[VO-002] ProRail incidentenbestrijding (ICB)

  • Een ideetje voor een bestaande melding: "ongeval met trein en persoon".


    Laatst bij een zelfdoding op spoor geweest en vanuit realistisch oogpunt, daar komt helemaal geen brandweer meer bij (alleen bij geval zelfdoding dan) dit mbt trauma's waar brandweerlieden last van kregen. Dus sinds die tijd heeft ProRail daar een taak gekregen. Zij doen deze verdere nazorg mbt "opruimen en schoonmaken" samen met de postmortale zorg. Maargoed, waar wilde ik op uitkomen: het is dus ook een mooie aanvulling als je een eigen kazerne met ProRail materieel kunt bouwen. Dit kan dan ingezet worden wanneer er treinongevallen zijn.



    Het is maar een suggestie dus doe ermee wat jullie willen! ;)

  • Ben ik niet helemaal mee eens, Brandweer komt wel degelijk ter plaatsen ongeacht welk incident er aan vooraf doet.
    Ik ben zelf brandweerman en heb 4x langs het spoor moeten staan, 3 er van zelfdoding en de laatste idem echter moesten we enkel schermen plaatsen.
    Ja Prorail komt met zijn spullen om wat te ruimen, maar het schoonmaken hebben wij gedaan (voor het oog schoon), later zou de betreffende trein naar een rangeer plaats gaan voor een grondige schoonmaak.
    Ik denk dat het wel regio of misschien wel plaats afhankelijk is wie wat doet.



    Of het een leuke toevoeging aan het spel is ? geen idee, er zijn 3 meldingen en om daar dan iets voor te maken lijkt me een lage prio te hebben.
    Maar ben benieuwd als het zou komen in welke form dit dan zal zijn.

  • Dit is ook een proces dat wordt aangestuurd door de meldkamer van prorail (backoffice prorail) en uitgevoerd door de medewerkers van prorail eventueel assistentie van de brandweer

  • even omhoog :-).


    Denk dat het zeker een goede toevoeging is.
    zeker nu ProRail Incident bestrijding steeds meer taken krijgt.


    Je kunt ze dan ook bij lekkende goederenwagon inzetten, dit aangezien prorail toch de afdichting in 90% van de tijd de afdichting doet (dan 9% doet de bedrijfsbrandweer op Kijfhoek en in 1% de overheidsbrandweer)


    Ook kunnen er dan meldingen trein hersporing bij komen.

  • Maar deze wordt niet door de meldkamer zoals in het spel aangestuurd.
    Prorail werkt als ik me niet vergis met een eigen soort van meldkamer.

  • Vanwaar 'Omhoog'?
    Zoals je kunt zien heeft dit topic reeds een referentienummer en is dus al gekeurd (Referentienummer < 500, dus goedgekeurd).
    Kun je ook op de Ideeënlijst vinden...


    Data

  • o werkt dat, heb me vandaag geregistreerd en normaal word er niet zo gestructureerd gewerkt op een forum.


    misschien een tip om topics te sluiten met jouw bericht als laatste mededeling ;-).


    als jullie trouwens wat info over Prorail ICB nodig hebben kan ik jullie wel helpen, werk bij de bedrijfs brandweer op kijfhoek en daar doen wij eigenlijk alles samen met Prorail ICB.


    Heb dus wel wat ingangen voor informatie (als ik het zelf niet weet).

  • Oh geen probleem hoor, kan in het begin misschien wat onduidelijk zijn...
    Topics sluiten is niet handig, omdat mensen soms bij afgekeurde ideeën zich afvragen waarom die zijn afgekeurd, of informatie willen delen over bepaalde ideeën.
    Als we alles zouden sluiten, worden er dus weer meerdere topics over één onderwerp geopend, hetgeen waarvoor wij juist deze nieuwe structuur hebben aangebracht op dit forum...
    In ieder geval bedankt voor het idee!


    Data

  • misschien een rare vraag @KiekisNL maar zijn er bij prorail ook andere voertuigen die in een bestaande brandweerpost niet aanwezig zijn, anders het idee om dat soort voertuigen in een suggestie proberen toe te laten voegen met een rails poi, zo kan je je uiteindelijke doel verwezelijken of het doel behaalt wordt is nog maar de vraag maar dan heb je wel kans dat de
    LÖSCH- UND RETTUNGSZUG (BLS) te lezen in de blog misschien verwezelijkt wordt in de game, en zou het verhaal van voorgenoemde iets unieks hebben voor dit spel en niet alleen in nederland.

  • Die gevallen van hersporing is opzicht wel grappig, maar die x% dat de overheidsbrandweer bij incidenten omtrent treinen en dergelijke aanwezig zijn is vrij laag te noemen.
    ProRail ICB lossen veelal alles zelf op en hebben weinig hulp nodig van de overheidsbrandweer. Ja ik vind het wel en leuke toevoeging maar dat moet dan worden gezien als aanvulling met eigen meldingen...
    Vooral dat laatste zie ik niet gebeuren in dit spel ben ik bang.

