15-01-2018 Luchthavenbrandweer

  • We willen jullie vandaag een nieuwe aankondiging doen van een luchthavenbrandweer! We zijn afgelopen weken druk bezig geweest met de voorbereidingen en hebben wat plannen klaar liggen.
    Toch hebben we hier jullie mening voor nodig! En daar zijn we dan met in ieder geval de volgende vraagstukken:


    • Aller eerst wat is jullie algemene idee. Want wij hebben er wel ideeën over maar als die niet overeen komen dan hebben we er nog erg weinig ana.
    • Welke voertuigen willen jullie bij dit onderwerp nieuw hebben.
    • Hoe gaan we dit in Nederland beschikbaar maken. Er zijn nogal wat grote verschillen tussen een Schiphol en een Maastricht.
    • Willen we deze voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld inzetbaar.


    P.s. Laat je mening niet lijden door wat de Duitsers reeds geplaatst hebben. Daar zijn wij voor om dit passend te maken.


  • Mijn voorstel:
    Gewoon een uitbreiding luchthavenbrandweer inderdaad. En dan vanaf dan Crashtenders, reddingstrappen en evt een gecombineerde HV/TS zoals ze op Schiphol rondrijden.


    Dan nog wat poi’s: terminal, startbaan klein, startbaan groot, hangar en vrachtloods met bijbehorende incidenten.

    POI's zullen een verplichting worden in deze.



    Bedankt voor je uitgebreide mening! Ik wil benadrukken dat wij niet verplicht zijn in deze Duitsland te volgen, mede omdat de meer ik mij verdiep in het geheel, de meer er toch belangrijke verschillen te vinden zijn en we willen natuurlijk ons richten op de Nederlandse vliegvelden. Het vliegveld concept is niet altijd even internationaal in deze.

  • Lijkt me dat voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld ingezet moeten worden. Crashtenders worden ook wel eens ingezet bij industrie- of natuurbranden. Verder storten vliegtuigen ook niet altijd binnen de hekken van een vliegveld neer (meestal in een ruim straal eromheen).

  • Lijkt me dat voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld ingezet moeten worden. Crashtenders worden ook wel eens ingezet bij industrie- of natuurbranden. Verder storten vliegtuigen ook niet altijd binnen de hekken van een vliegveld neer (meestal in een ruim straal eromheen).

    Verwacht jij dan dat er een soort virtueel hekje gebouwd kan worden ? middels POI zul je wellicht meldingen krijgen, dus als je deze iets verder zet dan het vliegveld zelf is...
    Los daarvan ben ik wel benieuwd hoe vaak er beroep wordt gedaan op dergelijke CT's buiten het vliegveld om.

    • Aller eerst wat is jullie algemene idee. Want wij hebben er wel ideeën over maar als die niet overeen komen dan hebben we er nog erg weinig ana.
      Opleiding tot vliegtuigbrandbestrijding (7dagen) voor de CT bemanning lijkt me wel logies. Ook opleiding voor speciaal officier van dienst van het vliegveld (AFO) zou kunnen. Verder zou ik met POI werken met de specifieke inzetten van een vliegveld zodat we geen neergestorte vliegtuigen meer hebben in een woonwijk ;-) Verder zou t mogelijk moeten zijn dat de gewone brw voertuigen ook gebruikt kunnen worden. Dus bijv. er zijn minimaal 20 personen met de opleiding vliegtuigbestrijding bij een inzet nodig om hem af te ronden.
      Ik zou gewoon een uitbreiding maken op de brandweerpost en niet gaan voor een nieuw gebouw. Scheelt voor denk ik veel mensen posten verwijderen/herplaatsen ect.
    • Welke voertuigen willen jullie bij dit onderwerp nieuw hebben.
      Crashtender
      Combi TS/HV
      Reddingstrap
      Airport fire officier


    • Hoe gaan we dit in Nederland beschikbaar maken. Er zijn nogal wat grote verschillen tussen een Schiphol en een Maastricht.
      Dit raakt het punt dat je de drukte per post kan aangeven zoals ergens anders in het forum is aangegeven. Ik zou anders niet echt weten hoe we anders het verschil kunnen aangeven.
    • Willen we deze voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld inzetbaar.
      Volgens mij worden de voertuigen die op een post bij een vliegveld alleen gebruikt op het vliegveld zelf en op de hoofdwegen eromheen (klein gebied)
      Verder moet jezelf afvragen hoe vaak CT buiten het vliegveld gebruikt worden. Ik heb het zelf 1x meegemaakt met de brand bij TU Delft.
      Combi TS/HV gebruikt de VRR nu al dus die zou ik dan ook graag wel weer buiten het gebied kunnen plaatsen en gebruiken.
  • ik volg de postings van @MPR hierboven volledig.



