[VB-014] Aanhangers

  • Ja had hem al gezien, maar zoals aangegeven een aanhanger die normaal niet wordt gebruikt en wellicht zelfs uniek is in Nederland.
    Kunnen we daarom niet verplicht stellen te gebruiken, en om nou een update-dag te spenderen aan iets wat door maar een paar spelers wordt gebruikt...


    Data

  • Klopt dat de SSA een wellicht unieke aanhanger is, maar zo zijn er nog wel meer ;-)


    - Rietenkapbrandbestrijding aanhanger (RBA - met de woningbrand met rieten kap) <<ook maar bij een paar korpsen in Nederland in gebruik


    - Schuimblusaanhanger (SBA) <<zie meer bij bedrijfsbrandwere korpsen, wel in gebruik als schuimvoorraad haakarm bak in diverse regio's maar niet als aanhanger.


    - Poederblusaanhanger (PBA) <<word op redelijk wat kazernes nog gebruikt maar worden er steeds minder.(de meeste zijn al tot korps BBQ omgebouwd)


    - Motorspuit aanhanger (MSA)<<zijn er nog veel in omloop,


    - Dompelpomp aanhanger (DPA)<<is ook veel ingebruik


    - Gevaarlijke Stoffen aanhanger (GSA)<< ook een onbekende voor mij, na wat googlen ben ik er 2 tegen gekomen 1 in Zevenaar en 1 in Oss, die laatste bestaat niet meer aangezien het gaspakken team in Oss is opgeheven een aantal jaar geleden, denk dat al die GSA's weg zijn en de spullen op de BOE of speciale IBGS voertuigen zijn geplaatst


    - Hulpverleningsaanhanger (HVA) <<tijdens mijn google zoektocht niet tegen komen denk iets uit het verleden en nu sporadisch ingebruik voor bijzondere gereedschappen als bijv een koetakel.


    al met al blijft er dan van het lijstje niet veel over wat als aanhanger zou kunnen dienen.
    Voor de regionalisering bestonden er inderdaad veel van dit soort aanhangers als verzinsels van de korpsen om maar zolang mogelijk het buurkorps buiten de deur te houden en om alle eigen mensen een taak te geven als er in de eigen gemeente een grote inzet was.
    Nu zijn al die aanhangers weg gesaneerd en de goede zaken ervan hebben eigen voertuigen gekregen of zijn op andere bijstands voertuigen geplaatst.

  • Klopt, het leuke is ook dat dit topic reeds 2 jaar oud is, zoals je kan zien.
    Dan is niet alles meer actueel...


    Lijst die er staat is ook zeker niet de lijst die we in gaan voeren, al wordt een SBA, PBA of RBA wel meer gebruikt dan die slootaanhanger


    Data

  • als ik heel eerlijk mag zijn zou ik de Schuimblus aanhanger niet gebruiken en hier 2 haakarm bakken van maken 1 als schuimblus unit en 1 als schuim voorraad bak (naast normale schuim blus voertuigen) dat is veel realistischer denk ik.


    Ik heb collega's uit 56 regio's op mijn werkplek en een SBA heb ik hen nog nooit over gehoord bij een burger korps, wel bij een bedrijfs brandweer korps. en over schuim inzetten de manier soort voertuigen etc hebben we gezien onze gevaars zetting op het werk bijna elke dienst wel even over.

  • Das knap, want we hebben maar 25 regio's in Nederland...
    Maar dat dan ter zijde.



    Nogmaals, ik zeg niet dat de aanhangers die in het eerste bericht staan ook daadwerkelijk allemaal worden ingezet.
    Een deel wel (Waterongevallenaanhanger, die reeds in het spel zit, bijvoorbeeld), een ander deel niet...


