[MKSF-029] Inzet SAR Heli als algemeen voertuig ipv specifiek zee

  • De SAR Heli heeft een minder opgeleide bemanning dan de MMT, maar toch zet Defensie de SAR regelmatig in voor transport vanaf de eilanden naar het vaste land. Een coulance van Defensie vanwege de overlast die de vliegtuigen veroorzaken bij oefeningen.

    Is in het spel ook in te bouwen dat de SAR op de eilanden ingezet kan worden? Bijvoorbeeld wanneer er geen LifeLiner meer beschikbaar is, dat er dan een SAR ingezet wordt?

  • Nee zie dit niet gebeuren, laat de Sar lekker de Sar blijven.


    Anders vlieg de Sar straks over heel Nederland omdat ie ook de taak van een LifeLiner heeft.


    Mijn menig is laat de Sar de Sar, en geen functie van de LifeLiner erbij.

  • De SAR Heli heeft een minder opgeleide bemanning dan de MMT, maar toch zet Defensie de SAR regelmatig in voor transport vanaf de eilanden naar het vaste land. Een coulance van Defensie vanwege de overlast die de vliegtuigen veroorzaken bij oefeningen.

    Is in het spel ook in te bouwen dat de SAR op de eilanden ingezet kan worden? Bijvoorbeeld wanneer er geen LifeLiner meer beschikbaar is, dat er dan een SAR ingezet wordt?

    Tegenwoordig is patiëntenvervoer vanaf de eilanden meer een taak van de ANWB ambulancehelikopter Leeuwarden (waddenheli). Wat mij betreft is dat een prima toevoeging voor het spel, maar die staat als afgekeurd gemarkeerd want te specifiek en te klein voor dit moment.

  • Tegenwoordig is patiëntenvervoer vanaf de eilanden meer een taak van de ANWB ambulancehelikopter Leeuwarden (waddenheli). Wat mij betreft is dat een prima toevoeging voor het spel, maar die staat als afgekeurd gemarkeerd want te specifiek en te klein voor dit moment.

    Door het afschalen van MMT in Limburg, wordt LifeLiner 03 (Leeuwarden) zeer regelmatig ingezet voor Limburg (alleen vandaag al 3 keer).
    Op die momenten is de SAR het alternatief. Dat het voor het spel te klein en te specifiek is, is uiteraard ter beoordeling van de techneuten ;-)

  • Ik heb, toen ik de voertuigen heb aangeleverd voor de kustwacht update aangegeven dat een SAR helikopter ook de taken van een MMT moet kunnen doen. Maar ik begrijp dat dit niet het geval is. Of is het nog niet getest?

  • Door het afschalen van MMT in Limburg, wordt LifeLiner 03 (Leeuwarden) zeer regelmatig ingezet voor Limburg (alleen vandaag al 3 keer).
    Op die momenten is de SAR het alternatief. Dat het voor het spel te klein en te specifiek is, is uiteraard ter beoordeling van de techneuten ;-)

    LifeLiner 3 is niet de waddenheli. LFL 3 staat in Nijmegen (Vliegbasis Volkel).


    De heli die jij bedoelt is geen LifeLiner, maar MEDIC01, gestationeerd op vliegbasis Leeuwarden. De LifeLiner van dat gebied is LFL4, gestationeerd op vliegveld Eelde (nabij Groningen).


    De SAR heli's staan respectievelijk op De Kooy (den Helder) en vliegveld Midden zeeland (noord-oost van Middelburg). Voorheen had alleen de SAR heli van Den Helder een verpleegkundige aan boord.

  • ik begrijp wel niet waarom de SAR-diensten (heli en boten) niet kunnen gebruikt worden voor strand inzetten... heb hier een topic over gestart, maar blijkbaar nog niet gezien.

    Als er iemand vermist is (op het strand/water) hier in België, wordt de SAR-heli toch allesinds gescrambeld om te helpen zoeken.

    Zo ook voor "windsurfer vermist" enzo...


    In laatste instantie wordt de NH90 ook gebruikt voor secundaire transporten tussen ziekenhuizen, maar dat is waarschijnlijk véél beter geregld in Nederland

  • Als ik dit topic dus goed begrijp is de vraag vooral om de SAR-heli een standaard voertuig te maken in plaats van alleen een zee voertuig?

    Dit zou dan aan de ontwikkelaar voorgelegd moeten worden of dit mogelijk is. Ik weet namelijk niet hoe dit exact is ingeregeld aan de achterkant.

    Persoonlijk heb ik er weinig problemen mee als dit veranderd zou worden.

  • Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de SAR-heli dan omgeturnd wordt naar een MMT-heli. Want in mijn beleving ligt dit dan in de lijn van de vragen die in het topic zijn gesteld.
    Dan zou de MMT-heli ook weer ingezet kunnen worden als SAR-heli en dat vind ik dan toch tekort doen aan de meldingen die er zijn waarbij een SAR-heli nodig is.

  • Als ik dit topic dus goed begrijp is de vraag vooral om de SAR-heli een standaard voertuig te maken in plaats van alleen een zee voertuig?

    Dit zou dan aan de ontwikkelaar voorgelegd moeten worden of dit mogelijk is. Ik weet namelijk niet hoe dit exact is ingeregeld aan de achterkant.

    Persoonlijk heb ik er weinig problemen mee als dit veranderd zou worden.

