Posities door Timo641

    Wouter spreekt zoals hij aangeeft mede namens mij, maar ik vind het toch prettig ook even persoonlijk wat te delen.


    Wellicht voor veel mensen niet bekend, Wouter en ik volgden dezelfde opleiding, toevallig komt zo leitstellenspiel en zijn inzet aan een Nederlandse versie ter sprake. Zal zo eind 2015 zijn geweest. Uit interesse voor het idee, maar ook vanwege al aanwezige interesse voor hulpverlening heb ik aangeboden te helpen. Nu zijn we 4 jaar verder ;)


    Vanaf het begin heb ik mij bezig gehouden met de inhoud van het spel. Vast en zeker lang niet zoals iedereen voor ogen had, een gouden middenweg zoeken en vinden blijkt toch echt best lastig. Hoe meer mensen hoe meer meningen. Het woord passie lijkt me hier ook wel goed. Ik heb menig discussie over inhoud gevoerd, altijd met mensen met passie en kennis. Met name dat, kennis en passie van anderen, heeft het spel beter gemaakt. Ik probeerde het aan het einde alleen als een kloppend verhaal bij Wouter weer in te leveren, om het zo het spel in te krijgen.


    In de afgelopen 4 jaar is er inderdaad veel veranderd. Geen student meer, tijd zoeken wordt het dan. Andere zaken die tijd gaan kosten en vragen. Daarom is het na 4 jaar tijd voor nieuwe energie, om het spel nog beter te maken.


    Hoe dat precies vormgegeven zal zijn, geen idee, gaat het ook niet om. Feit is dat iemand anders "verantwoordelijk" zal zijn voor de inhoud. En ik ga er ook vanuit dat dat meer dan goed gaat komen. Alle inhoudelijke zaken draag ik graag over aan een nieuwe content-manager.



    Wouter geeft al aan: als je je wilt aanmelden, stuur hem een berichtje. Ik noemde hem achter de schermen eigenlijk ook altijd al wel de "chef", een titel die hij vier jaar lang terecht heeft gedragen. Dankzij zijn inzet bestaat het spel tenslotte en is het spel verbeterd.



    Rest mij nog te zeggen dat ik trots ben vier jaar lang Wouter te hebben mogen helpen met de inhoud van het spel. Alle spelers bedankt voor de interesse, hulp, discussies, leerpunten, en nog veel meer!

    Belangrijk hierbij is onder andere een waarde die jullie niet kunnen zien; de fire-value. Die bepaalt namelijk hoe lang een incident duurt; hoe snel deze door het aanwezige aantal tankautospuiten wordt opgelost.


    Het is zeker te simpel om te zeggen: meer voertuigen zou ook meer opbrengsten moeten betekenen.


    Het toekennen van het aantal credits bij het maken van de meldingen, dus de waarde die jullie zien, bepaal ik over het algemeen aan de hand van de fire-value en wat gevoel. Echt een theorie heb ik er niet bij. Je zal dus bij alle meldingen zien dat er geen logica is en het soms zeer onlogisch is. Eenmaal vanaf het begin zo begonnen is het lastig aan te passen ;)

    Aan alleen een WO kopen heb je inderdaad niet zoveel. Je hebt nu of te weinig brandweerposten, of te weinig ambulanceposten of te weinig politiebureaus.


    Daarvoor is dus precies de lijst mogelijke incidenten aanwezig, zodat je kunt zien wat je nog mist om een melding te kunnen krijgen.


    Voor niks heb je een voertuig nooit gekocht, want je hebt hem wel nodig om die meldingen te krijgen.

    Het systeem heet WTS, niet de haakarmbak.


    Een DPH met 1000 meter slangen, is een WTS-1000. Zo heb je bijvoorbeeld ook slangenwagens + MSA (SL) die een WTS-500 vervoeren, 500 meter aan slangen. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een WTS-3000, die kan bestaan uit een SLH + DPA.


    Het Watertransportsysteem (WTS) bestaat dus in verschillende groottes, maar wordt altijd gevormd door een DPH, een SLH, een SL en ga zo maar door.


    Veel van deze voertuigen hebben we op dit moment in het spel. Maar een groot gedeelte staat ook nog op de lijst.

    De term WTS is geen officiële voertuigbenaming, maar een verzamelterm voor meerdere voertuigen. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie exact met dit voertuig bedoelen?

    Het is inderdaad correct dat een HOvD een OvD kan vervangen. Inderdaad om de reden die Piet aangeeft. Wij zijn van mening dat dit realistisch is, omdat je bij beperkte beschikbaarheid van OvD's prima een HOvD ter plaatse kunt sturen. Met andere woorden: het kan niet zo zijn dat een persoon met een hogere functie (HOvD) niet kan optreden als OvD.


    In feite is het dus inderdaad zo dat je alleen maar HOvD's kunt aanschaffen, maar aangezien daarvoor toch een opleiding benodigd is en daarmee meer "werk", zien wij dat niet als een probleem.

    Drukte op allerlei plaatsen zal helaas toch echt aangewezen moeten worden als oorzaak...


    We zullen binnenkort eens overleggen of er wellicht een extra hulp gezocht moet worden.

    Zojuist even gecontroleerd. Er zijn inderdaad twee foutjes in de grootste twee incidenten gemaakt. Credits en value waarden zijn verwisseld en er staat onterecht een kans van 100% MMT.


    Onze excuses, we lossen dit zo snel mogelijk op. Uiterlijk op de volgende inzetvrijdag.

