Like/Dislike functie

  • Moet ons forum een Vind-ik-leuk functie hebben? 16

    1. Ja: Vind-ik-leuk en Vind-ik-niet-leuk (6) 38%
    2. Ja: Alleen Vind-ik-leuk (8) 50%
    3. Nee: Geen Vind-ik-leuk en Vind-ik-niet-leuk (2) 13%

    Momenteel is in Duitsland een hevige discussie gaande op het forum betreffende de Like/Dislike functie die het forum bezig.
    We gebruiken natuurlijk deze standaard forumsoftware WoltLab uit Duitsland. Daar is wel het een en ander aan aan te passen, maar ook weer niet al te veel. Ze zijn nu aan het onderzoeken of een alleen Like functie ook werkt.
    Ik/Wij zijn ook erg benieuwd naar jullie mening hierover.


    Originele Thread: https://forum.leitstellenspiel…10-Like-Dislike-Funktion/

  • Een 'dislike' knop is erg demotiverend, omdat het ook op een verkeerde manier gebruikt kan worden zoals het ergens niet mee eens zijn of iemand willen afbranden.


    Maar heel soms is dat wel de manier om aan te geven dat het een echt onwenselijk bericht is, al zijn die berichten wel minimaal, er zou daar misschien een iets andere knop voor kunnen komen.


    Dus een voorzichtige 'Ja: Alleen Like' van mij.

  • Een 'dislike' knop is erg demotiverend, omdat het ook op een verkeerde manier gebruikt kan worden zoals het ergens niet mee eens zijn of iemand willen afbranden.


    Maar heel soms is dat wel de manier om aan te geven dat het een echt onwenselijk bericht is, al zijn die berichten wel minimaal, er zou daar misschien een iets andere knop voor kunnen komen.


    Dus een voorzichtige 'Ja: Alleen Like' van mij.

    Een 'dislike' krijgen is nooit leuk zeker niet als men uit goede bedoelingen iets (uit)probeerd, voor te stellen of een mening ventileert/verdedigt. Helaas leven in een tijd waarin men zorgvuldig met zijn/haar worden moet omgaan en deze onrust vind je terug op verschillende plaatsen zo ook het Meldkamerforum of het nu in Duitsland of in Nederland is. Persoonlijk volg ik al een hele poos ook het Duitse forum en soms zijn ze niet zo vriendelijk idd... Like of dislike soms handig als je alleen een leuk of niet leuk wil geven aan een bepaald onderwerp en verder geen meing kan of wilt geven. Of het hier verstandig is geen idee. Ik heb het idee dat het 'Liken of Disliken' op dit forum niet zo van toepassing is... Hopenlijk zal/kan dat zo blijven... 8|

  • Nee, dat is dus juist waar het over gaat.
    De Like/Dislike functie heeft er vanaf het begin in gezeten.
    Probleem was alleen dat er soms een "Dislike strijd" ontstond; mensen gingen berichten disliken van mensen die hún berichten ook hadden gedisliked
    Vandaar dat onze vraag was of we deze functie wilden deactiveren


    Data

  • Het doel van een forum is discussies kunnen voeren. Een bericht disliken omdat een ander dat bij jou (misschien wel compleet terecht) doet, is hooguit kinderachtig en je moet je dan wel afvragen of je hier op het juiste platform bent.


    Een bericht liken of disliken is een handige functie om zo jouw mening te kunnen geven zonder een bericht te posten. Ik ben wel van mening dat als iemand vraagt om de achterliggende gedachte van de (dis)like, hij of zij deze ook moet kunnen geven. Dit komt de discussie alleen maar ten goede.


    Ik merk in verschillende topics dat er compleet offtopic gereageerd wordt, de posts hebben dus geen toegevoegde waarde. Posten om het posten. Een dislike kan er dus voor zorgen dat je dit op deze manier kenbaar maakt zonder voort te borduren op de nutteloze reactie. Ook reacties op de persoon tijdens een discussie in plaats van de inhoudelijke argumenten gebeurt hier. Met een dislike kan je ook hier aangeven dat je het niet kan vinden in de reactie.


    Een dislike geven omdat je het ergens niet mee eens bent moet net zo goed kunnen als een like geven omdat je een reactie een goed punt vindt. Wees wel mans genoeg om je reactie te onderbouwen als er om gevraagd wordt.

  • Geen reactie durft te geven? Heb je er wel naar gevraagd dan?


    Ik vind het goed dat je reageert, ik vraag om opheldering en je durft antwoord te geven. Je geeft helaas wel meteen het voorbeeld van persoonlijke aanvallen op inhoudelijke discussies. Daarnaast doe je een aantal aannames die nergens op zijn gebaseerd. Vooral het rapporteren van je berichten is nieuw voor mij.


    Ik merk dat je een dislike, bijvoorbeeld gegeven op je herinnering, heel negatief opvat. Zijn er meer forumleden die een dislike in wat voor context dan ook meteen heel negatief opvatten? Dan kan daar over na worden gedacht hoe daar verandering in gebracht kan worden.


    Verder ben ik het wel met je eens dat een vraag over het aanpassen van een functie de verwachting geeft dat er wat aan gedaan wordt, al dan niet meer opheldering moet geven.

  • @Masterblaster
    In het eerste bericht wordt gevraagd naar jullie mening voor het deactiveren van de dislike functie, zodat je alleen nog likes kunt geven.
    Dat is exact wat ik aangaf, gezien "moet ons forum ... hebben" en "moeten wij de functie ... deactiveren" hetzelfde is, alleen anders verwoord


    Daarnaast is de manier van communiceren een beetje kinderachtig van jouw zijde.
    Eerst beschuldig je spelers in het wilde weg van het hebben van meerdere accounts.
    Vervolgens geef je aan dat je een dislike hebt gegeven, omdat je er zelf ook een had gekregen van een andere speler...

    En als het dan nog niet genoeg is allemaal, beschuldig je spelers ervan dat ze altijd alles rapporteren.
    Nou is het zo dat ik hier ook moderator ben en zodoende alle gerapporteerde zaken binnenkrijg, en ik verzeker je dat in die tijd dat ik moderator ben (al een flinke tijd) we amper zaken zijn geraporteerd


    Gezien het feit dat we in die topic nu een totaal andere kant opgaan, doe ik het even ol slot.
    We gaan intern in overleg over de Dislike functie, uitslag volgt


    Data