Uitbreiding Industriële Brandbestrijding en Gevaarlijke Stoffen.

  • In navolging op de topic over de vliegveldbrandweer, waarin iedereen zijn ideeën/ opmerkingen gaf...


    Voorlopig staat deze uitbreidingen enkel op de to-do-list, maar het lijk me misschien wel eens interessant om al eens te brainstormen over "industriële brandbestrijding en gevaarlijke stoffen" .


    Inzetten ? Opleidingen ? Voertuigen ? Poi's? Volgens mij een zeer leuk extratje vooor mensen met havens,industrieterreinen,... op hun grondgebied ;-)

  • Goed idee ook omdat in mijn gebied het grote fabrieksterrein chemelot in Sittard staat lijkt me leuk om daar iets mee te doen

    Fotograaf: Fenno Peters Fotografie

    Jeugdbrandweer Zuid-Limburg

    Complete Regio's: 22, 23, 24

  • VB-002 Goedgekeurd Voertuigen ten behoeve van Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen Voertuigen Incidentbestrijding Gevaarlijke Stoffen
    VB-003 Goedgekeurd Voertuigen ten behoeve van Grootschalig Watertransport (DPH, SLH) Grootschalig Watertransport
    VB-004 Goedgekeurd Voertuigen ten behoeve van Schuimblussing (SB, SBH) Schuimblusvoertuig
    VB-007 Goedgekeurd Verschillende soorten Haakarmbakken (HVH) Diverse Haakarmbakken
    VB-014 Goedgekeurd Aanhangers (SBA, PBA, MSA, DPA, ABA) Aanhangers




    Referentienummer Status Omschrijving
    IB-034 Goedgekeurd Brand op boot
    IB-035 Goedgekeurd Brand opslagloods
    IB-048 Goedgekeurd Brand palletbedrijf
    IB-064 Goedgekeurd Brand in transformatorhuisje
    IB-070 Goedgekeurd Brand in/bij afvalverwerking bedrijf
    IB-071 Goedgekeurd Brand in bedrijfsverzamelgebouw
    IB-082 Goedgekeurd Brand in zeecontainer
    IB-083 Goedgekeurd Brand op zeeschip/binnenvaartschip
    IB-084 Goedgekeurd Brand opslagloods gevaarlijke stoffen / chemische fabriek


    Referentienummer Status Omschrijving
    II-000 Goedgekeurd Ongeval Gevaarlijke Stoffen
    II-001 Goedgekeurd Meting
    II-002 Goedgekeurd CO Meting
    II-003 Goedgekeurd Gaslucht
    II-004 Goedgekeurd Benzinelucht
    II-005 Goedgekeurd OMS Gasdetectie
    II-006 Goedgekeurd Ontsnapping chloorgas
    II-007 Goedgekeurd Lekkende tankwagen
    II-008 Goedgekeurd Auto lekt benzine bij tankstation
    II-009 Goedgekeurd Chloorgas vrijgekomen in zwembad
    II-010 Goedgekeurd Lekkende LPG installatie
    II-011 Goedgekeurd Gescheurde olietank
    II-012 Goedgekeurd Gaslek woning
    II-013 Goedgekeurd Gaslek bedrijventerrein
    II-014 Goedgekeurd Gaslek transportleiding
    II-015 Goedgekeurd Gaslek hoofdleiding






    Referentienummer Status Omschrijving
    POI-005 Goedgekeurd Industrieterrein / bedrijventerrein / specifieke bedrijfstypen
    POI-001 Goedgekeurd Haven





    De reeds goedgekeurde dingen ivm IB en IGS in de to do list van MKS

  • Mijn idee:


    Industriële Brandbestrijding;


    Extra voertuigen zoals SB,SBH , PB, en eventueel een poedercontainer ( ik weet niet of jullie dat in NL hebben, in België komt dit wel soms voor), SLA, SLH en een waterkanon op aanhangwagen.


    Hiervoor lijkt het mij overbodig om een extra opleiding aan te bieden. En de interventies kan je op bepaalde POI's laten starten.


    Wat nog wel leuk kan zijn bij een zware brand is dat je het kan kiezen of je bvb je watervoorziening laat regelen door 6 tankwagens, of je een DPH+SLH inzet.


    In het laatste geval kan je dan bvba de brand sneller laten afronden.

  • Gevaarlijke stoffen:


    Hier hebben we al de opleidingen WVD en AGS, mijns inziens mag hier nog een opleiding 'gaspakkendrager' bijkomen.



