Posities door StefanvR225

    Misschien om nog wat duidelijkheid te scheppen:

    De 22-2331 is verschoven van post centrum naar de bedrijfsbrandweerpost TU/e. Deze post is omgebouwd (letterlijk en figuurlijk) naar de 3e publieke brandweerpost van Eindhoven en draagt net als post centrum het roepnummer 22-23.

    De 22-2331 en de 22-4932 rukken vanaf daar uit naar meldingen. Binnen kantoortijden rukt de 22-4932 uit naar meldingen die op TU/e terrein liggen. De 22-2331 rukt enkel daarbuiten uit.

    Buiten kantooruren of bij onderbezetting neemt de 22-2331 (en dus de regionale brandweer) de meldingen vanuit het TU/e terrein over.


    Dus:

    Post Eindhoven-TU/e is voor zowel voor de publieke als bedrijfsbrandweer.

    22-2331 valt nog steeds onder de regionale brandweer

    22-4932 valt nog steeds onder de bedrijfsbrandweer van de TU/e en rukt enkel uit binnen kantooruren binnen het TU/e terrein


    Naar oa:

    https://www.cursor.tue.nl/nieu…anaf-de-zomer-247-bemand/

    https://www.cursor.tue.nl/nieu…ing-onder-nieuwe-manager/

    https://www.cursor.tue.nl/nieu…dweer-laat-mmp-verbouwen/

    Even snel gekeken. De VEB is nu in 41 meldingen. De AGS in 60 meldingen.


    Ik weet niet of het landelijk zo geregeld is dat de VEB en AGS meegaan naar de natuurbranden, maar de meldingen worden op het landelijke standaard gemaakt, met een aantal uitzonderingen voor de eerste rij meldingen.

    Je kan als je realistisch voor jouw regio wilt spelen, altijd extra VEB en AGS meesturen. Er zullen altijd verschillen blijven tussen de regio en het landelijk standaard.


    Ze horen inderdaad ook niet bij de standaarduitruk (of bij een NBB-peloton), maar worden vaak achteraf (wel prio1) gealarmeerd. Kijken naar schadelijkheid van de rook geloof ik. over het algemeen vaak zeer grote brand. Ik kan zo gauw online ook geen protocol vinden over standaarduitrukken van de VEB, maar vgm gaat dat altijd via de AGS of (H)OvD-B. Het viel mij gewoon op dat je die weinig gebruikt.

    Hallo,


    Misschien is het leuk om een aantal branden te kunnen laten uitbreiden naar ''Brand in hennepkwekerij'' of ''Brand in drugslab''

    Misschien in een melding verstoppen als: ''Brand in verlaten fabriek'' (Lab) ''Brand op zolder'' (Kwekerij).

    Zeker als de IGBS update komt kan dat lab interessant worden.


    Edit:

    uitbreiding uiteraard dan met dezelfde of meer bluseenheden.

    Bijv:

    Bij hennep OvD-P en een x aantal NH

    Bij lab dan + AGS + VEB + extra TS'en + CO + HOvD-B etc



    mvg

    Stefan

    Goeieavond,


    Ik zie geregeld bij ons in de regio (22) VEB's naar natuurbranden etc. rijden, ook de AGS wordt er vaak bij gealarmeerd. Misschien is het leuk om die meer in die meldingen in te schrijven.

    Ik heb even door de lijstje met mogelijke meldingen gescrold Ik had zoiets in gedachte:

    NB= Natuurbrand, HB= Heidebrand, BB= Bosbrand/Aantal brandweerposten/Aantal VEB (% waarschijnlijkheid) + Aantal AGS (% waarschijnlijkheid)

    • NB/10/1 (25%)
    • NB/12/1 (50%) + 1 (10%)
    • NB/14/2 (50%) +1 (20%)
    • NB/20/3 (75%) + 1 (40%)
    • NB/30/4 (100%) + 1 (70%)
    • NB/65/8 (100%) + 1 (100%)
    • HB/12/1 (20%)
    • HB/14/1 (80%)
    • BB/12/1 (100%)


    Verder denk ik ook aan zulke voorbeelden:


    • Brand in manege (Astbest)
    • Brand in Kerkgebouw (Astbest, Lood etc.)
    • Brand in ziekenhuis (Radioactief, medicatie)
    • Brand in sporthal (Astbest)

    Ik hoop dat dit een beetje te begrijpen is :)


    Groet Stefan

    Goeiedag,


    Suggestie:

    Het nr van de melding weergeven naast de knoppen onderin het meldingsvenster.


