Tutorial nieuwe leden als ze in team komen

  • Beste allemaal,

    Er is al is een suggestie geweest voor tutorial van de algemene onderdelen en dit is toegevoegd.

    Wij merken zeer regelmatig dat nieuwe team leden soms niet weten welke knop wat doet. Met name delen van meldingen.
    Deze leden reageren zeer vaak ook niet op de chat of op PB heel frustrerend.

    Nu zat ik te denken is het dan niet handig op het moment dat iemand in een Team komt dat er dan bij de knoppen een korte uitleg komt wat deze doen en waar ze voor zijn.
    Ik kan mij nog herinneren toen ik voor eerst in team zat dat er opeens allemaal knoppen bij komen.

    Ik denk dat dit wel de ervaring verbetert voor beginnende spelers.

    Indien dit er al in zit hoor ik het ook graag natuurlijk of als dit al keer voorgesteld is.

    Groetjes,
    Kiek

  • Ik ben van mening dat als je een spel gaat spelen dat je eerst een uit gaat zoeken wat het spel doet, wat de bedoeling is en hoe het werkt. En zoals we nu al heel veel zien in het team, slagen teamleden er al niet eens in om even simpel de regels door te lezen. Laat staan dat ze de uitleg op diverse fora gaan lezen. Overigens door boven de knop te gaan zweven kot er een "pop up" waarbij staat wat de knop doet....

  • Ik ben van mening dat als je een spel gaat spelen dat je eerst een uit gaat zoeken wat het spel doet, wat de bedoeling is en hoe het werkt. En zoals we nu al heel veel zien in het team, slagen teamleden er al niet eens in om even simpel de regels door te lezen. Laat staan dat ze de uitleg op diverse fora gaan lezen. Overigens door boven de knop te gaan zweven kot er een "pop up" waarbij staat wat de knop doet....

    Wat denk je dat er gebeurt als je aan een nieuwe speler eerst even een handleiding voorlegt die gelijk is aan een wetboek qua grootte.

    Uiteraard bij 95 - 99% : leest het niet of stopt met het spel....


    Je hebt nou eenmaal verschillende type mensen op deze wereld. Gelukkig maar, anders wordt het zo saai.

    De één vind leest zich helemaal in voordat die ergens aan begint, de ander begint, kijkt of die het leuk vind en gaat gewoon spelen. Weer een andere vind het makkelijk om een tutorial te volgen. Laat lekker ieder op zijn eigen manier het spel ontdekken.


    Mijn mening is dat een tutorial voor als je nieuw in het team bent zeker een aanvulling is op de bestaande informatie.


    Die pop-up waar je het over hebt, zien het grootste deel van de beginnende spelers niet. Veel beginnende spelers spelen in de app en daar kan je er niet boven gaan "zweven"

  • Wat denk je dat er gebeurt als je aan een nieuwe speler eerst even een handleiding voorlegt die gelijk is aan een wetboek qua grootte.

    Uiteraard bij 95 - 99% : leest het niet of stopt met het spel....

    Ik sluit me hierbij aan ook omdat ik dit zelf heb ervaren. Ik ben namelijk samen met veel andere spelers gewoon begonnen met spelen en d.m.v. dat ben ik er eigenlijk gewoon achtergekomen hoe alles werkt. (Met hulp van vrienden, team en natuurlijk Google maps😄)


    Je kunt niet elke speler verplichten de handleiding of "wetboek" (zoals Jhr1997 het noemde) te lezen voordat hij of zij begint met het spel. De lol is er dan direct af of de verwachting wordt te serieus.


    Het is een spel wat wel eens waar gebasseerd is op wat er in het echt gebeurd. Daarnaast volgen de meeste speler die het spel al een tijdje spelen ook dit forum, het blog/facebook en hebben wel een keer de handleiding gelezen😉


    Ik ben wel een voorstander voor tutorials, dit zou sommige dingen in het spel verduidelijk zoals de kans op bepaalde meldingen, hoe je het beste kunt beginnen, of waar bepaalde benamingen voor staan als: Inzetvoorstellen, voertuig statussen, spraak aanvragen voor ambu of politie, etc.


    "En zoals we nu al heel veel zien in het team, slagen teamleden er al niet eens in om even simpel de regels door te lezen. Laat staan dat ze de uitleg op diverse fora gaan lezen."

    Misschien kun je in het "Nieuws" topic in het team iets kunnen zetten als: "welkom in ons team! Zou je in ons forum je zelf kunnen voorstellen? En ook je onze regels alvorens even kunnen lezen?"


