Multifunctionele autopomp (MAP) en grote interventiewagen België,

  • ik zou graag een nieuw voortuig willen suggereren voor de Belgische spelers.


    In België worden de snelle interventiewagens (hulpverleningsvoertuigen) afgebouwd en er word ingezet op multifuntionle autopompen, kort samengevat 1 voertuig voor alle type interventies ondersteund door een ladderwagen voor alles in de hoogte en een tankwagen als extra watervoorraad,


    Voor de belgische spelers zou dit zeker een hulp zijn om realistischer te kunnen spelen.


    De huidige hulpverleningsvoertuigen zouden dan kunnen dienen als onderstuining voor grotere interventies zoals ongevallen met spoorvoertuigen en dergelijke

  • Piet2001

    Heeft de discussie gemarkeerd als "Zichtbaar".
  • idd en zoals Inspecteur Couseau al zij is het met 1 van zulke voertuigen per 10 posten niet haalbaar, ongeveer 80% van alle autopompen in België zijn multifunctionele autopompen de overige 20% zijn ofwel oudere types die nog vervangen moeten worden of specialisatievoertuigen zoals industriele autopompen, en zelfs van het laatstgenoemde zijn er al multifunctionele versies

  • Klopt toch niet volledig mijns inziens...



    Een MAP is multi ingericht net zoals de meeste TS'en in Nederland.


    In een zware materiaalwagen --> HV in Nederland zit zwaarder ontzettingsmateriaal die aanvullend kan komen voor een MAP.



    Dus een snelle interventiewagen is niet hetzelfde als een HV in het spel volgens mij.

  • Ik heb geen weet van hoe de TS in NL is ingericht,


    Kleine toelichting rond de Snelle Interventiewagens in België,

    De Snelle Interventiewagens in Belgie werden ingericht om bevrijdingen uit te voeren bij beknelling in voertuigen of liften en dergelijke, sommige werden uitgerust met een kleine watertank van 400 tot 500 liter en een hoge druk pomp.


    De Snelle Interventiewagen in dit spel en had ook begrepen in NL is gebouwd om een eerste aanval bij brand te kunnen uitvoeren

  • TS is te vergelijken met een MAP in BE.


    de SI-2 is een soort van lichte autopomp voor 2 man, met focus op brandbestrijding.



    Een snelle interventiewagen zoals we in BE kennen zit in principe niet in het spel, de HV is perfect te vergelijken met de GIW zoals bvb in Antwerpen.

  • hierbij nog enkele gegevens over de multifunctionele autopompen in België,


    Er zijn 2 verschillende types


    Type 1,


    Halfzware autopomp, 2000L/min

    Tankinhoud 2500 L

    200L B Schuim, 100L A schuim (in het spel kan dit dan 300L schuim zijn

    Materiaal voor zowel brandbestrijding, incidenten met gevaarlijke stoffen( word ondersteund door igs voertuigen, als bevrijdingsmaterieel (vooral voorzien voor personenwagens en lichte vrachtwagens, voor zwaardere voertuigen en spoorvoertuigen komt er een zware of grote bevrijdingswagen ter plaatse)

    Bemanning standaard 7 zitplaatsen voorzien, maar de meeste brandweerposten hebben 6 zitplaatsen


    Type 2,


    Zware autopomp, 3000 tot 4000L/min

    Andere specificaties zijn dezelfde als de halfzware pomp


    Beide types zijn in 4x2 en 4x4 te verkrijgen

    De 4x4 voertuigen kunnen over licht terrein rijden, voor ruiger terrein worden bosbrandweerwagens en bostankwagens gebruikt

  • Dus zoals we al doorhadden en waar ik dan vaker een eigen invulling aangeef omdat met de nederlandse opzet gewoon erg moeilijk is realistisch te bouwen. Maar zoals mij wel vaker is gezegd het is een Nederlandse site dus we mogen blij zijn dat we hier mogen spelen zeker.

    Maar ik probeer de realiteit te benaderen met wat we hebben dus ik bouw voor een MAP de huidige TS-HV en voor de snelle hulp gebruik ik de HV en de grotere hulpwagens in België maak ik TS-STH van.

  • Ik ben er mij zeker van bewust dat we op een Nederlandse versie aan het spelen zijn, en ik ben hiervoor dan ook dankbaar.


    Maar een sugestieforum is er om sugesties te maken van welke aard dan ook, en is het aan het gameteam om deze te overwegen en al dan niet toe te voegen.


    Vandaar dat ik van de gedachte uitging wie niet waagt niet wint.


    Ikzelf heb weinig tot geen geen ervaring met programmatie en zo maar het ziet er voor mij uit dat het enkel de limiet van de TS-HV weghalen en al dan niet hernoemen voldoende is om dit op te lossen en eventueel de gegevens van de tankinhoud en pompcapaciteit aan te passen .


    Ik denk eerlijk gezegd wel het aantal Belgische spelers groot genoeg is om dit te overwegen

  • Het weghalen van de limieten is eerder gezegd dan gedaan. Dit omdat we combi voertuigen meer als een speciaal voertuig zien.


    Dit soort zaken blijven dus ook lastig met de vergelijking tussen NL en BE. Ondanks dat we proberen om het voor beide landen speelbaar te houden blijven er taken en diensten anders ingeregeld waardoor er toch afwijkingen gaan ontstaan.


    Wat ik hierboven lees zou de MAS te vergelijken zijn met een Nederlandse TS.
    Zelf ben ik niet heel erg thuis in de Belgische voertuigen, dus ik vertrouw op de expertise van de medeforumleden.
    Maar als je naar een gemiddelde Nederlandse ts gaat kijken bevat deze naast de blusmiddelen ook een hydraulische spreider en schaar om bijvoorbeeld een auto open te knippen. Bij zwaardere taken kan er een HV bij komen met specialistischer materieel.

    Hier vind je een foto van de bepakking van een voertuig. Mogelijk voorziet deze meer in de informatie:
    https://www.vrijsselland.nl/tetris-challenge-en-open-dagen/