    Bijvoorbeeld bij het alarmeringsvenster van melding 17 van de 38 meldingen:

    Dus bij pijl naar links (vorige melding) ''(16/38)'' en bij de pijl naar rechts (volgende melding)(+evt pijl naar rechts met telefoonhoorn (Alarmeren en volgende melding)) ''(18/38)''


    Het geeft wat meer overzicht tijdens het alarmeren, vaak verdwijnt het meldingenvak achter het meldingsvenster.


    mvg

    Stefan

    Ik denk dan ook aan een spraakaanvraag met "ongewenste melding, wij keren terug naar de kazerne" met een "begrepen"-knop. Ook voor de oms-meldigen die loos blijken te zijn.

    Misschien (Als er tijd is) kan er een RR op de motor worden toegevoegd. Voor de diversiteit van de voertuigen. Wellicht is dit ook mogelijk voor de SIV als motor zoals we die in Den Haag (geloof ik) kennen.


    Verder kennen wij in Brabant Zuid-Oost de First Responders. Het is een soort wagen die lijkt op de Rapid Responder. Brandweervrijwilligers met een extra opleiding rijden mee op meldingen van de Ambu waarbij de aanrijtijden niet kunnen worden gehaald. Dit wordt geloof ik in verschillende regio's toegepast. In de Randstad zal het niet zo snel nodig zijn, maar in de Brabantse dorpen die ver van een post afliggen is dit wel nodig. Deze voertuigen zijn van de brandweer, zijn genummerd volgens het brandweer systeem én het Ambu systeem (dus 22-3889 en 22-601) en worden gealarmeerd door de meldkamer ambulance.
    Misschien is het leuk om dit ook toe te voegen als wagen. Dan kan je een extra optie geven in de vorm van ziekeverzorging. Het idee is dan dat je deze zonder ambulance uitbreiding kan toevoegen aan je brandweerkazerne, maar er moet wel voor 2 personen een opleiding worden gevolgd. Dit si vooral handig om bij bijvoorbeeld een aanrijding vast te beginnen met het verzorgen, tegen de tijd dat de Ambu er is, kan diegene worden vervoer.


    Zo wordt er denk ik wat meer diversiteit toegevoegd aan het spel, op dezelfde manier als bij de politie met DA, DB en DM. En bij de brandweer bijvoorbeeld AB en ABH

    Hi, beetje laat maar ik laat het toch nog even weten. :)



    Uit wat lesboeken vind ik het volgende. In cursief hoe dat in het spel kan worden geïmplementeerd:


    De vijf fasen van incidentbestrijding


    • Uitrukfase

      • Duurt van alarmering tot Ter plaatse
      • Dit is de periode zoals we hem nu kennen waarbij je nog geen beeld hebt bij de situatie.
    • Verkenningsfase

      • TM vorming van een definitief inzetplan
      • De fase tussen het aankomen van de TS en het geven van een nader bericht (klein, middel, groot etc.)
    • Inzetfase

      • TM geen uitbreiding meer is en daar geen kans meer op is (Brandmeester)
      • Er wordt begonnen met de inzet.
      • Indien sprake van (verdere) opschaling vindt dit plaats binnen deze fase.
      • Als alles tp (en Brandmeester) is gaat het over naar de volgende fase
    • Afbouwfase

      • Tm het incident is afgelopen
      • Vanaf nu gaan we afbouwen. Op gegeven moment gaat er bijvoorbeeld 1 peleton + HOvD naar huis. Op basis van afstand bijvoorbeeld. Dit gaat op dezelfde manier als de opbouw.
      • Uiteindelijk gaat als laatste de TS die het dichtst bij het incident 'woont' naar huis.
      • Je zou dit op een automatische manier of manueel kunnen doen.
    • Nazorgfase

      • Tm uitrukgereed op de kazerne (+ bijvoorbeeld opvang personeel, rapporten schrijven etc.)
      • Dit kan de terugweg zijn naar de kazerne.