    Als het goed is -wanneer je nieuw bent in een team- gaat de knop "Team" groen knipperen. Wat vaak voor hopelijk de meeste mensen betekent "oh ik heb een melding gekregen"

    De nieuwe dingen staan in het groen en zijn dus ook makkelijk te vinden😉

  • Misschien kun je in het "Nieuws" topic in het team iets kunnen zetten als: "welkom in ons team! Zou je in ons forum je zelf kunnen voorstellen? En ook je onze regels alvorens even kunnen lezen?"


    Als het goed is -wanneer je nieuw bent in een team- gaat de knop "Team" groen knipperen. Wat vaak voor hopelijk de meeste mensen betekent "oh ik heb een melding gekregen"

    De nieuwe dingen staan in het groen en zijn dus ook makkelijk te vinden😉

    [/sarcasm on] Oh werkt het zo.... Dat wist ik niet... Bedankt voor de uitleg..... [/sarcasm off]

    Het probleem is dat ze de basisregels van het team al niet eens lezen!

  • [/sarcasm on] Oh werkt het zo.... Dat wist ik niet... Bedankt voor de uitleg..... [/sarcasm off]

    Het probleem is dat ze de basisregels van het team al niet eens lezen!

    Nee dat is leuk leg je het uit aan iemand die je niet kent en je gaat er van uit dat er ook nog andere mensen dit lezen die dat niet weten. Krijg zo'n soort antwoord🤨😑

    Als ze het niet lezen verwijs je ze er maar naar in de chat goed🤔 Je kan ze niet verplichten en anders gooi je ze maar uit het team😉🤔


    Je kan ook degene die je zich aanmeld ondervragen of hij/zij alles heeft doorgenomen🤔 misschien krijg je dan nog wat terug


    (Ja sorry ik weet niet zo goed wat ik met dat bericht van je moet doen)

  • Ik sluit me bij je aan.
    Als iemand de regels aan zijn laars lapt, gooi je hem er toch uit?

    En: als je de regels gewoon niet te uitgebreid of ingewikkeld maakt, zal het merendeel zich er gewoon aan houden.

    Het is en blijft een spel. Bij ons neemt ook niet iedereen het even serieus.
    De serieuze en lerende spelers melden zich vaak aan bij onze Discord, daardoor weet ik wie er bereid is om zich te ontwikkelen in het spel.
    Bovendien is Discord een mooie manier om met plaatjes etc. een duidelijke handleiding of tips pagina te maken. Deze worden door onze spelers erg gewaardeerd!

    Het kan in mijn ogen daarom ook al helpen om de BBcodes in het teamforum te verbeteren. Plaatjes worden over het algemeen sneller bekeken dan een hele lap tekst, hier valt denk ik nog wat in te winnen. Op deze manier is een externe Discord server al minder snel 'nodig' om een goede teamhandleiding te hebben. Hetzelfde geld voor de teamregels.

  • Dat zijn nou net ander soort tutorials dan hier bedoelt worden., maar dat begreep je denk ik zelf ook al.

    Dat staat er ook... Het gaat alleen om de tutorial om uit te leggen wat de knop delen doet!

    En ja die aanvulling kwam ongeveer gelijktijdig met jouw opmerking.

  • Wel fijn dat je een oud bericht gaat aanpassen..


    Maar volgens mij begrijp je het idee niet helemaal.....

    De intentie van de tutotial die wordt voorgesteld zijn allee "nieuwe" knoppen als je in een team zit. Dus niet enkel de deelknop.

    De deelknop is idd een belangrijke er van, maar nu je het over de normale alarmeerknoppen gaat hebben, snap ik je niet meer... Die hoef je uiteraard niet meer in een tutorial te krijgen als je in een team komt.

    Het gaat dus ook om het teammenu, eventueel de chat, waaronder het envelopje en slotje e.d.

  • Ja wat jij ook al zegt toen CreditCollect het bericht aangepast had was ik het kwijt waar het overgaat.

  • Blijkbaar vind je het makkelijk om je bericht steeds aan te passen tussen andere berichten. Dat is het juist niet voor de begrijpelijkheid....

    Iemand die nu weer gaat lezen, snappen het straks helemaal niet meer. Daarnaast was de eerste keer aanpassen ook al even na mijn reactie.

  • Wel fijn dat je een oud bericht gaat aanpassen..

    Ik zal het niet meer doen, goed... Maar ik kan niet weten dat jij een bericht al aan het beantwoorden bent en je dan geen extra zaken er meer bij kan zetten.


    Volgens mij heeft Kiek het nadrukkelijk over onder andere de knop delen.

    De chat volgen ze niet...

    En de PB die Kiek aanduidt is niet het slotje in de chat.....

    een PB in het team "Prpmeldkamer Nederland/België" is een "ingame mail". En die lezen ze niet. Dat klopt want ook daarin staat het bericht om even op het forum te kijken omdat daar heel veel uitgelegd wordt.


