[FMKS0087] Inzet haakarmvoertuigen

  • Vanavond tegen een probleempje aangelopen in het haakarmbakken systeem.


    Een melding praktisch naast een van mijn kazernes vraagt een inzet van (in dit geval) een aantal haakarmbakken. Hiervoor wordt automatisch het benodigde aantal haakarmvoertuigen corresponderend bij het aantal bakken gealarmeerd, dit omvatte nu ook twee haakarmvoertuigen van andere kazernes. Binnen een halve minuut is echter het haakarmvoertuig toebehorend aan de eerste post al retour op kazerne, maar deze gaat niet meteen opnieuw rijden met een van de andere 'wachtende' haakarmbakken. Waarschijnlijk omdat die technisch gezien al gekoppeld zijn aan een ander voertuig met de alarmering. Zou dit niet anders horen / moeten / kunnen? Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen....

  • Vanavond tegen een probleempje aangelopen in het haakarmbakken systeem.


    Een melding praktisch naast een van mijn kazernes vraagt een inzet van (in dit geval) een aantal haakarmbakken. Hiervoor wordt automatisch het benodigde aantal haakarmvoertuigen corresponderend bij het aantal bakken gealarmeerd, dit omvatte nu ook twee haakarmvoertuigen van andere kazernes. Binnen een halve minuut is echter het haakarmvoertuig toebehorend aan de eerste post al retour op kazerne, maar deze gaat niet meteen opnieuw rijden met een van de andere 'wachtende' haakarmbakken. Waarschijnlijk omdat die technisch gezien al gekoppeld zijn aan een ander voertuig met de alarmering. Zou dit niet anders horen / moeten / kunnen? Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen....

    Ik gebruik ze uberhaupt niet omdat ze af een toe echt irritant zijn: de ene keer is het trekkende voertuig gewoon gaan rijden zonder de bak te halen, de andere keer staat die vast op een melding of ergens anders. Je kan al die dingen instellen dat weet ik maar 't werkt voor geen meter..😅😂

    Tis ook bij de WOA. Deze gebruik ik dan weer wel en dat is vaak ook nog een gedoe😅 maar die heb ik nodig voor de speciale meldingen😉

  • Er is inderdaad al vaker over de haakarm voertuigen en bakken gesproken.
    Het probleem is vooral dat je een haakarmvoertuig pas kunt alarmeren als hij op post staat.
    Als hij status 4 onderweg terug is (zonder bak), kan hij niet worden gebruikt of doorgealameerd. Dit zorgt er ook voor dat als je inderdaad een HA voertuig een bak wilt laten afgeven en daarna de volgende ophalen, dat hij altijd prio 2 teruggaat naar post en je zelf moet opletten wanneer hij op post is, om dan de volgende bak te sturen.
    Als je een andere HAbak alarmeert, terwijl het voertuig al met een andere bak weg is, kijkt hij of er een ander voertuig beschikbaar is om deze bak te vervoeren. Dan zal je dus een voertuig van een andere post prio 1 laten rijden naar die post om de bak op te halen, vervolgens door naar de inzet (of als je meerdere voertuigen op die ene post hebt een ander voertuig pakken).

    Dit geldt alleen als je hebt ingesteld dat die bak door andere voertuigen vervoerd mag worden (per bak instelling), anders kan het alleen met dat specifiek ingestelde voertuig en moet je wachten tot dat voertuig op post beschikbaar is.


    Er is dus nog zeker verbetering mogelijk, ik zou zelf graag zien dat je voertuigen die status 4 rijden kunt alarmeren, maar dan moet je weten of die status 4 rijdt met bak opgeladen (dan kan je in het huidige gedrag de bak alarmeren en gaat het voertuig mee) of zonder bak (dan kan je momenteel niets).
    Volgens mij is dat het probleem, omdat een voertuig nu niet weet of hij beladen is.

    Als ik iets fout heb hoor ik het graag!

  • Ik zit ook al een tijdje te denken aan verschillende ideeën voor de verbeteringen van het haakarmwagengebruik en zal die ergens deze week eens posten nadat ik alles nog eens goed nagedacht heb. Al heb ik wel 2 bedenkingen bij. Ten eerste is status 4 niet alarmeerbaar voor een reden, want die kan evengoed status 4 zijn met een bak aangekoppeld. Ten tweede Kun je niet verwachten dat het spel alles zal berekenen in je plaats, als de het HA van de kazerne sneller is 3 keer zelf te rijden dan er 2 van een andere kazerne te roepen is dat niet iets dat het spel rekening mee moet houden vind ik.

