Posities door Woukaa

    Beste MoneyMalibu,

    Ik voel me vereerd dat ik nog eens benoemd mag worden hier op het forum.

    Ik ga er vanuit dat het gameteam z.s.m. met een passend antwoord komt voor je bericht.

    Dat ik ben gestopt met het ontwikkelen van dit prachtige spel heeft gelukkig weinig met de liefde voor het spel te maken. Ik draag het spel tot de dag van vandaag nog steeds een warm hart toe. Afgelopen maanden ben ik zelfs weer zeer actief aan het spelen met een nieuw team.


    Dat ik nog admin op dit forum ben heeft natuurlijk geen gegronde reden. De enige reden is dat ik dit forum zelf gemaakt heb samen met Sebastian. Als dit jou stoort zal ik het gameteam vragen deze functie te verwijderen. Alhoewel ik benieuwd ben naar mijn award of rang "Oprichter" ;)


    Groeten,

    Wouter.

    Best lezers op het forum,

    We zijn nu bijna 3 maanden verder voor het nieuwe Team meldkamerspel en 5 maanden voor XYrality. Afgelopen weken is er nogal wat reuring geweest binnen ons spel, daarom zou ik jullie eens mijn mening willen delen en op de hoogte stellen van wat er achter de schermen gebeurt.
    Ikzelf heb mijzelf alleen nog een waarnemende functie op de achtergrond toebedeeld en dat vind ik heerlijk. Het is prachtig om te zien hoe het team de taken oppakt om het spel draaiende te houden. Timo heeft al zijn taken overgedragen en speelt het spel niet meer.

    Overgangsperiode
    Sebastian heeft 5 jaar lang heel zijn leven in Leitstellenspiel gestoken. Van nul af aan opgebouwd en kende elke code. Door dit over te dragen op een compleet nieuw team van mensen is vanzelfsprekend erg lastig. En dat blijkt ook wel. Met het doorvoeren van nieuwe updates zie je gewoon dat er meer moeite voor gedaan moet worden om het voor elkaar te krijgen.

    Wat mijn mening is over het Hamburgse bedrijf? Ik ben zelf nogal verdeeld. Aller eerst hebben ze veel mensen, véél, ingezet op Meldkamerspel. Dan zou je verwachten dat de ontwikkelingen ook dus 10x zo snel zouden gaan. Dat blijkt in de afgelopen periode dus niet het geval. Ze hebben natuurlijk zelf ook hun eigen koers ingeslagen die niet ongezien is gebleven. Zo zijn er meerdere versies van het spel aangemaakt in nog veel meer talen. Ik heb daar mijn twijfels over, want moet je daarvoor allemaal support gaan leveren? Het grootste verschil zit hem er nu in dat Sebastian alles in zijn eentje deed, en dus ook letterlijk niet meer kon doen, ook niet meer versies. Wij mochten al van geluk spreken dat hij het aandurfde om ook een aparte NL versie te maken. Nu er meer mensen aan werken gaan ze dus uitbreiden. Ja er moet dus ook meer geld verdient worden, logisch. En ik ben allang blij dat dat in deze vorm gebeurt dan door ons spel ingrijpend te veranderen. We moeten er helemaal niet aan denken dat onze 'free-to-play' mentaliteit aangepast zou worden. En dan horen dan zo nu en dan de coins-aanbiedingen bij.

    In de afgelopen maanden is nogal ter discussie gekomen over hun reactiesnelheid. Tijdens de overgangsperiode ging het wel goed. Hadden we een vast aanspreekpunt. Later kwamen er veel nieuwe developers bij die allemaal wat vonden, maar geen van alle op een algemene vraag antwoordde. De afgelopen weken tijdens de server-updates is dat ook wisselend. Voor de AT-update hebben we gewoon echt 'tijd' gekregen en dat zag je eigenlijk direct aan de betreffende medewerker die direct reageert. Dit is nou eenmaal hun werkwijze, ik denk dat hier weinig aan te veranderen valt.