    Maar goed. De mail lezen ze ook niet. Net zo min als het forum. Ik vind het wel grappig dat gedacht wordt dat een tutorial ineens dan wel gekeken gaat worden door een speler.....

  • Omdat het te ingewikkeld wordt anders....


    Hier de uitleg van de knoppen...


    Overigens wel grappig... Want de hele discussie gaat over slechts zes knopjes....

    De knop alarmeren ---> Alarmeert geselecteerd voertuigen

    De knop hoorn/pijltje ---> Alarmeren en volgende melding

    de knoppen Pijltje links en pijltje rechts --> melding verder of melding terug

    Het deelteken ---> Exact hetzelfde teken wat het op social media ook is... Delen van een melding

    De knop hoorn/deelteken/pijltje ---> Alarmeren, delen en volgende melding.


    Voel je vrij om deze uitleg te knippen en te plakken in een berichtje naar die nieuwe leden...

    Het is geen hele lap tekst het zijn 5 regels!


    Het eerste knopje ontdek je meteen... bij je allereerste alarmering. Anders gaan je voertuigen niet

    Deze hele discussie is terug te brengen, en dat schrijft Kiek ook, naar een uitleg van de knop "Met name delen van meldingen."

    Terwijl de deelknop juist een zeer universele knop is...

    Namelijk de knop die je op social media ook vindt om.... Juist ja te delen.

  • Volgens mij snap je echt niet waar het over gaat. Misschien eens een nieuw leeg account gaan openen. Dan staat er: Bouw je eerste brandweer kazerne met een pijl naar de goede knop. Zo'n soort tutorial wordt er bedoeld.


    Dus het wijzen op de chat, op de verschillende soorten knoppen e.d. is juist de bedoeling van zo'n tutorial.

    Ik had het ook niet over de PB zoals jij nu ineens suggereert.

  • Blijkbaar vind je het makkelijk om je bericht steeds aan te passen tussen andere berichten. Dat is het juist niet voor de begrijpelijkheid....

    Iemand die nu weer gaat lezen, snappen het straks helemaal niet meer. Daarnaast was de eerste keer aanpassen ook al even na mijn reactie.

    Blijkbaar val jij graag in herhaling...


    aanpassing 1 --> Dat was niet meer dan de link op een juiste manier.

    aanpassing 2 --> uitleg van de knopjes (ongeveer gelijktijdig met jouw reactie)

    aanpassing 3 --> De uitleg weer verwijderd omdat het te ingewikkeld werd.... De aanpassing maar even in een nieuwe reactie gezet.

  • Blijkbaar val jij graag in herhaling...


    aanpassing 1 --> Dat was niet meer dan de link op een juiste manier.

    aanpassing 2 --> uitleg van de knopjes (ongeveer gelijktijdig met jouw reactie)

    aanpassing 3 --> De uitleg weer verwijderd omdat het te ingewikkeld werd.... De aanpassing maar even in een nieuwe reactie gezet.

    Ik val niet in herhaling. Jij gaat je bericht aanpassen, nadat er al commentaar was geweest op het achteraf aanpassen. Daarnaast klopt het lijstje niet, maar zo'n discussie gaan voeren hebben we volgens mij dit topic niet voor.


    Laten we het nou gewoon over de suggestie hebben...

  • Het gaat dus ook om het teammenu, eventueel de chat, waaronder het envelopje en slotje e.d.

    Tja ik reageer op wat jij schrijft. Je had het hier toch echt over een slotje....


    Dan staat er: Bouw je eerste brandweer kazerne met een pijl naar de goede knop. Zo'n soort tutorial wordt er bedoeld.

    Alleen moet je voor die turorial in een team zitten... en gaat die tutorial dan iedere keer lopen als je opnieuw in een team komt, als je van team verandert?

    Of gaat die tutorial meteen aan het begin spelen...

    Nu zat ik te denken is het dan niet handig op het moment dat iemand in een Team komt dat er dan bij de knoppen een korte uitleg komt wat deze doen en waar ze voor zijn.

    Kiek schrijft een korte uitleg als je in het team komt.... Dus je krijgt ineens midgame een tutorial te doen. Dan zou ik eerder opteren om deze zaken te laten ontdekken via "taken en evenementen"

  • Ik val niet in herhaling. Jij gaat je bericht aanpassen, nadat er al commentaar was geweest op het achteraf aanpassen. Daarnaast klopt het lijstje niet, maar zo'n discussie gaan voeren hebben we volgens mij dit topic niet voor.


    Wel fijn dat je een oud bericht gaat aanpassen..


    Blijkbaar vind je het makkelijk om je bericht steeds aan te passen tussen andere berichten. Dat is het juist niet voor de begrijpelijkheid....


    Niets aangepast... een simpele constatering dat jij in een lopende discussie 2x wijst (en dus herhaalt) op het feit dat ik een aangepast bericht doe....