Posities door Gatsybah

    Zo te zien heb je dus zelf niet goed gelezen. En volgens mij is het de bedoeling dat we normaal met elkaar omgaan. Misschien volgende keer eerst even tot 10 tellen voordat je reageert. Dan had je misschien gezien dat je reactie gebaseerd is op een interpretatieverschil of het Erasmus Medisch Centrum een ziekenhuis of een school is.

    In het nieuwsbericht van Meldkamerspel van vandaag staat:

    Wij denken dat de meeste van jullie het ongetwijfeld wel mee hebben gekregen. Wat we dachten dat nooit in Nederland zou gebeuren bleek toch mogelijk te zijn, een “school shooting”. Vandaag krijgen ook jullie als centralisten deze melding voor je kiezen.

    Ik kan op het internet niks over een school shooting vinden in Nederland, niet sinds het incident in Roermond in 2018, of anders alleen als je het incident in het Erasmus MC als 'op een school' ziet.


    Het lijkt mij nogal een gemist detail om bij een aankondiging van een nieuw incident binnen het spel te verwijzen naar een echte schietpartij in Nederland die niet plaats heeft gevonden. Een schietpartij op een school is nogal wat, laat staan een massamoord. Ik vind het daarnaast nogal vulgair om net te doen alsof dit wel echt heeft plaatsgevonden, om daarmee de 'actualiteit' van Meldkamerspel te promoten.


    Misschien dat het bericht vertaald is vanuit het Duits, omdat daar wel een aantal dagen geleden een schietpartij op een school heeft plaatsgevonden, maar dat neemt niet weg dat het volgens mij nogal een misser is om hiermee aan de haal te gaan op deze manier.


    Ik hoop te zien dat ik niet de enige ben van de spelers die deze mening heeft en dat de developers van Meldkamerspel hier lessen voor de toekomst uit zullen halen

    Bij vele van zulke inzetten kun je op voorhand weten dat er slachtoffers bijkomen, indien je LSSM gebruikt. de inzethelper vermeld dan als de patienten pas op het einde van de inzet zullen verschijnen. Dat ze pas op het einde verschijnen is om te simuleren dat de slachtoffers nog gezocht en/of bevrijd moeten worden uit hun situatie vooraleer ze aan de ambulanciers kunnen overgedragen worden. Al zou het niet slecht zijn moest het spel zelf al aangeven als er nog vermisten of geknelde personen zijn bij een inzet.

    Oke, maar niet iedereen gebruikt LSSM. Met dat laatste ben ik het wel met je eens

    De melding wordt terug rood en actief dat is toch een melding op zich .... Ik zie niet in waarom opnieuw een spraak aanvraag nodig i

    Dat vind ik niet melding op zich, ik heb als ik aan het spelen ben veel drukker met nieuwe meldingen vullen en spraakaanvragen oplossen om alle meldingen die potentieel slachtoffers kunnen leveren in de gaten te houden. Als het voor jou genoeg is prima, maar dan kunnen de spraakaanvragen ook geen kwaad

    Het is al een tijdje zo dat er meldingen zijn waarbij in eerste instantie geen slachtoffers zijn, maar dat die verschijnen zodra de melding afgerond is. Vaak zijn dit ook meldingen met een verschil in het minimaal en maximaal aantal slachtoffers, dus je kunt van te voren niet weten hoeveel ambulances nodig zijn, en of de OVD-G en het MMT gestuurd moeten worden.


    De slachtoffers verschijnen zonder dat je het in de gaten hebt, tenzij je de hele tijd naar die melding aan het koekeloeren bent. Het lijkt me logisch en realistisch als er een spraakaanvraag komt zodra er slachtoffers aangetroffen worden. Net zoals dat er een spraakaanvraag komt als de melding veranderd. Daarom zou ik dat graag als functie toegevoegd zien worden.

    Als ik hier op mag haken, zou het misschien leuk zijn als je bij bijv. grote melding vliegtuig ongeluk, je motoren mee kan sturen. als je dan de spraakaanvraag van een ambu hebt je er een motor kan aan koppelen. de ambu zal dan 2x zo snel rijden als zonder motor, oid.

    In de praktijk zal een ambulance niet veel sneller rijden als er één motor voor rijd. Dat maakt de situatie mogelijk juist gevaarlijker omdat mensen niet altijd verwachten dat er twee voorrangsvoertuigen vlak achter elkaar rijden. Daarnaast zijn begeleidde transporten vaak gepland en voorbereid, zodat de deelnemers weten waar de risico's zijn, dus zomaar een motor aan een ambu koppelen is niet echt realistisch. Tenslotte gaan volgens mij alle voertuigen in het spel even snel, dus is het de vraag of het ook technisch mogelijk is om ritten te versnellen.

