15-01-2018 Luchthavenbrandweer

  • zoals ik het nu ziet is er al een beslissing gemaakt omtrent de uitbreiding van een bestaande brandweerpost naar aanleiding van de post van @brandje32


    of is dit laatste ook voor nederland anders in te stellen?

    Sowieso niet naar aanleiding van berichten op het NL-Forum, gezien dit een Duitse video betreft en dus de status voor leitstellenspiel.de.
    Alles voor Leitstellenspiel gebeurt naar aanleiding van het DE-Forum, alles hier naar aanleiding van het NL-Forum.


    En ja, alles is door ons aan te passen.
    De vraag is natuurlijk óf en waarom we dat zouden willen doen...
    Maar goed, achter de schermen wordt er hard aan gewerkt, dus ik zou zeggen wacht maar af ;)


    Data

  • Vandaag willen we jullie onze uitwerking van de luchthaven brandweer voorstellen.


    De voertuigen zullen er als volgt uit zien:



    Note: Screenshot van vorige week, prijzen kloppen nog niet en de AFO/OSC krijgt ook een opleiding.



    Er zullen twee nieuwe opleidingen komen, Vliegtuigbrandbestrijding en AFO/OSC.


    Het zal een uitbreiding worden op een post, dit is ongeveer gelijk aan de waterongevallenbestrijding.
    Bij de uitbreiding zul je een x aantal parkeerplaatsen bij krijgen. Nog nader te bepalen.


    Er zullen POI komen zodat meldingen ook daadwerkelijk op het vliegveld plaatsvinden.
    Wat betreft de routebepaling van onze voertuigen gaat dit wel lastig worden. Ik heb persoonlijk Schiphol getest maar daar zijn inderdaad een aantal goed begaanbare wegen beschikbaar. Let dus wel op waar je je POI gaat plaatsen, sommige wegen zijn aangesloten op het buitenstaande wegennet, sommige midden tussen de landingsbanen sluiten aan op de 'baan', maar de 'baan' is weer geen 'weg'. Let dus op de wit + grijs-gestreepte wegen.


    Ohja, tips voor nieuwe meldingen zijn altijd welkom ;)


    We hopen deze week nog meer informatie te kunnen bieden over de uitbreiding.


    Voor de oplettende lezers die in Duitsland een luchthaventrap hebben gezien, wij zijn van mening met 1 trap in Nederland (Schiphol) deze niet vertegenwoordigd moet zijn. Daarom kiezen wij voor een OvD die op meerdere vliegvelden toch van een groter belang is.

  • Crash/ongeval op land
    Crash/ongeval te water
    Noodsituatie
    Klein incident
    Voorzorg
    Onbeheerde bagage
    Security incident
    Startverbod vliegtuig
    Steekproef security
    Vluchtafhandeling
    Bedreiging
    Gijzeling
    Kaping
    Mishandeling
    Laag vliegen
    Onbevoegde landing
    Onder invloed
    Runway incursion


    Brand Hangar
    Brand Overgangsgebied (de ruimte tussen 2 Terminals)
    Brand Puschback Voertuig
    Brand Terminal
    Kerosine Lekage
    Ongeval Puschback Voertuig
    Brand Luchtverkeersleiding
    Aanrijding vrt
    Brand voertuig
    Brand De-icer trucks
    Vloeistof lekage De-icer trucks
    Persoon onwel De-icer trucks
    Aanrijding De-icer trucks - vliegtuig
    Brand NS Staion
    Trein tegen trein Ns Schiphol
    Brand Spoortunnel Schiphol
    Ongeval verschillende soorten voertuigen op Luchthaven

  • Crash/ongeval op land kan
    Crash/ongeval te water kan
    Noodsituatie kan
    Klein incident kan
    Voorzorg kan
    Onbeheerde bagage NVT doet aparte dienst van de KLM zelf de afhandelaars!
    Security incident NVT marechaussee doet dit dus is niet nodig of deze moet er bij komen.
    Startverbod vliegtuig NVT is aparte dienst van Schiphol zelf /marechaussee die dit regelt
    Steekproef security NVT is beveiliging bedrijf zelf die dit doet
    Vluchtafhandeling NVT klm of andere afhandelaar doet dit
    Bedreiging NVT weer [b]marechaussee[/b]
    Gijzeling NVT [b]marechaussee[/b]
    Kaping NVT [b]marechaussee[/b]
    Mishandeling NVT [b]marechaussee[/b]
    Laag vliegen NVT is toren en autorty van vliegveld die dit afhandeld komt geen meldkamer aan te pas
    Onbevoegde landing NVT is toren en autorty van vliegveld die dit afhandeld komt geen meldkamer aan te pas
    Onder invloed NVT is toren en autorty van vliegveld die dit afhandeld komt geen meldkamer aan te pas of [b]marechaussee handelt dit af[/b]
    Runway incursion NVT is autorty van vliegveld die dit afhandeld.


    hoe ik dit weet werk in de beveiliging op Schiphol op het platform dus heb dit mee gekregen tijdens opleiding/pas ophalen Schiphol.


