Posities door Runnie

    Ik ben me ervan bewust dat de suggestie van "Voertuigen ten behoeve van Ongevallen met Gevaarlijke Stoffen" ondertussen is goedgekeurd, maar ik zou graag nog een kleine toevoeging willen doen, in bijzonder over het "OGS-busje".


    Ik denk dat hiermee de zogenoemde PM-OGS wordt bedoeld, welke in meerdere regio's te vinden is (waaronder, Noord-Holland-Noord en Zeeland).


    Zoals hiervoor al benoemd heeft niet elke veiligheidsregio zo'n PM-OGS, maar soms ook weer geen GSH. Daarom is het misschien een idee dat als de incidentenbestrijding gevaarlijke stoffen in wordt ingevoerd, dat men kan kiezen tussen deze 2 voertuigen en beiden ook dezelfde taak vervullen.


    Dus men heeft of een PM-OGS voor meldingen met gevaarlijke stoffen of een GSH, waardoor dit specialisme denk al iets breder inzetbaar wordt in Meldkamerspel, aangezien de ene veiligheidsregio alleen maar met PM-OGS'en werkt, terwijl de andere alleen met GSH's werkt. :)

    Ik was me er al van bewust dat dit specialisme scheepsbrandbestijding meestal onder de naam MIRG viel, wist alleen niet hoe dit in België georganiseerd was. :whistling: (dus weer wat geleerd :) ) Rotterdam maakt echter weer geen deel uit van MIRG en heeft een eigen samenwerkingsverband opgezet, genaamd BroNS (Brandweer op de Noordzee), verschillen zijn er echter nauwelijks tussen deze 2 verschillende groepen.


    Ik bedoelde met mijn suggestie overigens meer het specialisme en niet zozeer scheepsbrand als in 'brand op schip/boot', van welke jij aangeeft dat deze reeds goedgekeurd is.(ondanks dat deze dan wel met elkaar te maken hebben :P ) Een scheepsbrand kan namelijk ook ingevoerd worden zonder dit team, aangezien de meeste scheepsbranden in werkelijkheid ook zonder inzet van een speciaal scheepsbrandbestrijdingsteam worden geblust (of überhaupt een specialistisch voertuig, zoals bijvoorbeeld schuimblusvoertuigen/haakarmbakken). ;)


    @Timo641 nog bedankt voor je mening ten aanzien van mijn suggestie. :thumbsup:

    Voor zover ik weet worden 25kV testers alleen gebruikt in regio's waar de HSL doorheen loopt...
    Betekent dus dat we een dergelijk voertuig niet kunnen verplichten, gezien dit maar een aantal regio's zijn


    Data

    Deze teams bevinden zich niet alleen rond de HSL, maar ook rond de Betuweroute die van Rotterdam naar de grens bij Zevenaar loopt, aangezien deze goederenspoorlijn ook 25kv is ;) .


    Dit neemt natuurlijk niet weg dat het nog steeds een beperkt verspreid specialisme is en daarom niet te verplichten valt, maar dit kan mogelijk opgelost worden door het 25kv team een optionele uitbreiding te maken, ondanks dat er dan minder meldingen voor zullen komen, wat echter wel realistisch is voor 25kv-teams. Om de inzetten dan ook weer op realistische plaatsen te krijgen, zal er denk ik ook een nieuwe soort POI ingevoerd moeten worden, mits de suggestie alsnog goedgekeurd wordt. :whistling:


    Voor zover ik weet bevinden zich trouwens 5 teams in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en ook enkele teams in de veiligheidsregio's Hollands-Midden, Zuid-Holland-Zuid, Midden-West-Brabant, Gelderland-Midden en Gelderland-Zuid.

    Misschien is het een mooie suggestie om in de toekomst het specialisme scheepsbrandbestrijding toe te voegen aan Meldkamerspel. Dit specialisme zou dan naar mijn mening ingevoerd worden als extra uitbreiding, zoals ook gedaan is bij de Waterongevallen, ondanks dat er dan relatief weinig meldingen worden gecreëerd.
    Als 'voertuig' voor dit specialisme zou het beste een haakarmbak gekozen kunnen worden, zoals ook in werkelijkheid vaak gebeurt. Aanduiding voor de bak zou dan wel over nagedacht moeten worden, aangezien er bij mijn weten geen officiële benaming is voor een haakarmbak ten behoeve van scheepsbestrijding. ?(
    Enigste nadeel is dat dit specialisme vrij weinig voorkomt in Nederland, want zover ik weet beschikken alleen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (kazerne Coloradoweg) en de Veiligheidsregio Zeeland (kazerne Vlissingen) over specifieke haakarmbakken voor dit specialisme. Tevens is er een team te vinden in België met haakarmbak, welke als het goed is bij de brandweer Antwerpen gestationeerd is.(Ben hier alleen niet geheel zeker van).


    Ik hoor graag jullie mening ten aanzien van deze suggestie. :)

    De benaming BB 90-1 betreft de haakarmbak voor Scheepsbrandbestrijding, welke tegenwoordig omgenummerd is naar 17-9288 (kan dit ook persoonlijk bevestigen, aangezien ik hem gisteren nog gezien heb ;) ), het roepnummer 17-1482 komt mij ook niet bekend voor en staat ook niet op het 'omnummer-formulier' van de VRR. ?(


    Verder dank voor het invullen. :thumbsup:

    Nog enige onjuistheden ten aanzien van de GB voertuigen:
    - De haakarmbakken 17-1362, 17-1462, 17-1962, 17-2062 en 17-2162 betreffen geen SBH, maar SV containers. Aangezien deze bakken in tegenstelling tot SBH's niet de mogelijkheid hebben zelfstandig te blussen, maar alleen bedoeld zijn voor het transporteren van schuimvormend middel (SVM).
    - De Haakarmbak BBH 17-1482 is mij onbekend. Mocht hiermee verwezen worden naar de SBB-container, dan betreft dit de 17-9288, welke al vermeldt is onder logistiek.
    - De wagens 17-1631, 17-1632 en 17-1731 betreffen geen Tankautospuiten, maar de zogenoemde Combinatie-Eenheid (CE).
    - De Tankautospuit 17-1633 van het Hoofdkantoor ontbreekt nog in de lijst.
    - Bij het VG Rozenburg ontbreken de HA 17-1781 en de SV 17-1761

    Wat is dan behalve de tank het verschil met een TS en een AS?
    Heeft ie een extra monitor op het dak of zo?

    Verschillen tussen een AS en TS zijn voor zover ik weet een groter pompvermogen, SVM-tank en vaak ook inderdaad blusmonitoren. Dit gaat echter alleen op voor de AS'en van de Gezamenlijke Brandweer, misschien dat iemand anders weet hoe het voor de rest van Nederland zit. :whistling:

    Misschien is het een optie om naast het schuimblusvoertuig, ook de schuimblushaakarmbak (SBH) en Autospuit (AS) in te voeren in het spel en deze 2 dan dezelfde functie te geven als de SB, aangezien zij ook in het echt vaak dezelfde functie vervullen. Zo is het denk ik beter mogelijk om het voertuig voor heel Nederland in te zetten. :)