[VB-004] Schuimblusvoertuig (SB)

  • Voor het spel gaan we voorlopig uit van:


    - Crashtenders -> Vliegtuigbrandbestrijding
    - Schuimblusvoertuig -> Overige brandbestrijding schuimvormend middel


    Beide zijn andere typen voertuigen, maar met grote overeenkomsten. Vliegvelden die de uitbreiding VBB vereisen, vragen daarbij automatisch om meldingen met CT's; dergelijke vliegvelden dienen namelijk bijvoorbeeld te voldoen aan ICAO richtlijnen en daaraan voldoe je stukken makkelijker met een CT (snelheid, blusmiddel etc.). Daarbij worden op dergelijke vliegvelden geen SB's gebruikt en in de regel ook niet gealarmeerd.


    Voor de kleinere lokale vliegvelden; het is even kijken hoe om wordt gegaan met "grote" en "kleine" luchthavens. Speciaal wordt ook de CT 4x4 ingevoerd, die, als de uitbreiding het toelaat, gebruikt kan worden op de kleine vliegvelden (en dan dus bijvoorbeeld Zeeland etc.).



    Schuimblusvoertuigen zullen wel in het spel komen, maar bijvoorbeeld voor brand tankstation etc. Daarbij moet nog worden onderzocht hoe wordt omgegaan met het feit dat niet alle regio's een SB hebben. Daarom mogelijk een optioneel voertuig.



    Op dit moment zie ik het verder als volgt:
    - Je kunt een CT inzetten als SB, bijvoorbeeld bij brand tankstation, dat is naar wens van de speler;
    - Je kunt een SB niet inzetten als CT, dat slaat namelijk nergens op...



    En om het helemaal af te maken: Rotterdam The Hague Airport heeft ook gewoon crashtenders en geen schuimblusvoertuigen

  • Misschien is het een optie om naast het schuimblusvoertuig, ook de schuimblushaakarmbak (SBH) en Autospuit (AS) in te voeren in het spel en deze 2 dan dezelfde functie te geven als de SB, aangezien zij ook in het echt vaak dezelfde functie vervullen. Zo is het denk ik beter mogelijk om het voertuig voor heel Nederland in te zetten. :)

  • Misschien is het een optie om naast het schuimblusvoertuig, ook de schuimblushaakarmbak (SBH) en Autospuit (AS) in te voeren in het spel en deze 2 dan dezelfde functie te geven als de SB, aangezien zij ook in het echt vaak dezelfde functie vervullen. Zo is het denk ik beter mogelijk om het voertuig voor heel Nederland in te zetten. :)


    Een SBH staat sowieso op de lijst, mede omdat veel regio's alleen een SBH kennen.


    Autospuit niet direct, de verschillen daartussen zijn veel te groot. Niet alleen de Maasvlakte kent AS, ook gewone korpsen en die voertuigen zijn niet te vergelijken. Een AS is niet per definitie gelijk aan een SB, zeker niet zelfs, en kan daarom ook niet sowieso als SB ingezet worden.

  • Wat is dan behalve de tank het verschil met een TS en een AS?
    Heeft ie een extra monitor op het dak of zo?

    Verschillen tussen een AS en TS zijn voor zover ik weet een groter pompvermogen, SVM-tank en vaak ook inderdaad blusmonitoren. Dit gaat echter alleen op voor de AS'en van de Gezamenlijke Brandweer, misschien dat iemand anders weet hoe het voor de rest van Nederland zit. :whistling:

  • De AS voertuigen in de haven zijn niet kenmerkend voor een AS, een AS is een TS zonder watertank. Dat verklaart de naam immers ook. Autospuit en Tankautospuit. In principe is dat de basis van het verschil.


    In het land vind met AS voertuigen die er precies uitzien als een TS, en dus alleen de watertank missen. Geen SVM, geen monitor etc.


