Uitwerking Ambulance - Behandelen van patienten

  • Goedemiddag,


    Ik ben aan het denken gegaan hoe de Ambulance zou kunnen worden uitgebreid in het spel. Er zijn een aantal voorstellen voor nieuwe voertuigen voor de 'witte tak,' maar een invulling hiervan heb ik nog niet echt voorbij zien komen.
    Een voorstel zou zijn om het Nederlandse systeem voor Triage in het spel te verwerken. (ik ben zelf niet werkzaam in de geneeskunde, dus het is een interpretatie.)


    Triage
    Dit Triage-systeem deelt gewonden bij een incident onder in drie groepen op basis van de prioriteit van de behandeling:
    T1: zwaargewond en Accuut gevaar, directe behandeling
    T2: Zwaargewond ZSM behandlen


    T3: Kan zelf nog lopen/niet zwaargewond


    Indeling in spel
    T1: Ambulance en transport nodig, 100 of 75 procent kans op MMT-Benodigd
    T2: Ambulance benodigd en transport naar ziekenhuis nodig


    T3: Rapid responder(Auto/motor) of Noodhulpteam benodigd. geen transport. (Kan eventueel verergeren naar een T2, dan wel ambulance en transport. Kans 10% ofzo)



    Afhandeling normale incidenten:
    3 categorieën Patienten zorgt voor drie categorieën meldingen


    MMT-meldingen: slachtoffer is T1, net als nu bij Val van hoogte 5m+. Ambu en MMT nodig


    Ambu-meldingen: Hoofdwond: Slachtoffer is T2. Net als nu Ambu en transport nodig


    Kleine meldingen: Voetganger gevallen: Slachtoffer is T3. Rapid/motor nodig. Eventueel Verslechtering naar T2, Dan Ambu en transport




    Afhandeling grote incidenten
    Triage wordt normaal gesproken gedaan door de 1e ambu. Maar in het spel zou dit de taak van de OVD-G kunnen zijn.
    Bij een groot incident (momenteel 3+ slachtoffers) komt de OVD-G ter plaatse, de aanwezigheid van de OVD-G zorgt ervoor dat er bij de Behandelbalkjes van de slachtoffers ook het triageniveau komt te staan T1,T2,T3. Evt met kleurtjes erbij: Rood,Geel,Groen. Zonder OVD-G is deze info niet zichtbaar!
    Neem nu een groot incident met 14 slachtoffers. Afhandeling verloopt dan als volgt:
    1. 1e ambu komt ter plaatse begint met behandeling eerste slachtoffer en vraagt om OVD-G (evt spraakaanvraag)
    2. De OVD-G komt ter plaatse en deelt de 14 gewonden als volgt in: 4xT1, 6xT2 en 4xT3. Verder wordt duidelijk dat bij 2 van de T1 patienten hulp van Het MMT nodig is.
    3. Zonder nieuwe voertuigen: 10 ambulances en twee MMT's sturen, 11 ambulances aanwezig. 10 ambu's voor T1 en T2. 1ambu verwerkt achter elkaar de T3 patienten. -> patienten afgehandeld en incident klaar.


    3. Met nieuwe voertuigen: Stuur 2xMMT, 1xGGB, 1xNHT en ongeveer 5-10 ambulances.
    4. GGB komt aan en richt behandelplaats in, in het spel ruimte voor 6 Patienten, worden aangenomen van T1 naar T3. GGB vraagt 2x om MMT en behandelt ondertussen 4 T2 patienten.
    5. Rode kruis NHT komt aan, Behandelen T3 slachtoffers, evt spraakaanvraag voor ambu indien een T3 slachtoffer verslechterd naar T2.
    6. ambulances komen aan, behandelen op dat moment onbehandelde T2 slachtoffers, nog 4 zijn onbehandeld. (4xT1 en 2xT2 liggen bij GGB) Ambulances die over zijn melden zich bij GGB om Transport van slachtoffers uit te voeren (Eerst T1, dan T2)
    7. Alle patienten behandeld, einde incident




    Eenheden Ambulance:


    Ambulance
    -Behandelt T2 en T3 patienten. Voor T1 patienten is MMT nodig
    -Kan gewonden vervoeren


