Posities door Timo641


    Feit blijft dat het afronden van meldingen met deze wijze wel langer zal duren. In hoeverre een verhoging inderdaad het gevolg heeft dat misbruik zal worden gepleegd, is eigenlijk niet te zeggen. Wat we in ieder geval willen voorkomen is dat Sebastian tijd gaat steken in deze update, die vervolgens niemand gebruikt, omdat het aantal credits onvoldoende is ten opzichte van de huidige manier van spelen.



    Hierboven heb ik het ook al een keer aangegeven, we kunnen nou eenmaal geen 100 dingen tegelijk.
    Zoals recent in het nieuws te lezen is geweest, hebben we de teamsamenstelling gewijzigd. Feitelijk betekent dat dat @Data en ik verantwoordelijk zijn geworden voor de uitwerking van de suggesties op de suggestielijst. Enkele weken geleden hebben wij een lijst gemaakt van updates met een daarbij horende volgorde.


    Feitelijk gezien hebben we een tweetal belangrijke functies die we als eerste moeten beoordelen en uitwerken. Dit opschalingsmodel is daar één van. Het heeft namelijk nog al invloed op de verdere updates, onder andere van voertuigen. Een tweede belangrijke functie hebben we ook al uitgewerkt, die is voor de verdere uitwerking van voertuigen ook nog essentieel.


    Zitten we dan stil? Nee, nu we de lijst hebben zijn we vollop met suggesties aan de slag. We werken op dit moment suggesties uit die de twee bovengenoemde functies niet nodig hebben en hopen dan ook zo snel als mogelijk met een update te gaan komen. Maar het blijft nou eenmaal zo dat de suggestielijst lang is en het verwerken van updates nog niet de gewenste snelheid heeft. We doen uiteraard wat we kunnen, toezeggingen kunnen we zoals bekend nooit doen.



    Wat ik vooral wil zeggen; wees alsjeblieft niet bang. De afgelopen weken hebben zowel @Data, @Woukaa en ik er heel wat uurtjes ingestoken om updates voor te bereiden ;)


    Een kritische opmerking, om te beginnen, bedankt voor de vragen en opmerkingen. Dit is precies een van de redenen waarom we dit op het forum plaatsen.


    In de huidige vorm van het spel krijg je zoals je aangeeft willekeurig meldingen en bij een beperkt aantal komt opschaling voor, laten we zeggen ongeveer 1%. Met dit voorstel laten we dit toenemen naar laten we voor nu zeggen 50% (getal staat nog verre van vast, hebben we nog totaal geen beeld van), met de opmerking dat het aantal direct te ontvangen "grote meldingen" zeer klein tot niet noemenswaardig zal zijn. Of je bij het uitzetten van deze functie echt 0% opschalingen ontvangt, goede vraag. Dat ligt eraan hoe we dat gaan insteken. Volgens mij moeten we, zeker als ik jouw bericht zo lees, gaan onderzoeken of we de huidige code in de meldingen die de opschaling regelt ook kunnen handhaven op een aantal brandweermeldingen (zoals nu ook het geval). In de huidige plannen hebben we deze code toegeschreven naar enkel gebruik voor politie en ambulance, maar ik zie niet in waarom we deze code niet zouden kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een opschaling naar GRIP situatie bij een gaslekkage, of een opschaling van een klein brandgerucht naar een brand in een sporthal bijvoorbeeld.


    Daarmee heb ik hopelijk je eerste vraag, die mij toch direct triggerde, beantwoord. Verder hopelijk onderstaand een antwoord op de overige vragen:


    2. Bij het niet actief hebben van deze nieuwe functie kun je alle meldingen net als nu gewoon ontvangen. De tekst vooraan de melding met de grootte van het incident ontbreekt. Er is dus niet direct een verschil met de huidige vormgeving van het spel (met enkel dus het bovengenoemde huidige opschalen als uitdaging).


    3. De huidige meldingen blijven gehandhaafd, mogelijk met enkele zeer kleine aanpassingen, en worden enkel uitgebreid met een aantal codes die het opschalingsmodel mogelijk maken. Een reden om de inkomsten te laten wijzigen zie ik totaal niet.


    4. Dat is een zeer goede vraag. Zelf speel ik dit spel op dit moment op een redelijk realistische wijze, wel met een beperkte generatiesnelheid van incidenten. Daarbij loop ik nooit tegen een lange lijst met incidenten aan. Ik kan me daarbij voorstellen dat bij een grote generatiesnelheid meer meldingen langer kunnen blijven staan, maar ik voorzie niet direct problemen. Nemen we wel mee als aandachtspunt.


