Posities door Timo641

    Bij het toevoegen van nieuwe meldingen gaat het simpelweg om het detailniveau van de tekst.


    "Gebouwbrand" is veel te algemeen, een brand in een woning is ook een gebouwbrand, dat zullen we dus niet doen.


    "Koelcel met voedsel" is, zoals @Data ook al aangeeft weer veel te specifiek, dat is gewoon een opslagloods. Natuurlijk kunnen er wel een aantal toevoegingen worden gedaan om het net iets specifieker te maken, zoals bijvoorbeeld met "gevaarlijke stoffen".



    Belangrijk is wat mij betreft vooral wat er wordt gezegd als een melder de meldkamer belt; die gaat niet zeggen dat hij of zij een loods met koelcel met daarin appels ziet branden. Met doorvragen kun je daar als centralist vast achterkomen, maar dat is niet wat het eerste wordt aangegeven.

    Beste spelers en geïnteresseerden,


    Begin december lieten we jullie kennismaken met ons idee voor een nieuw opschalingsmodel. Via het forumbericht zijn diverse verbeterpunten en aandachtspunten ter sprake gekomen. Voordat we echt doorgaan met de ontwikkeling willen we jullie nog één keer om jullie mening vragen en wel via deze poll!


    Breng je stem uit en help ons wederom het spel te verbeteren.



    Wat houdt het opschalingsmodel precies in? Zie daarvoor deze link.


    Wil je reageren op het opschalingsmodel? Doe dat via deze link.



    We bedanken jullie alvast voor het stemmen. Alvast fijne feestdagen!




    De poll eindigt op 28-12-2018 12:00uur

    Aangezien het hier om een suggestie gaat, verplaatst naar dit gedeelte van het forum.


    Verzoek dergelijke suggesties de volgende keer direct in dit gedeelte te plaatsen.

    Heel leuk idee! Zou zeggen: zo snel mogelijk erin ;) En misschien dan toch ook weer de spelvariant dat er ook een x-aantal personen ter plaatse moet zijn terug brengen? Dit vond ik zelf altijd erg leuk!!


    Het vereisen van personenaantallen laten we zeker niet terugkomen. We hebben dit beschouwd als onrealistisch, zoals ik hierboven ook al ergens heb aangegeven. Bovendien wordt het een zeer complex verhaal in combinatie met het opschalingsmodel.

    zou er ook iets van vertraging door het verkeer kunnen ofzo

    In dit topic hebben we het over het opschalingsmodel, laten we het daar ook bij houden.


    Alle andere suggesties kunnen gewoon naar het suggestiegedeelte. Dit is volgens mij als eens genoemd en niet mogelijk geacht.

    een leuke update maar waarom kan de eerste ts niet meteen grote of zeer grote brand/ongeval maken?
    en bij een zeer grote lgens mijn pebaalen de bevelvoerders en de (h)ovds over de hoeveelheid tsen


    In het echt schalen ze nooit van klein naar groot of zeer groot, alles gaat in stapjes dus eerst Klein, Middel, Groot en Zeer groot


    Als je de procedures heel strict zou nemen, geldt in een aantal regio's dat officieel alleen een Officier grote brand kan geven. Maar het komt zeker voor dat direct vanaf kleine brand wordt opgeschaald naar grote brand of zeer grote brand, maar ook bijvoorbeeld vanaf middelbrand naar zeer grote brand.


    Dit willen we dan ook zeker bij een aantal incidenten inbouwen, omdat het simpelweg best realistisch is. Het zou dus best kunnen dat bij bijvoorbeeld een "brand in magazijn" bij aankomst van de eerste tankautospuit direct grote brand wordt gegeven.



