Politie Zeeland-West-Brabant

  • Hallo allemaal,


    Dit keer een vraag met betrekking tot de politie! Ik speel in de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en daaronder vallen drie districten van de Eenheid Zeeland-West-Brabant van de politie: District De Markiezaten, district De Baronie en district Hart van Brabant. Nou heb ik daaromtrent enkele vragen:


    Allereerst het hoofdbureau van de eenheid. Op internet kom ik soms tegen dat het hoofdbureau van Zeeland-West-Brabant in Tilburg zit (in de GMK) en op andere plekken kom ik tegen dat 'ie aan de Mijkenbroek in Breda zou zitten. Iemand die toevallig weet hoe dit zit?


    Dan nog een vraag die betrekking heeft op de operationele leiding. Op dit forum kwam ik namelijk berichten tegen dat elk basisteam (en dus niet enkel elke politieregio) een OVD-P zou hebben. Is er iemand die dit kan bevestigen dan wel ontkrachten? Oftewel: hoe veel officieren van dienst-politie heeft de regio Zeeland-West-Brabant?


    Tot slot een vraag over het aantal politiebureaus. Op dit moment heb ik dit lijstje met politiebureaus (a.d.h.v. de site van de politie):


    • Politiebureau Oosterhout (Team Dongemond)
    • Politiebureau Breda-Centrum (Team Markdal)
    • Politiebureau Etten-Leur (Team Weerijs)
    • Politiebureau Roosendaal (Team Roosendaal)
    • Politiebureau Bergen op Zoom (Team Bergen op Zoom)
    • Politiebureau Nieuwendijk (Team Dongemond)
    • Politiebureau Waalwijk (Team Langstraat)
    • Politiebureau Gilze en Rijen (Team Langstraat)
    • Politiebureau Tilburg Binnenstad (Team Centrum)
    • Politiebureau Tilburg Wilhelminapark (Team Leijdal)
    • Politiebureau Tilburg-Noord (Team Groene Beemden)
    • Politiebureau Oisterwijk (Team Groene Beemden)

    Ik vraag me sterk af of bovenstaand lijstje klopt. Hebben Oisterwijk en Gilze-Rijen bijvoorbeeld nog wel een bureau waarop noodhulpeenheden aanwezig zijn?
    En is één politiebureau in heel Breda niet wat weinig?



    Zo, dat zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!



    Groet,


    Centralist18

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Dat zijn een hele hoop vragen :D


    Hoofdbureau
    Het adres van het hoofdbureau van eenheid Zeeland-West-Brabant is:
    Postbus 8050,5004 GB TILBURG (zie hiervoor deze link).


    Operationeel
    Ik kan je helaas niet vertellen hoeveel OvD-P's eenheid Zeeland-West-Brabant heeft, omdat ik deze informatie niet heb.
    Wat ik je wel kan vertellen is dat het mij niet reeël lijkt dat elk basisteam een OvD-P heeft, om de volgende redenen:

    • In Eenheid Den-Haag hebben district 4 en 5 samen (wat dus resulteert in 7 basisteams totaal) één OvD-P.
      Dit komt waarschijnlijk door de kleine omvang van die districten, dus je kunt er denk ik vanuit gaan dat gemiddeld elk district een OvD-P heeft (en dus niet elk basisteam).
      Zie hiervoor ook deze link
    • In het NRP staan twee soorten OvD-P: de "OvD-P eenheid" en de "districtelijk OvD-P". Er komt geen "OvD-P basisteam" of iets dergelijks in voor


    Bureau's:
    Zoals ik hem heb staan als volgt:


    DISTRICT ZEELAND
    - A1 Basisteam Walcheren
    - A2 Basisteam Zeeuws-Vlaanderen
    - A3 Basisteam Oosterscgheldebekken


    DISTRICT DE MARKIEZATEN
    - B1 Basisteam Bergen op Zoom
    - B2 Basisteam Roosendaal


    DISTRICT DE BARONIE
    - C1 Basisteam Weerijs
    - C2 Basisteam Markdal
    - C3 Basisteam Dongemond


    DISTRICT HART VAN BRABANT
    - D1 Basisteam Tilbrg-Centrum
    - D2 Basisteam Leijdal
    - D3 Basisteam Groene Breemden
    - D4 Basisteam Langstraat


    Wellicht handige links hiervoor:
    - https://www.politie.nl/nieuws/…zeeland-west-brabant.html
    - https://www.rijksoverheid.nl/d…ij-huisvesting-basisteams (zie dit document vooral voor de exacte adressen van de teambureau's)
    - https://nl.wikipedia.org/wiki/…d_-_West-Brabant_(politie)


    Data

  • Een uitgebreid antwoord, dank je wel!


