Tutorial toevoegen voor nieuwe spelers

  • Ik ben laatst gestart in de Duitse versie en daar is sinds 18 augustus (volgens de playstore) een goede tutorial te zien van hoe het spel werkt. Echter als ik een tutorial video kijk van het Nederlandse meldkamerspel die na die tijd pas is gemaakt zie ik totaal geen Nederlandse tutorial voor bij komen.

    Ook was het zo dat je je pas aan kon melden bij een team in de Duitse versie als je de rang Feuerwehrmann / Feuerwehrfrau was, vergelijkbaar met de brandwacht A. Als dat in het meldkamerspel zit, kan dat er dan weer uitgehaald worden of kan er tenminste een tutorial inkomen, want je laat beginnende spelers nu aan hun lot over.

  • https://blog.meldkamerspel.com/

    Staat gewoon een handleiding.

    En voor de dummies ook gewoon nog een video!

    In de app, waar de meeste mensen beginnen, staat alleen een link naar de FAQ van XYreality. Dus die blog.meldkamerspel.com heeft voor de beginnende spelers geen nut.


    Overigens kan het ook geen kwaad om zelf te ontdekken hoe je het spel moet spelen.

    Dat is zeker waar, maar als je op moet gaan zoeken hoe je moet beginnen geef ik het zelfs op als ik met een nieuw spel wil beginnen. Ik wil altijd het naadje van de kous weten, maar als dat gelijk al moet bij het begin van een nieuw spel, dan zoek ik een ander spel om te spelen. Daarnaast is er in de Duitse versie gewoon al een tutorial beschikbaar die in het spel zelf al werkt. Die zou alleen even vertaald moeten worden en dan kan hij zo bij ons in het spel.

    Die tutorial legt alles stap voor stap uit hoe het spel werkt, het is niet die tutorial van "zoek een plaats" "klik op een nieuw gebouw maken". Het is een hele goede tutorial die de basis dingen van het spel helemaal uitlegt, zodat je precies weet hoe het spel werkt, zo hoort een tutorial in een spel ook te zijn vanuit mijn ogen

  • In de app, waar de meeste mensen beginnen, staat alleen een link naar de FAQ van XYreality. Dus die blog.meldkamerspel.com heeft voor de beginnende spelers geen nut.

    In de FAQ van XY staat ook een link naar de blog, dus hij heeft zeker wel nut. En ook kunnen mensen van je team(wanneer je deze een hebt) je daar naar toe wijzen.

    Dat is zeker waar, maar als je op moet gaan zoeken hoe je moet beginnen geef ik het zelfs op als ik met een nieuw spel wil beginnen. Ik wil altijd het naadje van de kous weten, maar als dat gelijk al moet bij het begin van een nieuw spel, dan zoek ik een ander spel om te spelen. Daarnaast is er in de Duitse versie gewoon al een tutorial beschikbaar die in het spel zelf al werkt. Die zou alleen even vertaald moeten worden en dan kan hij zo bij ons in het spel.

    Die tutorial legt alles stap voor stap uit hoe het spel werkt, het is niet die tutorial van "zoek een plaats" "klik op een nieuw gebouw maken". Het is een hele goede tutorial die de basis dingen van het spel helemaal uitlegt, zodat je precies weet hoe het spel werkt, zo hoort een tutorial in een spel ook te zijn vanuit mijn ogen

    Persoonlijk vind ik het ook wel fijn om zelf wat te ontdekken hoe een spel werkt. Die tutorials skip ik altijd zo veel als mogelijk.


    Verder ik denk dat de vertalingen van de duitse tutorial in handen liggen van de devs en het gameteam. Persoonlijk denk ik dat dit bij de devs nog door moet, want als het NL team de vertalingen door had moeten geven was dit na mijn idee wss wel al gebeurd. Hun werken dagelijks hard om alles doen wat nodig is. En ik verwacht dat er veel meer berichten gelezen moeten worden dan die wij voorbij zien komen. En dat dan allemaal naast de normale werkzaamheden van het team.


    Maar goed. De ontwikkeling daarvan ligt in handen van DE en GameTeam. Dus denk dat wij ons hier niet echt zorgen om moeten maken. Lekker laten gaan zou ik zeggen.

  • In de FAQ van XY staat ook een link naar de blog, dus hij heeft zeker wel nut. En ook kunnen mensen van je team(wanneer je deze een hebt) je daar naar toe wijzen.

    Dat klopt, ik zie hem nu ook, alleen staat deze wel helemaal onderaan. En daar gaat het mis bij het team, want nieuwe spelers kunnen zich dus pas aanmelden bij een team als ze 1 à 2 meldingen hebben afgerond, omdat je de rang brandwacht A nodig hebt.

    Persoonlijk vind ik het ook wel fijn om zelf wat te ontdekken hoe een spel werkt. Die tutorials skip ik altijd zo veel als mogelijk.

    Dat begrijp ik en dat doe ik ook meestal, maar daarvoor moeten spelers wel een keuze hebben. Kan ik een tutorial volgen in het spel of ga ik het zelf uitzoeken? Nu moet je het verplicht zelf uitzoeken, wat heel veel spelers wegjaagt.

    Daarnaast was het gewoon een super tutorial die uitlegt hoe je gebouwen moet maken, welke je het beste als eerste kan kiezen (je wordt bijna verplicht om de brandweerkazerne te kiezen) en hoe je meldingen moet afhandelen, dat is voor beginnende spelers ook lang niet altijd duidelijk.

  • Er zijn teams waar mensen in zitten met 0 verdiende credits. Of dit nu nog gaat is mij niet bekend.

    Maar goed. Anders lijken mij 2 meldingen afronden ook niet een heel groot probleem.


    Maar goed. Verder ga ik er ook maar niet op in, want dan krijgen we nog een ellenlange discussie hier.

    Ik wacht gewoon af met welke updates de admins ons verblijden.

    En wil hun nogmaals vanaf hier aangeven hoe blij ik ben met hun werk en inzet voor dit spel.

  • Er zit een link naar de blog onder de nieuwsknop. helemaal bovenaan in de app. Daar staan verder meerdere handleidingen en tutorials(waaronder ook videos) om nieuwe spelers op weg te helpen. Dus 'aan het lot overlaten' lijkt me behoorlijk overdreven.


    Voor wat betreft de ingebouwde tutorial, dit is inderdaad een mooie feature, we gaan overleggen met de ontwikkelaar.

  • MPR

    Heeft het onderwerp van de discussie veranderd van “tutorial en aanmelden voor een team” naar “Tutorial toevoegen voor nieuwe spelers”.
  • Hoi,

    Ik ben naar aanleiding van de vraag over het "mmt-leden overnemen". Op onderzoek gegaan omdat er vanuit de tutorial niet heel duidelijk wordt aangegeven dat er ook een forum of een blog is met de handleidingen voor nieuwe spelers.

    In het blog staat er gewoon duidelijk bij dat je mmt'ers niet kunt overnemen van een ambu post naar een mmt standplaats. Dus dat staat er duidelijk in.


    Waar ik wel met wat verbazing achter ben gekomen is dat je in de browser van Meldkamerspel.com, een tutorial krijgt waar duidelijk aan gegeven wordt dat er nog een blog of forum is. Dit gebeurd ook als je via de app: Meldkamerspel-Politie speelt.

    Maar daar waar iedereen eigenlijk op uitkomt als je meldkamer opzoekt in de app store is de app Meldkamerspel-Brandweer, hier krijg je geen tutorial.

    Alleen een knop nieuw gebouw aanmaken en een bericht krijg je van dit spel. Dat is het...