    Brand Hangar kan
    Brand Overgangsgebied (de ruimte tussen 2 Terminals) kan
    Brand Puschback Voertuig kan
    Brand Terminal kan
    Kerosine Lekage NVT dit regelt milieu dienst met autorty van het vleigveld.
    Ongeval Puschback Voertuig kan
    Brand Luchtverkeersleiding kan
    Aanrijding vrt kan
    Brand voertuig kan
    Brand De-icer trucks kan
    Vloeistof lekage De-icer trucks NVT dit regelt milieu dienst met autorty van het vleigveld.
    Persoon onwel De-icer trucks kan
    Aanrijding De-icer trucks - vliegtuig NVT is onmogelijk komen elkaar niet tegen als het vliegtuig taxiet dan is het platform leeg deze komen niet op de startbaan als deze open is.
    Brand NS Staion kan
    Trein tegen trein Ns Schiphol kan
    Brand Spoortunnel Schiphol kan
    Ongeval verschillende soorten voertuigen op Luchthaven kan


    hoe ik dit weet werk in de beveiliging op Schiphol op het platform dus heb dit mee gekregen tijdens opleiding/pas ophalen Schiphol.

  • @Woukaa Ik heb een vraag. In je bericht staat dat er 2 verschillende opleidingen komen. Één daarvan is "Vliegtuigbrandbestrijding" Terwel er op de screenshot "Crashtender opleiding staat'. Is dit een fout of gaat dit nog aangepast worden?


    Daarnaast viel mij op internet op dat bijvoorbeeld vliegveld Schiphol rode crashtenders heeft en bijvoorbeeld vliegveld Eelde gele crashtenders hebben? Hoe zit dit? Ook op vliegveld Eelde zijn de TS voertuigen inplaats van de normale rode striping ze geel. Terwel ze op vliegveld Schiphol met de normale striping rijden voor de TS voertuigen.


    Bron: https://www.112noordwestnl.com…ertuigen-luchthaven-defen

  • Zoals in de post van @Woukaa aangegeven, is dit een screen van een tijd geleden.


    De drie Crashtenders (4x4, 6x6, 8x8) krijgen dus een opleiding "Vliegtuigbrandbestrijding".
    De Airport Fire Officer/On Scene Commander krijgt de gelijknamige opleiding...
    Is in de huidige versie al aangepast, maar daar is geen screen van gemaakt.


    En waarom de ene rood is en de ander geel weet ik ook niet precies.
    Wel weet ik dat Schiphol, Lelystad en Rotterdam nieuwe CT's krijgen van Rosenbauer, dus de crashtenders die je nu overal op de foto ziet van die vliegvelden zijn binnenkort niet meer actueel


    Data

  • Durf ik je niet met volle zekerheid te zeggen.
    Echter, Schiphol heeft op dit moment wel al één Crashtender van Rosenbauer rondrijden, ik dacht voor tests.
    Zie: http://www.brandweer.org/News/910/Panther-op-Schiphol
    Daar is ie wel rood, dus neem aan dat ze gewoon allemaal ook rood worden.


    En Schiphol, Rotterdam en Lelystad is dezelfde aanbesteding.
    Schiphol krijgt 13 keer een Panther 8x8, Rotterdam en Lelystad krijgen respectievelijk 3 en 2 keer een Panther 6x6 (kleinere variant dus)


    Data

  • We hebben de meldingen nog niet af, dus daar heb ik geen antwoord op.
    Wel staan op veel luchthavens Tankautospuiten en natuurlijk kan er bijstand komen van buitenaf, wanneer dat nodig zou zijn in meldingen...


    Data

  • tuurlijk kan het... wat lekkage's aangaat gaat brw in veel gevallen mee....

  • Op Schiphol niet zo ver ik weet heb geen idee hoe het op de andere is maar Schiphol heeft zijn eigen opruimploeg daar voor.
    Heb het al een keer gezien catering truck lekte olie of iets dergelijks geen brandweer gezien alleen autority en milieu dienst.