burgerhulpverlener HartslagNU

  • Nu we de reanimatie toch aan het herzien zijn;

    Als via 112 een melding van een hartstilstand binnenkomt, roept HartslagNu automatisch burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer op. Zij krijgen een oproep op hun telefoon met de vraag om direct naar het slachtoffer te gaan om te reanimeren of eerst een AED op te halen. Zij reanimeren net zo lang totdat de professionele hulpverlening het overneemt.

    Je zou kunnen toevoegen;
    - Post BHV met 1 plaats voor een BHVer
    - BHV met AED opleiding en aangesloten bij HartslagNu
    Eerst opleiding AED en dan aansluiten bij HartslagNu
    - Bij reanimatie ook oproep 1 of 2 BHVers aangesloten bij HartslagNu.
    Indien 1 BHV wordt opgeroepen, moet deze eerst langs een AED en dan naar het slahtoffer. Bij 2 BHVers gaar de één naar het slachtoffer en de ander naar de AED
    - POI Openbare AED


    Zodra dit geïmplementeert is een event eraan koppelen met aandacht voor HartslagNu (https://hartslagnu.nl/burgerhu…n%20AED%20op%20te%20halen.)

  • Ik ben zelf ook lid van HartslagNU.

    Goed initiatief waarbij zeker het verschil gemaakt kan worden.


    Of dit nu echt iets voor in het spel is betwijfel ik ten zeerste.

    Ja we worden''aangestuurd'' vanuit de meldkamer maar toevoegen in het spel zeg is mijn mening:niet doen.

  • Ja we worden''aangestuurd'' vanuit de meldkamer maar toevoegen in het spel zeg is mijn mening:niet doen.

    Bij 76% van de meldingen naar een BHVer wordt de reanimatie als eerste aangevangen door die BHVer.
    Elke minuut telt en de BHVer is hierdoor een zeer belangrijke schakel bij het reanimatie proces. Temeer daar de aanrijtijden van de ambu langzaam langer worden.

    Ik zie voor dit spel de BHVer dus als een RWS Inspecteur, qua toegevoegde waarde.

  • Klopt niet helemaal wat je zegt.

    Die BHV'er geeft niet altijd aan dat het om een reanimatie gaat.

    Vaak is het ook iemand uit de omgeving die bij het slachtoffer aanwezig is, of dat dit vanuit de meldkamer wordt besloten.

    Dan nog: waar ga je de grens leggen?....
    Een weginspecteur past heel goed in het spel daar waar ik de meerwaarde van de brugerhulpverlener niet zie.

  • Als het niet klopt, mijn gegevens komen van HartslagNu. https://hartslagnu.nl/nieuws/cijfers-2022/
    Volgens mij is het ook zo dat je na een melding in de app aangeeft of de reanimatie al gestart was bij aankomst of dat je zelf bent overgegaan tot reanimatie?

    het klopt voor een gedeelte ook wat je zegt, gisteravond heb ik nog een oproep gehad.


    Echter als ik kijk naar de oproep om te plaatste te gaan dan is er al een inschatting door de meldkamer gemaakt dat het om een reanimatie gaat.


    Nogmaals ik ben blij dat hartslagNu er is en trots dat ik deel neem, echter een toevoeging in het spel zie ik persoonlijk gewoon niet.

  • het klopt voor een gedeelte ook wat je zegt, gisteravond heb ik nog een oproep gehad.


    Echter als ik kijk naar de oproep om te plaatste te gaan dan is er al een inschatting door de meldkamer gemaakt dat het om een reanimatie gaat.


    Nogmaals ik ben blij dat hartslagNu er is en trots dat ik deel neem, echter een toevoeging in het spel zie ik persoonlijk gewoon niet.

    Ik ben het eens met Gieske1985. Zeker een essentieel onderdeel in de dagelijkse hulpverlening, maar het lijkt mij persoonlijk verstandig als we de focus houden op 'echte' meldkamer gerelateerde diensten, en updates/uitbreidingen van die diensten, voornamelijk brandweer, ambulance en politie. Misschien over een tijdje.

  • Ik ben het eens met Gieske1985. Zeker een essentieel onderdeel in de dagelijkse hulpverlening, maar het lijkt mij persoonlijk verstandig als we de focus houden op 'echte' meldkamer gerelateerde diensten, en updates/uitbreidingen van die diensten, voornamelijk brandweer, ambulance en politie. Misschien over een tijdje.

    Ok, maar dat stadium zijn wij inmiddels ruimschoots gepasseerd, toch?
    Er zijn inmiddels al allerlei diensten toegevoegd die indirect door de meldkamer worden aangestuurd.

  • Ok, maar dat stadium zijn wij inmiddels ruimschoots gepasseerd, toch?
    Er zijn inmiddels al allerlei diensten toegevoegd die indirect door de meldkamer worden aangestuurd.

    Deels. Tuurlijk hebben we nu bijna alle hulpverlenende overheids organisaties in het spel zitten, maar die mogen ook wel eerst uitgebreid worden. Ook hebben we veel voorkomendere diensten zoals de handhaving/toezicht, KMAR of douane er ook niet in zitten. Behalve de FBO heli kan ik niet zo snel iets bedenken wat in het spel zit wat niet door het OC wordt aangestuurd (direct dan wel indirect, zoals rijkswaterstaat/kustwacht).