Kinderreanimatie

  • Beste,

    Volgens mij is het een beetje een overkill om 2x een TS te sturen naar een in dit geval kinderreanimatie, volgens mij is het beter om deze terug te schalen naar 1x TS.

    Fijn weekend!

    Daar ben ik het mee eens. Ik zie liever dat de tweede TS vervangen wordt door een ovd-b, maar dat is mijn mening.

  • 2x TS is inderdaad een beetje overkil, zeker omdat menig regio 1TS stuurt of het helemaal niet eens doet. Een OvD heeft geen meerwaarde. Mijn keus zou liever bestaan uit: 1TS, 2x ambu, 1x politie. Ik ben geen medici maar meen dat MMT in deze ivm kind ook een rol heeft in de werkelijkheid.

  • Melding Kinder reanimatie stuur je een Rapid en 1 normale Ambulance blijkt de responder niet te tellen als Ambulance is dit expres zo gedaan dat een Rapid responder niet telt als Ambulance voertuig lijkt mij dat een rapid responder ook telt als een ambulance in werkelijkheid kan er ook een rapid en een gewone ambulance staan bij een ( kinder) reanimatie

  • Melding Kinder reanimatie stuur je een Rapid en 1 normale Ambulance blijkt de responder niet te tellen als Ambulance is dit expres zo gedaan dat een Rapid responder niet telt als Ambulance voertuig lijkt mij dat een rapid responder ook telt als een ambulance in werkelijkheid kan er ook een rapid en een gewone ambulance staan bij een ( kinder) reanimatie

    Ik bouw geen RR meer ze zijn quasi nutteloos in het spel.

  • Volgens mij is het zo dat er bij een RR maar 1 persoon aanwezig is, volgens mij is de bedoeling van een 2de ambu juist dat de verpleegkundige dan mee kan in de eerste ambu, en dat de 2de wagen dan met de 4de persoon (2de chauffeur) terug komt.

  • Voor kinderreanimatie in de praktijk:

    • 2x ambu (+ evt. RR)
    • 1x MMT
    • 1x OvDG
    • 1x TS (regio afhankelijk) of indien aanwezig FRB
    • 1x noodhulp


    Voor reanimatie in de praktijk:

    • 2x ambu of 1x ambu en 1x RR
    • 1x TS (regio afhankelijk) of indien aanwezig FRB
    • 1x noodhulp
    • sommige regio's koppelen MMT aan reanimatie melding met/zonder OvDG


    Noot: een OvD-B heeft zowel in de praktijk als in dit spel geen enkele meerwaarde.

  • Voor kinderreanimatie in de praktijk:

    • 2x ambu (+ evt. RR)
    • 1x MMT
    • 1x OvDG
    • 1x TS (regio afhankelijk) of indien aanwezig FRB
    • 1x noodhulp


    Voor reanimatie in de praktijk:

    • 2x ambu of 1x ambu en 1x RR
    • 1x TS (regio afhankelijk) of indien aanwezig FRB
    • 1x noodhulp
    • sommige regio's koppelen MMT aan reanimatie melding met/zonder OvDG


    Noot: een OvD-B heeft zowel in de praktijk als in dit spel geen enkele meerwaarde.

    met de OVDB ben ik het niet helemaal mee eens in werkelijkheid kan een OVDB soms ter plaatsen komen bij een kinder reanimatie heb het in real life al een aantal x mee gemaakt

  • Wickad, misschien weet jij dat.

    Zijn het landelijke richtlijnen/protocollen.

    Of staat elke regio vrij om te bepalen wat er minimaal gestuurd wordt?


    Weet dat er iig bij de politie vaak meegereden wordt. dus daar heb je verder geen invloed op.

  • met de OVDB ben ik het niet helemaal mee eens in werkelijkheid kan een OVDB soms ter plaatsen komen bij een kinder reanimatie heb het in real life al een aantal x mee gemaakt

    OvD-B heeft 0 meerwaarde. Hooguit kan ik me voorstellen dat een OvD-B wordt gealarmeerd als hij/zij piket heeft vanuit thuis en eventueel als eerste ter plaatse kan zijn. Kinderreanimatie is een proces van de witte kolom, daar heeft een OvD-B 0,0 meerwaarde en zal een OvD-G de coördinerende en leidinggevende taak vervullen. Dat er een OvD-B staat in de praktijk wil niet zeggen dat dit conform regelgeving is, immers is dit absoluut geen inzetcriteria. Vanuit mijn eigen praktijk zie een liever een OvD-P bij dergelijke meldingen, wat overigens ook niet standaard is.

