• Officiële bijdrage

Bron: https://www.facebook.com/16410276372381…920654742608815

• Ik heb meteen de locaties van Incidentenbestrijding ProRail opgezocht en ze gebouwd.

Daarin heb ik alle voertuigen kunnen vinden behalve eentje: Bijzonder materieel Veiligheidstester Hoogspanning (BM-VTHS volgens de takenlijst). Die staat er niet in de voertuigenlijst. Bij Uitbreidingen komen alleen parkeerplaatsen voor haakbakken, dat is dus ook niet de oplosing.

Komt hij er nog in? Of heb ik iets gemist?

• Bij ons in Gelderland-Zuid hebben we 3 25kV teams: Dodewaard, Herwijnen en Buren omdat deze langs de Betuweroute (goederenvervoer) liggen.

• 25kv'er hier!

Een beetje info voor degene die dat leuk vinden:

ProRail heeft in Nederland de veiligheidstesting bij hoogspanningstrajecten (25kv trajecten) uitbesteed aan de Brandweer. Naar mijn weten is dit tot stand gekomen door de betere paraatheid en snellere opkomsttijden van de Brandweer ten opzichte van ProRail. Als het ware heeft de Brandweer een smak geld gekregen van het rijk (ProRail), met de opdracht 'regel het maar'. De 25kv teams mogen ook niet buiten dienst om die reden (in VRZHZ in ieder geval).

ProRail heeft wel testers die bij hoogspanningstrajecten kunnen testen, maar hun doen dat in beginsel zelf niet. De 25kv opleidingen worden wel door ProRail (Railcenter) aan de Brandweer gegeven.

De Brandweer heeft langs de twee 25kv trajecten door heel Nederland 25kv teams staan met een VTHS (veiligheidstester hoogspanning). Over het algemeen wel in de buurt van de trajecten, maar dat hoeft niet per se. Dit gaat dus over zowel de betuweroute als de HSL. Voor zover ik weet zijn er op dit moment zeven veiligheidsregio's met een of meerdere 25kv teams, maar daar durf ik geen geld op in te zetten.

Sommige regio's hebben de 25kv taak ondergebracht op andere voertuigen (in de VRZHZ zijn vier van de zeven verkenningseenheden ook uitgerust met VTHS), en in andere regio's zijn hier weer aparte voertuigen voor, bijvoorbeeld de VRR met de vijf 25kv busjes (en een reserve).

Als er meer vragen zijn omtrent 25kv/VTHS, stel ze gerust.

Brandweerduiker VRR | Vrijwilliger VRZHZ | BOA/Toezichthouder

• Een vervolgbericht op de vorige met wat cijfers;
    Volgens het NIPV "Standaard-Brandweer-Materieeltyperingen-en-materieeltypenummers-v5.07-20260129" Standaarden - Nederlands Instituut Publieke Veiligheid zijn er 35 voertuigen uitgerust met een VTHS.

- 5 voertuigen hebben VTHS als primaire functie: (1 in meldkamer ON, en 4 in RT)
    - 30 voertuigen hebben VTHS als alternatieve rol: (4 in AD, 8 in DH, 4 in NH, 6 in ON, 6 in RT en 2 in ZB)

Brandweerduiker VRR | Vrijwilliger VRZHZ | BOA/Toezichthouder