[VA-004] Combinatievoertuig MMT/Ovd-G

  • (ik ben geen expert, dus aarzel niet om me te verbeteren als ik ergens fout zit...)

    In België is het zo dat de functies 'MMT' en 'Ovd-G' beide uitgevoerd worden door de MUG (Mobiele UrgentieGroep). Dit is een personenvoertuig met een arts en verpleegkundige (soms ook een ambulancier als chauffeur, zo niet dan rijdt de vpk). De MUG kan geen patiënten vervoeren (behalve de MUG-heli's in Brugge en Bra-sur-Lienne).


    De rampenhulpverlening ziet er in België als volgt uit: als zich een incident voordoet met minstens 5 slachtoffers worden automatisch 3 ziekenwagens en 2 MUG-voertuigen uitgestuurd. Het eerste MUG-team ter plaatse krijgt de functie 'Dir-MED' toegewezen: Directeur MEDische hulpverlening, met grofweg dezelfde taken als de Ovd-G in Nederland.


    Nu is het zo dat ik in Meldkamerspel met een dilemma zit telkens ik een MUG-dienst wil bijbouwen: kies ik voor een MMT of een Ovd-G? Om het realisme te vergroten zou het dus ideaal zijn een combinatievoertuig MMT/Ovd-G te introduceren.

    Als je dit voertuig naar bv. 'Kind van commode gevallen' stuurt, fungeert het voertuig als MMT, maar als je het stuurt naar 'Personen onwel in school' kan het ook grote aantallen patiënten behandelen zoals een Ovd-G.


    Is er in Nederland al een dienst/voertuig die beide combineert? Of is het echt iets wat alleen in België voorkomt?

    Laat maar weten wat jullie van het idee vinden

  • Cahjo

    Heeft de discussie gemarkeerd als "Zichtbaar".
  • In Nederland zijn de MMT's van de traumacentra en de OvD-G's zijn van de regionale ambulancedienten.


    Een RAV heeft geen eigen artsen op de werkvloer die meerijden in de incidentafhandeling, hierdoor bestaat de MMT//OvD-G combinatie niet.

  • Jrh1997

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “Combinatie MMT/Ovd-G” naar “[VA-004] Combinatievoertuig MMT/Ovd-G”.