[MKS-0182] Afhijsing / tilassistentie

  • met enige regelmaat wordt tijdens of na behandeling van een patiënt de brandweer gevraagd voor assistentie om de patiënt te tillen



    vandaar mijn voorstel om deze vervolgmelding ook in het spel toe te voegen.

    voorbeelden zijn til assistentie (melding voor de SIV/TAS) of afhijsen (melding voor de TAS/Hoogwerker/autoladder).


    deze melding hoeft niet alleen het gevolg zijn van "normale" ambulance meldingen maar kan ook een uitbreiding zijn op de "besteld vervoer" meldingen

  • Piet2001

    Heeft de discussie gemarkeerd als "Zichtbaar".
  • Er is een topic over 'Voertuigen los inzetten bij meldingen' Dat was in maart 2022 nog niet mogelijk.

    In de meeste gevallen word een redvoertuig (AL/HW) en een tankautospuit ingezet.

    Enkele gevallen word alleen een redvoertuig gealarmeerd, vaak bij Prio 2 meldingen.


    Misschien is het mogelijk om de (vervolg)melding 'Afhijsen' toe te voegen.

    Lijkt mij een mooie toevoeging!

  • Jrh1997

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “vervolgmelding til assistentie ggd” naar “[MKS-0182] Afhijsing / tilassistentie”.
  • Is er al nieuws op dit bericht?

    Verder hoe staat het om meldingen alleen aan een RV te koppelen? Die vraag is een jaar geleden gesteld (maart 2022, topic kan ik niet meer vinden?)
    Ik denk als de ontwikkelaar onderstaande code toevoegt, dat we ook meldingen kunnen om buigen dat RV alleen meldingen kunnen afhandelen?
    :allow_dlk_instead_of_lf

    Misschien kan bovenstaande code ook voor de WO gemaakt worden?
    Dan kunnen er meldingen bij zoals;
    - telefoon opduiken
    - sleutelbos in het water

    En de melding "Bergen object uit water voor politie' kan dan misschien ook worden omgebouwd voor alleen het voertuig WO

    Wordt het allemaal weer wat realistischer :)

  • In principe mogen beide eenheden niet zelfstandig rijden op incidenten...

    Ze vallen allebei onder een bevelvoerder van de TS, en zonder bevelvoerder mag je bij veel regio's geen incidenten afhandelen.


    Voor WO is het nog weer iets complexer, omdat er relatief meer risico aan het duiken is verbonden. Dit maakt dat er een landelijk beleid is waar bij een oefenduik altijd een bevelvoerder aanwezig moet zijn en bij en repressieve duik altijd een bevelvoerder aanwezig moet zijn en een OvD minimaal aanrijdend moet zijn. Dat is een van de redenen dat een OvD standaard meerijd met een waterongeval. In principe duikt de brandweer ook alleen op (vermoedelijk) vermiste/verdronken personen, niet op objecten, dat is een politietaak.

  • In principe mogen beide eenheden niet zelfstandig rijden op incidenten...

    Ze vallen allebei onder een bevelvoerder van de TS, en zonder bevelvoerder mag je bij veel regio's geen incidenten afhandelen.


    Voor WO is het nog weer iets complexer, omdat er relatief meer risico aan het duiken is verbonden. Dit maakt dat er een landelijk beleid is waar bij een oefenduik altijd een bevelvoerder aanwezig moet zijn en bij en repressieve duik altijd een bevelvoerder aanwezig moet zijn en een OvD minimaal aanrijdend moet zijn. Dat is een van de redenen dat een OvD standaard meerijd met een waterongeval. In principe duikt de brandweer ook alleen op (vermoedelijk) vermiste/verdronken personen, niet op objecten, dat is een politietaak.

    Dat over een RV is waarschijnlijk regio specifiek, zover ik weet zijn er genoeg regio's waar HV en RV zelfstandig optreden.

    Waar staat dat van de WO?
    Ik weet dat bij niet alle regio's een BV aanwezig is bij een inzet (zoals sleutels op duiken) wordt gewoon begeleid door een DPL

  • Is er al nieuws op dit bericht?

    Verder hoe staat het om meldingen alleen aan een RV te koppelen? Die vraag is een jaar geleden gesteld (maart 2022, topic kan ik niet meer vinden?)
    Ik denk als de ontwikkelaar onderstaande code toevoegt, dat we ook meldingen kunnen om buigen dat RV alleen meldingen kunnen afhandelen?
    :allow_dlk_instead_of_lf

    Ik heb recentelijk nogmaals gevraagd, maar geen antwoord opgekregen. Wat ik begreep zijn ze druk met andere contentpacks bezig op andere versies en dan zijn wij weer aan de beurt. Uiteraard blijven wij ze pushen tot hoe ver wij dat kunnen.

  • Maar het komt ook regelmatig voor dat er een wel een bevelvoerder op het redvoertuig zit

    Het kan zijn dat er een bedienaar redvoertuig opstapt die ook bevelvoerder is. Het redvoertuig zelf (volgens IFV richtlijn en wetgeving) kent een leider redvoertuig, maar geen bevelvoerder.

    Dat over een RV is waarschijnlijk regio specifiek, zover ik weet zijn er genoeg regio's waar HV en RV zelfstandig optreden.

    Waar staat dat van de WO?
    Ik weet dat bij niet alle regio's een BV aanwezig is bij een inzet (zoals sleutels op duiken) wordt gewoon begeleid door een DPL

    Er zijn inderdaad genoeg regio's waar redvoertuigen zelfstandig rijden op incidenten. Dit is dan een geaccepteerd risico die de algemeen commandant brandweer (ACB) genomen heeft, die niet binnen "het boekje" past.


    Waar dat van WO staat? Dat zijn interne protocollen van het IFV die beschreven staan in de les-en-leerstof van de duikers en duikploegleiders.

    Allereerst komt een WO in Nederland niet voor het opduiken van sleutels vanwege het buitenproportioneel gevaar voor de duiker ten opzichte van de winst van de inzet. Ten tweede zijn de veiligheidsregels omtrent duiken van het IFV aangescherpt na het onderzoek naar het overlijden van John Impink, in 2014 te Koedijk. John was voor zijn overlijden bezig met een auto "aanpikken", een handeling die hij honderden keren daarvoor ook gedaan heeft. Daarna is besloten dat de brandweer alleen nog maar duikt binnen het gouden uur als er redelijkerwijs slachtoffers gered kunnen worden. Als er geen slachtoffers meer gered kunnen worden, maar er nog wel geborgen kan worden gaat een duik altijd in overleg met de ACB en met extra veiligheids-en-beheersmaatregelen, zoals een volledig uitgeschreven last minute risico analyse + geschreven checklist.


    Bij een oefenduik hoort altijd een bevelvoerder/extra oefenleider mee te gaan die direct contact heeft met de meldkamer om direct een noodprocedure te kunnen starten als een probleem zich voordoet. Deze krijgt na telefonisch contact van de meldkamer om de oefenduik aan te melden een portofoonkanaal gekoppeld waarmee hij direct contact heeft met de meldkamer. Op de meldkamer maken ze een apart "incident" aan op de duik locatie, waardoor ze met 2 drukken op de knop gelijk noodprocedure brandweerduiker kunnen alarmeren.