    En betreffende de Schuimblusaanhangers, kijk eens op deze website: http://www.brandweer.org/AdvancedSearch
    Selecteer "Status": "Operationeel" en vervolgens "Voertuig type": "Schuimblus aanhanger".
    Resultaat: maar liefst zeven pagina's volledig gevuld met schuimblusaanhangers.
    Natuurlijk een deel bedrijfsbrandweer, wellicht zelfs nog een paar die buiten dienst zijn gegaan, maar ze bestaan wel...


    Áls we de SBA ooit in zouden voeren, zouden ook de SB en de SBH in het spel komen.
    Je zou dan kunnen kiezen om één van deze voertuigen in te zetten, net zoals het GWT op dit moment (Tankwagen, Slangenwagen of gelijkwaardige haakarmbak).
    Idem voor de PBA (met PB en PBH).


    Data

  • Ook in België nog veel aanhangwagens in gebruik ....


    http://www.hulpdienstvoertuige…/aanhang-ministerieel.htm
    http://www.hulpdienstvoertuige…se.be/aanhang.htm#diverse



    Moesten er extra aanhangwagens komen, en nadien een equivalent op containerchassis lijkt het mij wel het verstandigste om de aanhangwagens minder 'zwaar' of 'effectief' te maken.


    Ik bedoel hiermee bvb een parkeergarage onderwater , benodigdheden 1 tas + 1 dompelpompcontainer OF 1 tas + 2x dompelpompaanhangwagen ....

  • Ja had hem al gezien, maar zoals aangegeven een aanhanger die normaal niet wordt gebruikt en wellicht zelfs uniek is in Nederland.Kunnen we daarom niet verplicht stellen te gebruiken, en om nou een update-dag te spenderen aan iets wat door maar een paar spelers wordt gebruikt...


    Data

    In de VR Zuid-Holland Zuid staan in totaal 5 van deze aanhangers. In de VR Rotterdam-Rijnmond liggen de platen in een haakarmbak en in de rest van het land worden ze niet echt gebruikt. De aanhangers zijn puur voor de vele 'spoorsloten' in de stadsregio Rotterdam (Bijv. langs de Betuweroute) . Toevoegen zou leuk zijn voor compleetheid, maar 't is logisch dat niet alles haalbaar is ;-)

  • Hoi allemaal. Ik kon het zo gauw niet vinden maar een aanhanger voor haakarmbakken. is dat een idee. heb namelijk meerdere kazernes met haakarmbakken en ik weet dat er diverse regio's zijn die ze hebben om met een haakarmvoertuig meerder haakarmbakken ter plaatste te krijgen.

  • Hoi allemaal. Ik kon het zo gauw niet vinden maar een aanhanger voor haakarmbakken. is dat een idee. heb namelijk meerdere kazernes met haakarmbakken en ik weet dat er diverse regio's zijn die ze hebben om met een haakarmvoertuig meerder haakarmbakken ter plaatste te krijgen.

    Wat is dat het doel van die aanhangers?? lijkt me een beetje overbodig namelijk...
    Ik zie liever dat hun eens werk gaan maken met de voertuigen zoals schuimblusvoertuigen, en of aanhangers zoals MSA, SBA, Rietdekkers etc..

  • Hoi allemaal. Ik kon het zo gauw niet vinden maar een aanhanger voor haakarmbakken. is dat een idee. heb namelijk meerdere kazernes met haakarmbakken en ik weet dat er diverse regio's zijn die ze hebben om met een haakarmvoertuig meerder haakarmbakken ter plaatste te krijgen.

    Die hebben ook vooral korpsen met 1 haakarmvoertuig

  • Wat is dat het doel van die aanhangers?? lijkt me een beetje overbodig namelijk...Ik zie liever dat hun eens werk gaan maken met de voertuigen zoals schuimblusvoertuigen, en of aanhangers zoals MSA, SBA, Rietdekkers etc..


    het doel is dat je net als in het echt een trekkend voertuig hebt met 2 haakarmbakken. ik heb een nieuw topic hierover gestart zodat het allemaal beter uitgelegd was. Hier is het topic