    Ik vraag me oprecht af wat een OvD-B bij dergelijke meldingen komt doen.........en zou willen doen...... Een HW regelen kan een ambulanceteam ook zelf verzoeken en zelfs de keuze maken of hierbij een TS voor 'handjes' gewenst is. Daar heb je in de praktijk zelfs niet eens een bevelvoerder voor nodig.


    Rekensom:


    2x ambu = 4 personen (zonder evt. stagiaires/nieuwe collega's mee te rekenen)
    1x TS = min. 4 pers.

    1x. OvDG = 1 pers.

    1x MMT = 2 pers. (de piloot blijft bij de heli)
    1x NH = 2 pers.

    Dan zit je al op 13 personen. Voeg daar gemiddeld 2 AED-alerts bij en je zit al op 15 personen voor 1 reanimatie. Teveel mensen wil niet automatisch zeggen dat het ook beter is......


    Maak daar een TS-6 van, plus een HW en een OvD-B en 3x NH: dan zit je op 26 personen. Waarom?

    Wickad, misschien weet jij dat.

    Zijn het landelijke richtlijnen/protocollen.

    Of staat elke regio vrij om te bepalen wat er minimaal gestuurd wordt?


    Weet dat er iig bij de politie vaak meegereden wordt. dus daar heb je verder geen invloed op.

    Die kunnen zowel als landelijk als regionaal zijn. Zo zijn er regio's in Nederland waar het MMT standaard meekomt bij reanimaties en andere regio's niet. Bij (kinder)reanimaties is de minimale eis 2x ambu en in sommige regio's te vervangen door 1x RR. Bij kinderreanimaties komt standaard een MMT mee. Je hebt onder aan de streep gewoonweg twee ambulanceverpleegkundigen nodig.

    Sommige regio's werken met een FRB, die een TS dan vervangt. In principe is 1x NH de (regionale) afspraak, maar in de praktijk zie je vaak een overkill aan hulpverleners. Een OvDG kan dit proces eventueel stroomlijnen om ook hulpverleners met vervolg te laten gaan.

  • met de OVDB ben ik het niet helemaal mee eens in werkelijkheid kan een OVDB soms ter plaatsen komen bij een kinder reanimatie heb het in real life al een aantal x mee gemaakt

    En besef dat een melding kinderreanimatie landelijk maar ongeveer 100 keer per jaar voorkomt (gelukkig). Dat is eentje per drie dagen gemiddeld. Ik heb er dan - hopelijk begrijp je dat - een klein beetje moeite mee als mensen roepen dat ze er al een paar hebben gehad. In 15 jaar tijd (fulltime + functie als OvDG) in al die jaren gelukkig slechts drie.

    Zo loop ik ook weg bij instructeurs BHV/EHBO die zeggen dat ze er al meer dan 15 hebben gehad in een jaar tijd. In mijn ogen zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast is de melding ook nog vaak anders dan dat er in de praktijk wordt aangetroffen (denk aan koortsstuip bijvoorbeeld).

  • Rekensom:


    2x ambu = 4 personen (zonder evt. stagiaires/nieuwe collega's mee te rekenen)
    1x TS = min. 4 pers.

    1x. OvDG = 1 pers.

    1x MMT = 2 pers. (de piloot blijft bij de heli)
    1x NH = 2 pers.

    Dan zit je al op 13 personen. Voeg daar gemiddeld 2 AED-alerts bij en je zit al op 15 personen voor 1 reanimatie. Teveel mensen wil niet automatisch zeggen dat het ook beter is......

    In België is dit :


    1 Ambu/PIT : 2 Personen.

    1 MUG : 2 Personen.


    En tegenwoordig soms als eens politie omdat die ook tegenwoordig over een AED.


    Dus normaal 4 personen; maximaal 6 ......Een heel ander kostenplaatje ook.