Beste Forum leden ik heb een vraag weet iemend hoe dr in belgie gewerkt word met een OVDG valt dit onder De Mug of onder de normale Zieknwagen als iemand het weet pls let me know
Vriendelijke Groet Jimdo
Officier Geneeskunde Belgie
-
-
Jimdo1005
6 februari 2026 om 19:48 Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “Officier Geneeskunde” naar “Officier Geneeskunde Belgie”. -
Beste Forum leden ik heb een vraag weet iemend hoe dr in belgie gewerkt word met een OVDG valt dit onder De Mug of onder de normale Zieknwagen als iemand het weet pls let me know
Vriendelijke Groet JimdoIk volg

-
Oost-Vlaanderen heeft een DIR-Med een eigen voertuig en is van wacht. Andere provincies is dit de eerste MUG die ter plaatse komt. een voertuig in het spel mmt/ovd-g zou dus voor België de ideale oplossing zijn
-
Oost-Vlaanderen heeft een DIR-Med een eigen voertuig en is van wacht. Andere provincies is dit de eerste MUG die ter plaatse komt. een voertuig in het spel mmt/ovd-g zou dus voor België de ideale oplossing zijn
Nou ben ik benieuwd of een dubele opleiding in het spel dus een MMT arts ook OVDg opleiding geven -
[…]
men kan nooit voor iedereen goed zijn natuurlijk. het is en blijft vooral gebasseerd op Nederland. ik heb het opgelost door op enkele plaatsen een ovd-g te plaatsen en stuur deze uit bovenop de standaard Belgische uitruk van 3 MUG en 5 Ambulance.
-
Bij een grootschalig incident (het medisch interventieplan wordt afgekondigd bij minimaal 5 zwaargewonden, 10 gewonden of 20 personen in potentieel gevaar), worden standaard 3 MUG's (= MMT) en 5 ziekenwagens uitgestuurd (samen met het SIT van het Rode Kruis, FGI...). De arts van de 1e MUG ter plaatse wordt automatisch de DIR-MED (medisch directeur), de verpleegkundige wordt ADJ-DIR-MED (adjunct). Wanneer een meer ervaren MUG-team aankomt, kunnen zij eventueel de taken overnemen.
In Oost-Vlaanderen is het zo dat er 2 aparte ADJ-DIR-MED's (dus 2 verpleegkundigen) van wacht zijn, namelijk ADJ-DIR-MED NOORD en ADJ-DIR-MED ZUID. Deze hebben een eigen dienstvoertuig en worden van thuis uit opgeroepen (zie foto).
[Geblokkeerde afbeelding: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQtSePrZG8iMQjbLqqFl7AIitMtcwvPFsyS_A&s]
Qua DIR-MED's ben ik niet zeker of er een permanente wachtdienst is georganiseerd. Wel is er in het UZ Gent een apart (en ondertussen al redelijk verouderd) DIR-MED voertuig aanwezig, maar of die nog veel ingezet wordt weet ik niet. In oktober spotte ik hem nog bij een MIP in Sint-Niklaas (zie foto).
[Geblokkeerde afbeelding: https://prod-img.nieuwsblad.be/public/nieuws/e3azve-whatsapp-image-2025-10-16-at-12.22.31.jpeg/alternates/WIDTH_1440/WhatsApp%20Image%202025-10-16%20at%2012.22.31.jpeg]
In het spel heb ik de meeste MUG's als MMT's aangekocht. Sommige heb ik echter als OvD-G aangekocht, zodat er per 3 MUG's meestal 1 OvD-G ter plaatse komt die dan zowel de DIR-MED als de ADJ-DIR-MED is.