    OVD-G
    -Behandelt niet
    -Kan geen gewonden vervoeren
    -Doet Triage, patienten krijgen status en kleurinformatie.
    -Verwerkt spraakaanvragen van aanwezige ambulances bij incident. (stuurt ze naar ziekenhuis)
    -Regelt eventueel Pendelverkeer. -Functie voor later waarbij ambulances pendelen tussen behandelplaats/incident en ziekenhuis
    -speciale opleiding


    MMT
    -Behandelt T1 patienten.
    -Kan geen gewonden vervoeren
    -speciale opleiding


    Rapid Responder
    -Behandelt T2 en T3 Patienten
    -Kan T2 niet vervoeren


    Ambu motor
    -Behandelt T2 en T3 Patienten
    -Kan T2 niet vervoeren



    GGB-Bus (MB Sprinter)
    -Behandelt T2 en evt T1 patienten
    -Kan gelijktijdig 6 patienten behandelen dmv behandelplaats.
    -Kan niet vervoeren
    -speciale opleiding


    Rode kruis NHT-Bus
    -Behandelt T3 patienten
    -Kan niet vervoeren
    -Kan worden ingezet bij evenementen (wielerwedstrijd, hardlopen)
    -evt. speciale opleiding




    Tot slot

    Volgorde van invoeren:
    Eerst Het nieuwe systeem en daarna nieuwe voertuigen. Dus eerst de Triage en de functies van de OVD-G en vervolgens de eerste nieuwe voertuigen, of dit eerst de Rapid en/of Motor of de combi GGB+NHT is maakt dan niet direct uit omdat je de incidenten al met de momenteel beschikbare voertuigen kunt afhandelen.



    Hopelijk is het idee na deze lap tekst een beetje duidelijk geworden. :D
    Ik ben natuurlijk benieuwd of andere jullie hier iets in zien, en of jullie nog vragen of op- en aanmerkingen hebben?
    Ook begrijp ik dat dit een vrij rigoureuze verandering in de spelmechaniek vraagt en ben dus erg benieuwd naar de mening van het MKS-team!


    MVG,


    MPR



    Als basis heb ik de leidraad GGB gebruikt, hier te vinden: https://www.ifv.nl/kennisplein…gdghornl-leidraad-ggb.pdf

    Mvg,


    MPR


    Team Meldkamerspel.com


    Bèta-Tester LSS-Manager voor Meldkamerspel

    Bewerkt 2 tijdstippen, duren MPR ().

  • Graag dan nog 1 tussenniveau, want in België hebben we hebben we MUG, PIT en gewone Ambulance ;-)



    Verder zou ik zowel de rapid als de ambu-motor de skills geven om een T1 te verzorgen. In de praktijk kunnen ze ook als 1e toekomen op een inzet in afwachting van AMBU en eventueel MMT.



    Verder is het wel een leuk concept, ik had er met @Woukaa ook al eens over gesproken. Maar lijkt een goede basis om op verder te bouwen met enkele Belgische aanpassingen ( die er voor zorgen dat er voor de NL spelers niet veranderd aan het voorgestelde concept) :-).

  • op rescue vlissingen was een multi demo daarbij werd de ggd tent gebruikt voor gele en rode gelabelde slachtoffers en een rode kruis tent voor de groene (die zelf kunnen lopen) als extra aanvulling zou je dus ook rode kruis kunnen toevoegen.


    De multi demo was een omgevallen touringcar met 30 slachtoffers (ter info)

  • op rescue vlissingen was een multi demo daarbij werd de ggd tent gebruikt voor gele en rode gelabelde slachtoffers en een rode kruis tent voor de groene (die zelf kunnen lopen) als extra aanvulling zou je dus ook rode kruis kunnen toevoegen.


    De multi demo was een omgevallen touringcar met 30 slachtoffers (ter info)

    Dankjewel voor je aanvulling! Het team van het rode kruis heet het noodhulpteam. Ze hebben een eigen witte bus en eigen behandeltent. Zij staan al in het voorstel als NHT. Heb het voor de duidelijkheid even aangepast!