    Nederland proefkonijn?
    Het is altijd zo geweest, en nog steeds zo. Nederland is 40x kleiner dan Duitsland in aantallen spelers. Toch als je het vergelijkt met de hoeveelheid support die we ontvangen is dat nog steeds op het zelfde niveau als bij Sebastian. 1:5 ipv 1:40. Wel is deze verhouding op hun servers nu duidelijk zichtbaar. Op dit moment van schrijven zijn wij over gezet op de XY interne servers. DE draait nog (zoals origineel) extern. Tenminste, dat is wat wij momenteel weten, er wordt veel verschoven vanwege de drukte. Als wij een soepele server hebben gaan ze dit 40x opschalen en de Duitsers overzetten. Er werd vermeld dat er voor het weekend (voor de 2x credits actie) extra hardware was besteld vanwege de reeds verwachte drukte. Deze hardware is door de huidige virus situatie niet geleverd. Waarom dan toch de actie is doorgezet is mij onbekend. Onverstandig in mijn ogen. Duitsland heeft overigens ook deze actie gekregen; ook daar liep de externe server vast. Feit blijft, het spel wordt totaal nu bijna 80% meer gespeeld als normaal.
    Of wij echt een proefkonijn zijn is ontkent door XY. De UK versie is nog kleiner en daar worden vaak de test eerst uitgevoerd.

    Server
    Meldkamerspel is een spel dat op een server draait. Er moeten namelijk berekeningen worden uitgevoerd om dit draaiend te houden. Het is dus niet een simpele 'website' met gegevens die naar jou gestuurd worden, nee, elke actie moeten gegevens voor berekend worden. Als makkelijk voorbeeld: De tijd in het alarmeringsscherm hoe lang een voertuig onderweg is. Voor elke locatie moet de route opnieuw berekend worden. Herinneren jullie nog de oude (maar een paar jaar oude) navigatie systemen die er makkelijk een minuut over deden om mijn route van huis naar Zeeland te berekenen? Deze routebeschrijving draait dus ook niet bij google-maps, maar bij onze eigen servers. En zo worden er dus véél berekeningen uitgevoerd.

    Al deze rekenkracht moet dus van een computer komen. En om meldkamerspel voor heel Nederland beschikbaar te houden heb je dus al (schatting) 10 stevige game-pc's nodig die vol continue draaien. Aller eerst, wat kost dit? Die inkomsten komen uit de aankopen van coins. Want van reclame inkomsten zal het niet komen. Dat ene bannertje op de site? Ik heb persoonlijk zelfs ad-blocker. Daarom zijn er zo ongelovelijk veel andere sites (kranten/tweakers etc) die abonnementen aanbieden. En mocht er ooit een tijd komen dat je op de app versie reclame gaat bekijken voor gratis coins kun je mij afvoeren, dat is wel zo verschrikkelijk.

    Rekenen we dit dus nog even door naar Duitsland, dan heb je dus 400 stevige game-pc's nodig. En als we dit in de afgelopen dagen 80% hoger belasten. Moeten de mensen van XY even dubbel zo veel PC's inkopen? Daar zijn ze dus aan begonnen maar om dat binnen 1 week in corona tijden te regelen is bijna onbegonnen werk.

    Afgelopen weekend
    'We wanted to give players something nice during these times.' Een geweldig gebaar wat mij betreft. We hebben momenteel een Lente-event lopen met coins. We hebben een compensatie event gehad vanwege server problemen (die nog niet opgelost zijn helaas). Als je mij zou vragen had ik ze niet gegeven. Aller eerst zijn natuurlijk de problemen nog niet opgelost. En ten tweede om nu én een 2x credits én coins te geven? Goed. We zijn en blijven Nederlanders, en voornamelijk Hollanders. Als er wat te pakken valt willen we het. Prima. En dat is ook geregeld.

    Ik weet niet of het van belang is om hier te melden, maar ik lees ook nog wel eens met een schuin oog het forum van Leitstellenspiel mee. Ook daar zijn ze niet mild om hun mening te delen en toch lijkt men daar meer medeleven te tonen. 'Laten we met z'n alle minder team-events plaatsen om de server te sparen' was een van de opmerkelijke reacties. Het klinkt stom maar meelezen in DE heeft vaak zijn voordelen, als men daar een goed idee heeft, kunnen wij die vaak mee krijgen. Werkt ook andersom, hebben wij een geniaal idee, moeten we dat voor meer succes in Duitsland ook aanprijzen. Alleen zijn onze Nederlandse ideeën vaak in Duitsland ook al bedacht...

