[VA-508] Waddenheli ANWB

  • Best allemaal


    ik had een vraag over de WaddenHeli Medic01 - Sinds 2016 dag en nacht inzetbaar voor patiënten vluchten vanaf de Waddeneilanden. Vlieland / Terschelling / Ameland / Schiermonnikoog
    is het mogelijk om soort heli voor het spel in te zetten omdat de boot niet altijd handig is met vervoer vanaf de eilanden naar vaste land
    Dit is overigens geen MMT heli het is dus alleen een ambu heli voor het verplaatsen van patiënten

  • Is wel een leuk voorstel. Maar er zijn natuurlijk maat twee waddenheli’s in Nederland. De medic 1 en de back-up heli. Dus misschien eigenlijk zelfs maar 1.
    Als je het zo bekijkt is het niet de moeite hier een voertuig voor te maken.
    Aan de andere kant kunnen we in plaats van de ambulancehelikopter ook kijken naar de kustwachtheli’s. Die hebben min of meer dezelfde functie (vervoeren van patiënt.) en kunnen dus op die manier worden ingezet.
    Vliegen op besteld vervoer missies lijkt me een beetje raar. Ze vliegen voor noodgevallen.


    Leuke toevoeging, Maar... Nu we het over zo’n specifiek voertuig hebben; 2waddenheli’s en evt 2/3 kustwachtheli’s. Lijkt het me sterk dat we dit in de directe toekomst van het spel gaan zien.

  • Zoals MPR inderdaad heeft geschreven. Ookal ben ik zeker voor heli's, hoe meer hoe beter. Maar 1 heli of kustwacht.. Ja je kunt ook zeggen we hebben maar 4 lifeliners.. Ik vind dit een discutabel onderwerp. Ze staan ook alleen maar in Leeuwarden/Den Helder en dienen niet het hele land...

  • In België hebben we de heliktopterbasis in Koksijde (die in de toekomst misschien zou verhuizen naar de luchthaven van Oostende-Brugge) die gebruikt wordt voor reddingen op zee, maar net even goed bij hele zware ongevallen in BelgiË (ramp in Gellingen). Lijkt me eventueel wel een goede toevoeging.
    Als ik me niet vergis worden ze soms ook in andere landen gebruikt. Soms vliegen de helikopters van Koksijde naar de kusten van NL, FR en GB

  • Ik heb een suggestie. Soms heb je dat er in een bepaalde regio meer patienten onstaan. tijdens corona hebben we iets uniek gezien. namelijk de waddenheli ging ic patienten vervoeren van ziekenhuis naar ziekenhuis. is het een idee om een functie toe te voegen dat je van ziekenhuizen die bijna vol zijn patienten kan vervoeren naar een ander ziekenhuis.


    extra voertuigen:
    h45 traumahelikopter patient transport
    micu ambulance


    transport tussen ziekenhuizen zou ook besteld vervoer kunnen worden gedaan.



    je zou deze functie kunnen combineren met het vervoer van patienten vanaf de waddeneilanden. op de waddeneilanden kan je dan een ambu helihaven plaatsen. alle ziekenhuizen hebben ook zo'n ambu helihaven functie. wat je dan krijgt is


    1. incident op waddeneiland waarbij iemand gewond is geraakt
    2. ambulance van eiland gaat naar incident
    3. patient moet vervoerd
    4. ambulance brengt patient naar ambu helihaven (die zie je dan als aflever mogelijkheid tussen je ziekenhuizen staan)
    5. middels een spraakaanvraag kan je een beschikbare heli oproepen.
    6. na aankomst heli komt er spraakaanvraag welk ziekenhuis patient afgeleverd moet worden.


    dit zou je in toekomst nog kunnen uitbreiden met knrm die patient met boot vanaf eiland vervoerd dan geen helihaven maar ambuhaven


    tijdens de piek van corona is het waddenheli tijdelijk gedaan door defensie met nh90 helikopter en toen waren de beide h45 helikopters in gebruik voor transport ic patienten.


    dus eigenlijk zijn dit 2 suggesties in 1.
    1. verzoek tot mogelijkheid helitransport patienten waddeneilanden.
    2. verzoek tot helitransport ic patienten tussen ziekenhuizen.

  • ik zie dat voor me dat je dan op leeuwarden een mmtstandplaats maakt en de heli geef je naam phhow of phhoop of allebei.


    op de eilanden maak je dan een ambuhelihaven (technische gezien een ziekenhuisje die geen patienten ontslaat maar opslaat die dan weer afgehaald kunnen worden door een helikopter.

  • Jrh1997

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “Waddenheli ANWB” naar “[VA-508] Waddenheli ANWB”.