  • Vraagje: In België zorgt het rode kruis en/of vlaamse kruis ook voor ambulance's bij rampomstandigheden als ondersteuning voor de ambulances uit het reguliere systeem. Alsook bij preventieve diensten zetten deze kruisverenigingen ziekenwagens in om eventuele patiënten naar het ziekenhuis af te voeren. Gebeurt dit laatste ook in Nederland ?

  • In ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitwerking van dit idee.


    @Timo641 en ik moeten binnenkort ergens alle ideeën bespreken, zowel qua uitwerking als prioriteit/volgorde van invoering.
    Wij zullen deze uitwerking dan zeker mee nemen.


    Voor nu is het Topic even Sticky gemaakt bij Suggesties.
    Dan kunnen we die makkelijk terugvinden

  • Mooie suggestie MPR,


    Ik zou graag de ambulance-tak naar een hoger en realistischer niveau te tillen. Dingen die ik nog weet van de ambulance-opleiding bij RAV Hollands-Midden.
    Mooie ideeën en suggesties zijn het! Ik heb wel een paar kleine aanmerkingen:


    De Triage van T1,2,3 worden alleen gedaan bij een incident met meerdere slachtoffers(gewone patiënten hebben geen code, zoals een rit voor een pijn op de borst of een hypoglycemie). Dat wordt gedaan door de 1e ambulance (command & control) en kan later worden overgenomen door de OVDG. De Triage is obv de ABC, airway, breathing en circulation. Om de vitale functies in kaart te brengen en te rangschikken naar ernst/overlevingskans.


    De gewone ALS-ambulance kan over het algemeen T1 patiënten prima behandelen. En voor sommige zaken is er ondersteuning nodig van een MMT-arts. Anesthesie vooraf inturbatie, brandwonden >15%, dreigende dwarleasie, Schot/streekwonden, etc. Maar over het algemeen kan een gewone ambulance dit prima.


    De rapid responder heeft vrijwel het gelijke in de auto als een ALS-ambulance. Ook deze kan de eerste levensreddende handelingen verrichten om een T1 of T2 patiënt ABC-stabiel te krijgen. Vervolgens kan de patiënt over worden gedragen voor vervoer. Een ambumotor is een rapid responder. Ik weet niet hoeveel een motor mee heeft aan materialen en of dat hetzelfde is als een auto. Maar ik denk dat deze ook ALS-handelingen moet kunnen uitvoeren en daardoor ook T1 en 2 moet kunnen behandelen.


    Het MMT-team kan patiënten vervoeren. De voorkeur heeft over de weg met de ambulance omdat er meer werkruimte is in een Lifeliner en minder vibraties. Maar als er sprake is van significante tijdwinst, kan de patiënt vervoerd worden met de Lifeliner, maar de werkruimte is veel minder en de benen van de patiënt zijn niet bereikbaar omdat deze in de staart van de helikopter zitten.


    Vanaf code 10 wordt het MMT,OVDG etc ingezet, Maar misschien is het ook leuk om bij teams-inzetten code 10 tot 40 uit te werken voor inzetten. Dat maakt het ook uitdagender voor de ambulancezorg in het spel en de (team)ziekenhuizen die patiënten moeten coördineren.
    Ik vind het erg goede ideeën en hoop dat ze spoedig in het spel gebracht worden!
    Gr Jeroen

  • Dag,


    Kan ik misschien mijn hulp aanbieden? Ik ben werkzaam bij een RAV en bovenstaand heeft weinig te maken met hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. Het is natuurlijk leuk om het spel zo realistisch mogelijk te krijgen dus ik hoor graag als ik jullie van informatie kan voorzien.


    Groet!

  • Als er spelers werkzaam zijn bij een van de takken, hebben wij daar graag aanvullende informatie over.
    Het opschalingsmodel dat wij nu toepassen zorgt voor een betere toepassing van de werkelijkheid in ons spel.


    Voor de ambulance hebben wij verder geen speciaal 'triage'-concept, maar ideeën en eventuele uitwerkingen zijn altijd welkom.
    Wij zijn uiteraard wel gebonden aan technische eisen hierbij, maar daar is altijd wel iets op te vinden.


