Posities door LordustOfficial

Beste gebruikers van mijn plaatjes,

De laatste tijd heb ik hard gewerkt aan een complete overhaul van de gebouwiconen. Alle iconen zijn opnieuw gemaakt, en daarom zijn de oude 1.0 iconen van deze pagina verdwenen. Ik hoop hiermee de plaatjes meer uniformiteit te geven, iets wat mijns inziens ontbrak bij de eerste set plaatjes.

Daarnaast heb ik besloten de plaatjes in een google drive map te zetten in plaats van ze telkens hier los te uploaden. De link hiervan staat in de koptekst bovenaan deze pagina. Voor de liefhebbers van de 1.0 plaatjes, deze zijn nog steeds beschikbaar, en kunnen op aanvraag in discord worden gedeeld (gearchiveerd in een ander google drive mapje).

Verzoeken zijn nog steeds welkom, en ik doe mijn best deze zo snel mogelijk in behandeling te nemen danwel erop te reageren.

Ten slotte staat mijn werkwijze en de gebruikte kleurencodes per discipline ook in de nieuwe map, in het bestand 'instructies.md'. Op deze manier is het voor iedereen mogelijk om plaatjes in dezelfde stijl voor zichzelf te maken indien wenselijk.

Veel speelplezier!

Standplaats:
    Veilingweg 66, Rdam.

Roepnummers:
    B (Bravo) = Flexbus / Reguliere groep ME
    L (Lima) = Videoteam
    R (Romeo) = Arrestatie eenheid (AE)
    W (Whiskey) = Waterwerpers
    O (Oscar) = Hondengeleiders van de ME
    P (Papa) = Bereden ME
    T (Tango) = Technische Eenheid
    M (Mike) = Motorrijders ter ondersteuning aan de ME

Voorbeeld ME:07-B3.10
    BFunctie
    07Eenheidsnummer
    3Pelotonnummer
    10Groepsnummer

Groepsnummers gaan telkens met 10 omhoog. Een volledig peloton heeft dus de nummers 10 t/m 60.
    Pelotonscommandanten hebben een .00 roepnummer (1 peloton = 2 secties)
    Sectiecommandanten hebben een .01 en .02 roepnummer (1 sectie = 3 groepen)

Voor de eenheid Rotterdam gelden de volgende cijfers:

EenheidAantal pelotons basiseenheden
    Rotterdam6
    EenheidAantallen watergetrainde eenheden
    Rotterdam1 peloton
    EenheidVerkenningseenheidEenheid BeredenenEenheid hondengeleidersEenheid met de waterwerperAanhoudingseenheidTechnische eenheidBewakingsgroep
    Rotterdam454537

Ik zie het probleem wat men wil benoemen nog steeds niet en dat zal wel mijn probleem zijn. Wat is het voordeel dan om ze aan beide wagens te koppelen? Want als ze in de ene wagen zitten, dan kan de andere niet rijden.

Dat is precies de bedoeling ja. En in MKS is dat prima te doen, als je maar 1 springbemanning hebt. (Springbemanning = bemanning die meer dan 1 voertuig bemant. Ze springen dus als het ware tussen de voertuigen)

Als je meerdere van dit soort springbemanningen op 1 post hebt wordt het echter wat lastiger (als een van de voertuigen een opleiding nodig heeft).

Stel;
    de WO en TS werken met springbemanning van 6 personen.
    - Bevelvoerder / DPL
    - Chauffeur-Pompbedienaar / Chauffeur-Assistent duikploeg
    - Manschap 1 / Reddingsduiker
    - Manschap 2 / Reserveduiker
    - Manschap 3 / 2e Reddingsduiker
    - Manschap 4 / Assistent duikploeg.

In MKS heb je 6 man met opleiding duiker/dpl, en klaar.

Maar dan, met een springbemanning HW en WOV van 2 personen;
    Als ik dan personeel niet koppel aan de voertuigen, kan het zijn dat 2 duikers op de HW/WOV gaan rijden, en ik dus geen 6 opgeleide personen meer heb op de WO, waardoor 3 van de 4 buiten dienst zijn ipv 1 van de 4.