    Uitleg XYrality
    Ik heb daarnet even een discussie gevoerd met aanspreekpartner van XY. Hieronder vind je de belangrijkste conclusie. Ik kan er namelijk alleen maar begrip voor opbrengen, en hopelijk jullie ook.
    "Yeah, I mean, the event probably did not help, for sure. We wanted to do something nice for the players, we wanted to see if this event is something that they might enjoy. Honestly, I believe the servers would have suffered either way. Some services unfortunately also do not scale that well (routing and mission status updates (rood/oranje/groen missie icoon)) and we are on those as well. Overall I can only guarantee you that in the history of SHPlay never have more people working on improvements of the game and the server infrastructure. We do everything we can."
    Nou is het niet zo heel lastig om meer mensen aan het werk te zetten dan in de Sebastian tijdperk, want hij was toch de enige. Maar ik kan alleen maar achter hun uitleg staan, ze doen serieus meer werk leveren. Alleen zien wij daar als speler, maar ook het Team Meldkamerspel daar weinig van. Vooral dat stukje 'do not scale that well' is wel interessant. Even een extra servertje bij prikken is niet zo eenvoudig als het lijkt.
    "I really hope the players understand that the situation these days is a bit crazy for everyone, but that we are not ignoring the server situation but working on it, that is why we also spend a lot of hours over the weekend on it"

    Op alle plaatsen moeten we de komende weken aanpassen. Ook ik moet grotendeels thuis werken (ondanks mijn cruciale beroep) en dat vraagt van iedereen wat.
    Blijf thuis, speel overdag Meldkamerspel, en doe 's avonds iets anders ;)

    Wouter

    Loskoppelen, kan waarschijnlijk niet. Wel kun je inloggen zonder facebook koppeling, en dus je account nooit hoeven verwijderen.
    @tglgreek
    Ga daarvoor naar de functie 'wachtwoord vergeten' en vul daar het e-mail adres in wat je gebruikt voor je facebook account.
    Ons spel gebruikt namelijk alleen het e-mail account uit je facebook gegevens. Wanneer je dan een nieuw wachtwoord hebt aangemaakt kun je vanaf dan ook die als 2e login-mogelijkheid gebruiken.

    Deze vraag mag absoluut gesteld worden. Ook gezien het verwachtingspatroon van voorgaande jaren. Helaas lijkt het stil te blijven vanuit Duitsland...



    Ter verdediging van het bedrijf, in Sebastian's tijd garandeerde hij 99% uptime per jaar, die altijd werd behaald. En die 1e procent werd zelfs gecompenseerd. Wat nu de stand van zaken is, kan ik helaas niet overzien.


    Ook wij zullen ons daarbij moeten neerleggen.

    Beste @ZaanseMartin, Beste @jaaph,


    Aller eerst hartelijk dank voor je vertrouwen in mijzelf, danwel Timo.
    Ik wil om deze discussie tot een positief einde te brengen graag benadrukken dat wij nogsteeds alle vertrouwen hebben in het nieuwe Team. Tot op heden heb ik alleen nog maar positieve dingen gezien, dingen die véél beter geregeld gaan worden dan onder onze naam. De groepsapp waarin wij allen zitten heeft in de afgelopen dagen roodgloeiend gestaan, wat hij al in tijden niet heeft gedaan.


    Ja er zijn wat ongelukkige momenten in de afgelopen kerstvakantie geweest. Door de afwezigheid van Xyrality hebben we aan de achterkant weinig kunnen regelen, om bijv mensen aan de FB pagina toe te voegen. Daarna ook de server problemen. Data post 5 minuten voor de problemen een positief bericht, en de server klapt er uit. Wij hebben (door die zelfde afwezige xyrality) geen enkele informatiebron gehad. Wij zaten met onze handen in de haren, wij wisten net zo min. Echt fouten door hun afwezigheid helaas. Maar je hebt een paar punten kunnen lezen op dit forum onder het kopje fouten.