    Over de inzet van de diensten buiten het luchthaventerrein, kan voor mij .... maar geen verplichting van maken.
    >> Dus een vliegtuig neergestort op 150km van een luchthaven, hier kan je een CT voor sturen, maar eens die in de praktijk ter plaatse is ......

  • je ziet nogal is dat bij grote branden of voertuigbranden ook crashtenders inzetten dit zou hier ook kunnen je kan ze ook bij de open dagen laten zien of bij bosbranden inzetten voor de rest kan je de brandweer om en op vliegveld inzetten voor dagelijkse inzetten OMS VKO etc lijkt mij zeer leuk

    Vrijwilliger bij Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Alarmploeg opstapper/Senior lifeguard/EHBO+/DAN bij Reddingsbrigade Hellevoetsluis,Noodhulpteam Plus lid,voormalig SIGMA lid,diverse Ambulance stages gelopen in Rotterdam RIjnmond/Broeder in de Gezondheisdzorg :thumbsup: :thumbup: :!: :?:


    1 team 1 taak VRR & HM & Buren :!: :!:

  • Zoals @MPR hierboven beschrijft kan ik me wel in vinden.

    Lijkt me dat voertuigen ook buiten de hekken van het vliegveld ingezet moeten worden. Crashtenders worden ook wel eens ingezet bij industrie- of natuurbranden. Verder storten vliegtuigen ook niet altijd binnen de hekken van een vliegveld neer (meestal in een ruim straal eromheen).

    Zoals hierboven door @WT112 beschrijft ben ik het mee eens.


    Ook al zit er zeker verschil tussen de voertuigen per luchthaven, maar er zal zeker een OVD voertuig zijn, en minimaal 1 crashtender.

  • Goeie opmerking!Maar hier zit volgens mij wel meer verschil in dan in de burgerluchtvaart.

    Dat valt volgens mij nog mee. Als ik even kijk naar bijvoorbeeld Gilze-Rijen, één van de twee bases in regio waarin ik speel en woon, kom je uit op:
    Paar crashtenders
    TS
    On Scene Commander (gewoon OVD)


    En dan nog:
    1 of 2 keer een Bull
    1 of 2 On Scene Commanders Out of A(i)rea
    Deze laatste twee voertuigen zijn echter alleen voor inzet in oorlogsgebied.


    Wat betreft de brandweer van de basis (eerste lijstje) zelf komt Woensdrecht op hetzelfde uit. Volgens mij verschilt dat niet of nauwelijks van de civiele brandweer.

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Ik ben benieuwd wat jullie in petto hebben.


    Ik zelf heb een idee om inderdaad een nieuw gebouw voor de neer te zetten tevens kan je daar de voertuigen neer zetten die je nodig heb zo als:
    crashtendens opleiding vereist
    een rups voertuig zoals op Schiphol is word gebruikt hoeft niet.
    reddingstrap
    afo dus een ovd met speciale training
    HV met luchthaven training kan ook in de omgeving worden gebruikt
    TS met luchthaven training kan ook in de omgeving worden gebruikt
    hoogwerker minimaal 24 meter geen idee wat de lengte is van de standaard hoogwerker die we nu gebruiken met luchthaven training kan ook in de omgeving worden gebruikt
    ts/sb combi alleen vliegvelden of SB met luchthaven training kan ook in de omgeving worden gebruikt
    eventueel ook de schuim in container form kan ook.


    Zo zie ik het veel op Schiphol in gebruik en dat is denk ik ook wel op de kleinere vliegvelden in Nederland.
    Verder hoop ik dat we veel poi krijgen zo als


    Startbaan
    Terminal
    Taxibaan
    Platform
    brug/slurf
    Buffer
    vrachtgebouw
    Hangar


    En eventueel kan je daar voor verschillende meldingen voor de brandweer maken.
    Terminal brand
    vliegtuig brand zelfde classificatie als neerstorten.
    neer gestort vliegtuig klein (cesna) middel (767) groot (777) heel groot (Airbus A380)
    Gebouwbrand/hagar
    vliegtuig in problemen
    Noodlanding
    enz enz


    De politie meldingen zou ik ook wel willen alleen is dat dan alleen de Marechaussee die daar loopt geen gewone politie dus daar moet wel over na gedacht worden of dit wenselijk is.
    mocht dit wenselijk zijn daar dan ook een nieuw gebouw met opleiding voor bedenken.


    Ambu is ook wenselijk en die moeten dan ook een opleiding hebben om daar te mogen worden komen
    dus ook nieuw gebouw en opleiding en deze moeten ook in de omgeving gebruikt kunnen worden zeg straal van 10 km want in de omgeving Schiphol rijden alleen deze ambus en geen gewone dacht ik niet zeker.


    Zo zie ik het een beetje voor me ben benieuwd wat andere er van denken en vinden.
    Ben wel werkzaam op Schiphol in de beveiliging en zie ze regelmatig rijden daar dus een klein beetje ben ik wel bekend er mee.