Posities door Vulpes.vulpes

Hi, I try to build as realistically as possible, and I'm Belgian too! It takes quite a while to find everything online, it's pretty well hidden ;) But over the years, I've gathetered quite some information:

- fire department: This site was up-to-date till 2020 or so, not really recent but it's a good base to start off. You'll find all the fire departments in the different provinces and zones

- medical: the locations of the hospitals, ambulance services, emergency doctors (MUG) and nurses (PIT), you'll find at the site of the government, scroll to the excell sheets at (2) & (3). At Wikipedia, you'll find a list of all the hospitals aswell, with an indication of the number of beds, so you can have an estimate of how big the facility is. (Keep in mind that the ambulance only transports patients to the Algemene Ziekenhuizen (AZ) en Universitaire Ziekenhuizen (UZ) when it says 'Ja' at 'Spoeddienst' in the tables)

- police: I haven't found up-to-date lists of vehicles, but Wikipedia shows a correct list of all the police zones in Belgium. In this document you see a list of all the Belgian villages with at the right columns the name of the police zone (PZ NAAM) and the type of zone (TYPO PZ). It shows a number between 1 and 5, where 1 are the biggest zones (Ghent, Antwerp, Brussels...) and 5 the smallest. I buy my vehicles based on which number the police zone has. Note that that's only the local police, there's also the federal police with departments in every province capital.

- of course, as stated above: here at the forum, you'll find some information aswell (especially the medical vehicles are up-to-date)

- Because of my job at the ambulance service, I'm quite familiar with the official call names for the different vehicles, facilities and departments, but it's quite a technical explanation (but you can always choose to do your own of course haha)

- Over the years, I've made a database with all the vehicles of the Red Cross, Flemish Cross and Civil Protection based on lots of online research and stalking on social media hahaha. I'm willing to share it if you're interested, but maybe it's easier to first start with the 'basics' ;)

Quite an explanation ;) But feel free to hit me up if you have other questions :)

Enkel een naamswijziging, alle standplaatsen blijven dezelfde. Wachtebeke (Lochristi 3) behoort tot Brandweerzone Centrum, en Lochristi 1/2 tot de Dienst 112 Lochristi.

Door de gemeentefusie tussen Merelbeke en Melle wordt Melle (Merelbeke 2), en blijft vanuit de brandweerpost opereren. Naar mijn weten bestaat er echter geen Merelbeke 1 (behalve PIT Merelbeke, dus de reden van de wijziging weet ik niet helemaal zeker.

De lokale afdelingen van Rode Kruis Vlaanderen (zo goed als elke gemeente heeft haar eigen afdeling) beschikken veelal over 1 à 2 voertuigen.

Deze voertuigen zijn:

- ziekenwagens: worden ingezet voor preventieve hulpdiensten (sportwedstrijden, festivals e.d.), rampen (als aanvulling op de 112-middelen) en NDLZ (niet-dringend liggend ziekenvervoer = besteld vervoer). Dit zijn de zogenaamde 'intermediaire' ziekenwagens: wit met een enkele rij Battenburg-striping, wat wil zeggen dat ze geen regulier 112-middel zijn, maar wel over dezelfde inhoud beschikken en dus indien nodig 112-ritten kunnen uitvoeren. Sommige afdeling beschikken over een vaste 112-standplaats, waarbij de ziekenwagen dus actief is binnen het 112-netwerk.

- interventievoertuigen: hebben een minder strikte inhoud. Dit zijn meestal bestelwagens type Sprinter, die gebruikt worden voor het transport van personeel en materiaal voor het opzetten van preventieve hulpposten

- dienstvoertuigen: gebruikt voor transport van personeel naar hulpposten, bloedinzameling...

Sommige afdelingen en PHE's (Provinciale Hulpeenheden) beschikken over extra voertuigen:

- SIM: de Snelle Inzetbare Middelen: 2 soorten (SIT-LOG, Snelle Interventieteam-Logistiek en SIT-MED, Snelle Interventieteam-Medisch). Bij afkondiging van het MIP (Medisch Interventieplan) wordt standaard 1 SIM (= SIT-LOG + SIT-MED) uitgestuurd. Dit team staat in voor het ter plaatse brengen van logistiek (brancards, stoelen, tenten) en medisch (verbandkoffers, infuusmateriaal, zuurstof...) materiaal naar rampterreinen en voor het opzetten van een VMP (Vooruitgeschoven Medische Post)

- CP-MED, commandovoertuigen: voertuigen voor het opzetten van een medische commandopost of voor het ter plaatse brengen van de COORD-RK (coördinator Rode Kruis) naar het rampterrein/evenement

Ik ben persoonlijk bezig met een database aan te leggen van het wagenpark van alle lokale afdelingen, aangezien ik dit niet direct online vind. Ik zal dit ooit eens posten op dit forum.

Het Croix-Rouge de Belgique, actief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië, kent een gelijkaardige werking.

Ook niet te vergeten (en een beetje reclame voor mijn eigen organisatie ;) Het Vlaamse Kruis vzw heeft een twintigtal afdelingen verspreid over heel Vlaanderen, en kent een gelijkaardige werking. Hun ziekenwagens en interventievoertuigen worden gebruikt voor preventieve hulpdiensten en bij rampen. HVK beschikt echter niet over SIM. Het Vlaamse Kruis heeft ook enkele 112-standplaatsen (De Haan, Ravels, Zandhoven, Leuven).

