[VB-026] Verbetering TST-NBB voertuig

• Zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat het voertuig TST-NBB kan herwerkt worden tot een realistischer voertuig? Dat deze enkel nog maar bij bos-/heide-/bermbrand,.... en soort gelijke meldingen kan aanrijden, en niet meer aanzien wordt als een reguliere TS die naar elke melding kan rijden...? Dat zou het spelplezier voor realistische spelers nog een groot stuk verbeteren!

• Zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat het voertuig TST-NBB kan herwerkt worden tot een realistischer voertuig? Dat deze enkel nog maar bij bos-/heide-/bermbrand,.... en soort gelijke meldingen kan aanrijden, en niet meer aanzien wordt als een reguliere TS die naar elke melding kan rijden...? Dat zou het spelplezier voor realistische spelers nog een groot stuk verbeteren!

In Nederland rijden TST-NBB ook op reguliere meldingen. Kijk maar naar de filmpjes van Brandweer Lunteren op YouTube

Met vriendelijke groet,
    Cahjo

• Klopt inderdaad dat is een terreinvaardig voertuig, maar in verschillende regio's, VRU ben ik zeker van heeft ook voertuigen gelijkaardig als franse CCFM die enkel optreden in dit gebied en niet als reguliere TS worden ingezet... Kunnen we daar geen onderscheid in maken van TST en NBB ?

• In Nederland rijden TST-NBB ook op reguliere meldingen. Kijk maar naar de filmpjes van Brandweer Lunteren op YouTube

Klopt inderdaad dat is een terreinvaardig voertuig, maar in verschillende regio's, VRU ben ik zeker van heeft ook voertuigen gelijkaardig als franse CCFM die enkel optreden in dit gebied en niet als reguliere TS worden ingezet... Kunnen we daar geen onderscheid in maken van TST en NBB ?

• GT zou kunnen kijken of er een CCFM ingevoerd kan worden, maar met de snelheid waarmee de ontwikkelaar momenteel werkt, verwacht ik het niet eerder dan 2028

Met vriendelijke groet,
    Cahjo

• CCFM is gewoon een TST-NB 4 of 5. Niks aparts aan verder. Renaults van BMT is een TST-NB 4, Unimogs van ziegler / VRU zijn TST-NB 5. Ingame zou je dus een TST-NB 4 of 5 kunnen gebruiken als CCFM

Ja klopt doe ik nu inderdaad, vindt het alleen wat spijtig dat deze ook op reguliere meldingen rijden dat hebben we hier in belgie niet vandaar de suggestie, dat maakte het voor ons iets realistischer aangezien in belgie zeer weinig TST voertuigen zijn enkel veel unimog's en CCFM voor NBB

• Als ik het fout zegt zal iemand me wel verbeteren maar bij elke wagen moet je hem dan bij de instellingen als eigen voertuigtype alarmeren. Daarnaast de wagen ook als zodanig classificeren

Ik heb het bijvoorbeeld met de KMAR gedaan (zodat die niet als noodhulp wordt gebruikt)

afbeelding.png

• Om hier op aan te sluiten:

In Nederland kent men wel de splitsing NBT en TST-NB.
    De NBT is een Natuurbrandbestrijdingsvoertuig terreinvaardig
    De TST-NB is een Tankautospuit terreinvaardig natuurbrandbestrijding

een TST-NB is een NBT, maar een NBT hoeft geen TST-NB te zijn. Aan de TST-NB zitten qua bepakking 'zwaardere' eisen. Het moet immers dezelfde taken kunnen vervullen als een TS. Bij een NBT is dat niet het geval. Een aardig deel van de CCFM voertuigen vallen onder de categorie NBT en niet TST-NB.

Het NIPV zegt:
    NBT-K: Klein voertuig, in de 3 tot 7, 5 tons gewichtklasse, waarmee snel een eerste klap uitgedeeld kan worden en/of ingezet kan worden op brandstofmanagement (voorbranden, stoplijnen creëren etc. ). Biedt plaats aan 2 tot 4 personen en beschikt over (hand)gereedschappen en eventueel een kleine watertank om natuurbranden te kunnen bestrijden. Ook de natuurbrandondersteuningsteams beschikken over een dergelijk voertuig.

