Meedenken: Opschalingsmodel

  • een leuke update maar waarom kan de eerste ts niet meteen grote of zeer grote brand/ongeval maken?
    en bij een zeer grote lgens mijn pebaalen de bevelvoerders en de (h)ovds over de hoeveelheid tsen

    In het echt schalen ze nooit van klein naar groot of zeer groot, alles gaat in stapjes dus eerst Klein, Middel, Groot en Zeer groot


  • Suggestie 1 lijkt me een goed idee om nog mee te nemen bij de uitwerking van de percentages kans op opschalen. Niet gezegd dat we dit daadwerkelijk gaan doen, maar we kijken wel naar de mogelijke opties.


    Suggestie 2 ben ik geen fan van. Opschalen is eigenlijk een teken met de strekking: "met de huidige beschikbare en nog aanrijdende eenheden, kan ik het incident niet meester worden". Niet opschalen kan dus ofwel betekenen dat voldoende materieel ter plaatse is om de brand te doven, ofwel voldoende materieel om gecontroleerd te laten uitbranden. Een beetje lastig uitleggen. Met name het extra werk dat deze optie met zich meebrengt, bij een al complexe update, is voor mij persoonlijk een reden hier niet in te investeren. Maar vanzelfsprekend is het ook op een later moment eventueel gewoon te implementeren.



    Wederom bedankt voor de input :)

  • als ik het idee bekijk ziet het er wel leuk uit, en ook iets echter. misschien is het ook een idee om een de benodigde voertuigen weer te geven bij de melding, dat is nu ook wel, maar dan moet je wel eerst een voertuig sturen. ik bedoel dat als je een een melding krijg gelijk de benodigde voertuigen weergeeft. voor de rest heb ik best veel zin in de update. dus ik zou zeggen: ZET HET DOOR :)


    met vriendelijke groet,
    team-admin promeldkamer nederland/belgië
    (hopelijk zien we je snel in ons team ;)


    Het weergeven van de benodigde eenheden doen we bewust niet. Op de meldkamer kan je nou eenmaal niet zien welke eenheden benodigd zijn, dat is het meest realistisch. Bij het ter plaatse komen van een incident is dit de meest realistische benadering.

  • een leuke update maar waarom kan de eerste ts niet meteen grote of zeer grote brand/ongeval maken?
    en bij een zeer grote lgens mijn pebaalen de bevelvoerders en de (h)ovds over de hoeveelheid tsen


    In het echt schalen ze nooit van klein naar groot of zeer groot, alles gaat in stapjes dus eerst Klein, Middel, Groot en Zeer groot


    Als je de procedures heel strict zou nemen, geldt in een aantal regio's dat officieel alleen een Officier grote brand kan geven. Maar het komt zeker voor dat direct vanaf kleine brand wordt opgeschaald naar grote brand of zeer grote brand, maar ook bijvoorbeeld vanaf middelbrand naar zeer grote brand.


    Dit willen we dan ook zeker bij een aantal incidenten inbouwen, omdat het simpelweg best realistisch is. Het zou dus best kunnen dat bij bijvoorbeeld een "brand in magazijn" bij aankomst van de eerste tankautospuit direct grote brand wordt gegeven.



    Feit blijft wel dat we het standaard aantal TS'en volgen. Dat wil dus zeggen dat vanaf zeer grote brand gewoon met pelotons gewerkt zal gaan worden. Natuurlijk bepalen de mensen ter plaatse welk materieel zij ter plaatse wensen, omdat alleen zij het incident kunnen zien. Bij een zeer grote brand zijn dat in de basis wel altijd 4 TS'en, daar gaan we dus voor het spel ook vanuit. Zoals gezegd vervolgens naar compagniebrand met 4 extra TS'en en vervolgens door in pelotons.

  • In het echt schalen ze nooit van klein naar groot of zeer groot, alles gaat in stapjes dus eerst Klein, Middel, Groot en Zeer groot

    Ben ik niet met je eens Bernhard, ik heb ook wel eens direct opgeschaald bij aankomst naar Zeer Grote Brand scheelt weer tijd ;-) en ja het gebeurt niet heel vaak dat er door een BV direct door geschaald wordt.

  • zou er ook iets van vertraging door het verkeer kunnen ofzo

    In dit topic hebben we het over het opschalingsmodel, laten we het daar ook bij houden.


    Alle andere suggesties kunnen gewoon naar het suggestiegedeelte. Dit is volgens mij als eens genoemd en niet mogelijk geacht.

  • Suggestie 2: Bij opschaling van branden de optie geven om de melding af te ronden.


    Stel je hebt 1 opschaling gehad, en er komt er nog een opschaling bovenop en ik heb teveel meldingen, dat ik net als een 'arrestant vrijlaten' de brand kan verlaten en genoegen neem met de opbrengst op dat niveau. Als een brand niet onder controle gehouden kan worden zullen ze het gecontroleerd laten afbranden. In die zin ook realistisch denk ik?

    In de basis wel, maar zoals de term al zegt gecontroleerd laten afbranden.
    Wanneer je de inzet afrond en 'gewoon' vertrekt van de locatie, is dat niet echt meer gecontroleerd toch?


    Wanneer komt de update als ik het vragen mag?

    Heb ik helaas geen antwoord op.
    Er zijn verschillende factoren, zoals de reacties en suggesties hier die wij nog een moeten inventariseren, nadenken over de koppeling met toekomstig IBGS en uiteraard hoe lang Sebastian er over gaat doen om deze update in te voeren.

  • In de basis wel, maar zoals de term al zegt gecontroleerd laten afbranden.Wanneer je de inzet afrond en 'gewoon' vertrekt van de locatie, is dat niet echt meer gecontroleerd toch?

    Voor als dit niet goed overkwam: Ik bedoelde er ook mee dat de melding wel afgerond moet worden met het personeel wat er dan voor nodig is, en dan kan je gerust nog wat 'blustijd' eraan geven voordat het echt afgerond (gecontroleerd afgebrand) is. Dus niet direct mogen vertrekken. ;)

  • Heel leuk idee! Zou zeggen: zo snel mogelijk erin ;) En misschien dan toch ook weer de spelvariant dat er ook een x-aantal personen ter plaatse moet zijn terug brengen? Dit vond ik zelf altijd erg leuk!!


    Het vereisen van personenaantallen laten we zeker niet terugkomen. We hebben dit beschouwd als onrealistisch, zoals ik hierboven ook al ergens heb aangegeven. Bovendien wordt het een zeer complex verhaal in combinatie met het opschalingsmodel.