Posities door BrandmeesterMeester

    Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar er viel mij iets op waarover ik mij verwonder.


    Gisteren had ik vlak na elkaar een schoorsteenbrand en een vliegtuig met problemen aan het landingsgestel. Beide incidenten naar tevredenheid af kunnen handelen. Maar wat schetste mijn verbazing, het vliegtuig incident waarbij ik 23 voertuigen nodig had van alle drie de disciplines, leverde 2.704 credits op. De schoorsteenbrand waarbij ik slecht twee brandweervoertuigen voor hoefde in te zetten bracht 3.624 credits binnen.


    Nou wil ik best begrijpen dat vliegtuigbrandweer geen Eldorado moet zijn als het gaat om te verdienen punten. Maar bovenstaand voorbeeld vind ik niet tot elkaar in verhouding staan.


    Bij mogelijke incidenten bekeken wat (naar ik aanneem) de gemiddelden zijn, vond ik het volgende:
    Schoorsteenbrand; waarde 2.400 benodigd 1 TS 1 RedVrtg
    Schoorsteenbrand woning met rieten kap; waarde 1.310 benodigd 2 TS 1 RedVrtg 1 OVD
    Vliegtuig met problemen landing gestel; waarde 2.600 benodigd 4 TS 1 RedVrtg 1 HV 1 OVD-B 1 AGS 1 HOVD 1 CO 2 CT 1 AFO/OSC 5 Noodhulp 1 OVD-P 0-4 Ambu 0-1 OVD-G


    Zelfs een schoorsteenbrand levert meer op dan een complexer incident waarbij een rieten kap meeweegt en er een OVD en extra tankautospuit benodigd is... Nogmaals ik ben niet ontevreden over de punten, maar mij ontgaat de logica in de toekenning van de punten.

    Op dit gebied heb ik ook een paar suggesties/vragen/verzoeken:


    Bij het starten van een teaminzet, staat de de voorkeur standaard op brand kantoorpand. Wanneer wij de inzet strak op een bepaalde starttijd willen houden, zijn we soms te vroeg en moeten we (om de gratis inzet te starten) eerst "terug" om vervolgens weer de knop Team inzet starten te klikken. Vergeet je de bullet te veranderen naar de gewenste inzet, krijg je de gratis kantoorpand. Is het mogelijk om de voorkeursinstelling blanco te laten zodat je gedwongen wordt een keuze te maken in soort incident voordat men daadwerkelijk een incident kan starten?


    Voor teams die graag op een vaste tijd hun teaminzet willen hebben, is het wellicht mogelijk om een optie in te bouwen waarin men van te voren een inzet kan instellen en ook de starttijd? Dus bijvoorbeeld om 10 uur 's-ochtends maakt een (co-)admin en teaminzet aan die om 18.30 uur moet gaan aanvangen?

    Ik ben zelf werkzaam op vliegbasis werkzaam bij de brandweer aldaar. Verschil tussen burger luchtvaart en militaire luchtvaart is heel klein. Qua regelgeving hebben we naast de internationale ICAO regelgeving ook te maken met additionele landelijke en NATO regelgeving.


    Voor de type voertuigen is er bijna geen verschil. Zo'n 12 jaar geleden is de Luchtmacht samen met Schiphol in zee gegaan met E-ONE voor de aanschaf van de Crashtruck Titan (8x8). Schiphol heeft haar wagenpark uitgebreid/vernieuwd met andere crashtrucks. Maar het principe van het type voertuig is geen verschil. Een crashtruck is toegespitst op vliegtuigbrandbestrijding, voor stabilisatie vliegtuigwrak en bevrijding inzittenden is een HV benodigd. Afhankelijk van de tactieken die gekozen worden zitten er twee tot vier personen op zo'n crashtruck. Het aantal voertuigen is afhankelijk van de grote van de gangbare vliegtuigen die de luchthaven aandoen en de infra van het veld. Civiel moet een crashtruck binnen 3 minuten na alarmering ter plaatse zijn en een aanvang hebben gemaakt met een blussing, militair binnen twee minuten (ivm mogelijke bewapening).


    Voor uitbreiding in het spel, HEEL GRAAG, zou ik het enkel houden op voertuigen (crashtrucks, airport fire officer, vliegtuigtrappen).
    Voor brandweer personeel opleiding Vliegtuigbrandbestrijding (zoals in het echte leven is dit een specialisatie)
    Voor inzetten buiten de poort (buiten het vliegveld) kan een crashtruck worden ingezet als schuimblusvoertuig.
    Als gebouw kan gewoon een standaard brandweerpost worden gebruikt.

