[24-04-2026] Wijzigingen in communicatie kanalen

• Nieuw
    • Officiële bijdrage

Beste spelers,

Vanwege legal redenen heeft xy onze access tot facebook afgenomen.
    Dit houd in dat facebook chat berichten niet meer door mensen uit het gameteam gelezen kunnen worden.

Alle communicatie met het gameteam loopt dus via het forum als enige officiele kanaal per vandaag.

• Beetje vreemd en kan me niet zo snel de legal redenen bedenken maar goed.

Dus indien we met jullie willen communiceren moeten we dat via het forum doen?

Zo ja misschien handig om een topic of in die geest te creëren om met jullie te communiceren en dat het voor jullie overzichtelijk is en blijft.

Tenminste ik probeer zo even mee te denken ;)

• Nieuw
    • Officiële bijdrage

Ik ben ook benieuwd naar de "legal redenen" maar goed. Daar zal XY nooit wat over los laten vermoed ik.

Ik durf niet te zeggen hoe actief de DM van facebook is (als het uberhaupt ingeschakeld is). Als het echt actief is, moet er ook een manier komen om al die lezers naar het forum te krijgen. We zullen dus moeten kijken wat het beste werkt. Voor nu zijn de huidige topics nog geschikt voor algemene vragen. Overige vragen die liever niet openbaar kunnen, zouden via de DM functie op het forum, of ingame kunnen.

• Ik ben ook benieuwd naar de "legal redenen" maar goed. Daar zal XY nooit wat over los laten vermoed ik.

Ik durf niet te zeggen hoe actief de DM van facebook is (als het uberhaupt ingeschakeld is). Als het echt actief is, moet er ook een manier komen om al die lezers naar het forum te krijgen. We zullen dus moeten kijken wat het beste werkt. Voor nu zijn de huidige topics nog geschikt voor algemene vragen. Overige vragen die liever niet openbaar kunnen, zouden via de DM functie op het forum, of ingame kunnen.

Mocht het zijn heb ik wel intersse om mee te denken of hierin mee te willen helpen ;)

• Nieuw
    • Officiële bijdrage

Er kwamen redelijk wat vragen en meldingen binnen in die chat. Die hadden ook een vermelding naar forum voor community support.

90% van de vragen beantwoorde ik 1 a 2 keer per maand.

In de gegevens komen naast de spelersnamen ook zaken als echte namen (facebook profiel naam), mailadressen en bankrekening nummers voorbij.

I.v.m. persoonsdata beperkt xy de toegang tot alleen medewerkers met geheimhoudingsverklaringen.

• Ze zijn dan wel netjes AVG conform gaan werken! Kan voor de spelers wat vervelend zijn, maar als je er een probleem mee hebt dan moet je bij het europees parlement aankloppen, niet XY of het GT 8o

Brandweerduiker VRR | Vrijwilliger VRZHZ | BOA/Toezichthouder

• Even vanuit mijn beroep m.b.t. AVG

Als je AVG technisch gaat kijken zijn ze zelf al fout als zij mensen vragen om bankrekeningen e.d. te delen via Facebook. Dit geldt ook als je er redelijker gewijs vanuit had kunnen gaan dat mensen dit gaan delen. Op zich delen mensen deze gegevens zelf (AVG grondslag toestemming) maar jij als bedrijf moet je bewust zijn dat je de veiligheid van deze gegevens ook kan waarborgen. En laat dat bij Facebook nou niet echt het geval zijn.

Om het te waarborgen moet je bepaalde data impact analyses doen en beschermende maatregelen nemen voordat je deze kanalen mag gebruiken voor delen van persoonsggevens. Dit is niet met een geheimhouding op te lossen maar een risico in het algemeen. Ik verwacht zomaar dat het risico (zeker) met het gebruik van Facebook (messenger) proportioneel hoger ligt dan het delen van deze specifieke persoonsgegevens via hun eigen kanalen. Deze kanalen zijn wel conform AVG ingericht en zouden ze naar moeten verwijzen ipv bespreken via Facebook messenger, ook al is het via DM. Facebook kan namelijk ALTIJD meekijken, ook bij persoonlijke berichten.

Met andere woorden. Heb je een probleem met of vraag over het spel of speelwijze, gebruik gerust Facebook (messenger). Maar zodra je over jouw persoonsgegevens als naam, adres, woonplaats, geboortedatum, bankrekening e.d. gaat hebben, STOP op Facebook en gebruik de eigen kanalen (chat, email) van het spel. Deze zijn veel beter beveiligd en als het goed is ook beter gewaarborgt binnen AVG. De regels zijn voor Duitsland hierin vergelijkbaar met de Nederlandse op dit onderdeel.

Als ik het zo lees kun je sowieso beter je vragen hier in het forum stellen. Of vragen waar je het beste met bepaalde vragen terecht kan. Kan mij voorstellen dat je met vragen over betalingen wel met XY in contact moet treden, maar doe dat nooit via Facebook, Instagram of enig ander groot social media kanaal.

• Nieuw
    • Officiële bijdrage

Xy verwijst zelf ook altijd naar helpshift of mail.
    Echter blijven er spelers die zondermoeite door gaan in de chat op facebook.

Het blijft dus allemaal een beetje dubbel, maar goed ergens snap ik wel dat ze zaken recht gaan trekken, ook i.v.m. aansprakelijkheden omtrend de copyright op afbeeldingen die gebruikt worden.
    Het gezeik bij een claim gaat naar xy, niet naar de persoon die het plaatst. (wat ze in een andere versie hebben gehad)

Ik denk dat er op de achtergrond dus meer speelt, maar goed we gaan hiermee door.
    En als ik eerlijk ben over wat ik daar voorbij zag komen zou 80% prima hier op het forum kunnen landen.

• Xy verwijst zelf ook altijd naar helpshift of mail.
    Echter blijven er spelers die zondermoeite door gaan in de chat op facebook.

Het blijft dus allemaal een beetje dubbel, maar goed ergens snap ik wel dat ze zaken recht gaan trekken, ook i.v.m. aansprakelijkheden omtrend de copyright op afbeeldingen die gebruikt worden.
    Het gezeik bij een claim gaat naar xy, niet naar de persoon die het plaatst. (wat ze in een andere versie hebben gehad)

Ik denk dat er op de achtergrond dus meer speelt, maar goed we gaan hiermee door.
    En als ik eerlijk ben over wat ik daar voorbij zag komen zou 80% prima hier op het forum kunnen landen.

Scheelt je weer een kanaal controleren, kan je XY achter de broek aanzitten voor content

Met vriendelijke groet,
    Cahjo