    Een lifeliner is nu niet direct inzetbaar als SAR. Al was het alleen maar door het missen van een hijsmogelijkheid, voor zover ik weet.
    De Lifeliner is uitgerust en bedoeld om specialisten zo snel mogelijk ter plaatse te krijgen en alleen wanneer tijdswinst essentieel is, kan de patiënt ook vervoerd worden.

    De SAR is wat dat betreft veel uitgebreider uitgerust. Het medisch team is minder gespecialiseerd dan op de lifeliner, maar kan zeker basistaken uitvoeren, waardoor de SAR wel als Lifeliner kan opereren, indien er een gebrek aan lifeliners is. Vervoer vanaf de waddeneilanden gebeurt óók door de SAR. Afgelopen weekend is de SAR overigens voor meer ingezet dan alleen maar de waddeneilanden.

    Dus, SAR Lifeliner laten verrichten, eventueel indien er geen Lifeliners meer bechikbaar zijn, is wat mij betreft een realistische optie
    De Lifeliner ook SAR laten doen is absoluut onrealistisch, naar mijn mening

  • Een lifeliner is nu niet direct inzetbaar als SAR. Al was het alleen maar door het missen van een hijsmogelijkheid, voor zover ik weet.
    De Lifeliner is uitgerust en bedoeld om specialisten zo snel mogelijk ter plaatse te krijgen en alleen wanneer tijdswinst essentieel is, kan de patiënt ook vervoerd worden.

    De LifeLiners vliegen niet als SAR heli's voor een aantal redenen:


    1. Ze hebben inderdaad geen hijsmogelijkheid.

    2. Ze hebben geen ruimte om extra hijsmaterialen in de cabine mee te nemen.

    3. Ze hebben geen ruimte om 2 man extra (hoist operator + zwemmer) én patiënt mee te nemen. Heel veel SAR-bedrijven die met een EH-145 (zelfde model als de MEDIC-01, dus slagje groter dan een Lifeliner) vliegen hebben een paramedic die ook hoist operator is aan boord (waardoor ze met 4 man vliegen), en geen arts aan boord.

    De SAR is wat dat betreft veel uitgebreider uitgerust. Het medisch team is minder gespecialiseerd dan op de lifeliner, maar kan zeker basistaken uitvoeren, waardoor de SAR wel als Lifeliner kan opereren, indien er een gebrek aan lifeliners is. Vervoer vanaf de waddeneilanden gebeurt óók door de SAR. Afgelopen weekend is de SAR overigens voor meer ingezet dan alleen maar de waddeneilanden.

    De SAR is wat dat betreft inderdaad uitgebreider uitgerust. Het medisch team op de SAR heli bestaat uit 1 SAR-nurse, ofwel ambulanceverpleegkundige ofwel medisch hulpverlener uitstroom ambulancezorg. Dat betekent dat de SAR heli hoogcomplexe medische casussen kan stabiliseren en behandelen in de helikopter, ofwel advanced life support kan uitvoeren. De SAR heli kan, doordat er geen arts aan boord is, GEEN taken van een MMT overnemen, je moet het in feite zien als een vliegende, maar verder normale ambulance.


    Vervoer vanaf de waddeneilanden doet de SAR alleen als MEDIC 01 ("waddenheli" Leeuwarden) om een of andere reden niet inzetbaar is.

    Dus, SAR Lifeliner laten verrichten, eventueel indien er geen Lifeliners meer beschikbaar zijn, is wat mij betreft een realistische optie
    De Lifeliner ook SAR laten doen is absoluut onrealistisch, naar mijn mening

    Wat mij betreft is het compleet onrealistisch om de SAR-heli's in te zetten als Lifeliners, aangezien het echt twee totaal andere voertuigen zijn met twee totaal andere doeleinden. In de "echte" wereld worden SAR-heli's alleen ingezet waarvoor hun afkorting staat: Search And Rescue (op zee). Mocht de SAR-heli patiënten willen vervoeren, dan zijn deze van boorplatformen met eigen ziekenboeg.

  • Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de SAR-heli dan omgeturnd wordt naar een MMT-heli. Want in mijn beleving ligt dit dan in de lijn van de vragen die in het topic zijn gesteld.
    Dan zou de MMT-heli ook weer ingezet kunnen worden als SAR-heli en dat vind ik dan toch tekort doen aan de meldingen die er zijn waarbij een SAR-heli nodig is.

    Ik weet niet of je reageerde op mijn bericht, maar mijn bedoeling is niet om de sar-heli als mmt-heli te gebruiken, maar enkel voor strand- én zee-opdrachten inzetbaar maken.
    Ik weet niet hoe het aan de Nederlands kust is, maar hier in België vliegt de NH90 veel scrambles voor "vermiste kinderen", "drenkelingen", "mensen vermist op zee" en natuurlijk ook de reddingen/med evacs op zee

  • Naar mijn mening is het kunnen inzetten van de SAR om medisch transport te verrichten realistisch (wadden, etc)
    Het inzetten van de SAR door MMT doeleinden is vergezocht, maar kan in het echte leven wel eens voorkomen.
    Het inzetten van het MMT voor SAR doeleinden is onrealistisch.

    Misschien is het dus een idee om de SAR medisch transport te kunnen laten verrichten, maar niet als MMT voertuig beschikbaar te stellen, mits dit mogelijk is natuurlijk,

  • Jrh1997

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “Inzet SAR Heli op de eilanden” naar “[MKSF-029] Inzet SAR Heli als algemeen voertuig ipv specifiek zee”.