NBT-M: Voertuig in de 7, 5 t/m16 ton gewichtsklasse specifiek opgebouwd en ingericht voor natuurbrandbestrijding. Het voertuig beschikt over 4x4-aandrijving, heeft een grote bodemvrijheid, grote op- en afrijhoeken, cabine bescherming, een bandenaflaatsysteem, zelfbescherming middels sprinklers en een ringleiding voor ademlucht. Het voertuig is geschikt voor rijdend blussen (middels een dak- of bumpermonitor), heeft minimaal 3000 liter water en is inzetbaar in zeer ruig terrein. . In het Frans afgekort CCFM. Dit gaat dus specifiek om de middel gewichtsklasse geheel NBB Branche conforme primair voor NBB gebouwde blusvoertuigen. In het Frans Camion Citerne Feux de Forêt Moyen. Letterlijk in het NL vertaald tankauto bosbrand middel. CCFM is de afkorting van de Franse soort naam. In Duits- en Engelstalige landen gebruikt men op die talen gebaseerde soort benamingen.

NBT-G: Voor natuurbrandbestrijding uitgevoerd/gebouwd terreinvaardig blusvoertuig vanaf 16 ton 28 ton wat rijdend kan blussen met dak- en/of bumper monitor. Meestal betreft dit combi voertuigen met TS taak. De TST-NB's vallen meestal in deze categorie voor waar het de NBB taak en uitvoering betreft. (een TST-NB heeft dus meestal als rol NBT-G, maar als een voertuig primair NBT is mag het geen TS rol hebben).

NBT-Z: Speciaal voor natuurbrandbestrijding gebouwd/uitgevoerd terreinvaardig blusvoertuig vanaf 28 ton wat rijdend kan blussen met dak- en/of bumper monitor. Zeer groot materieel met bijzondere eigenschappen (b. v. zeer grote watertank of specifieke bescherming i. v. m. explosieven). Hieronder valt b. v. het zware en grote materieel van defensie voor inzet op schietterreinen.

TST-NB: Combi-voertuig is inzetbaar voor basis- brandweerzorg en voor natuurbrand- bestrijding. Het voertuig beschikt over 4x4- aandrijving, heeft minimaal 3000 liter water, heeft een bandenaflaat-systeem en kan rijdend blussen (middels een dak- of bumpermonitor) in onverhard terrein. Ze kan naast de standaard TS rol ook nog allerlei andere rollen hebben die aan standaard TS te koppelen zijn zoals TS-4, TS-OPS, TS-BO e. a.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een TS-NB: Rol voor TS met voor NBB getrainde bemanning en/of met enig NB specifiek klein blus materieel maar voldoet niet aan eis terreinvaardig. Gedacht moet worden aan vervoer voor teams met vuurzwepen, eventueel rug spuiten en/of die niet snel bewegelijke stoplijnen opbouwen vanaf ook met niet terreinvaardige TS begaanbare weg.

Dan nog als laatste de TST: Terreinwaardige tankautospuit die inzetbaar is voor zowel de basisbrand-weerzorg als voor natuurbrandbestrijding. Het voertuig beschikt over 4x4-aandrijving. Het voertuig beschikt niet over dak- en/of bumper blus monitoren maar kan wel worden ingezet in onverhard terrein. Het LNN heeft vastgesteld dat TST's ZONDER dak en/of bumpermonitor die nu nog typenummer 4 hebben bij voorkeur binnen 5 jaar omgenummerd moeten worden naar typenummer 3.

Een eventuele toevoeging van aparte NBT voertuigen (en dan wellicht ook HAT/NBH combinaties zoals het NIPV het voorschrijft) zou ik daarom ook waardevol vinden als realistische speler.

Dat was mijn spreekbeurt :)

Brandweerduiker VRR | Vrijwilliger VRZHZ | BOA/Toezichthouder

• JR_04 6 mei 2026 om 09:34

Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “Verbetering TST-NBB voertuig” naar “[VB-026] Verbetering TST-NBB voertuig”.
  • MAND

Met vriendelijke groet,
    Cahjo