    Waarschijnlijk geldt de limiet vooral voor helikopters, en is er een andere telling voor de autos. Klopt niet helemaal, maar het kan ook niet echt kwaad denk ik. Je zou kunnen kijken of je nog een helikopter kunt aanschaffen als je genoeg credits hebt (zonder de post te uitbreiden zou de optie er al moeten zijn in de voertuigenmarkt). Als die voertuigen niet zo duur waren had ik ermee geëxperimenteerd, maar je bent daar zelf in de beste positie voor denk ik.

    Ik zou graag aan willen dragen dat er een optie nodig is van een inzetsnelheid van 45 seconden.


    Als je uitrekent hoe veel inzetten je kunt krijgen, neemt dit exponentieel toe, als je de snelheid hoger zet. Hierbij word alleen geen rekening gehouden met de menselijke factor. Niemand die dit spel actief speelt wil minutenlang wachten op een melding, maar het is ook niet fijn als je zo veel meldingen krijgt dat je in de knel komt te zitten met waar je voertuigen vandaan moeten komen en je de hele tijd achter de feiten aan loopt.


    De gouden zone van spelplezier is volgens mij wanneer je de hele tijd bezig bent, maar ook ruimte hebt om te optimaliseren. Dit betekent dat 3 minuten te langzaam is, 30 seconden te snel, en persoonlijk vind ik 1 minuut ook net te langzaam, zeker nu ik een redelijk groot verzorgingsgebied heb opgebouwd. Ook heeft het natuurlijk invloed op de hoeveelheid credits die je verdiend, en dat beïnvloed weer hoe realistisch je wilt spelen.


    Als je het uitrekent, kom je (afgezien van evenementen en besteld vervoer) bij 30 seconden uit op 120 meldingen per uur.

    Bij 60 seconden zijn het er maar 60 per uur (joh). Dat is een enorm verschil.

    Daarom lijkt het mij fijn als er een extra optie komt, waarbij 45 seconden mij het beste lijkt. Op die manier heb je 90 meldingen per uur, dan is er in ieder geval een middenweg.

    Op de politieauto's in Breda staan tegenwoordig volgens mij roepnummers op de voertuigen, maar daarbij gebruiken ze cijfers voor de regio en letters voor het district. Dus bijvoorbeeld 08-MD.01 (MD = Markdal)


    Of zijn dit alleen maar nummers voor de voertuigen (en dus niet voor de agenten die erin zitten)?

    Uit vinken? Bij het voertuig ofzo?

    Bij het voertuig kan het ook, je kan selecteren dat een voertuig niet meer in de Uitrukregels word meegenomen, en je kan een speciale groep maken voor het voertuig zodat je de uitzonderingen wel makkelijk kan alarmeren

    Ik wil eigenlijk wel even advocaat van de duivel spelen. Jullie inzet als vrijwilligers voor de community is heel erg fijn, maar zoals de persoon voor mij al zei, het valt op het oog allemaal onder één naam.


    Ik denk dat een deel van de frustratie komt door de onduidelijkheid vanuit Xyrality. Het is leuk dat er nieuwe updates aankomen, maar wat houden die precies in dan? Als we dat zouden weten hebben we iets om naar uit te kijken en ons zoet mee te houden. Sinds de verandering naar Xyrality is er zo ver is er voor het gevoel niet veel veranderd behalve een nieuw logo (die helemaal niet bij de stijl van het spel past), om de haverklap korting op Coins/Gebouwen met Coins en een paar nieuwe voertuigen. Misschien dat ik dingen vergeet maar dat zegt ook wat.


    Dit spel is een belangrijk deel van het leven van een hoop spelers, en het is jammer dat de communicatie na jullie harde werk een soort zwart gat is. We komen regelmatig dingen tegen (problemen met de inzetvoorstellen bijvoorbeeld) en die gooien we het gat in, maar wanneer en wat er uit komt?