    Je mag je informatie wat mij betreft hier plaatsen, of - wanneer het erg uitgebreid wordt - mij hier een PB over sturen.
    Dan kunnen wij er naar kijken en bepalen of dit haalbaar is in de toekomst en wanneer.

  • Triage
    In de meeste gevallen bestaat een hulpverlening uit 1 patiënt die wordt behandeld door 1 ambulancevoertuig. Pas als er meer slachtoffers zijn dan ambulances ter plaatse zal triage een rol gaan spelen. Het indelen in een triageklassen zorgt ervoor dat degene die het slechtst eraan toe is het eerste hulp krijgt. We kennen de volgende triageklassen:


    T1: ABC instabiele patiënten, behandeling dient onmiddellijk te worden ingezet
    T2: ABC stabiele patiënten, hebben binnen 6 uur chirurgische of geneeskundige hulp nodig
    T3: ABC stabiele patiënten, behandeling kan zonder gevaar meer dan 6 uur worden uitgesteld


    Vrije vertaling:
    T1: moet onmiddellijk geholpen worden of anders gaan ze dood (grote bloedingen, ernstig steek/schietletsel, problemen met ademhaling)
    T2: moet geholpen worden maar heeft geen haast (botbreuken, kleine bloedingen)
    T3: gaat het allemaal best prima mee maar moet toch even naar gekeken worden (schaafwonden)


    Ik adviseer hier in dit spel niks mee te doen.


    Opschaling
    Waar ik wel aan zou sleutelen is de opschaling. Daarbij maakt het niet uit of het een klein of groot incident gaat. Hiervoor zouden alle incidenten onder de loep moeten worden genomen en per incident bekeken hoe groot de kans is en wat er dan bij moet komen. Grofweg zou je dat kunnen verdelen in een paar groepen:


    - Kleine incidenten: val van trap, hypo, pijn op de borst, benauwdheid, heupfractuur. Deze leiden incidenteel tot een opschaling. Voorbeeld: pijn op de borst kan soms een reanimatie worden (toevallig vannacht nog gehad), heupfractuur kan leiden tot afhijsen door de brandweer. Samengevat: 1 ambu nodig en heel soms iets meer.


    - Middelmatige incidenten: aanrijding tussen 2 auto's, val van hoogte, beknelling na ongeval, verstikking, steek/schietincident. Voorbeeld: inzet van een 2e ambulance, inzet van een MMT, inzet OvD-G. Samengevat: een paar ambu's nodig, hulp van OvD-G en/of MMT.


    - Grote incidenten: dit zijn de zogenaamde Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB) inzetten. Hierbij wordt gewerkt met codes, bijvoorbeeld bij een code 30 zijn er 30 tot 39 slachtoffers te behandelen. Aan zo'n code hangt een lijst met te alarmeren eenheden. Samengevat: heel veel nodig.


    Ik zou niks doen met de codes, wel per incident opnieuw bekijken hoe vaak het voorkomt, tot welke opschaling het kan leiden en wat er dan precies nodig is.


    Voertuigen
    Een aanzienlijk deel van de patiënten hoeven niet vervoerd te worden. Als de meldkamer dit van te voren al weet proberen ze een Rapid Responder (RR) te sturen. Dit is een ambulanceverpleegkundige op een motor of in een bijvoorbeeld VW Touran. Deze voertuigen mis ik in het spel maar zijn wel een leuke toevoeging. Voordeel: goedkoper en minder mensen nodig. De RR kan alle patiëntencategorieën behandelen.


    Als ter plaatse blijkt dat er toch vervoer nodig is dan komt er alsnog een ambulance. Dit is een percentage van 30%, 70% van de patiënten blijft dus thuis. Dit noemen we Eerste Hulp Geen Vervoer (EHGV). RR's worden ook ingezet als eerste eenheid als ze toevallig ergens dichtbij zijn of als 2e auto bij bijvoorbeeld reanimatie of slechte (=ernstig zieke) patiënten.