    In het Rotterdamse havengebied kent men AS voertuigen met SVM, grotere pomp etc. Die voertuigen hebben geen water aan boord en maken schuim met behulp van extern water. Omdat een vereiste van een SB zal zijn dat zowel water als SVM aanwezig zijn, zodat zonder externe middelen een schuiminzet kan worden uitgevoerd, zijn deze voertuigen geen SB's. Dan blijft alleen AS over als benaming, in wezen gaat het immers om een tankautospuit, zonder water. Het voertuig is niet BIZA bepakt, maar dat lijkt me voor een AS geen eis, aangezien men al afwijkt door geen water te hebben en dus in eerste instantie al niet voldoet.


    Een AS is dus niet te vergelijken met een SB, met name omdat een AS niet standaard SVM meeheeft. Het kan ook gewoon een standaard TS zijn die alleen de watertank mist.


    De AS isvoeren is dus ook lastig. Iemand die in het havengebied speelt wil het kunnen inzetten als SB en een ander alleen als bijvoorbeeld WTS (zonder watertank kan je zon voertuig prima als SL inzetten). Voor het spel voldoet voor mensen in Rotterdam de SB prima, in het land vormt het meer een combi tussen WTS en TS, daar is niet direct een oplossing voor. Gelukkig komt de AS in het land zeer weinig voor ;)

  • En tankautospuiten die ook one seven hebben? Worden deze ook meegenomen in jullie schuim update.
    Dit zijn gewoon TSen met biza bepakking maar maar hebben extra dat ze ook schuim kunnen maken :-) deze staan ook als gewone standaard TS in de schuur in Nederland.


    gr,


    Pascal

  • En tankautospuiten die ook one seven hebben? Worden deze ook meegenomen in jullie schuim update.
    Dit zijn gewoon TSen met biza bepakking maar maar hebben extra dat ze ook schuim kunnen maken :-) deze staan ook als gewone standaard TS in de schuur in Nederland.


    gr,


    Pascal


    Dit is één van de punten die bij ons nog oprn staat. Een aantal regio's heeft namelijk geen SB, maar wel TSen met One Seven of een vergelijkbaar systeem. Daar zijn we nog over aan het nadenken.

  • Mij leek het een goed idee om een SVM(schuimvormendmiddel)haakarmbak to te voegen aan de haakarmbakken. De Gezamelijke Brandweer in Rotterdam heeft ze bijv. voor branden met gevaarlijke stoffen. Ik hoop dat jullie er wat mee gaan doen, al hoeft en kan het niet gelijk.


    Groeten Wouter Knöps

  • als alleen Rotterdam deze haakarmbak heeft, dan ben ik bang dat deze suggestie afgekeurd gaat worden.


    Het kost veel tijd en moeite om zo'n voertuig in het spel te krijgen en als maar een paar brandweerkazernes in heel Nederland dit voertuig hebben, dan is het niet meer in evenwicht qua moeite en tijd voordat het in het voertuig in het spel zit en hoeveel mensen het voertuig daadwerkelijk gebruiken.
    voertuigen zullen alleen, op dit moment, in het spel komen als ze door (bijna) alle regio's in Nederland worden gebruikt. zo hebben alle spelers er profijt van om ze te gebruiken.


    ik, en veel andere spelers, zullen liever willen zien dat er voertuigen en andere updates die voor alle spelers handig zijn en die door alle spelers ook gebruikt kunnen worden, dat die toegevoegd gaan worden.


    als meerdere regio's deze SVM haakarmbak hebben, moet je het even zeggen, maar uit het bericht van @brandweerrockanje leid ik af dat er maar 1 SVM haakarmbak is.

  • Ha thijmen1210,


    Ik weet dat ze in Rotterdam haakarmbak voor hebben, wellicht hebben ze die in andere viligheidsregio's ook, vooral bij regio met grote havens. Sommige regio's heeft het SVM middel gewoon in vaten.


    Ik weet zeker dat meerdere regio's door heel Nederland deze haakarmbak, of in ieder geval het SVM-middel, hebben.


    Met groet Wouter