[VO-003] Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD)

  • Misschien is het een interessante toevoeging om EOD in het spel te krijgen.
    De EOD ruimt in Nederland per jaar gemiddeld 2.500 explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Maar de dienst komt ook in actie bij verdachte pakketjes in een trein, op een vliegveld of in een winkelstraat.



    Zij hebben diverse dienstauto's zoals de VW EOD Amarok, Dienstbus EOD DB.
    Ook maken ze gebruik van 3 verschillende robot voertuigen om het object te benaderen op een veilige manier.
    - Telemax
    - tEODor
    - Dragon Runner
    Verder gebruiken zij 2 verschillende bommenpakken Bommenpak
    - Lichte versie van 17 kilo
    - Zware versie van 40 kilo


    Ook hebben hun een eigen kennis school op hun kazerne in Soesterberg..
    Ik weet dat het niet aangestuurd wordt door de AC (althans zo ver ik weet) maar gezien de tijd waar in we leven en de toch met enige regelmaat aan ontruimingen waar deze jongens toch er bij worden geroepen leek het me wel een interessante toevoeging.


    Hoe ? (Thinking out of the box momentje)


    - School voor de Explosieve opruimingsdienst, opleidingen zoals bediener robot, bompak drager zwaar of licht etc...
    - Voertuig(en) zoals DA/DB
    - Voertuig(en) met robot, 3 verschillende of enkel 1 (Fictief aan boord, beetje het systeem als AGS)
    - Eventueel soort gelijke OvD voertuig


    Wat betreft meldingen tja, daar weet iedereen wel raad mee..



    Ik weet dat we op dit moment meerdere zaken hebben die een hogere prio hebben, toch wou ik deze aanhalen omdat ik denk dat dit er wel tussen zou passen.
    Hopelijk zijn er medewerkers van de EOD die eventueel op kunnen aanvullen of corrigeren..

  • Zeker een leuke toevoeging! Het enige probleem is wat je ook al aangeeft dat deze niet door de meldkamer wordt aangestuurd. Wat mij betreft mag hij toegevoegd worden al ben ik bang dat het alsnog niet gebeurd.

  • EOD zou eventueel een uitbreiding kunnen zijn voor een KMAR-Bureau/kazerne, dat scheelt weer in extra gebouwen..


    • dus nieuw gebouw : Kazerne KMAR

      • Voertuigen:

        • DA KMAR
        • DB KMAR
        • OVD-P KMAR
        • BE, ME en BraTra van de KMAR voor bijstand normale ME
        • evt: DA KMAR gepanserd, voor HRB(Hoogrisicobeveiligingsbrigade) en BBV(beveiliging burgerluchtvaart)



    • Uitbreiding: EOD-standplaats

      • Voertuigen:

        • EOD Voertuig
        • evt: EOD Bus/truck






    Nog een andere variant, met een oog op mogelijke toekomstige updates zou als volgt kunnen werken: Één algemene kazerne voor Mindef met specialisaties:


    • Nieuw gebouw : Kazerne MinDef Ministerie van Defensie

      • Voertuigen:

        • DA KMAR
        • DB KMAR
        • OVD-P KMAR
        • BE, ME en BraTra van de KMAR voor bijstand normale ME
        • evt: DA KMAR gepanserd, voor HRB(Hoogrisicobeveiligingsbrigade) en BBV(beveiliging burgerluchtvaart)


    • Uitbreiding 1: EOD-standplaats

      • Voertuigen:

        • EOD Voertuig
        • evt: EOD Bus/truck



    En dan op lange termijn:



    [*]Uitbreiding 2: CBRN

    • Voertuigen:

      • CBRN verkenningswagen
      • CBRN Ontsmettingstruck

    [*]Uitbreiding 3: Defensie Duikgroep

    • Voertuigen:

      • DDG-Bus
      • DDG-Truck


    a
    Aangezien het AT haar standplaats vaak op militair terein heeft zou ook het AT een uitbreiding kunnen zijn van dit gebouw, dit kan eventueel ook voor de andere uitbreidingen:



    [*]Uitbreiding 4 (of 1): Standplaats AT

    • Voertuigen:

      • DA-AT
      • DB-AT


    Ik denk dat een uitbreiding op deze manier veel mogelijkheden voor de toekomst bied en het makkelijk maakt op lange termijn meer eenheden die onder defensie vallen toe te kunnen voegen. De exacte volgorde van het invoegen van uitbreidingen aan het spel kan natuurlijk anders zijn en verspreid zijn over een langere periode want tussendoor kunnen natuurlijk ook andere updates plaatsvinden. Maar: Eerst AT, dan EOD, en dan later CBRN en DDG zou bijvoorbeeld een goede volgorde kunnen zijn.Wat denken jullie van deze invulling?mvg,MPRN.B. Bulletpoints-opmaak werkt niet echt geweldig[i], vandaar alle edits en het bizarre aantal witregels hoop dat het toch enigszins duidelijk is..[/i]

    Mvg,


    MPR


    Team Meldkamerspel.com


    Bèta-Tester LSS-Manager voor Meldkamerspel

    Bewerkt 15 tijdstippen, duren MPR ().