    Afgelopen weken worden leden binnen ons teamaangeschreven dor andere teams, met de vraag of ze bij hun willen komen. Somsmet beloftes om dan meteen co-admin te kunnen worden. Nu mogen onze teamledenvanzelfsprekend weten in welk team ze willen spelen. Wanneer er niet wordtgereageerd, blijven de verzoeken komen.
    Nu zijn wij Teamadmins en co-admins van mening dat dezevorm van ledenwerving als, laten we het netjes formuleren, “niet chique”beschouwen. Ik heb echter geen idee of hier regels voor gelden.


    Een verzoek om te stoppen met deze vorm van ledenwervingleverde helaas niet het gewenste antwoord of resultaat. Op één team na.


    Nu kan ik een volledig overzicht geven van de teams enhun spelers, of een afschrift plaatsten van de mail wisselingen. Maar ik denkniet dat ik mezelf of de kwestie eer aan doe om meten met schandpaal politiek vanleer moet trekken.


    Zijn er meer teams die hier last van hebben?
    Bestaan er regels voor? Zo ja, hoe te handelen?
    Bij wie kan ik terecht om meer gedetailleerde info tegeven?

    Toen ik een tijdje geleden een premium account had aangeschaft, kon ik het scherm weergave wijzigen in donker. De achtergrond veranderde van wit naar zwart. ik vond het wel leuk uitzien. Maar na verloop van tijd begon ik de donkere achtergrond minder praktisch te vinden. Nu wil ik hem weer terug zetten in wit. Maar ik kan nergens meer vinden waar ik dat kon instellen.


    Ik meende dat ik dit via Profiel; Account bewerken zou moeten kunnen doen. Echter kan ik daar geen link of mogelijkheid tot het plaatsen van een vinkje terugvinden.


    Kijk ik ergens grandioos overheen?
    Of zit ik helemaal verkeerd, en waar zou ik dat dan moeten doen?

    Wanneer ik een eenheid wegstuur op een OMS melding, blijft de melding in mijn incidenten scherm hangen. Wanneer die afgehandeld is als loze melding. In de credits heb ik wel punten gekregen en het icoontje staat niet meer op de plattegrond. Klik ik op de link in het incidentenscherm centreert de plattegrond wel op de desbetreffende locatie waar het incident was.


    Na refreshen van mijn browser (Firefox) is de melding weg, met als resultaat dat er wel meteen een nieuw incident gegenereerd wordt.


    Ik heb ook iets soortgelijks met oude team inzetten. Niet de grote team inzet maar inzetten die door mij of mijn medespelers in het team worden vrijgegeven. Incidenten die al lang zijn afgehandeld, verschijnen plots in mijn incidentenscherm nadat ik in de detailscherm van mijn hulpposten geopend heb. Hierbij is wel het icoontje zichtbaar op de plattegrond. Wanneer ik het icoontje aanklik krijg ik de melding dat de pagina die ik wilde zien niet meer bestaat. Ook na een refresh zijn ze weg.

    Sorry, ik begreep je vraag verkeerd :|
    Voor de WvD is een aparte opleiding benodigd. Dus voor het AGS voertuig is iemand met de AGS opleiding nodig, voor de WvD iemand met de WvD opleiding, de HOVD iemand met de HOVD opleiding. Als er geen personeel met de juiste opleiding beschikbaar is, vertrekt het voertuig niet.


    Je moet dus naast de AGS ook de WvD opleiden.


    P.S. In het AGS voertuig past 2 man, het WvD voertuig 4 man :thumbup:

    OK duidelijk. Bedankt voor de info

    Dat begrijp ik, dat WvD in combinatie met AGS wordt ingezet. Mijn vraag echter; Moet naast AGS ook personeel voor WvD worden opgeleid. In voertuigmarkt staat namelijk 'speciale opleiding benodigd'.


    Maar dat kan dubbel worden geïnterpreteerd; opleiding benodigd slaat op AGS omdat ze gecombineerd optreden, of los van opleiding AGS is er ook nog separaat opleiding WvD benodigd.


    Dus mijn vraag is het genoeg om enkel AGS op te leiden of moet ik ook WvD opleiden?