De nieuwe ontwikkelaars hebben duidelijk gemaakt dat het nieuwe opschalingssysteem voor onbepaalde tijd gepauzeerd is. Dat vind ik erg jammer, ik ben benieuwd welke functies we dan wel krijgen, maar dat terzijde.
Mijn hoop bij het nieuwe systeem was dat we een logische en voorspelbare manier zouden krijgen om (vooral de brandweer) te alarmeren. Ik erger mij er namelijk aan dat er bij een aantal meldingen totaal geen logica lijkt te zijn waarom je de voertuigen moet sturen. Het is mij opgevallen dat vooral de HOVD's en CO's veel vaker vereist zijn dan je zou verwachten.
Voor de mensen voor wie het onbekend is, dit is hoe het opschalingsmodel in Nederland (zo ver ik weet, ik ben geen expert) eruit ziet:
Het basisprincipe is dat er altijd maar één iemand is die de leiding heeft.
Kleine brand = 1 TAS (Tankautospuit)
Middelbrand = 2 TAS, waardoor er twee bevelvoerders zijn, dus word er ook een Officier van Dienst gealarmeerd.
Grote brand = 3 TAS + OVD (Officier van Dienst)
Zeer grote brand = 4 TAS + OVD
En pas als een zeer grote brand zo groot word dat er een 5e (of meer) TAS'sen gealarmeerd worden, dan komt er ook een tweede OVD ter plaatse, waardoor je weer dubbele leiding hebt, en dan pas moet er een HOVD ter plaatse komen.
Daarnaast zit je met de Commandovoertuigen, die worden, zo ver ik weet, pas gealarmeerd als het incident zo groot is dat er een kantoor moet zijn om in te overleggen. In het overgrote deel van incidenten, kan dit gewoon op straat, ook als er verschillende disciplines ter plaatse zijn.
In plaats daarvan hebben we meldingen (snel voorbeeld) dat er maar één TAS ter plaatse is, en een OVD, maar dat er soms ook een HOVD gestuurd moet worden. (Waardoor er 3 niveau's aan leidinggevenden ter plaatse zijn)
De traagste factor om meldingen op te verwerken ben ik vaak zelf, omdat ik de hele tijd mijn lijst met meldingen moet langslopen omdat er om de haverklap een HOVD en of een CO gestuurd moet worden. Hierdoor moeten er ook in bijna elke kazerne CO's en HOVD's geplaatst worden om maar genoeg capaciteit te hebben om meldingen op te lossen, zodat je geen half uur hoeft te wachten totdat ze er zijn.
Persoonlijk zou ik het heel fijn vinden, als de meldingen nagekeken kunnen worden zodat de eisen overeenkomen met wat er in het echt ook naartoe gestuurd zou worden, en ook dat je dit kan zien zonder op hulp bij deze inzet hoeft te drukken, of een voertuig te alarmeren, en die direct weer terug te sturen, zodat je het lijstje hebt. In het echt heeft de centralist door de 112 beller al een idee hoe groot het incident is. In plaats van dat het een los systeem is dat de grootte van een melding aangeeft, dat de meldingen dat zelf doen (bijv. Natuurbrand (Groot))
Dit is natuurlijk veel werk, dus ik vraag me af, of het voor de admins mogelijk is dat de community helpt bij het verbeteren van de meldingen, zodat het een behapbare hoeveelheid werk is. Ik heb geen idee hoe ingewikkeld het precies is, maar ik zou best willen helpen!
Ik ben benieuwd naar de rest van de meningen, en of het mogelijk is om dit aan te passen 