    5. Zie bovenstaand.


    6. In de huidige plannen, nee. Opschaling is bij een kleine brand met huidige plannen enkel mogelijk bij het ter plaatse komen van een TS of OvD. Bij middelbrand dienen minimaal 2 TS'en ter plaatse te zijn, onderzocht wordt nog of een OvD dan ook een vereiste is als zijnde ter plaatse of dat deze nog aanrijdend mag zijn. Bij de derde opschaling hebben we het over 3 TS'en.




    Als ik het bovenstaande zo lees, betekent dit voor ons twee actiepunten:


    - Onderzoeken hoe de huidige opschaling past binnen het opschalingsmodel. En of we deze kunnen handhaven voor spelers die het nieuwe model niet willen gebruiken.
    - Onderzoeken wat de gevolgen zijn voor de lijst met niet afgeronde / incidenten die afgerond worden in relatie tot de inzetgeneratiesnelheid.



    Nogmaals bedankt voor de reactie ;)

    Moeten niet vergeten dat niet allleen grote/zeer grote incidenten GRIP kunnen worden ;-) ook een 'makkelijke' gasontsnapping, brand in flat kan zomaar grip zijn met inzet van 1TS + OvD misschien dat jullie daar ook nog iets mee kunnen?


    Zeker weten. Zoals hierboven al aangegeven staan GRIP en opschaling volledig los van elkaar. We onderzoeken nog hoe we dit exact goed mee kunnen gaan nemen, maar willen hier wel heel graag iets mee doen.


    In deze situatie zie ik dat als een nagenoeg gelijke situatie als in een eerder voorbeeld:


    Neem hetzelfde voorbeeld "Brand in magazijn", komt standaard binnen als kleine brand. Je stuurt 1 TS. De bevelvoerder besluit voor aankomst van de TS op te schalen naar "middelbrand", je alarmeert 2e TS en OvD. De melding veranderd op dat moment niet, ook de tekst wordt niet aangepast. Bij aankomst eerste TS blijkt het een kleine brand te zijn, afschalen, andere eenheden retour. Als de eerste TS wel opschaalt moet dat volgens mij gezien worden als "Daadwerkelijk middelbrand", inschatting was juist.


    Volgens mij moeten we dan even simuleren dat er tijdens het rijden wordt opgeschaald. Maar dat neemt niet weg dat tijdens het rijden opschalen een optie is, dat gaan we nog wel onderzoeken ;)

    Zoals je zelf eigenlijk ook deels al aangeeft, staan pelotons en GRIP natuurlijk helemaal los van elkaar.


    Om het realistisch te houden moeten we de GRIP structuur dus ook niet gaan vervangen met pelotons. We kunnen bij een GRIP opschaling beter aan de slag gaan met de CO en COH en hopelijk in een later stadium ook de functionarissen toevoegen.


    Inzetten met meerdere pelotons zullen er ook zeker komen. Alleen omdat we enkel 3 opschalingen van plan zijn in te voeren zal in dat geval niet KB, MB, GB, ZGB gevolgd worden, maar zullen enkele stappen overgeslagen moeten worden.


    We kunnen natuurlijk geen 100 dingen tegelijk. Updates komen nou eenmaal langzaam en de suggestielijst is lang. Uit die lijst kiezen we iets wat we in kunnen voeren en werken dit uit.


    Nu focussen we ons in dit topic op het opschalingsmodel, andere suggesties bewaren we bij het onderdeel suggesties. Dat betekent heus niet dat we stilzitten, op de achtergrond wordt aan meerdere updates gewerkt. We lopen daarbij ook tegen een aantal problemen aan. Deze problemen hopen we op te lossen als we meer zicht hebben op de haalbaarheid van dit opschalingsmodel.



    We willen allemaal van alles en heel veel, we doen echt wat we kunnen. Nu ligt in dit topic hier even de focus op.

    Goed idee. Zou het iets realistische maken dat je zelf kan opschalen. Ik zou het zeker gaan gebruiken


    Het idee blijft dat jij de centralist bent.


    Volgens mij moet je het bij zelf opschalen dan ook als volgt zien:


    Neem hetzelfde voorbeeld "Brand in magazijn", komt standaard binnen als kleine brand. Je stuurt 1 TS. Als centralist besluit je voor aankomst van deze TS op te schalen naar "middelbrand", je alarmeert 2e TS en OvD. De melding veranderd op dat moment niet, ook de tekst wordt niet aangepast. Bij aankomst eerste TS blijkt het een kleine brand te zijn, afschalen, andere eenheden retour. Als de eerste TS wel opschaalt moet dat volgens mij gezien worden als "Daadwerkelijk middelbrand", inschatting van jou als centralist was juist.