  • Heb je een punt.


    Wat nu wel een verbeterpuntje zou kunnen zijn; wanneer je gebruik maakt van de alarm- en uitrukregels dat het systeem dan wel rekening houdt met de rijtijden van het benodigde haakarmvoertuig. Had laatst een melding waarvoor een haakarmvoertuig heel Brabant ging doorkruisen om een Hulpverleningshaakarmbak op te halen terwijl er op dezelfde post ook gewoon een Hulpverleningsvoertuig aanwezig was die uit zijn neus stond te peuteren.

  • Ik heb de problemen maar omzeild door gewoon voor elke haakarmbak een eigen vast voertuig te koppelen en niets door andere voertuigen te laten ophalen, plus voertuig op plaats incident houden.

    Dan zal je inderdaad het probleem niet hebben, maar dat doet dan de hele "kracht" achter de haakarmvoertuigen teniet, dan kan je net zo goed gewone HV/TW/CO's hebben. Begrijp me niet verkeerd, in de praktijk weet ik dat veel posten één voertuig en bak hebben en werkt het dus prima realistisch, maar ook velen die één voertuig met meerdere bakken hebben...

  • Ten tweede Kun je niet verwachten dat het spel alles zal berekenen in je plaats, als de het HA van de kazerne sneller is 3 keer zelf te rijden dan er 2 van een andere kazerne te roepen is dat niet iets dat het spel rekening mee moet houden vind ik.

    Je kan inderdaad niet verwachten dat het spel daar rekening mee houdt, maar het zou wel erg fijn zijn dat wanneer je een een voertuig de opdracht geeft zijn bak achter te laten en terug te keren naar de kazerne, direct de opdracht kan geven om weer naar het incident te rijden met een nieuwe bak die bij de kazerne staat.

    Dat het voertuig dan met prio 1 terug naar de kazerne gaat om met de volgende bak op pad te gaan.


    Wanneer men in het echt meerdere bakken naar het incident moet brengen, ga ik er (persoonlijk hé) van uit dat dat allemaal met prio 1 gebeurd en niet met prio 1 heen en zonder blauw terug om de volgende te halen.

  • Ach elke haakarmbak, stelt niks voor. Ze hadden die beter niet in het spel laten komen.


    Als er een melding komt voor een Slangenwagen/haakarmbak. dan is het of of

    Je kan slangenwagen sturen of de haakarmbak.


    Als ze slim zijn om toch gebruik te willen maken, dan komen er meldingen in het spel voor de haakarmbak, en niet of of.

    Op die manier heb je toch nog wat aan de haakarmbak, en niet of of.

  • Dat jij ze niet wilt gebruiken, betekent niet dat ze nutteloos zijn.

    Nee ik gebruik ze ook niet, omdat ik ze ook niet makkelijk vind,


    Maar de spelers die realistisch hun wagens plaatsen, zien er wel de meerwaarde van in. Daarnaast heb je ook nog een groep die niet realistisch bouwt, maar wel graag de haakarmbakken gebruikt, ook omdat dit een realistisch proces is.

  • Dat jij ze niet wilt gebruiken, betekent niet dat ze nutteloos zijn.

    Nee ik gebruik ze ook niet, omdat ik ze ook niet makkelijk vind,


    Maar de spelers die realistisch hun wagens plaatsen, zien er wel de meerwaarde van in. Daarnaast heb je ook nog een groep die niet realistisch bouwt, maar wel graag de haakarmbakken gebruikt, ook omdat dit een realistisch proces is.

    Dat maakt jij ervan, dat ik ze niet wilt gebruiken.

    Heb dat niet gezegd, niet zomaar wat roepen graag.


    Dat jij ze niet gebruik moet je zelf weten is je eigen keus.

    En de realistische spelers moeten dat zelf weten.


    Heb het alleen overgehad dat het of of is meer niet.

  • dat jij vindt dat het niet in het spel moet komen suggereert toch dat je ze niet gebruikt?

    voor de rest, andere spelers vinden het fijn, waarom zeg je dan dat het een nutteloze toevoeging van het spel is?

  • dat jij vindt dat het niet in het spel moet komen suggereert toch dat je ze niet gebruikt?

    voor de rest, andere spelers vinden het fijn, waarom zeg je dan dat het een nutteloze toevoeging van het spel is?

    Wie zeg dat ik ze niet gebruikt dat maakt jij ervan. En mag me mening toch wel geven.

  • Cahjo

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “Inzet haakarmvoertuigen” naar “[FMKS0087] Inzet haakarmvoertuigen”.