Posities door burnie89

    Ik heb natuurlijk geen idee hoeveel voertuigen je hebt, maar je zou het ook via voertuiggroep kunnen doen. Is wel even wat werk, maar zo heb je wel een overzicht over je TSen en kun je ze apart versturen naar een inzet!!
    Het is maar een idee!!!

    87 ts en 21 ts 4x4, beetje veel werk;)

    Ik zie geen reden om VWS te introduceren in dit spel.


    Ten eerste zijn er een heleboel andere dingen (zoals RAVJeroen hierboven al schrijft) die het spel veel leuker kunnen maken.


    Ten tweede is VWS iets wat in het echte leven wordt gebruikt om de aanrijtijd van 15 minuten bij een A1 melding te halen. Te veel rijtijdoverschrijdingen is dichtdraaien van de geldkraan door de zorgverzekeraars. Wat gebeurt er in dit spel als je ambulance er niet binnen 15 minuten is? Niks...


    Ten derde heeft de centralist een hulpmiddel, op de kaart van de regio kleurt een onderbezet deel van de regio rood, hoe zou je dat in dit spel willen tonen?

    Het uitgangspunt voor het spel is inderdaad dat men op de meldkamer is, maar de binnenkomende incidenten in het scherm simuleren een telefoontje van een beller, niet de doorzet naar de voertuigen. Althans, dat is het uitgangspunt dat wij hebben gehanteerd en daar gaan we ook niet van afwijken.


    Voor de incidenten voor de rode tak werkt dit hetzelfde. Meldingen komen binnen als bijvoorbeeld "Brand in woonkamer", dat is ook niet hoe het via bijvoorbeeld P2000 naar de blusgroepen en het voertuig wordt gestuurd, maar simuleert de omschrijving die een melder kan geven bij het bellen.


    Dat de huidige ambulancemeldingen wellicht niet helemaal goed zijn, ja daar kan ik het zeker mee eens zijn. Dat er zaken veranderd kunnen worden, ook helemaal mee eens. Wij hebben niet de kennis in het team om dat helemaal perfect te maken, dus zoals @Data heeft aangegeven staan wij open voor aanpassingen. Het uitgangspunt blijft dat de tekst de melder simuleert, ingewikkelde medische termen passen dus ook niet helemaal. Zeker niet als we ook nog eens rekening moeten houden met de speelbaarheid van het spel voor iedereen.

    Volledig mee eens dat strikt medische termen niet passen in het spel. Ik zou kiezen voor een term die gebruikelijk is in de volksmond gebruikelijk is maar wel iets spannender dan Jip-en Janneke taal:)



    Inzetcriteria voor OvD-G zijn:


    • Bij een incident vanaf GRIP 1
    • Bij behoefte aan coördinatie (acute zorg en/of publieke gezondheidszorg)
    • Bij een inzet van drie of meer geneeskundige eenheden bij een incident
    • Op verzoek van een ambulance
    • Op verzoek van multidisciplinaire partners
    • Op verzoek van het Medisch Mobiel Team) (MMT)
    • Bij incidenten met een grote psychosociale impact op de omgeving
    • Op verzoek van het GHOR-bureau ( bij evenementen)
    • Op verzoek van de leidinggevende van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
    • Bij ongevallen met RAV medewerkers
    • Indien beeldvorming van belang is voor de MKA
    • Indien een RAV medewerker ondersteuning nodig heeft.
    • Bij incidenten die grote impact hebben op de RAV en zijn medewerkers.

    (Bron: LPOvD-G 2.0)


    Wat mij betreft kan dit rijtje teruggebracht worden naar de volgende 2:


    - Inzet van OvD-G bij 3 of meer eenheden (dus geen slachtoffers, maar eenheden (technisch mogelijk?))
    - Bij GRIP incidenten. Dit zou je kunnen simuleren door een scheiding aan te brengen in 'gewone' incidenten en grote incidenten. Bij de grote incidenten is er dan behoefte aan OvD-P, OvD-B, OvD-G, HOvD-B, COH/MCU. In de praktijk komt er nog een hele batterij met functionarissen zoals woordvoerders en informatiemanagers ter plaatse, voor dit spel niet relevant.

    Inzet OvD-G bij ongevallen met 1 of 2 slachtoffers: klopt, bijvoorbeeld als er iemand voor een basisschool wordt aangereden heeft dat grote psychosociale impact op de omgeving. Bam, inzetcriteria. Grofweg kan je zeggen dat een OvD-G komt kijken bij een inzet die iets meer is dan doorsnee dagelijkse hulpverleningen.


    De OvD-G is doet bij grote incidenten inderdaad de spreiding van slachtoffers. Je kan je voorstellen als je 5 slachtoffers hebt dat je die niet allemaal naar hetzelfde ziekenhuis doet omdat ze dit gewoonweg niet aankunnen. De OvD-G belt dan de ziekenhuizen, vraagt wat ze aankunnen en zorgt dan voor spreiding. Uiteraard rekening houdend met hun verwondingen en het traumalevel van het ziekenhuis.


    RAVU heeft inderdaad een combifunctie. De solist trekt bij een OvD-G inzet letterlijk even een ander jasje aan. Is hij toevallig bezet dan is de CvD-G de volgende in lijn of wordt hij versnelt vrijgemaakt.



    @Centralist18 Ik ben het er zeker mee eens dat een Rapid meer voorrang heeft als een MICU. Voor de update planning zijn de andere heren verantwoordelijk.
    Toch is het, zoals in het verleden gebleken is, makkelijker om direct op Duitse updates mee te liften dan deze later te implementeren. Direct meeliften kost voor hem minder tijd. En tijd is geld, en tijd voor Mks is schaars.
    Ik hoop op eerst een rapid, maar ik kan daarin niets garanderen. We proberen natuurlijk het beste voor het spel te krijgen, en ik denk dat in dit geval we beide in het spel willen.

