NH assistentie Traumaheli

  • Normaalgesproken (in Nederland in ieder geval) wordt er, als de traumaheli wordt gealarmeerd, ook altijd een politie-eenheid gestuurd om de heli op te vangen en te "bewaken".
    Vaak is er een tweede eenheid bij om de arts en verpleegkundige te vervoeren van de landingsplaats naar het incident, als deze te ver uit elkaar liggen.

    Op dit moment zijn er inzetten die je met een A-ambulance en traumaheli kunt afhandelen, zonder politie (NH) ter plaatse te hebben.
    Ik was benieuwd wat jullie er over denken om hier de NH verplichting aan toe te voegen, als de traumaheli ook noodzakelijk is voor de afhandeling.
    (Ja natuurlijk kan je ze altijd samen alarmeren of een A&U gebruiken, maar gezien het "in het echt" ook een verplichting is leek het me mooi om extra realisme toe te voegen).

  • Normaalgesproken (in Nederland in ieder geval) wordt er, als de traumaheli wordt gealarmeerd, ook altijd een politie-eenheid gestuurd om de heli op te vangen en te "bewaken".
    Vaak is er een tweede eenheid bij om de arts en verpleegkundige te vervoeren van de landingsplaats naar het incident, als deze te ver uit elkaar liggen.

    Op dit moment zijn er inzetten die je met een A-ambulance en traumaheli kunt afhandelen, zonder politie (NH) ter plaatse te hebben.
    Ik was benieuwd wat jullie er over denken om hier de NH verplichting aan toe te voegen, als de traumaheli ook noodzakelijk is voor de afhandeling.
    (Ja natuurlijk kan je ze altijd samen alarmeren of een A&U gebruiken, maar gezien het "in het echt" ook een verplichting is leek het me mooi om extra realisme toe te voegen).

    Klinkt indd niet verkeerd🤔 bij de meeste meldingen komt er al politie aan te pas dus waarom zou bij zoiets "speciaals" als het MMT, het niet toevoegen🤔😉

  • Ja dat waren inderdaad mijn twijfelpunten, zeker omdat de traumaheli niet altijd nodig is maar een kans heeft.
    Geen idee of die kansen gekoppeld kunnen worden (politie alleen als de traumaheli er ook is).
    Het probleem omtrent de auto is inderdaad niet te omzeilen, hoewel inderdaad in de praktijk de politie dan ook ter plaatse komt (of nou de heli of de auto komt).
    Bedankt voor jullie inzichten!

  • Ja dat waren inderdaad mijn twijfelpunten, zeker omdat de traumaheli niet altijd nodig is maar een kans heeft.
    Geen idee of die kansen gekoppeld kunnen worden (politie alleen als de traumaheli er ook is).
    Het probleem omtrent de auto is inderdaad niet te omzeilen, hoewel inderdaad in de praktijk de politie dan ook ter plaatse komt (of nou de heli of de auto komt).
    Bedankt voor jullie inzichten!

    Maar nog ff een vraagje als de heli niet nodig blijkt te zijn gaat hij dan ook automatisch terug? Of heb je daar premium voor nodig net als de ambulances?

  • Misschien eerder gaan naar een manier dat de NH benodigheid pas zichtbaar wordt als de lifeliner ter plaatse is, en de lifeliner niet kan beginnen werken zonder die NH. Ook zou ik die dan in het benodighedenkader van de patient die MMT hulp nodig heeft zetten ipv dat van de inzet. Op die manier blijven MMT-auto's gevrijwaard van die benodigheid en ook patienten die geen MMT bijstand nodig hebbben. Deze manier van werken kan dan ook opleveren dat als je 2 patienten met lifeliners moet doen, je 4 NH nodig hebt, welke ik een pluspunt vindt omdat je dan zogezegd een grotere landingsplaats moet bewaken. Over het aantal NH per lifeliner ga ik me echter niet uitspreken.