    Alleen de bevelvoerder kan het incident in de regel daadwerkelijk zien en dus bevestigen of het inderdaad middelbrand is. Als jij als centralist al zelf middelbrand wil maken, kan prima door extra materieel te sturen.

    Hebben jullie bij een Waterongeval incident ook nagedacht over een opschaalmodel ?


    Dat is nog niet uitgewerkt op dit moment.


    Lijkt mij een zeer goede (realistisch) update waar ik zeker gebruik van zou maken. Worden met deze update dan ook alle meldingen weer aangepast?
    - Neem bijv. natuurbranden waar HV's naar toe gaan is best wel onrealistisch in mijn ogen.
    - Opschaling IBGS gaat niet in opschaling met TSen maar met GSen
    - Opschaling WO gaat niet in opschaling met TSen maar met WO's (alleen vanaf groot WO komt er een 2e TS)
    - Weet niet of het alleen in Haaglanden is maar bij melding Zeer Groot (bij ieder incident type) komt er een 2e OvD bij.


    - HV's bij natuurbrand verschilt per regio. Kunnen we er waarnodig uithalen.
    - IBGS opschaling gaat niet in alle regio's op GS, vele regio's kennen dit voertuig niet eens. Middel IBGS is in vele regio's gewoon een 2e TS, aangezien daarmee de inzet wordt uitgevoerd.
    - WO dient nog nader uitgewerkt te worden.
    - 2e OvD bij zeer groot is zeker niet in alle regio's het geval. Vrij in te vullen als speler.



    Beiden uiteraard bedankt voor de aanvullingen, gaan we mee aan de slag :)


    De opschaling zal ten alle tijden het standaard systeem volgen:


    Klein: 1 TS
    Middel: 2 TS, OvD
    Groot: 3 TS, OvD
    Zeer groot: 4 TS, OvD


    Alleen als wordt gewisseld van een incidentgrootte of GRIP situatie zul je een opschaling ontvangen. Bijvoorbeeld de aanvraag van een HW is niet bij een opschaling betrokken en staat hier volledig los van.


    Voor THV geldt een nagenoeg gelijk beeld.

    wel leuk idee het opschalen. volgens mij krijg je nu gewoon een kleine melding of een grote melding ( zeer grote brand of grip waar je meteen hovd copi ect gevraagt word) maar er is nog niet een situatie waarbij een melding escaleert zoals hierboven beschreven staat


    Klopt helemaal. Op dit moment kun je direct een melding krijgen uit de lijst met mogelijke incidenten. Dat kan dus inderdaad betekenen dat bij aankomst van de eerste auto in 1x veel voertuigen worden gevraagd. Dat vinden we niet realistisch en vandaar ook het bovenstaande plan ;)

    Beste spelers en geïnteresseerden,



    De afgelopen tijd zijn we met team meldkamerspel.com bezig geweest met een mogelijke update voor het spel. Omdat deze verandering grote invloed heeft op het spel vinden we het belangrijk dat we jullie als spelers betrekken bij de uitwerking ervan.


    Dus bij deze, lees onderstaand rustig door, overdenk en denk vooral mee :) We zien jullie reacties hieronder graag en proberen zo veel en zo goed als mogelijk te reageren.


    Ohja, en op basis van jullie opmerkingen passen we de plannen waar nodig aan. Of gooien we alles in de prullenbak, maar dat hopen we natuurlijk niet ;) Als er behoefte aan is kunnen we op een later moment een poll starten.



    Het opschalingsmodel


    Al lang geleden heeft Sebastian in het spel uitbreiding van melding ingebouwd. In de instellingen in de meldkamer kunnen jullie dit aan en uitzetten.



    Nu is het in meldkamerspel alleen zo dat je ook direct een grote melding kunt ontvangen. Je stuurt 1 tankautospuit en eenmaal ter plaatse blijkt het opeens een zeer grote brand te zijn. Dit is geen realistisch beeld, daarom stellen wij voor een opschalingsmodel in te voeren.


    Een aantal van jullie weten goed hoe het in Nederland werkt, globaal kennen we het volgende:


    Klein: 1 TS
    Middel: 2 TS, OvD
    Groot: 3 TS, OvD
    Zeer groot: 4 TS, OvD
    Alle verdere officieren (HOvD) en andere voertuigen even weggelaten i.v.m. regionale verschillen.