    Als je het aan mij vraagt is de MICU, mediumcare ambulance en dat soort voertuigen leuk voor als je echt tijd over hebt. Mee eens om af te wachten.


    Ik hoop dat ik overal op heb kunnen reageren, als er nog vragen zijn of opmerkingen hoor ik het graag in een reactie hieronder!


    Groeten!
    Burnie89

    Wat betreft de terminologie: voor iedere aandoening is een medische term, een term die iedereen wel kan snappen en een jip-en-janneke term.


    Bijvoorbeeld: hypoglykemie - hypo - te lage suiker
    Of: Collaps - wegraking - flauwvallen


    Betekent allemaal hetzelfde maar het is maar net welk woord je ervoor kent.


    Als we nou eens voor alles een benaming bedenken die iedereen kan snappen en die voor de medisch onderlegden niet raar klinken?

    Triage
    In de meeste gevallen bestaat een hulpverlening uit 1 patiënt die wordt behandeld door 1 ambulancevoertuig. Pas als er meer slachtoffers zijn dan ambulances ter plaatse zal triage een rol gaan spelen. Het indelen in een triageklassen zorgt ervoor dat degene die het slechtst eraan toe is het eerste hulp krijgt. We kennen de volgende triageklassen:


    T1: ABC instabiele patiënten, behandeling dient onmiddellijk te worden ingezet
    T2: ABC stabiele patiënten, hebben binnen 6 uur chirurgische of geneeskundige hulp nodig
    T3: ABC stabiele patiënten, behandeling kan zonder gevaar meer dan 6 uur worden uitgesteld


    Vrije vertaling:
    T1: moet onmiddellijk geholpen worden of anders gaan ze dood (grote bloedingen, ernstig steek/schietletsel, problemen met ademhaling)
    T2: moet geholpen worden maar heeft geen haast (botbreuken, kleine bloedingen)
    T3: gaat het allemaal best prima mee maar moet toch even naar gekeken worden (schaafwonden)


    Ik adviseer hier in dit spel niks mee te doen.


    Opschaling
    Waar ik wel aan zou sleutelen is de opschaling. Daarbij maakt het niet uit of het een klein of groot incident gaat. Hiervoor zouden alle incidenten onder de loep moeten worden genomen en per incident bekeken hoe groot de kans is en wat er dan bij moet komen. Grofweg zou je dat kunnen verdelen in een paar groepen:


    - Kleine incidenten: val van trap, hypo, pijn op de borst, benauwdheid, heupfractuur. Deze leiden incidenteel tot een opschaling. Voorbeeld: pijn op de borst kan soms een reanimatie worden (toevallig vannacht nog gehad), heupfractuur kan leiden tot afhijsen door de brandweer. Samengevat: 1 ambu nodig en heel soms iets meer.


    - Middelmatige incidenten: aanrijding tussen 2 auto's, val van hoogte, beknelling na ongeval, verstikking, steek/schietincident. Voorbeeld: inzet van een 2e ambulance, inzet van een MMT, inzet OvD-G. Samengevat: een paar ambu's nodig, hulp van OvD-G en/of MMT.


    - Grote incidenten: dit zijn de zogenaamde Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB) inzetten. Hierbij wordt gewerkt met codes, bijvoorbeeld bij een code 30 zijn er 30 tot 39 slachtoffers te behandelen. Aan zo'n code hangt een lijst met te alarmeren eenheden. Samengevat: heel veel nodig.


    Ik zou niks doen met de codes, wel per incident opnieuw bekijken hoe vaak het voorkomt, tot welke opschaling het kan leiden en wat er dan precies nodig is.


    Voertuigen
    Een aanzienlijk deel van de patiënten hoeven niet vervoerd te worden. Als de meldkamer dit van te voren al weet proberen ze een Rapid Responder (RR) te sturen. Dit is een ambulanceverpleegkundige op een motor of in een bijvoorbeeld VW Touran. Deze voertuigen mis ik in het spel maar zijn wel een leuke toevoeging. Voordeel: goedkoper en minder mensen nodig. De RR kan alle patiëntencategorieën behandelen.


    Als ter plaatse blijkt dat er toch vervoer nodig is dan komt er alsnog een ambulance. Dit is een percentage van 30%, 70% van de patiënten blijft dus thuis. Dit noemen we Eerste Hulp Geen Vervoer (EHGV). RR's worden ook ingezet als eerste eenheid als ze toevallig ergens dichtbij zijn of als 2e auto bij bijvoorbeeld reanimatie of slechte (=ernstig zieke) patiënten.


    OvD-G
    De OvD-G komt ter plaatse bij incidenten waarbij 3 eenheden of meer worden ingezet. Dat is bijvoorbeeld 3 ambulances of 2 ambulances en een heli of meer. De OvD-G coördineert alleen, hij doet geen triage en wordt niet ingezet in de medische hulpverlening.


    Samengevat:
    - Doe niks met triage
    - Bekijk de lijst met incidenten en mogelijke opschaling daarin
    - Voeg Rapid Responders toe


    Dat is het heel even voor nu, ik wil me wel aanbieden om die lijst met incidenten eens door te lopen.


    Mocht RAVJeroen nog aanvullingen hebben dan hoor ik het graag!


    Groeten!

    Dag,


    Kan ik misschien mijn hulp aanbieden? Ik ben werkzaam bij een RAV en bovenstaand heeft weinig te maken met hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. Het is natuurlijk leuk om het spel zo realistisch mogelijk te krijgen dus ik hoor graag als ik jullie van informatie kan voorzien.


    Groet!