    In België liggen er in de TS meestal wel 2 verkenningspakken om een Incident met Gevaarlijke stoffen te kunnen opstarten. Maar dan komen er meestal wel enkele voertuigen extra uit de regio.


    Dit kan een gaspakkenvoertuig zijn of een gaspakkencontainer. Verder hebben we bvba nog milieucontainers, hierin vinden we oa opvangbakken, extra korrels , extra afdichtingsmateriaal en dergelijke.



    Decontaminatiedouche voor de gaspakdragers zelf zit meestal in de gaspakkencontainer. Voor grootschalige deco van personen en gewonden hebben we de civiele bescherming met gespecialiseerd materiaal... maar dit lijkt me voorlopig nog een beetje ver gaan in het spel.



    Interventies zou ik laten starten bij bepaalde POI's net zoals bij de luchthaven.


    Tenslotte zou ik bij grootschalige incidenten ook wel iets meer WVD' vragen, in de praktijk gebeurd het hier soms dat er 10 ploegen tegelijk aan het meten zijn in het effectgebied.


    Ook zou het mooi zijn als je bvb bij een grote inzet al 2x TS + gaspakkencontainer hebt en dat je dan na x aantal tijd nog extra gaspakkendragers nodig hebt ( die je dan met bvba een DB kan sturen )

  • In Nederland komt SB bij de regionale brandweer in ieder geval veel vaker voor dan PB. Het is meer uitzondering dan regel als een korps hier een PB voertuig heeft.
    Bedrijfsbrandweer ken ik natuurlijk niet allemaal.


    Het "probleem" waar we eerder op stuitten, was dat heel veel Nederlandse korpsen de GS weg hebben gezuinigd en deze taak hebben overgelaten aan de standaard TS.
    Als ik het goed begrijp kent men in België dus nog wel weer heel vaak GS voertuigen.


    Bovenstaand probleem kan uiteraard opgelost worden op een manier met als Waterongevallenbestrijding. Blijft het natuurlijk wel zo dat spelers zonder GS in de regio ook geen IBGS meldingen krijgen


    Data

  • Branchevoorschrift Standaardbepakking:
    https://www.ifv.nl/inkoopenmat…r-Brandweervoertuigen.pdf


    Pagina 10 staat IBGS materiaal.


    In de praktijk kunnen korpsen uiteraard extra middelen toevoegen aan de TS'en.
    Maar buiten 2 Vuilwerkpakken, 2 sets handschoentjes, wat dichtingstape en wat extra dingetjes staat er niet veel bijzonders in.


    Mogelijk dat in regio's zonder GS'en dan inderdaad wat extra middelen aanwezig zijn, maar zover mij bekend niks aan douchevoorziening...


    Data

  • Bedankt @Data . Allemaal zeer aandachtig gelezen ;-). Als ex-gaspakdrager bij de Belgische brandweer weet ik wel dat zo'n vuilwerkpak niet tegen alle stoffen bestand is, en waarbij men wel een chemie/gaspak nodig heeft . Hoe gaan jullie hier dan mee om ? Komt dit van een privaat bedrijf ofzo ?

  • In regio's met grote steden en veel BRZO/industrie bestaan nog steeds Gevaarlijke stoffen eenheden (GS), Ontsmettingseenheden (OE, BOE (Basis OE), GOE (Grootschalige OE)).


    De regio's waar dit niet meer is zijn regelingen getroffen.
    Óf er liggen aanvullende materialen op specifieke voertuigen, óf er is sprake van Regionaal Bijstand


    Nou komen incidenten met gevaarlijke stoffen uberhaupt niet veel voor.
    Hooguit in gebieden als de Rotterdamse haven, waar de voorzieningen er dus weer wel zijn


    Data

  • Desondanks kunnen we wel kijken naar een tussenoplossing ? ik ga er vanuit (deels eigen ervaring) dat er genoeg regio's zijn met gaspakken eenheden, OSH etc...
    Dat we weinig meldingen krijgen ben ik geheel mee eens, maar daar kunnen we in het spel ook iets mee qua aantal meldingen.

  • Het is inderdaad mogelijk om dezelfde functie toe te passen als bij Waterongevallenbestrijding.
    In principe hou je op die manier alleen nog het probleem over dat in regio's zonder GS/GSH e.d. geen meldingen komen


    We kunnen met sebastian kijken wat mogelijk is.
    Er is al eens gesproken over het zelf kunnen selecteren van de gebieden waarin je bijvoorbeeld WO-meldingen kunt krijgen.
    Als dat zou lukken, zijn we van het probleem af


    We gaan het zien wat mogelijk is


    Data