[VP-503] Dienst Spoorwegpolitie (SPoPo)

  • Ik weet niet helemaal hoe dit op dit moment is georganiseerd binnen de politie.
    De Dienst Spoorwegpolitie is in ieder geval sinds de Nationale Politie (1 januari 2013) opgeheven en als het goed is (deels) ondergebracht bij Dienst Infra.
    Wellicht interessant stukje: Dienst Spoorwegpolitie


    Incidenten rond/op het spoor zullen sowieso wel volgen in de toekomst (zie Ideeënlijst).
    Of we echt voertuigen moeten gaan invoeren met de benaming Spoorwegpolitie (al dan niet een andere benaming) lijkt me eigenlijk niet, maar dat is verder aan @Timo641 voor een definitief antwoord.


    Data

  • Speciale voertuigen lijkt mij ook niet noodzakelijk. Mede inderdaad ook vanwege andere indelingen binnen LE, moeten we daar geen bijzondere namen aan gaan hangen.


    Het huidige noodhulpvoertuig, later eventueel aan te vullen met andere voertuigen biedt in mijn ogen voldoende mogelijkheden.


    ProRail incidentenbestrijding zou een betere aanvulling voor spoorincidenten vormen.

  • Zoals @Data en @Timo641 al aangeven zijn er geen speciale voertuigen meer voor de spoorwegpolitie.
    Tevens is de spoorweg politie idd ondergebracht bij de landelijke eenheid.
    En sinds de reorganisatie bij de LE weet ik dat deze ook bij prorail is geweest, dit om zaken beter af te stemmen.
    Hoe het precies zit weet ik niet...

  • Spoor:


    Handhaving: NS S&V
    Incidenten: Prorail incidentbestrijding
    Criminaliteit: LE Dienst Infra


    Als je kijkt naar de grotere treinongevallen, buiten de aanrijdingen met personen om, worden deze opgepakt door Inspectie Leefomgeving en Transport of zelf de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Onderzoeken bij aanrijdingen met personen is vaak door Forensische Opsporing en lokale politie op basis van getuigenverhoor.

  • MPR

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “[VP-503] Dienst Spoorwegpolitie” naar “[VP-503] Dienst Spoorwegpolitie (SPoPo)”.