Laatste nieuws:
De komst van de nieuwe SB's is vertraagd. De bouw heeft een aantal tegenslagen gehad, voornamelijk software-gerelateerd. De SB van ProRail Kijfhoek zal wel dit jaar geleverd worden. De anderen zullen waarschijnlijk pas in 2025 operationeel gereed zijn. De oude SB's en SBH's blijven tot die tijd nog in dienst. Echter is de SBH van alblasserdam wel al uit dienst, die is kapot gegaan door verkeerd gebruik. Vandaar dat hij dus al weg was (zie berichten hierboven).
[Blockierte Grafik: https://siz.vrzhz.nl/cache/images-sb-3.1600_900.jpeg]
Verder is de reserve HV-KR bezig om omgebouwd te worden naar een GM voor BBM. Er zijn nu dus nog maar twee HV's.
"Het BBM-voertuig is al voor een groot gedeelte omgebouwd. Dit gebeurd door de beroepsploegen zelf op de Noordendijk. Verder is de kraan van het voertuig verwijderd en een ultra hogedruk unit (UHD) achterop geplaatst. Binnen dit project wordt het huidige KSHD-concept van de post Dordrecht-Noordendijk verder doorontwikkeld tot een voertuig met Bijzondere BrandbestrijdingsMiddelen. Denk hierbij aan fognails, warmtebeeldcamera met sondes waarbij na het boren van een gat achter een muur gekeken kan worden. Maar ook grote boormachines, waterschermen en straalslangen."
Verder komt er ook een VZ 'light' busje. "Uitgangspunten hiervoor zijn dat het nieuwe voertuig (vervanger Mitsubishi L200) in staat moet zijn om te voorzien in de Logistieke voorziening (klasse 1 eten en drinken) voor maximaal 4 uur. Het voertuig neemt standaard de toiletaanhanger mee, is compacter dan de huidige VZU en neemt daardoor op de incidentlocatie veel minder ruimte in. De 'VZU klein' gaat de grote VZU niet vervangen, maar komt erbij als tussenstap om sneller logistieke zaken op het incidentterrein te organiseren. De verwachting is dat dit voertuig eind november 2024 gereed is zodat we voor het eind van dit jaar inzetbaar zijn met deze VZU klein." De VZ units zullen als volgt worden opgeroepen:
- Bevelvoerder Logistiek en kleine VZU met toiletaanhanger vanaf groot incident of op verzoek.
- Grote VZU (haakarmcontainer) vanaf zeer groot incident brand of op verzoek.
[Blockierte Grafik: https://siz.vrzhz.nl/cache/images-foto-zijkant.500_375.jpg]
Ook komt er een nieuw commando voertuig.
"Het voertuig zal in de basis gelijkend zijn op het huidige voertuig wat betreft indeling, maar zal bijvoorbeeld met een maximale lengte van 10 meter compacter worden en de apparatuur zal naar standaard zijn van de huidige tijd. Het voertuig zal voorzien worden van de nodige apparatuur en meubilair om zo functioneel mogelijk ingezet te worden, zoals:
- De informatie welke via 2 beeldschermen voor de Copi-leden beschikbaar zijn, kunnen verplaatst worden, zodat er altijd een prima beeld ontstaat en er een maximale schrijfruimte is voor de Leider Copi.
- Tevens zal er een automatisch afstempelsysteem gemonteerd worden waardoor het mogelijk is om het voertuig na aankomst, in 10 minuten, stabiel en volledig operationeel in te kunnen zetten.
- Het voertuig wordt voorzien van een 4 -tal accu's met een omvormer i.p.v. een aggregaat. Hierdoor zal er gedurende de eerste uren gewerkt kunnen worden zonder gebruik te maken van het motorvermogen van de vrachtwagen."
Tevens komen er een paar roepnummer wijzigingen mbt de regionale voertuigen.
"De herkenbare voertuigen worden voorzien van een nummer uit de reeks 18-940* t/m 18-960*. De reden voor deze aanpassing is dat door verschuivingen er onduidelijkheid is / kan ontstaan waar een voertuig nu precies hoort. De niet-postgebonden voertuigen hebben straks dus geen post-roepnummer meer. De onherkenbare voertuigen krijgen een regio-eigen nummer, namelijk 18-01 t/m 18-11. Dit omdat er niet voldoende nummers beschikbaar zijn in de reeks landelijke roepnummers."
Omdat de onherkenbare voertuigen geen andere functie hebben dan het vervoer van koude-logistiek personeel zal ik deze niet opnemen in de lijst.