  • Mijn persoonlijke interesse in ProRail ICB is zeker aanwezig maar die mag natuurlijk geen rol spelen in de beslissingen die hier genomen worden.
    De laatste jaren heeft ProRail een gigantische verbeterslag gemaakt (voor wat ik gezien heb) wat betreft de voertuigen en personeel waarmee ze toch wel degelijk naar een hoger niveau zijn gestegen.
    Bij de afgelopen beurzen heb ik hun materieel ook eens aandachtig bekeken en zeker van mening dat dit van hoogwaardige kwaliteit is.
    Dat deze onafhankelijk opereren, los van de overheidsbrandweer blijft lastig.


    Graag wil ik wel verwijzen naar volgende artikelen:
    https://www.prorail.nl/nieuws/…oefening-spoortunnel-best
    Brandweer Best in de spoortunnel aan het oefenen.


    https://www.facebook.com/notes…persoon/1630482967002193/
    "Zodra ik de belangrijke informatie heb, bel ik direct Meldkamer Spoor om de hulpdiensten in te schakelen. De Meldkamer Spoor stuurt de hulpdiensten aan."


    Wanneer iemand contacten heeft zodat we eens met deze mensen kunnen speken, ik houd mij aanbevolen.

  • opereren niet los (alleen bij hersporing), maar als er daadwerkelijk een afdichting van een lekke ketelwagen gedaan moet worden doet prorail dit in 90% van de gevallen, aangezien zij meer kennis en ervaring daar in hebben.
    De overheids brandweer assisteert dan alleen maar voor bijv, de ontsmetting, standby teams, etc.


    Op Rangeerterrein kijfhoek, komt er zelfs bij kleine lekkages alleen de OVD van de overheids brandweer bij, de rest van de taken worden door de daar aanwezige bedrijfsbrandweer en Proail ICB opgelost.

  • hier een stukje tekst uit Handreiking Voorbereidingspoorincidentbestrijdingvoor spoorpartijen en overheidshulpdiensten vanuit de IFV



    ProRail heeft het volgende georganiseerd in relatie tot de operationele respons:


    Meldkamer Spoor. Deze onderhoudt contact met de gemeenschappelijke meldkamer vande veiligheidsregio (politie, brandweer en ambulancedienst) in het kader van alarmeren encoördineren.


    Een alarmering van een treinincident zal in klare taal vanuit deze MeldkamerSpoor van ProRail komen. ‘Klare taal’ bestaat uit een Trein Incident Scenario-categorie (TIScategorie)en een toelichting. De TIS-categorie wordt door ProRail gebruikt om het incidentnaar aard en omvang te duiden naar haar eigen incidentmanagementorganisatie.


    De TIS’enworden door de gemeenschappelijke meldkamers niet als zodanig gebruikt. De centralist zal op basis van de toelichting, de doormelding in klare taal, in het GemeenschappelijkMeldkamer Systeem (GMS) een incident ‘aanmaken’ op basis van de informatie in hetgesproken woord en een bijbehorend alarmeringsvoorstel uitsturen aan de verschillende overheids hulpdiensten.


    Ook heeft de Meldkamer Spoor contact met de diverse ‘walorganisaties’ van vervoerders(zoals de Veiligheidscentrale van NS).


    In een aantal gevallen hebben deze centrales vanvervoerders ook afspraken gemaakt met meldkamers van veiligheidsregio’s en politie overhet alarmeren en coördineren van (sociale) veiligheidsincidenten op stations en in treinen.


    ProRail heeft een eigen incidentmanagementorganisatie die opereert vanuit vier locaties inNederland. De voertuigen hebben een ontheffing om met optische en geluidssignalen te rijden.


    Het team, aangevoerd door een ploegleider, heeft technische kennis van deinfrastructuur, van spoorwegmaterieel en van afsluiters van spoorketelwagons. Daarnaast heeft ProRail ook middelen om zelfstandig of ter ondersteuning van de overheidshulpdiensten technische hulpverlening op het spoor uit te voeren om de spoorbaan weer vrij te maken voor het treinverkeer. Bijvoorbeeld het weghalen van wegvoertuigen onder de trein en het veilig hersporen van treinen.


    ( te vinden op blz 12/67 in de bijlage van de downloadlink onder IFV)

  • wordt prorail niet gelijk mee gestuurd bij een spoorongeval
    dat lijkt mij handige als de brandweer daar een melding krijgt dan denk ik zelf personlijk dat prorail al mee rijdt op de melding of heb ik dat verkeerd

  • ingeval van een spoor incident brengt de machinist zijn verkeersleider op een verkeersleiding post op de hoogte, die zet de melding door naar het backoffice en die alarmeren ProRail Incident bestrijding en nemen contact op (als dat nodig is) met Meldkamer brandweer of politie (hangt van de melding af)


    Komt een melding binnen via 1-1-2 dan neemt de betreffende meldkamer contact op met Backoffice ProRail

  • Aangezien de vrijdaginzet met de trein te maken heeft, lijkt het me leuk om dit weer eens te opperen: Toevoeging van ProRail incidentenbestrijding.
    Ik hoor het wel.


    Suggestie staat al op de lijst goedgekeurd. Goede toevoeging, maar nog niet op dit moment.