Als ik personeel aan WO en TS kan koppelen voorkom je dat hun met die andere voertuigen meerijden.

Daarnaast, als je de gesuggereerde functie niet wilt gaan gebruiken, prima... maar zeur dan alsjeblieft niet zo op de mensen die het spelletje graag spelen volgens de realiteit :) Mij hoor je ook niet over de arcade/fictie spelers...

Kan er gekeken worden of het technisch mogelijk is om personeel aan meer dan één voertuig te koppelen? Zo kan er springbemanning worden gerealiseerd.

Als voorbeeld, de duikkazerne's in Rotterdam werken als volgt:
    - 6 man springbemanning TS/WO
    - 2 man springbemanning HW/WOV

In MKS is dit nu technisch niet mogelijk indien je meer dan 2 voertuigen hebt op een post met springbemanning. Als ik het personeel van de TS, WO, HW, en WOV zou loskoppelen, kan het zijn dat er duikers meerijden op de HW of WOV, en dan kan de WO niet meer uitrukken.

Zo zijn er nog wel vele andere voorbeelden waarbij er meerdere voertuigen op een post werken met springbemanning, dus lijkt dit me een waardevolle en realistische toevoeging aan het spel.

Als de meetploeg meegaat in de TS hoeveel gaan er dan mee en dienen ze dan ook nog als manschap? Want dan is het een iets ander verhaal. Want dan betekent dat de bezetting van 4 manschappen nogsteeds compleet blijft. Nog 1 vraagje hoeveel plaatsen zijn er achter in de ts

Nee, een voertuig kan/mag maar voor 1 functie worden ingezet per uitruk.
    Kijk bijvoorbeeld naar de TS-OR of TS-HV combinaties. Als die uitrukken zijn ze of TS, of OR/HV, maar ze wisselen halverwege niet van rol...

Hoeveel plaatsen hangt geloof ik ook wel van het type af. De meest voorkomende heeft zes manschappen achterin geloof ik.

Landelijk is zes man de norm. Dus vier manschappen, een bevelvoerder en chauffeur/pompbediende
    Afhankelijk van de regionale procedures mag er met minder worden uitgerukt. In de VRZHZ mogen de kleine basisposten met variabele voertuigbezetting uitrukken (dus 2 of 3 manschappen ipv 4), waarbij 2 manschappen nog steeds de minimale eis is.

En soms heb je er meer in de tankautospuit, kijk maar naar Lunteren.

de AS(-IB) van de GB is geen TS.

De technische specificaties zijn:
    - Hydrant filtersysteem + tank 4000 Liter SVM;
    - Ziegler Pomp FPN 10-10000-1H brons aangedreven middels PTO;
    - Ziegler Z-PF schuimbijmengsysteem;
    - Dakmonitor 2000-8000 l/min;
    - Twee haspelkarren met elk 3x30 meter 4” persslang, hydraulische opname.

Daarnaast is elke kazerne van de GB een gaspakkenteam, en dus ook in wezen een GS team.
    De Maximaweg is ook olieschermen team.

Olympiaweg is geen GS, maar een GO eenheid (grootsch. ontsmetting)

Om hier op aan te sluiten:

In Nederland kent men wel de splitsing NBT en TST-NB.
    De NBT is een Natuurbrandbestrijdingsvoertuig terreinvaardig
    De TST-NB is een Tankautospuit terreinvaardig natuurbrandbestrijding

een TST-NB is een NBT, maar een NBT hoeft geen TST-NB te zijn. Aan de TST-NB zitten qua bepakking 'zwaardere' eisen. Het moet immers dezelfde taken kunnen vervullen als een TS. Bij een NBT is dat niet het geval. Een aardig deel van de CCFM voertuigen valt onder de categorie NBT en niet TST-NB.

