[VB-014] Aanhangers

  • Hallo,


    Ik heb net het forum voor deze vraag al doorzocht, maar kon niks vinden...
    Is het misschien een idee om ook aanhangers toe te voegen voor mensen die alles realistisch nabouwen, zoals:


    - Waterongevallen aanhanger (WOA - met boot)
    - Adembescherming aanhanger (ABA)
    - Rietenkapbrandbestrijding aanhanger (RBA - met de woningbrand met rieten kap)
    - Schuimblusaanhanger (SBA)
    - Poederblusaanhanger (PBA)
    - Motorspuit aanhanger (MSA)
    - Dompelpomp aanhanger (DPA)
    - Gevaarlijke Stoffen aanhanger (GSA)
    - Hulpverleningsaanhanger (HVA)


    Ik denk zelf dat het belangrijker is om eerst haakarmbakken toe te voegen aan het spel, maar misschien dat daarna hierover nagedacht kan worden.


    Groet,
    Data

  • Een adembeschermingsaanhanger? Bestaan die dan?


    Maar ook wat mij betreft goede toevoeging.


    Rietenkap ben ik het zeker ook mee eens, alleen vraagt nog wel wat extra aandacht, aangezien niet alle regio's hiermee werken.

  • Een adembeschermingsaanhanger? Bestaan die dan?


    Maar ook wat mij betreft goede toevoeging.


    Rietenkap ben ik het zeker ook mee eens, alleen vraagt nog wel wat extra aandacht, aangezien niet alle regio's hiermee werken.

    In Haaglanden staat in ieder geval een 'ABA' op post Loosduinen.
    Ik weet niet of dat bij andere veiligheidsregio's ook gebruikt wordt, maar dat is dan iets om later over na te denken.


    Rietkap is misschien als optioneel 'voertuig' toe te voegen, zodat het niet verplicht wordt in meldingen?
    Maarja, eerst maar de basisvoertuigen... :-)

  • De basisvoertuigen zullen dan inderdaad eerst moeten.


    Nadeel aan optioneel voertuig is natuurlijk dat het directe nut er niet is, dat zou jammer zijn.




    Heb je misschien een foto van die adembeschermingsaanhanger, want voor zover mijn informatie gaat, bestaan die dingen in Nederland niet.

  • Ik werk zelf niet bij de brandweer, dus kan geen foto ervan maken...
    Ik heb wel ff ge-Googled en heb dit gevonden:


    Foto:
    [Blockierte Grafik: http://www.brandweer.org/data/…GEEN-5738-720-mkukler.jpg]


    Website:
    Als je naar http://www.brandweer.org/AdvancedSearch gaat en in de zoeker bij voertuigtype 'Adembeschermingsaanhanger' selecteert (bovenste voertuigtype) zie je er een aantal staan.


    PDF van de NVBR:
    voertuigbenaming_nummerplan_lnmv_goedgekeurd_versie_2_1.pdf
    Als ze niet in Nederland gebruikt worden, zou die hier niet in de lijst van de NVBR zijn opgenomen, toch?


    Ik denk persoonlijk dat deze aanhanger niet erg belangrijk is, gezien niet iedereen hem zo te zien kent en ik niet weet of deze ook werkelijk gebruikt wordt buiten de VRH.
    Een Adembeschermingshaakarmbak is dan denk ik wat toepasselijker voordat we hier teveel in details gaan treden.


    Groet,
    Data


    P.S. Het zou best wel eens kunnen dat wij een van de weinigen zijn in Haaglanden die deze aanhanger gebruikt, gezien wij ook nog steeds als enige een hijskraan (15-7489) gebruiken :-)


    --------------------


    EDIT: Ik heb even gekeken op de materieeloverzichten van verschillende veiligheidsregio's op het Brandweerforum, maar behalve regio Groningen (die een Ademluchtaanhanger (ALA) gebruikt --> staat denk ik op de afbeelding hierboven) gebruikt geen ene regio de adembeschermingsaanhanger. Dit lijkt me best logisch, want hoeveel ademluchtcilinders kun je nou in zo'n klein aanhangertje kwijt? :-)

    Ik denk dat deze dan vervalt!

    (Interne) Ondersteuning & Tooling - Team Meldkamerspel.com

    Bewerkt 2 tijdstippen, duren Data ().

  • In Haaglanden staat in ieder geval een 'ABA' op post Loosduinen.Ik weet niet of dat bij andere veiligheidsregio's ook gebruikt wordt, maar dat is dan iets om later over na te denken.


    Rietkap is misschien als optioneel 'voertuig' toe te voegen, zodat het niet verplicht wordt in meldingen?
    Maarja, eerst maar de basisvoertuigen... :-)

    Rieten kap is niet zo heel gek, we hebben de meldingen er al voor.

  • Je kan eventueel ook losse haakarmwagens maken met verschillende bakken erop. Dan krijg je ook de opties voor CoPi en de aanhangers die er net stonden. Maar dan kun je bak combineren met de haakarm en dan terplaatsen los koppelen, dan krijg je de opties voor die bak. Dan kun je bijvoorbeeld een haakarm heen en weer laten pendelen. Maar aan het eind van de melding moet hij ook de bakken weer ophalen.

  • Je kan eventueel ook losse haakarmwagens maken met verschillende bakken erop. Dan krijg je ook de opties voor CoPi en de aanhangers die er net stonden. Maar dan kun je bak combineren met de haakarm en dan terplaatsen los koppelen, dan krijg je de opties voor die bak. Dan kun je bijvoorbeeld een haakarm heen en weer laten pendelen. Maar aan het eind van de melding moet hij ook de bakken weer ophalen.

    Voor haakarmbakken loopt reeds een ander topic op dit forum.
    De aanhangers zijn niet bedoeld ter vervanging van haakarmbakken, maar als aanvulling omdat deze in het 'echt' ook veel gebruikt worden.
    Ideeën voor haakarmbakken kun je dus in het haakarmbakken-topic kwijt ;)

  • In Haaglanden staat in ieder geval een 'ABA' op post Loosduinen.Ik weet niet of dat bij andere veiligheidsregio's ook gebruikt wordt, maar dat is dan iets om later over na te denken.


    Rietkap is misschien als optioneel 'voertuig' toe te voegen, zodat het niet verplicht wordt in meldingen?
    Maarja, eerst maar de basisvoertuigen... :-)

    Klopt dat er een ABA op Loosduinen staat maar deze wordt alleen gebruikt voor oefeningen. Ademlucht operationeel wordt gedaan door beide AB's van Wateringen en Pijnacker-Nootdorp. Wel hebben we in Haaglanden een Poederaanhanger op de uitruk op kazerne S Gravenzande, Rietkapbestrijding op Wassenaar en Maasland en hebben we hier en daar nog een MSA maar die zijn vaak van de jeugdbrandweer en dus niet operationeel.

  • Voor zover ik op internet kan vinden alleen op Sontweg...
    Groningen is daarmee dan een van de weinige (en misschien zelfs de enige) regio's die met een ABA operationeel werkt.


    Data