RB - Roepnummer- en materieeloverzicht Reddingsbrigade Nederland

  • Even een contact gevraagd binnen de bond:


    Systeem voor de roepnummers:

    Voorbeeld RTD-110

    RTD is de brigade, in dit geval Rotterdam

    De eerste 1 staat voor de eerste post

    De tweede 1 staat voor het eerste voertuig

    De 0 staat voor het type voertuig, in dit geval een rijdend voertuig.

    Er wordt altijd met 11 begonnen, omdat er altijd een eerste post en eerste voertuig is van dat type. Er wordt niet met een 0 begonnen, omdat er geen 'nulde' post is.
    Uiteraard kan de eerste post wel overgeslagen worden, bijvoorbeeld als alleen de tweede post een waterscooter heeft krijgt die gewoon het roepnummer xxx-217, niet 117


    Belangrijke voertuigtype nummers voor MKS:

    0 = Rijdend voertuig (DAT en Quad)

    7 = Waterscooter

    8 = Langzame boot (Bvb een vlet)

    9 = Snelle boot (Bvb een RHIB)


    De 1 tot en met 6 zijn voor MKS niet zo belangrijk. Het gaat voornamelijk om patrouilles te voet en dergelijke.

  • Aanpassing voor in de lijst:
    de tweede RIB van rotterdam (RTD) moet zijn: de RTD129
    De roepnummers van de twee vletten van rotterdam moeten beginnen met een 1 ipv 0
    Tevens te zien op deze foto: [Blockierte Grafik: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/361928128_662871002548769_7690808196734968587_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=dd5e9f&_nc_ohc=9TpNk6l1Cr0AX9vW0LP&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfCaoMqYNMesb5H7_Tzua8f3zxWhjJxBhlPTf6buM52Gpg&oe=65980892]

  • Is er iemand iets bekend hoe het werkt met de diverse strandwachten? Hoek van Holland en Nesselande bijvoorbeeld?
    Voor zover ik kan vinden hebben die allen uitsluitend een brandweer roepnummer, maar de voertuigen hebben RB striping en al het personeel op fotos heeft RB kleding aan...

  • Misschien help dit? Want deze tekst heb ik gevonden op de website van de Reddingsbrigade zelf.

    Vindt toezicht op het strand altijd plaats door lifeguards van een reddingsbrigade?

    Aan zee, bijna altijd. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Friese waddeneilanden (Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog), waar KNRM-lifeguards zorgen voor de veiligheid. Op andere plaatsen (Den Helder, Vlissingen, Schouwen-Duiveland, Hoek van Holland) heeft de gemeente organisaties benoemd die waken over de veiligheid van het strand. Veelal vindt dit plaats in nauwe samenwerking met lokale reddingsbrigades, die opleidingen verzorgen of mankracht leveren. Texel is een geval apart. Op de noordhelft van dat waddeneiland wordt toezicht gehouden door de vrijwilligers van de Texelse Reddingsbrigade, op de zuidhelft door studenten van het Utrechtse Studenten Corps (USC) die een opleiding van Reddingsbrigade Nederland volgden.

    In het binnenland zijn ook lifeguards van reddingsbrigades actief met toezicht op de stranden (waaronder Almere, Zwolle, Zoetermeer). Maar daar komt het vaker voor dat de lokale beheerder dit vormgeeft. De wet schrijft daar niet iets dwingends in voor, maar bepaalt alleen onder welke omstandigheden de beheerder van het water verplicht is voor toezicht te zorgen.

  • Ter aanvulling:

    De roepnummers (of voertuignummers) van de KNRM Lifeguards hebben wel hetzelfde format als die van de Reddingsbrigade:


    Wassenaar: WSNxxx

    Vlieland: VLIxxx

    Terschelling: TSCxxx

    Ameland: AMNxxx

    Schiermonnikoog: SOOxxx


    Ook rijdt er ergens een voertuig rond van de KNRM Lifeguards met het volgende nummer:


    KNRM010


    Wat de standplaats hiervan is en of er meer volgnummers zijn weet ik niet. Afgaande op foto's vermoed ik dat dit voertuig extra naar de waddeneilanden gaat in het zomerseizoen.

  • Misschien help dit? Want deze tekst heb ik gevonden op de website van de Reddingsbrigade zelf.

    Vindt toezicht op het strand altijd plaats door lifeguards van een reddingsbrigade?

    Aan zee, bijna altijd. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Friese waddeneilanden (Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog), waar KNRM-lifeguards zorgen voor de veiligheid. Op andere plaatsen (Den Helder, Vlissingen, Schouwen-Duiveland, Hoek van Holland) heeft de gemeente organisaties benoemd die waken over de veiligheid van het strand. Veelal vindt dit plaats in nauwe samenwerking met lokale reddingsbrigades, die opleidingen verzorgen of mankracht leveren. Texel is een geval apart. Op de noordhelft van dat waddeneiland wordt toezicht gehouden door de vrijwilligers van de Texelse Reddingsbrigade, op de zuidhelft door studenten van het Utrechtse Studenten Corps (USC) die een opleiding van Reddingsbrigade Nederland volgden.

    In het binnenland zijn ook lifeguards van reddingsbrigades actief met toezicht op de stranden (waaronder Almere, Zwolle, Zoetermeer). Maar daar komt het vaker voor dat de lokale beheerder dit vormgeeft. De wet schrijft daar niet iets dwingends in voor, maar bepaalt alleen onder welke omstandigheden de beheerder van het water verplicht is voor toezicht te zorgen.

    Bedankt. Ziet ernaar uit dat het idd dan door de 'reddingsbrigade' geregeld wordt daar. Vond het al raar dat de voertuigen technisch gezien van de brandweer waren, maar oranje kleuren en reddingsbrigade striping hadden...

  • Zie rode tekst hierboven

  • Ik lees op de website van de Dordtse Reddingsbrigade dat de DRD nummers onderdeel zijn van de Nationale Rampenbestrijdingsvloot

    Ah, ok. En weet iemand waar welke boten liggen? Op sommige plekken lees ik dat de RB alleen dordrecht noord gebruikt, maar op sommige plekken lees ik weer dat ook de RB beide boothuizen gebruikt.