    Misschien dat het te maken heeft met dat de ambu's de spraakaanvraag eerder hadden dan de aankomst van de OVDG. Ik heb wat je beschreef ook een keer gezien (bij een teamlid), ik dacht toen dat dit de oorzaak was maar heb er verder geen aandacht meer aan geschonken

    Op Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tankautospuit#Voertuignummers) staat geen duidelijk verschil tussen TST en NB voertuigen. Als ik het artikel moet geloven is een TST automatisch een TST-NB, maar in het spel word wel verschil gemaakt. Ik heb verder nog op Google gezocht maar kan geen duidelijke bron vinden die dit bevestigd of verwerpt. Voordat ik via social media hierover een brandweermens moet lastig vallen leek me hier een goede plek om dit te vragen. Wie heeft hier nou gelijk, Meldkamerspel of Wikipedia?

    Ja, maar we spelen de Nederlandse versie. Wij hebben voertuigen die ze de Engelstalige versie niet hebben en vice versa. En de meldingen in andere versies hebben ook eisen die voor hun realistisch zijn
    En je kunt nu niet zien hoe een melding binnenkomt, zonder een trucje te gebruiken of te spieken. Het is leuk om te weten wat je naar meldingen moet sturen omdat je de eisen uit je hoofd kent

    De nieuwe ontwikkelaars hebben duidelijk gemaakt dat het nieuwe opschalingssysteem voor onbepaalde tijd gepauzeerd is. Dat vind ik erg jammer, ik ben benieuwd welke functies we dan wel krijgen, maar dat terzijde.


    Mijn hoop bij het nieuwe systeem was dat we een logische en voorspelbare manier zouden krijgen om (vooral de brandweer) te alarmeren. Ik erger mij er namelijk aan dat er bij een aantal meldingen totaal geen logica lijkt te zijn waarom je de voertuigen moet sturen. Het is mij opgevallen dat vooral de HOVD's en CO's veel vaker vereist zijn dan je zou verwachten.


    Voor de mensen voor wie het onbekend is, dit is hoe het opschalingsmodel in Nederland (zo ver ik weet, ik ben geen expert) eruit ziet:
    Het basisprincipe is dat er altijd maar één iemand is die de leiding heeft.
    Kleine brand = 1 TAS (Tankautospuit)
    Middelbrand = 2 TAS, waardoor er twee bevelvoerders zijn, dus word er ook een Officier van Dienst gealarmeerd.
    Grote brand = 3 TAS + OVD (Officier van Dienst)
    Zeer grote brand = 4 TAS + OVD


    En pas als een zeer grote brand zo groot word dat er een 5e (of meer) TAS'sen gealarmeerd worden, dan komt er ook een tweede OVD ter plaatse, waardoor je weer dubbele leiding hebt, en dan pas moet er een HOVD ter plaatse komen.


    Daarnaast zit je met de Commandovoertuigen, die worden, zo ver ik weet, pas gealarmeerd als het incident zo groot is dat er een kantoor moet zijn om in te overleggen. In het overgrote deel van incidenten, kan dit gewoon op straat, ook als er verschillende disciplines ter plaatse zijn.



    In plaats daarvan hebben we meldingen (snel voorbeeld) dat er maar één TAS ter plaatse is, en een OVD, maar dat er soms ook een HOVD gestuurd moet worden. (Waardoor er 3 niveau's aan leidinggevenden ter plaatse zijn)


    De traagste factor om meldingen op te verwerken ben ik vaak zelf, omdat ik de hele tijd mijn lijst met meldingen moet langslopen omdat er om de haverklap een HOVD en of een CO gestuurd moet worden. Hierdoor moeten er ook in bijna elke kazerne CO's en HOVD's geplaatst worden om maar genoeg capaciteit te hebben om meldingen op te lossen, zodat je geen half uur hoeft te wachten totdat ze er zijn.


    Persoonlijk zou ik het heel fijn vinden, als de meldingen nagekeken kunnen worden zodat de eisen overeenkomen met wat er in het echt ook naartoe gestuurd zou worden, en ook dat je dit kan zien zonder op hulp bij deze inzet hoeft te drukken, of een voertuig te alarmeren, en die direct weer terug te sturen, zodat je het lijstje hebt. In het echt heeft de centralist door de 112 beller al een idee hoe groot het incident is. In plaats van dat het een los systeem is dat de grootte van een melding aangeeft, dat de meldingen dat zelf doen (bijv. Natuurbrand (Groot))


    Dit is natuurlijk veel werk, dus ik vraag me af, of het voor de admins mogelijk is dat de community helpt bij het verbeteren van de meldingen, zodat het een behapbare hoeveelheid werk is. Ik heb geen idee hoe ingewikkeld het precies is, maar ik zou best willen helpen!


    Ik ben benieuwd naar de rest van de meningen, en of het mogelijk is om dit aan te passen :)