[FM-511] Kleurcode 'Oranje' bij Meldingen

  • Beste,


    Indien je meerdere inzetten hebt (neem bijvoorbeeld en groot team-event), dan heb je veel rode icoontjes op je scherm. Als je een voertuig stuurt, wordt deze geel. Ben je de melding aan het oplossen, groen. Echter als er er meerder voertuigen nodig zijn (geen opschaling), dan wordt het icoon weer rood.


    Mijn vraag is of het icoon (van de melding) een andere kleur kan krijgen, als er meer voertuigen nodig zijn? Bijvoorbeeld oranje.


    mvgr Leurs.

  • Beste juriaanvv,
    Snap dat rood betekent dat een melding niet is opgelost, maar weet niet of je wel eens een groot team-event gehad hebt? Dan heb je 50+ meldingen.
    Dan is het niet te zien of er naar een melding nog geen hulpvoertuig gestuurd is of dat er een extra wagen heen moet.


    Het zou dus overzichtelijker zijn als het icoon van de melding, waar je al een hulpvoertuig heen gestuurd hebt, een andere kleur krijgt dan rood.

  • Het gaat me om het moment ervoor.
    Je stuurt een TS -> icoon gaat van rood naar geel
    Vervolgens wordt er een HW of HV gevraagd, kleurt icoon weer rood (zou liever zien dat het oranje wordt)


    Als je HW of HV stuurt wordt het icoon weer geel en vervolgens groen als er voldoende wagens aanwezig zijn.


    Als je 50+ rode icoontjes op je scherm hebt en meerdere inzetten, moet je wel een heel goed geheugen hebben wil je onthouden waar je al je wagens heen gestuurd hebt.
    Een oranje icoontje zou een mooie hulp zijn, om aan te geven dat er nog een extra wagen heen gestuurd moet worden.

  • Hoe speel jij het spel dan @Leurs, zoals op die afbeelding zonder de andere vensters? Ik gebruik die map zelf niet zoveel, het is een handig overzicht maar daar blijft het bij. En als een melding geel of rood is lees je bij het meldingenscherm meteen wat je nog moe(s)t sturen. Soms twijfel ik of er genoeg gestuurd is, en dan open ik de melding en kijk of er nog meer bij moet.


    Maar ik denk dat jij dit bedoeld: Een extra kleur (oranje) toevoegen voor meldingen waarbij je wel iets hebt gestuurd (aanrijdend), maar dat er nog een wagen erbij moet. Je hoeft dan niet zelf de gele meldingen langs te gaan (die erna rood worden omdat niet alles gestuurd is) om meer te sturen.


    Hoewel er een handigheid in zit, denk ik niet dat dit de bedoeling is van het spel. Je moet een inschatting maken als Meldkamer wat de melding nodig heeft, en daarbij maak je dus ook fouten. Als het spel dit 'verklapt' door middel van een oranje kleur, dan haal je de uitdaging weg. En in feite heel het doel van het spel.

  • @Lazoraeet ik speel normaal met het meldingsscherm ernaast, maar heb voor de duidelijkheid een screenshot van alleen de map gemaakt. Hierbij was ondertussen de helft van de team inzetten al opgelost, om je een indruk te geven om hoeveel meldingen het gaat.


    Het is inderdaad wat ik bedoel -> geel bij aanrijdend -> rood als er nog een wagen bij moet.
    Zou het inderdaad de bedoeling van het spel zijn? Waarom krijg je dan wel een melding bij een schoorsteenbrand, dat het een schoorsteenbrand met rieten kap is geworden? Of een brandende struik een natuurbrand?
    Verder heb ik al meerdere keren meegemaakt dat een loshangende tak of een ondergelopen kelder, alleen door een TS opgelost kan worden. Het gaat me om de momenten dat er een HW of WT extra gevraagd wordt. Je hebt gelijk, dat als je 'standaard' 8-10 meldingen hebt, je de meldingen even naloopt. Maar bij grote team-inzetten is het maar wat handig als je er op geattendeerd wordt door middel van een andere kleur, dat er meer voertuigen naar de melding moeten.

  • Ik snap het probleem niet zo goed.


    Ik zal het uitleggen hoe ik te werk ga. Ik heb heel veel alarm en uitrukregels en sneltoetsen. Dus ik stuur naar de eerste 50 interventies een uitruk. Nadat ik die eerste 50 gedaan heb overloop ik nog even wat bij die eerste 50 te kort is. Ook beantwoord ik dan de spraakaanvragen. Dan ga ik verder met de volgende 50. Tegen dat die klaar zijn stuur ik weer bij naar de andere en doe ik spraakaanvragen enzo verder ....

  • @Leurs Wanneer de melding opgeschaald: De voertuigen komt aan, en constateren dat de melding/brand erger is dan ze dachten. Zulke dingen gebeuren in het echt ook, dan zullen ze aangeven dat er meer voertuigen nodig zijn en moet je extra nasturen. Dat is realistisch.


    Gezien ik een +1 van Woukaa (admin) kreeg op mijn vorige antwoord, vind hij mijn uitleg die ik je gaf goed verwoord. Het spel draait om realisme/simulatie, en daarbij dus uitdaging. In andere forum topics is dat ook wel eens gezegd dat ze niet willen dat je van te voren precies weet wat je moet sturen. Stel je voor! Dan zou het robotachtig lopende band spel worden zonder na te denken. Op basis van de melding en je eigen kennis stuur jij wat je denkt dat er nodig is, en moet je al die meldingen ook in de gaten blijven houden.


    Wanneer je het teveel meldingen vind worden, heb je de keuze om offline te gaan voor een periode (en dan worden ze in de achtergrond opgelost), of je inzet snelheid omlaag te doen. Ik speel zelden op 30 seconden, gezien ik dit ook te snel vind en het liever rustiger tussendoor speel. Anderen hebben geen probleem met 50 meldingen beantwoorden, en tja als je vergeet op te letten dan heb je een hoop in te halen, en dat vind ik af en toe dan ook niet erg. En zoals stijnh al zegt, er zijn ook trucjes om het sneller te doen, ik persoonlijk maak daar (nog) geen gebruik van.

  • Persoonlijk lijkt mij deze functie ook niet nodig.
    Als centralist maak je inderdaad zelf een inschatting, en de incidenten die aandacht nodig hebben vallen in de lijst met Incidenten vanzelf op.
    Namelijk: Rode icoontjes met een tekst die aangeeft wat er nog benodigd is.


    Zou het inderdaad de bedoeling van het spel zijn? Waarom krijg je dan wel een melding bij een schoorsteenbrand, dat het een schoorsteenbrand met rieten kap is geworden? Of een brandende struik een natuurbrand?.

    Omdat dat wél realistisch is.
    Meldingen kunnen door eenheden worden opgeschaald naar grotere incidenten.
    Daarom krijg je er ook een Spraakaanvraag voor


    Wat mij betreft: Idee afgekeurd