    Feit blijft wel dat we het standaard aantal TS'en volgen. Dat wil dus zeggen dat vanaf zeer grote brand gewoon met pelotons gewerkt zal gaan worden. Natuurlijk bepalen de mensen ter plaatse welk materieel zij ter plaatse wensen, omdat alleen zij het incident kunnen zien. Bij een zeer grote brand zijn dat in de basis wel altijd 4 TS'en, daar gaan we dus voor het spel ook vanuit. Zoals gezegd vervolgens naar compagniebrand met 4 extra TS'en en vervolgens door in pelotons.

    als ik het idee bekijk ziet het er wel leuk uit, en ook iets echter. misschien is het ook een idee om een de benodigde voertuigen weer te geven bij de melding, dat is nu ook wel, maar dan moet je wel eerst een voertuig sturen. ik bedoel dat als je een een melding krijg gelijk de benodigde voertuigen weergeeft. voor de rest heb ik best veel zin in de update. dus ik zou zeggen: ZET HET DOOR :)


    met vriendelijke groet,
    team-admin promeldkamer nederland/belgië
    (hopelijk zien we je snel in ons team ;)


    Het weergeven van de benodigde eenheden doen we bewust niet. Op de meldkamer kan je nou eenmaal niet zien welke eenheden benodigd zijn, dat is het meest realistisch. Bij het ter plaatse komen van een incident is dit de meest realistische benadering.


    Suggestie 1 lijkt me een goed idee om nog mee te nemen bij de uitwerking van de percentages kans op opschalen. Niet gezegd dat we dit daadwerkelijk gaan doen, maar we kijken wel naar de mogelijke opties.


    Suggestie 2 ben ik geen fan van. Opschalen is eigenlijk een teken met de strekking: "met de huidige beschikbare en nog aanrijdende eenheden, kan ik het incident niet meester worden". Niet opschalen kan dus ofwel betekenen dat voldoende materieel ter plaatse is om de brand te doven, ofwel voldoende materieel om gecontroleerd te laten uitbranden. Een beetje lastig uitleggen. Met name het extra werk dat deze optie met zich meebrengt, bij een al complexe update, is voor mij persoonlijk een reden hier niet in te investeren. Maar vanzelfsprekend is het ook op een later moment eventueel gewoon te implementeren.



    Wederom bedankt voor de input :)

    Ik vind het een goed idee dat de brand zich op een gestaagde manier kan ontwikkelen. Dat daarbij de vergoedingen op dezelfde manier omhoog gaan lijkt me logisch.


    De enige suggestie die ik nog zou willen geven is dat je in het echt van een melder te horen krijgt hoe groot de brand ongeveer is, dus ik vind niet dat álle meldingen bij een kleine brand moeten beginnen. Misschien is het een idee dat een brand zich niet makkelijk van een kleine brand naar een zeer grote brand zal uitbreiden. Ook zou je niet met wachten een brand moeten kunnen vergroten, zeker niet zolang slachtoffers ook eeuwig leven en criminelen niet weg kunnen rennen.


    Ik snap niet hoe dit te misbruiken zou kunnen zijn, als je meer eenheden wilt sturen moet je dat zelf weten, maar als het een kleine brand is en je stuurt meerdere TS'en, dan blijft het een kleine brand en krijg je ook een kleine vergoeding.


    Dat je van een melder kunt horen hoe groot een brand is, kun je alleen verwerken door "zelf" vervolgens op te schalen en extra voertuigen te sturen. Dan alsnog kan het een kleine brand zijn, alleen de bevelvoerder kan dit in de regel inschatten, laten we daar in ieder geval vanuit gaan. Dan kom je dus alsnog terug op mijn eerdere voorbeelden, afschalen of "daadwerkelijk middelbrand".

    Bedankt voor het melden. Betreft incident 205, ik ga kijken wat we ermee kunnen.


    Eventueel kun je het incident ook circa 24 uur laten staan. Dan komt deze te vervallen, uiteraard krijg je dan geen credits.

    Wat dan ook nog een leuke toevoeging zou zijn, is ook de uitbreiding van het aantal benodigde manschappen (minimaal 25 brandweerlieden benodigd). Deze melding kwam in het begin van het spel wel eens als uitbreiding, (volgens mij bij een brand in supermarkt) maar is er volgens mij weer uit gehaald.


    Omdat in Nederland gewerkt wordt met het principe Kleine brand, Middelbrand, Grote brand, Zeer grote brand in de vorm van het aantal tankautospuiten is een benodigd aantal manschappen door ons als niet realistisch bevonden.


    Als bij een inzet onvoldoende manschappen zijn, is de inzet technisch gezien niet met het aantal aanwezige tankautospuiten af te handelen en zal er opgeschaald moeten worden.