    OvD-G
    De OvD-G komt ter plaatse bij incidenten waarbij 3 eenheden of meer worden ingezet. Dat is bijvoorbeeld 3 ambulances of 2 ambulances en een heli of meer. De OvD-G coördineert alleen, hij doet geen triage en wordt niet ingezet in de medische hulpverlening.


    Samengevat:
    - Doe niks met triage
    - Bekijk de lijst met incidenten en mogelijke opschaling daarin
    - Voeg Rapid Responders toe


    Dat is het heel even voor nu, ik wil me wel aanbieden om die lijst met incidenten eens door te lopen.


    Mocht RAVJeroen nog aanvullingen hebben dan hoor ik het graag!


    Groeten!

  • Burnie,
    Een prachtig stukje en je haalt me de woorden uit de mond!! Want waar ze het nu hebben over de opschaling van de brandweer kan dit ook in de ambulancezorg. Ik had het net gelezen en ik had dezelfde ideeën.


    Bij het stukje opschaling sluit ik me ook helemaal aan. De diversiteit en realiteit worden dan nog beter. Misschien is voor de grote teaminzetten het wel leuk om de codes 10 tot 40 te doen met daarbij de inzet van OvDG, MMT en GGB. Maar daf zou ik pas doen als de responder en GGB in het spel zijn. Hier en daar lees ik soms over dat de rapid responder en de GGB. En die zou ik er graag in het spel zien. Dat zal de meldingen en de realiteit ten goede komen. En bij een beknelling samen met de HV, OvDB etc.


    En ik denk dat er ook nog een slag te maken is in de incidenten. Iets meer diversiteit en misschien ook met de termelogieen die wij gebruiken. Dit krijgen wij ook te zien in het scherm(MDT). Ik zie soms een melding 'telagesuiker' voorbij komen en opzich klopt dat ook. Maar officeel wordt het een hypoglycemie genoemd. Een allergische reactie wordt een Anafylaxische reactie genoemd.
    Ik denk dat we de lijst van meldingen met kleine dingetjes kunnen uitbreiden. Sepsis(bloedvergiftiging), Exercabatie COPD, Decompensatie cordis etc.
    Wat is jullie mening erover?
    Gr Jeroen

  • En ik denk dat er ook nog een slag te maken is in de incidenten. Iets meer diversiteit en misschien ook met de termelogieen die wij gebruiken. Dit krijgen wij ook te zien in het scherm(MDT). Ik zie soms een melding 'telagesuiker' voorbij komen en opzich klopt dat ook. Maar officeel wordt het een hypoglycemie genoemd. Een allergische reactie wordt een Anafylaxische reactie genoemd.


    Ik denk dat we de lijst van meldingen met kleine dingetjes kunnen uitbreiden. Sepsis(bloedvergiftiging), Exercabatie COPD, Decompensatie cordis etc.
    Wat is jullie mening erover?
    Gr Jeroen

    Ik weet zeer weinig van geneeskundige hulpverlening, maar toch (of juist daarom ;) ) wil ik hier even reageren.
    Als we er medische termen als hypoglycemie en sepsis doorheen gaan gooien, zullen de spelers zonder ervaring in de geneeskunde al heel snel zwetende handjes krijgen. Daarnaast denk ik dat de "simpele" benamingen juist de kern van de meldkamer (waar het spel uiteindelijk om draait) weergeven: iemand belt met de mededeling dat er een slachtoffer is met benauwdheid, met een allergische reactie of wat dan ook. Weinig bellers die tegen de centralist zullen spreken van een anafylaxische reactie. Ik zou het mijn strot niet eens uitkrijgen denk ik.

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Wat betreft de terminologie: voor iedere aandoening is een medische term, een term die iedereen wel kan snappen en een jip-en-janneke term.


    Bijvoorbeeld: hypoglykemie - hypo - te lage suiker
    Of: Collaps - wegraking - flauwvallen


    Betekent allemaal hetzelfde maar het is maar net welk woord je ervoor kent.


    Als we nou eens voor alles een benaming bedenken die iedereen kan snappen en die voor de medisch onderlegden niet raar klinken?

  • Is ook een goed plan. Ik denk dat dat ook goed kan werken. Hartfalen, toegenomen benauwdheid, wegraking...