op de meldkamer is, maar de binnenkomende incidenten in het scherm simuleren een telefoontje van een beller, niet de doorzet naar de voertuigen. Althans, dat is het uitgangspunt dat wij hebben gehanteerd en daar gaan we ook niet van afwijken.


    Voor de incidenten voor de rode tak werkt dit hetzelfde. Meldingen komen binnen als bijvoorbeeld "Brand in woonkamer", dat is ook niet hoe het via bijvoorbeeld P2000 naar de blusgroepen en het voertuig wordt gestuurd, maar simuleert de omschrijving die een melder kan geven bij het bellen.


    Dat de huidige ambulancemeldingen wellicht niet helemaal goed zijn, ja daar kan ik het zeker mee eens zijn. Dat er zaken veranderd kunnen worden, ook helemaal mee eens. Wij hebben niet de kennis in het team om dat helemaal perfect te maken, dus zoals @Data heeft aangegeven staan wij open voor aanpassingen. Het uitgangspunt blijft dat de tekst de melder simuleert, ingewikkelde medische termen passen dus ook niet helemaal. Zeker niet als we ook nog eens rekening moeten houden met de speelbaarheid van het spel voor iedereen.

    Volledig mee eens dat strikt medische termen niet passen in het spel. Ik zou kiezen voor een term die gebruikelijk is in de volksmond gebruikelijk is maar wel iets spannender dan Jip-en Janneke taal:)



    Inzetcriteria voor OvD-G zijn:


    • Bij een incident vanaf GRIP 1
    • Bij behoefte aan coördinatie (acute zorg en/of publieke gezondheidszorg)
    • Bij een inzet van drie of meer geneeskundige eenheden bij een incident
    • Op verzoek van een ambulance
    • Op verzoek van multidisciplinaire partners
    • Op verzoek van het Medisch Mobiel Team) (MMT)
    • Bij incidenten met een grote psychosociale impact op de omgeving
    • Op verzoek van het GHOR-bureau ( bij evenementen)
    • Op verzoek van de leidinggevende van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
    • Bij ongevallen met RAV medewerkers
    • Indien beeldvorming van belang is voor de MKA
    • Indien een RAV medewerker ondersteuning nodig heeft.
    • Bij incidenten die grote impact hebben op de RAV en zijn medewerkers.

    (Bron: LPOvD-G 2.0)


    Wat mij betreft kan dit rijtje teruggebracht worden naar de volgende 2:


    - Inzet van OvD-G bij 3 of meer eenheden (dus geen slachtoffers, maar eenheden (technisch mogelijk?))
    - Bij GRIP incidenten. Dit zou je kunnen simuleren door een scheiding aan te brengen in 'gewone' incidenten en grote incidenten. Bij de grote incidenten is er dan behoefte aan OvD-P, OvD-B, OvD-G, HOvD-B, COH/MCU. In de praktijk komt er nog een hele batterij met functionarissen zoals woordvoerders en informatiemanagers ter plaatse, voor dit spel niet relevant.

    Inzet OvD-G bij ongevallen met 1 of 2 slachtoffers: klopt, bijvoorbeeld als er iemand voor een basisschool wordt aangereden heeft dat grote psychosociale impact op de omgeving. Bam, inzetcriteria. Grofweg kan je zeggen dat een OvD-G komt kijken bij een inzet die iets meer is dan doorsnee dagelijkse hulpverleningen.


    De OvD-G is doet bij grote incidenten inderdaad de spreiding van slachtoffers. Je kan je voorstellen als je 5 slachtoffers hebt dat je die niet allemaal naar hetzelfde ziekenhuis doet omdat ze dit gewoonweg niet aankunnen. De OvD-G belt dan de ziekenhuizen, vraagt wat ze aankunnen en zorgt dan voor spreiding. Uiteraard rekening houdend met hun verwondingen en het traumalevel van het ziekenhuis.


    RAVU heeft inderdaad een combifunctie. De solist trekt bij een OvD-G inzet letterlijk even een ander jasje aan. Is hij toevallig bezet dan is de CvD-G de volgende in lijn of wordt hij versnelt vrijgemaakt.



    @Centralist18 Ik ben het er zeker mee eens dat een Rapid meer voorrang heeft als een MICU. Voor de update planning zijn de andere heren verantwoordelijk.
    Toch is het, zoals in het verleden gebleken is, makkelijker om direct op Duitse updates mee te liften dan deze later te implementeren. Direct meeliften kost voor hem minder tijd. En tijd is geld, en tijd voor Mks is schaars.
    Ik hoop op eerst een rapid, maar ik kan daarin niets garanderen. We proberen natuurlijk het beste voor het spel te krijgen, en ik denk dat in dit geval we beide in het spel willen.

    Als je het aan mij vraagt is de MICU, mediumcare ambulance en dat soort voertuigen leuk voor als je echt tijd over hebt. Mee eens om af te wachten.


    Ik hoop dat ik overal op heb kunnen reageren, als er nog vragen zijn of opmerkingen hoor ik het graag in een reactie hieronder!


    Groeten!
    Burnie89

  • Een slachtoffer wordt behandeld door een ambulance. Dit kan er maar 1 zijn op dit moment.
    Wanneer er een MMT nodig is, is dit een aparte regel.
    MMT 'behandelt' wel, maar dit is volgens het systeem geen ambulance behandeling, maar gewoon een voor die patiënt benodigd extra voertuig.


    Het is een vaag verhaal, maar in het kort:
    Een ambulance is in het systeem (en in het echt) geen MMT

  • Maar kan er dan bijv. niet gewoon los 1 ambulance worden gevraagd bij een melding? Net zoals bij een Geplande inzet?


    Hoe doen ze in België maar vooral hoe doen ze het in Duitsland bij reanimatie? Komen er dan ook altijd 2 ambulances om elkaar te ondersteunen?

  • misschien als mogelijkheid voor alle liefhebbers die graag een reanimatiemelding in de game willen hebben misschien de oplossing:
    1 ambu (die kan vervoeren) 1 ambu maar dan in de vorm van de rapid responder (die vervoerd namelijk niet) en dan de overige hulpdiensten ?


    Of is dat ook niet haalbaar in het spel?