Voertuigen die niet standaard op 112 zijn aangemeld, hebben geen vast roepnummer. Voor specifieke evenementen kan dit wel toegekend worden. Voor HVK afdeling Gent was dit voor de voetbalwedstrijden in de Ghelamco Arena bijvoorbeeld 'ZW GHELAMCO 1, 2...'

Een hele uitleg... als je nog vragen hebt hoor ik het graag :)

Goedemiddag,

Ik wil even polsen hoe andere Belgische spelers de verschillende types ziekenwagens toepassen in het spel.

Tot nu toe gebruikte ik volgende indeling:

- Ambulance: ziekenwagen 112 + PIT 112 + rampenambulance Rode Kruis

- Zorgambulance: ziekenwagen NDLZ (Rode Kruis)

- Medium-care ambulance: preventieve ziekenwagens Rode Kruis, Vlaamse Kruis

Zouden jullie de nieuwe MICU gebruiken als PIT (kan deze in het spel uberhaupt gewone interventies uitvoeren?) of enkel specifiek als Belgische MICU?

Waar in België bevinden zich er dan effectief dergelijke voertuigen? Ik heb persoonlijk weet van UZA, UZ Brussel, de NICU- en transfervoertuigen van UZ Gent. Zijn er nog? En welke roepnamen worden dan gebruikt?

Welk onderscheid gebruiken jullie tussen ziekenwagen en PIT in het spel?

Veel vragen voorlopig, maar ik ben gewoon benieuwd naar de inzichten van medespelers.

PIT Oostende is sinds 1 juli aangemeld, en vertrekt vanuit het voormalig AZ Damiaan (nu AZ Oostende). Weet iemand hoeveel ziekenwagens er nu nog in de brandweerkazerne staan?

Nog iets dat mij opviel in de lijst: Avelgem 2 is volgens mij niet 24h/24 in dienst. Dit is het provinciale middel voor collocaties (maar ook voor reguliere ritten als Avelgem 1 buiten is), en wordt dagelijks voor 12h (?) aan- en afgemeld.

Update: 17-03

Overzicht Snelle Interventieteams (SIT), Snelle Inzetbare Middelen (SIM), First Intervention Teams (FIT)

(Vlaanderen: 28 SIT-voertuigen, 24 locaties (2010)1)

OVL:2

- 15046 SIT Centrum (PHE Gent)

- SIT-MED Centrum (PHE Gent)

- SIT-LOG Vlaamse Ardennen (Herzele)

- 15015 SIT Waasland (Beveren)

- 15051 SIT Waasland (Zele)

WVL:

- 15050 SIT (PHE Brugge)

- SIT (Kortrijk)

- 15013 SIT (Ieper)

- SIT-LOG (Veurne)

- 15012 SIT-LOG (Torhout)

ANT:3

- SIT-LOG (Sint-Job-In-'t-Goor)

- SIT-LOG Zuid-Oost (Herentals)

- 21110 SIT-LOG Zuid (Niel-Schelle)

- SIT-MED Herenthout

- SIT (Hove-Lint)

- SIT (Geel-Olen)

LIM:3

- 15037 SIT-LOG (Heusden-Zolder)

- 15036 SIT-LOG (Maasmechelen)

- 15008 SIT-MED Zuid (Borgloon)

- 15009 SIT-MED (Hamont-Achel)

VBR:

- SIT West (Sint-Pieters-Leeuw)

- SIT-LOG (Herent)

- SIT-MED (Herent)

- SIT-LOG (Peutie)

BRU:4

- FIT-MED (Service Secours)

- FIT (Anderlecht)

- FIT (Anderlecht)

- FIT (Ganshoren-Koekelberg)

- FIT (Sint-Lambrechts-Woluwe)

LIE:

- 15023 FIT (Oupeye)

- FIT (Seraing)

- 15033 FIT-MED (Hesbaye)

- FIT (Ougrée)

- FIT (Liège)

- FIT (+ PC-D2) (Blegny)5

NAM:

- FIT (Namur)

- FIT (Philippeville)

- FIT (Dinant)

HAI:

- FIT (Mons)

- FIT (Haute-Senne)

- FIT (Tournai)

- FIT (Charleroi)

BRW:

- FIT (Wauthier-Braine)

- FIT (Nivelles)

LUX:

- 15030 FIT (Arlon)

- FIT (Libramont)

- FIT (Libramont)

Bronnen:

1) https://www.rodekruis.be/storage/main/j…nderen-2010.pdf (pagina 11)

2) https://www.uzgent.be/sites/default/…ing_V122020.pdf (pagina 269)

3) https://nl.wikipedia.org/wiki/Snel_Inte…team#Capaciteit

4) In Brussel zijn er 5 FIT-voertuigen, waarvan telkens 2 stand-by (https://www.croixrouge-bsa.be/secours)

5) https://www.rtc.be/video/info/san…508255_325.html

Goedemiddag,

Ik zou graag het maximale personenaantal van de OvD en HOvD optrekken van 1 naar 2 bemanningsleden. In België heeft de officier altijd een aparte chauffeur die het voertuig bestuurt.

Zelfde verhaal voor de OvD-G. De Dir-Med in België is vaak de eerste MUG (MMT) ter plaatse, met dus een arts, verpleegkundige (en eventueel ambulancier) aan boord. De optie om desgewenst 2/3 bemanningsleden toe te wijzen zou de mogelijkheden verruimen.

Voor beide voorstellen blijft het uiteraard mogelijk om, zoals de Nederlandse spelers, 1 bemanningslid aan het voertuig te koppelen. Het is dus iets 'extra'.

Vriendelijke groet