    Het idee is dan ook dat we dit verwerken in het spel, en dat werkt als volgt:



    STAP 1.


    Je ontvangt een melding in je meldingsscherm. Dit is bijna altijd een kleine melding, die 1 TS vraagt.



    Je stuurt 1 TS naar de melding. En in dit geval misschien wel een RV, politie of nog veel meer ;)



    STAP 2.


    De eerste tankautospuit komt aan bij de melding. Nu bestaat er een kans dat er wordt opgeschaald naar “Middelbrand”. Kan, hoeft niet. Stel dat gebeurt inderdaad. Je ontvangt nu, net als bij de huidige meldingsuitbreiding, een spraakaanvraag en ziet het volgende:



    Je alarmeert nu extra voertuigen, bijvoorbeeld een 2e TS en een OvD.



    STAP 3.


    Zodra de 2e TS en de OvD ter plaatse zijn, bestaat opnieuw de kans dat er wordt opgeschaald. Opnieuw: kan hoeft niet. Je krijgt weer een spraakaanvraag en ziet het volgende:



    Je alarmeert nu bijvoorbeeld een 3e TS.



    STAP 4.


    Als laatste, zodra de 3e TS ter plaatse komt bestaat er nog een kans dat er wordt opgeschaald naar “zeer grote brand”. Jullie kennen het verhaal, spraakaanvraag en andere tekst voor de melding. Daar hebben we even geen afbeelding van…



    Nog veel meer mogelijkheden


    Maar natuurlijk kunnen we nog veel meer maken. We kunnen het ook zo inbouwen dat na middelbrand direct zeer grote brand wordt gegeven. We kunnen van grote brand ook in één keer naar compagniebrand.



    Goed om te weten en nog even te lezen

    • In het bovenstaande voorbeeld houden we rekening met 3x opschalen. Wij denken dat dat voorlopig genoeg is, omdat het afronden van een melding anders wel heel lang duurt.
    • Ook opschalingen als GRIP, kunnen we toevoegen als opschaling, bijvoorbeeld bij een gaslekkage.
    • Met het huidige plan duurt het afronden van een melding langer dan nu, we vinden dan ook dat je bij elke opschaling recht hebt op een extra vergoeding (credits).
    • We snappen heel goed dat niet iedereen dit ziet zitten, ook dit moet dus uit te zetten zijn via de instellingen in de meldkamer.
    • In het voorbeeld blijven we bij een “Brandend dak”, maar natuurlijk kunnen we halverwege ook nog even wisselen. De kleine dakbrand bleek bij aankomst van de eerste tankautospuit bijvoorbeeld een middelbrand in een sporthal


    Vragen die we stiekem al verwachten

    • Dit zie ik niet zitten, ik wil gewoon direct grote meldingen krijgen.

      • Precies, daarom kun je deze optie dus gewoon uitzetten in de instellingen van de meldkamer.
    • Maar er zijn ook regio’s waar direct al 2 tankautospuiten en een OvD naar bijvoorbeeld een brand of ongeval op de snelweg gaan.

      • Dat klopt helemaal, alleen is er op dat moment nog niet opgeschaald naar middelbrand. Er wordt alleen alvast uitgerukt met extra voertuigen. Ter plaatse kan het natuurlijk nog steeds een kleine brand zijn. De eerste TS die ter plaatse komt kan gewoon nog middelbrand geven, dan zijn de overige voertuigen gewoon al op de weg .
    • Maar dan krijg je dus minder grote meldingen?

      • Als je dit systeem aan hebt staan, zal de directe kans op een grote melding inderdaad wat kleiner zijn. Dat is dus natuurlijk ook de reden dat we vinden dat je wel wat extra credits verdient bijeen opschaling.


    Enige problemen waar we nog geen oplossing voor hebben


    Alles wat hierboven staat is een idee. Technisch is het haalbaar, maar 100% goed is het natuurlijk nog niet. Zo hebben we nog een aantal problemen, of naja uitdagingen, over.


    • Hoe ziet de situatie in België er eigenlijk uit? Kunnen we met wat kleine aanpassingen iets realiseren dat ook voor deze spelers in de smaak valt?
    • Lees het volgende voorbeeld: Je ontvangt een melding “Brand in magazijn”, met dit systeem aan, begint dit altijd als een kleine brand. Je stuurt 1 TS. Maar nog voordat dit voertuig ter plaatse is bedenk je: “dit kan wel eens een grote brand zijn”. Je besluit alvast op te schalen naar grote brand en een 2e TS, een 3e TS en een OvD te sturen. Als de eerste TS ter plaatse komt, schaalt deze op naar middelbrand. Dat is een beetje raar, want jij had net op de meldkamer al grote brand gegeven… Als de 2e TS en de OvD arriveren kan er daarna alsnog opgeschaald worden naar grote brand… vreemd… Je bent dan dus eigenlijk gegaan van kleine brand -> grote brand -> middelbrand -> grote brand….