    In principe zit het first responder principe nu gewoon in het spel; de eerste arriverende eenheid bij een slachtoffer begint met behandeling tot een bepaald percentage. Hoe we daarin verdere invulling aan gaan geven is nog niet bekend op dit moment.


    RR te motor staat op de lijst. SIV te motor niet, aangezien alleen Haaglanden deze gebruikt. Deze zijn in onze ogen prima te simuleren met een SIV.

    Helaas kunnen we je er weinig nieuws over melden.


    Op dit moment is @Data samen met Sebastian ermee bezig.


    Qua tijdspad zou ik er heel graag iets van willen zeggen, maar werkelijk waar geen idee ;) Zo zien we maar hoe gevaarlijk het is om een mogelijk tijdspad te noemen.

    We hebben dit vanavond even kort besproken, nog niet heel inhoudelijk; in ieder geval het volgende:


    - Om te beginnen, het volgende met betrekking tot reacties op Facebook: Soms kan het voorkomen dat je na een bericht op Facebook wel de markering "als gelezen" te zien krijgt en niet direct een antwoord krijgt. Omdat we overdag gewoon aan het werk zijn, scannen we in de regel de berichten op grote problemen; zoals bijvoorbeeld het niet werken van het spel. Sommige simpele vragen kunnen we direct beantwoorden, maar voor grotere vragen, zoals deze, moeten we even overleggen. Dat komt tijdens de werkdag in de regel totaal niet uit en doen we dus op een ander moment. Geduld is dus soms even het beste, als we na een paar uur nog niet gereageerd hebben, is er geen nood aan de man.


    - Het volgende, klinkt misschien enorm hard, maar in de basis is meldkamerspel.com gericht op de Nederlandse hulpdiensten. Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat er een hoop Belgische spelers zijn, maar dat is niet primair hoe we het spel inrichten. Dus niks voor de Belgen? Dat zeg ik dus specifiek niet. Als we kleine aanpassingen kunnen doen om het spel voor de Belgische spelers ook normaal speelbaar te maken, zullen we daarnaar kijken. Ik kan me voorstellen dat het voor de Belgische spelers dan ook een beetje karig overkomt dat de Rapid Responder in het spel wordt gebracht terwijl deze in België niet voorkomt. Maar omdat de basis het Nederlandse systeem is, voegen we deze zeker wel toe.


    - We hebben destijds, mede door een door Belgische spelers opgezet document, onderzocht in hoeverre het Belgische systeem met ander type ambulances in te passen was in het spel. Daar is ook met Sebastian over gesproken, maar dat heeft niet geresulteerd in een oplossing. Met andere woorden; het was niet haalbaar een dergelijk systeem in te bouwen. Dat resulteert in mijn ogen in het feit dat dit verder een suggestie blijft zoals alle anderen. Zoals bekend is de lijst met suggesties lang. Dat zal altijd de grote uitdaging blijven.


    - Een, in mijn ogen in ieder geval, ander spoor is het aantal beschikbare te plaatsen MMT-voertuigen. Die de Belgische spelers dus in willen zetten als MUG voertuig en waarbij het aantal te plaatsen voertuigen niet toereikend is. Wouter en ik hebben dit vanmiddag even kort besproken en zien wel mogelijke oplossingen voor het verhogen van het aantal; met nog twee uitdagingen. Enerzijds zou het mogelijk gemaakt kunnen worden om MMT-voertuigen op een normale ambulancestandplaats te zetten, maar dit kan resulteren in niet meer bouwen van helikopterplaatsen. Anderzijds kan het getal van 1/25 heliplaatsen worden aangepast, daarvoor moet eerst gekeken worden wat de reden is van dit getal.


    Kunnen we hier dus direct een antwoord geven op alle vragen: nee zeker niet. Met het bovenstaande hopen we wel enigszins iets te verduidelijken. Mochten @Woukaa of @Data nog aanvullingen hebben, graag.


    Voel vrij te reageren.


    Excuus voor alle vertragingen, lijst is weer enigszins bijgewerkt.


    Naast bovenstaande, niet doorgehaalde voertuigen, ook nog verwerkt:
    09-1331 TS Basis in dienst
    09-9183 verplaatst naar post Oudewater
    Diverse aanpassingen rondom posten Baarn en Soest, vanwege afgevoerde 09-0341


    Voor wat betreft 09-5244, 09-5444 en 09-6644: Bij mijn weten nog niet in dienst, ik heb destijds begrepen dat als de voertuigen in dienst komen dit altijd gelijktijdig met de compact gebeurt. Volgens mij is enkel Leersum hierop een uitzondering geweest, daar is uitgerukt met de combinatie 09-8831 en 09-5344. Bij mijn weten vanwege afgevoerde 09-5341 (TS 4x4, wat de 8831 niet is).

    ik kan er niet bij zijn op de Landelijke veiligheidsdag (moet werken) kan ik op een of andere manier een samenvatting of powerpoint krijgen achteraf ?

    We doorlopen in de presentaties het spel en zullen geen gebruik maken van een PowerPoint. Mogelijk dat een van de luisteraars een samenvatting kan maken? Ik ben bang dat het voor ons als team lastig wordt, maar we kunnen altijd kijken wat de mogelijkheden zijn.

    Nog een paar dagen tot de Landelijke Veiligheidsdag in Almere. We presenteren jullie ons voorlopige programma.


    Natuurlijk is er ook ruimte om vragen te stellen over andere onderwerpen, suggesties te delen of meldkamerspel te spelen!


    Zien we jullie zaterdag?