Het NIPV zegt:
    NBT-K: Klein voertuig, in de 3 tot 7, 5 tons gewichtklasse, waarmee snel een eerste klap uitgedeeld kan worden en/of ingezet kan worden op brandstofmanagement (voorbranden, stoplijnen creëren etc. ). Biedt plaats aan 2 tot 4 personen en beschikt over (hand)gereedschappen en eventueel een kleine watertank om natuurbranden te kunnen bestrijden. Ook de natuurbrandondersteuningsteams beschikken over een dergelijk voertuig.

NBT-M: Voertuig in de 7, 5 t/m16 ton gewichtsklasse specifiek opgebouwd en ingericht voor natuurbrandbestrijding. Het voertuig beschikt over 4x4-aandrijving, heeft een grote bodemvrijheid, grote op- en afrijhoeken, cabine bescherming, een bandenaflaatsysteem, zelfbescherming middels sprinklers en een ringleiding voor ademlucht. Het voertuig is geschikt voor rijdend blussen (middels een dak- of bumpermonitor), heeft minimaal 3000 liter water en is inzetbaar in zeer ruig terrein. . In het Frans afgekort CCFM. Dit gaat dus specifiek om de middel gewichtsklasse geheel NBB Branche conforme primair voor NBB gebouwde blusvoertuigen. In het Frans Camion Citerne Feux de Forêt Moyen. Letterlijk in het NL vertaald tankauto bosbrand middel. CCFM is de afkorting van de Franse soort naam. In Duits- en Engelstalige landen gebruikt men op die talen gebaseerde soort benamingen.

NBT-G: Voor natuurbrandbestrijding uitgevoerd/gebouwd terreinvaardig blusvoertuig vanaf 16 ton 28 ton wat rijdend kan blussen met dak- en/of bumper monitor. Meestal betreft dit combi voertuigen met TS taak. De TST-NB's vallen meestal in deze categorie voor waar het de NBB taak en uitvoering betreft. (een TST-NB heeft dus meestal als rol NBT-G, maar als een voertuig primair NBT is mag het geen TS rol hebben).

NBT-Z: Speciaal voor natuurbrandbestrijding gebouwd/uitgevoerd terreinvaardig blusvoertuig vanaf 28 ton wat rijdend kan blussen met dak- en/of bumper monitor. Zeer groot materieel met bijzondere eigenschappen (b. v. zeer grote watertank of specifieke bescherming i. v. m. explosieven). Hieronder valt b. v. het zware en grote materieel van defensie voor inzet op schietterreinen.

TST-NB: Combi-voertuig is inzetbaar voor basis- brandweerzorg en voor natuurbrand- bestrijding. Het voertuig beschikt over 4x4- aandrijving, heeft minimaal 3000 liter water, heeft een bandenaflaat-systeem en kan rijdend blussen (middels een dak- of bumpermonitor) in onverhard terrein. Ze kan naast de standaard TS rol ook nog allerlei andere rollen hebben die aan standaard TS te koppelen zijn zoals TS-4, TS-OPS, TS-BO e. a.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een TS-NB: Rol voor TS met voor NBB getrainde bemanning en/of met enig NB specifiek klein blus materieel maar voldoet niet aan eis terreinvaardig. Gedacht moet worden aan vervoer voor teams met vuurzwepen, eventueel rug spuiten en/of die niet snel bewegelijke stoplijnen opbouwen vanaf ook met niet terreinvaardige TS begaanbare weg.

Dan nog als laatste de TST: Terreinwaardige tankautospuit die inzetbaar is voor zowel de basisbrand-weerzorg als voor natuurbrandbestrijding. Het voertuig beschikt over 4x4-aandrijving. Het voertuig beschikt niet over dak- en/of bumper blus monitoren maar kan wel worden ingezet in onverhard terrein. Het LNN heeft vastgesteld dat TST's ZONDER dak en/of bumpermonitor die nu nog typenummer 4 hebben bij voorkeur binnen 5 jaar omgenummerd moeten worden naar typenummer 3.

Een eventuele toevoeging van aparte NBT voertuigen (en dan wellicht ook HAT/NBH combinaties zoals het NIPV het voorschrijft) zou ik daarom ook waardevol vinden als realistische speler.

Dat was mijn spreekbeurt :)