    De lijst mogelijke incidenten is gesorteerd op "ID", oftewel het meldkamerspelnummer van het incident. Een nieuw incident op vrijdag komt dus automatisch onderaan, omdat deze de hoogte "ID"s hebben.


    Wij hebben deze suggestie al eens aan Sebastian doorgegeven, dus wie weet gaan we het in de toekomst alsnog eens zien.

    Op basis van het bovenstaande zie ik geen reden waarom er een probleem in het spel zou zitten.


    De berekening voor de kans op een incident is een beetje ingewikkeld, maar als het goed is benaderd het ongeveer het volgende:


    Je hebt ongeveer 50 posten, waarvan 30 brandweer. De kans op een brandweermelding is dan 30 / 50 *100% = 60%
    Afgaande op de door @MPR genoemde aantallen (waarvoor dank), zou vervolgens de kans op een grote inzet ca. 2 / 367 *100% = 0,5% zijn.
    Volgens mij mogen we dat gewoon x elkaar doen...: 0,5 % * 60% = 0,3% kans op een grote inzet.


    Dan rekenen we de POI nog niet eens mee. Op blog.meldkamerspel.com staat een uitleg over de inzetgeneratie. Alle grote meldingen vereisen een POI. Als het spel een post heeft gekozen, een grote melding heeft uitgekozen en de POI komt vervolgens niet in de buurt van die post voor, einde verhaal, grote inzet niet mogelijk. Inzetgeneratie begint opnieuw. Dat maakt de kans op een grote inzet alleen maar weer kleiner.


    Dat klopt niet helemaal natuurlijk, maar even voor het beeld.



    Als het een feit is dat je de meldingen gewoon hebt ontvangen, zie ik persoonlijk geen reden waarom het niet zou werken. Klinkt wellicht een beetje hard, maar meer kan ik er ook niet van maken ;)




    Wellicht dat @Woukaa nog een verbetering op het bovenstaande heeft of een geniale andere ingeving.

    Post houten west is niet volledig in de lijst. er staan daar 2 ts'en op de uitruk: de 09-1831 en de 09-8331. de 09-8331 is niet een TS-bedrijfsvoering zoals aangegeven in de post. verder beschikt de post over een Dienstbus met boot op trailer, roepnummer 47-987, een dienstbus met roepnummer 47-985 en een derde dienstbus zonder roepnummer (niet repressief)


    Een aantal bedrijfsvoeringstankautospuiten staan gewoon op de uitruk. Het voertuig heeft een roepnummer volgens het district en staat daarom niet bij de post vermeld. De 09-8633 is ook een dergelijk voorbeeld, betreft een bedrijfsvoeringstankautospuit op de uitruk, is zelfs het eerste uitrukvoeruig voor post Woudenberg.


    "Gewone" dienstbussen met oude roepnummers zijn nog niet opgenomen. Zodra deze ook voorzien zijn van nieuwe rocknummers worden ook deze vermeld.


    Oh, ja, die ontbreekt inderdaad helemaal op de lijst, scherp!


    Betreft overigens de voormalige HV van post Houten-West, nog voor de omnummering verplaatst naar Amerongen. Heeft aldaar een 4x4 HV vervangen.



    Inmiddels verwerkt op de lijst, dank voor de toevoeging. Verder 09-8481 toegevoegd.

    Lijst wederom geüpdatet:


    Toegevoegd aan geleverd, nog niet in dienst: 09-0531, 09-2131, 09-3144 en 09-5631.


    Verder toegevoegd, 09-2869 BM met Coldcut Cobra systeem op post Nieuwegein-Zuid. Op dit moment nog niet in dienst. Betreft voor zover bekend pilot van 2 jaar die start vanaf 01-01-2019.

    Diverse aanpassingen in de lijst, mede door de bovenstaande berichten:


    Bijvoorbeeld: 09-0144 toegevoegd, diverse TS-Compact in opbouw toegevoegd, VC's en COH's verwijderd, ABH 4483 verplaatst, afwezige 2286 en 2265 verwerkt, 8281 en 8684 toegevoegd, nieuwe TS-Basis 5531 in dienst gesteld.