Afkorting Ambulance?

  • Bedoel je de organisatie of het voertuig?
    Wat je vaak ziet op P2000 is dat in plaats van een afkorting voor ambulance (organisatie) gewoon MKA wordt gebruikt, of "AMBU" (laatste wordt ook in het GMS gebruikt voor de ambulance, namelijk OPS AMBU)


    Voor het voertuig kun je voor een Zorgambulance de afkorting BLS (Basic Life Support) gebruiken en voor een A-ambulance de afkorting ALS (Advanced Life Support).
    Zie ook deze Link.


    Data

  • Erg bedankt @Data! Dat was wat ik zocht! Helemaal super. Ook met link erbij.


    Ik kwam ergens namelijk ook de afkorting tegen van DIA (Direct Inzet Ambulance)


    Waar staat trouwens MKA voor?


    ---------------------------------


    Ik ga de afkortingen ALS en BLS gebruiken voor mijn Ambulances en Zorgambulances in mijn Alarm en Uitrukregels. Want ik gebruikte nu nog altijd de lange termen Ambulance en Zorgambulance. En vooral omdat ik ook wel eens op mijn telefoon speel zijn die zinnen te lang voor het scherm en vallen ze er soms buiten.

  • Geen dank :D
    DIA (Directe Inzet Ambulance) is een term die inderdaad binnen de ambulancezorg wordt gebruikt.
    Het gaat er hierbij om dat er al een ambulance wordt gestuurd terwijl alleen het adres bekend is en men dus niet weet wát er precies aan de hand is.
    Dit kan in sommige gevallen (denk aan reanimaties) tijdswinst opleveren en daarmee de overlevingskans vergroten.
    Weer een leuke afkorting, maar niet echt relevant voor het geven van een naam aan ambulancevoertuigen dus... ;)


    MKA staat voor Meldkamer Ambulancezorg.
    Varianten van de andere disciplines zijn MKB (Meldkamer Brandweer) en OC (Operationeel Centrum, voor de politie)


    Data