    ~
    Opschaling zou zo kunnen


    Klein: 0,5 of 1 TS + Rv/HV
    Middel: 2 TS + OvD + Evt ondersteuning (Rv/HV/Sl/Ab/Wo etc)
    Groot: 3 TS + OvD + Evt ondersteuning (Rv/HV/Sl/Ab/Wo etc)
    Zeer Groot (1 volledig peleton): 4 TS + OvD + Evt ondersteuning (Rv/HV/Sl/Ab/Wo etc)
    Compagnie:

    • Inzet van meer dan 1 peleton
    • OvD wordt peletonscommandant(PC)
    • Elk peleton krijgt 1 PC
    • Operationeel leidinggevenden in Commandovoertuig:

      • HOvD
      • AGS
      • OvD-G
      • OvD-P
      • OvD-B's
      • Evt extra


    -

    • Het idee is dat aan elke TS één ondersteuning zit. Dus aan elke TS een Rv, HV, Haakarmbak (M.u.v. Commandovoertuig) etc. Het kan dus nooit dat er meer ondersteuning is dan TS'sen
    • AGS, OvD-P, OvD-G etc., op de HOvD na, kan al voor compagnie nodig zijn
    • SIV en TS4 tellen als 0,5 TS dus SIV+TS =1, TS4+TS4 = 1 TS, SIV+SIV= blijft 0,5 TS



    Wie beslist?

    1e bevelvoerder (Klein, middel, groot)
    1e OvD [vanaf middel] (Groot, Zeer Groot, Compagnie)
    HOvD Inzet van hoeveel peletons


    ~
    Overzichtelijk maken




    Ik denk dat je door het te verdelen in stukken overzichtelijker wordt.
    Kleuren kunnen dan bijvoorbeeld zijn:
    Rood: binnenkomst melding
    Oranje: fase 1+2
    Geel:fase 3
    Groen fase 4


    Slachtoffers


    Je zou kunnen gaan werken met een kleurensysteem voor slachtoffers



    Groen: alleen behandeling TP
    Grijs: Onbekend
    Geel: Behandeling TP+ 50% kans op vervoer
    Rood: Behandeling TP + vervoer
    Paars: Behandeling MMT + vervoer


    Je kunt in fase 1 een indicatie geven van de slachtoffers zoals:

    • Geen
    • Onbekend
    • Aantal
    • Aantal + hoofdzakelijk categorie [groen, geel etc.]


    Volgorde:
    1e Ambu / RR TP gaat eerst inventariseren: eerst het Aantal (2 seconden per persoon) {Dus per slechtoffer duurt het 2 seconden voor diegene is geteld} daarna de kwalificatie (15 sec per slachtoffer)
    2e en volgende Ambu(s)/ Rapid Responder(s) TP gaat behandeling doen, op basis van kleur, paars naar Groen
    OvD-G kan helpen bij het kwalificeren.
    Als de RR bezig is met een slachtoffer in cat P, R of geel en er komt een Ambu TP zal de Ambu die overnemen en de RR naar het volgende slachtoffer gaan.


    Een andere hulpdienst kan wel tellen maar niet kwalificeren


    ~


    Grip


    Misschien is het handiger om Grip weg te halen of ander te gebruiken. Naar mijn idee gaat GRIP meer over de bestuurlijke kant van het incident. Je kan er in feite weinig mee.
    ~


    Ik begrijp best dat het in een zo ver stadium zit dat er niet veel meer veranderd kan worden, maar misschien heb je er nog iets aan. Anders wellicht als 2.0 ^^


    Groetjes

    Ik heb mijn indeling van mijn brandweerkazernes gebaseerd op zoals het in het echt ook is. Nu staan er op sommige posten meer haakarmbakken dat haakarmvoertuigen. Als er dan 1 haakarmbak gealarmeerd is, kan de andere niet meer uitrukken omdat er geen haakarmvoertuig op de post staat. Ik zou graag haakarmbakken ook kunnen alarmeren met haakarmvoertuigen van andere posten. Daarnaast zou het ook handig zijn als je haakarmvoertuig weer beschikbaar is als die een haakarmbak op de plaats van een incident heeft afgeleverd. Deze zou dan in mijn ogen wel het incident als tijdelijke standplaats moeten handhaven.