Posities door tazbrw

Op een screenshot van OC Oost-Brabant zie ik ook de OB25, OB26 en OB27 voorbij komen. Lijkt mij dat er ergens een reorganisatie heeft plaatsgevonden?

De OB16 en OB18 zie ik ook al op een foto van een Instagram-story in oktober 2025.
    Weet iemand hier meer over?

Ik kan je wel antwoord geven. Scheelt een WOO verzoek die na maanden toch weer oud is.

Het Nationaal Roepnummer Plan (NRP) is een basis voor alle teams in heel Nederland. Alleen die basis past dus niet op elke Eenheid (regio). Zo werkt de Eenheid Rotterdam van links naar rechts met de roepnummers (oplopend). Den Haag werkt weer vanuit Den Haag Centrum met ringen met roepnummers. Zo is centrum District 1, maar is het Westland District 5, Leiden weer District 7.

Oost-Brabant doet het net weer anders. Die hebben dus voor de Basisteams, twee beginnummers. De OB16 zal gebruikt worden door de ene dienst (zeg even ochtend) en de OD18 weer door de andere dienst (zeg even avond). Eindhoven heeft (uit mijn hoofd) OB24 en OB26. Maar de twee Basisteams werken wel onder dezelfde nummers.

Dus een reoganisatie is het gelukkig niet, maar de logica ontbreekt mij enorm...

Er zijn drie vrachtwagens, te weten de 17-9201, 9202 en 9203. Horen officieel bij de afdeling logistiek op de Driemanssteeweg 160, 3084 CB Rotterdam.

De 17-1681 is sinds 2020 uit dienst. Hiervoor is de 18-6381 in bruikleen van Zwijndrecht genomen. de 18-6381 nummering zag ik er begin dit jaar nog op staan, rijdend bij kazerne Butaanweg. Dit voertuig is voornamelijk voor de logistiek van de GB, en niet de gehele VRR. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgensmij is dit ook enkel een AB en geen AH (dus geen pakken).

Bruikleen is dan al een zeer lange tijd. Volgens mij doet hij hetzelfde als de 9201 enzo van Logistiek VRR. Overigens heb ik die van de GB nog nooit gezien bij een groot incident. Of ik heb het te druk met koffie drinken dan ;)

Ik nummer ze door. Dan geen 2e sectiecommandant.

In de lijsten staat het zo;

B 6 01 Compagniecommandant ME

B 6 1 00 Pelotonscommandant ME

B 6 1 01 Sectiecommandant ME

B 6 1 02 Sectiecommandant

B 6 1 10 Groepscommandant ME

B 6 1 20 Groepscommandant ME

Ga maar door tot B 6 1 60 en daarna is het B 6 2 00, etc.

Soms kan het dus zijn dat de 10 40 en 60 onder de B 6 1 01 vallen en de 20 30 en 50 onder de B 6 1 02

Om het nog lastiger te maken. Kan zelfs zo zijn, dat je sectie B 6 1 01 hebt, welke samen werkt met sectie B 6 5 01😉

De KMAR heeft recent alles opnieuw ingedeeld en genummerd. De nummers genoemd in de bovenstaande website zijn nu juist. Dat betekent dus dat Zuid-Holland van KM12 naar KM31 (Rotterdam) en KM32 (Hoogerheide, was KM31) is gegaan

Duidelijk. Dan hebben ze dat nog niet overal goed verwerkt (blauwe meldkamer) ;)

De roepnummers voor de EOD zijn ook niet meer juist. Van de week nog de 93xx serie gehoord voor de EOD.

Rotterdam staat er 1, op Vlaardingen. Wordt wel bij code x gealarmeerd en verder doet die dienst als voorraad voor het Rode Kruis bij evenementen of grootschalige oefeningen.

Als ik het zo lees is dit België. Bij de Nederlandse Politie kennen we geen wegversperringen. Er zijn proeven geweest, maar iets met geld... Qua hekken wordt dit vaak al geadvisseerd op voorhand aan de organisator. Betonblokken worden wel ingezet, maar via de gemeente vaak i.c.m. geladen zandwagens/vuilniswagens. Friese ruiters zijn de paardenafdeling binnen de politie.

Lockonteam is bij de Nederlandse Politie de Technische Eenheid, onderdeel van de Mobiele Eenheid. Vroeger BraTra genoemd.

APC is de afdeling bewaken en beveiligen van de Nederlandse Politie, met onderandere DBB, TBB, BE, BPs.

Om de barricades te slechten heeft de Marechaussee twee nieuwe shovels gekocht. Meen van het merk CAT. De politie heeft ze niet meer operationeel...

Bewijsteam klinkt als de verkenningseenheid. Zij spotten de relschoppers of hen die een strafbaar feit plegen. Het videoteam ondersteunt de mobiele eenheid voor latere onderzoeken.