  • Ik denk eigenlijk dat dit wat te specifiek is. Volgens mij kunnen er beter eerst andere uitbreidingen komen, zoals de Rapid Responder, OVD-G en uitbreidingen binnen de brandweer, zoals meer haakarmbakken en dergelijke.


    Voor later is het zeker een goed idee, maar nu is 't nog wat te veel van het goede.

    Adjunct-Hoofdcommandeur Centralist18
    Veiligheidsregio's Midden- en West-Brabant en Brabant-Zuidoost


    Team-Admin VeiligheidsregioNL

  • Dankjewel voor je reactie, Dat is denk ik ook wat ik probeer aan te geven, zoals ik het bekijk zijn dit nu de eerste nieuwe eenheden die ik per tak graag zou willen zien:


    Witte Tak: Rapid Responder's, OVD-G's en GGB's
    Rode Tak: Diverse haakarmbakken: AGSH/OGSH/HVH/DPH/WOH/BOH/OTH enz, Schuimblusvoertuigen, Crashtenders en het HRT
    De blauwe tak zou een hondengeleider en een OVD-P eerder aan de beurt zijn. En daarna een keer KMAR, EOD en AT.


    DDG en CBRN zijn voor veel later in het ontwikkelingsstadium van het spel. Ik stel gewoon een modulaire opbouw met het oog op toekomstige uitbreidingen voor gebaseerdop het idee dat door Kev werd aangedragen(EOD). Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe Timo, Woukaa, Data en andere spelers hier naar kijken.


    mvg,


    MPR

    Mvg,


    MPR


    Team Meldkamerspel.com


    Bèta-Tester LSS-Manager voor Meldkamerspel

    Bewerkt 4 tijdstippen, duren MPR ().

  • Fijn dat er iemand verstand heeft van de politie.
    Voor de basis eenheden zoals levende have en ovdp enzo hebben we een prachtig plan liggen. Dat voor later.
    Maar zoals altijd. Later meer. Maar hopelijk snel.

  • Fijn dat er iemand verstand heeft van de politie.
    Voor de basis eenheden zoals levende have en ovdp enzo hebben we een prachtig plan liggen. Dat voor later.
    Maar zoals altijd. Later meer. Maar hopelijk snel.

    Ben benieuwd waar jullie mee komen! we gaan het vanzelf zien!

  • Leuk idee!!

  • Wat realistisch zou zijn is dat allereerst de politie een TEV heeft: Team Explosieven Veiligheid/Teamleider Explosieven Veiligheid/Teamleider Explosieven Verkenner (afhankelijk van de politiesite die je bezoekt...). Kortom, de specialist politieman die als eerste onbeschermd bij een plastic zakje gaat kijken.
    Als die denkt dat het meer is dan een plastic zakje haalt hij doorgaans de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD) er bij. Dat zou dus in xx% van de gevallen een opgeschaald incident worden (zoals brandend gras soms een natuurbrand wordt).
    Qua scenario te koppelen aan POI's als kantoorgebouwen, winkelcentra, stations. En ze zouden in bos/boerderij-gebieden ook ruimingen kunnen doen zoals laatst in de omgeving Biddinghuizen. Daar zou dan de politie bij moeten zijn voor de afzettingen, en evt ook brandweer en ambulance als backup.


    Wat gegevens:

    • Ca 500 inzetten per jaar tbv de politie
    • Vanuit de Sergeant-majoor Scheickkazerne (Zeisterspoor 12, Soesterberg)
    • Maritieme component vanuit Den Helder (werkt samen met de DDG)
    • Mag rijden met optische en visuele signalen
  • Zoals op de Suggestielijst te zien is, is dit idee voorlopig uitgesteld en zal voorlopig dus niet worden geïmplementeerd.
    Dit gezien wij eerst het spel op orde willen krijgen voordat we dit soort functies of eenheden toevoegen