    In de aankomende weken zal het team onder mijn toeziend oog zijn taken op zich gaan nemen en beloof ik zeker verbetering. En vergeet alsjeblieft niet, dit doen wij allemaal vrijwillig, naast onze werktijden, als hobby, zonder iets voor terug te ontvangen.


    Wouter.

    Interessante ontwikkelingen.


    Daar het ondertussen in DE is opgelost (zonder reactie van XY) zitten wij blijkbaar nog zonder oplossing.
    - Er zijn 2 ontwikkelaars online bij XYrality. Reageren niet op ons.
    - Op het DE forum is Sebastian een uur geleden ingelogd. Sindsdien is het redelijk snel opgelost. Wel bijzonder, gezien zijn afwezigheid sinds de overname.

    Wat houdt een 'content-expert' witte kolom precies in? Wellicht kan ik als ACH & OvDG wellicht iets betekenen.

    Wij streven naar 'Realisme' zoals in onze slogan zit. Er zijn af en toe dus vragen die wij/ons team heeft aan iemand uit de branche die er een soort van verstand van heeft. Nieuwe incidenten maken of controleren, en bij nieuwe updates deze voorzien van je mening en de waarheid.

    Beste lezers, Beste Meldkamerspel spelers,


    Met pijn in mijn hart moet ik jullie het volgende mededelen.


    Vanaf 26 oktober 2015 heb ik (en vele met mij) mijn hart en ziel in dit spel gestopt. Met de wens om dit Duitse Leitstellenspiel speelbaar te maken voor mijn vrienden ben ik naar Sebastian gestapt en de vraag gesteld, mogen wij dit spel voor jou vertalen. De maanden daarna heb ik uren werk verzet om samen met Sebastian dit spel te vertalen. Op 15 februari 2016 ging het dan ook echt van start, niet alleen voor mijn vrienden, zodat iedereen dit spel kon gaan spelen. We zijn begonnen met heel weinig, en nog minder wel ervaring in de hulpverleningswereld behalve interesse. We hebben zijn door de start van dit spel op plaatsen geweest waar een normaal mens niet zo snel zou komen. We hebben geweldige mensen met veel passie gesproken. We hebben met Sebastian gestreden om zo veel mogelijk tijd te kunnen besteden aan onze Nederlandse variant van dit spel. Nieuwe voertuigen, nieuwe meldingen, nieuwe functies.
    En vergeet niet, dit alles, vrijwillig. Gratis. Omdat wij een passie voor dit spel hadden.


    Zoals jullie weten heeft Sebastian zijn spel verkocht aan een gamebureau. Zij doen hun werk beter dan verwacht, er is nu al een team van 10 ontwikkelaars beschikbaar voor ons spel. Zoals jullie hebben gemerkt is het daarmee uiteraard wel iets commerciëler geworden. Daarmee is onze energie verloren gegaan. Ik geef toe, we liepen bij Sebastian al op een einde, nu is het tijd om definitief te stoppen. Ik spreek hier namens mijzelf, maar ook Timo. Wij zijn in die 4 jaar van een student met tijd te veel, naar een full-time job, nieuwe hobby's en een eigen huis gegaan.



    Het enige wat we nog zoeken is iemand die in het Team zijn kennis over de witte-tak zou willen delen. Heb jij professionele ervaring of veel kennis van de ambulancewereld? Ben jij de volgende 'Content-expert'? Wanneer het team een update of inzetten maakt waar een ambulance onderdeel in voor komt kunnen ze jou vragen voor je mening.
    Berichten kunnen mij op alle mogelijke manieren bereiken; een privé conversatie starten op het forum met een beetje uitleg over jezelf zou moeten voldoen.


    Ik wil alle mensen van ons huidige Team-meldkamerspel super bedanken. Alle mensen die ons geholpen hebben, maar ook Sebastian (waarmee we helaas geen contact meer hebben).


    Wouter.