    OVD-P per basisteam vond ik zelf ook al raar klinken. Dan houd ik het voorlopig even op één OVD-P op het hoofdbureau van ZWB in Tilburg, en ondertussen nog wat research naar het aantal OVD-P's doe.


    Dan hoop ik dat nog iemand kan aangeven of 't klopt dat ieder district in ZWB een OVD-P kent. Hopen van wel natuurlijk :P

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Bij mijn weten heeft wel ieder basisteam een OvD-P, maar misschien dat dit dan weer per eenheid verschilt (wat dus niet zou moeten want ''Nationale Politie''). In Noord-Nederland in ieder geval wel. Volgens mij is dit ook vaak een dubbelfunctie samen met Opco.

  • Elk basisteam? Dus dan heb je 16 OvDPs in eenheid Noord Nederland? Apart dat daar dan verschil in zit!
    Maar kijk ik dan ergens overheen in het NRP? Ik zie namelijk bij de basisteam nergens een nummer voor de OvD-P staan


    Data

  • Zou betekenen dat Zeeland-West-Brabant er al 12 heeft..... dat zou natuurlijk mooi zijn, maar het lijkt me wel heel veel :O

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Even een quote van mede-forumlid Koenb uit het topic over het hoofdbureau en de OvD's.



    Citaat van koenb

    Ik zal even kort de situatie schetsen hoe het er bij de politie uit ziet:


    Basisteams: De regionale eenheden bestaan uit een aantal 'oude' districten. Deze districten zijn ook weer opgedeeld in basisteams. Het streven is om elk basisteam één bureau te geven. Meerdere basisteams krijgen de beschikking over de een 2e opkomst bureau, gezien de grootte van het basisteam. Deze indeling is gewoon te downloaden van internet: zoek even op 'overzicht huisvesting basisteams politie'.


    Basisteams leveren de basis politiezorg in een bepaald gebied en beschikken in de meeste gevallen over reguliere BPZ medewerkers (lopend, fietsend, met de auto), motorrijders (beiden noodhulp) en wijkagenten. Elk basisteam gebied beschikt over een OVD-P (afhankelijk van het gebied kan er in de nacht een OVD-P gekoppeld zijn aan twee teams). Daarnaast is het mogelijk dat er een rechercheur onder valt voor de kleinere misdrijven.

  • Bij mijn weten heeft wel ieder basisteam een OvD-P, maar misschien dat dit dan weer per eenheid verschilt (wat dus niet zou moeten want ''Nationale Politie''). In Noord-Nederland in ieder geval wel. Volgens mij is dit ook vaak een dubbelfunctie samen met Opco.

    Kan inderdaad per eenheid verschillen. Ook de wat kleinere basisteams kunnen dit combineren. Dubbelfunctie met opco is naar mijn weten niet zo, de opco kijkt echt operationeel naar de inzet van personeel binnen een dienst. Wij hadden zelfs een opco, opco+ en ovd binnen ons basisteam tijdens drukke diensten. Vergeet niet dat de ovd ook hovj is en voor veel meer taken wordt ingezet dan je denkt, niet alleen als ovd bij grootschalige incidenten.

  • Ik vind "gemiddeld 1 OvD-P per basisteam, maar in eenheid Den-Haag één OvD-P voor 7 basisteams" wel een groot verschil, maar misschien ligt dat aan mij...
    Naast het feit dat ie dus in basisteam-vorm niet voorkomt in het Roepnummerplan.


    Data

  • Wellicht dat in het volgende naar voren komt dat ieder basisteam een OVD-P heeft:


    Auto's van basisteam Markdal (Breda) hebben een wagenparknummer op de achterkant staan, beginnend met MD. Bijvoorbeeld MD.05. Nou rijdt er een OVD-P voertuig rond met achterop OVD.MD.10.
    Dat kan betekenen dat Markdal een eigen OVD heeft. Maar het kan natuurlijk ook betekenen dat de OVD van district De Baronie bij bureau Markdal staat (wat niet onlogisch klinkt, want Breda is de grootste/belangrijkste stad van het district)....

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Hmm, dit misschien iets (Juni vorig jaar)?


    Bron: https://www.facebook.com/events/1046133058801914/


    Data

    Daar hebben we zeker iets aan! Dat geeft gelijk uitsluitsel, want dat betekent dat binnen mijn speelgebied er 3 rondrijden (of 4, als het hoofdbureau van de regio er ook eentje heeft, maar dat betwijfel ik dan). Dank je wel!

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL