Toevoegen VEB in meer meldingen

  • Goeieavond,


    Ik zie geregeld bij ons in de regio (22) VEB's naar natuurbranden etc. rijden, ook de AGS wordt er vaak bij gealarmeerd. Misschien is het leuk om die meer in die meldingen in te schrijven.

    Ik heb even door de lijstje met mogelijke meldingen gescrold Ik had zoiets in gedachte:

    NB= Natuurbrand, HB= Heidebrand, BB= Bosbrand/Aantal brandweerposten/Aantal VEB (% waarschijnlijkheid) + Aantal AGS (% waarschijnlijkheid)

    • NB/10/1 (25%)
    • NB/12/1 (50%) + 1 (10%)
    • NB/14/2 (50%) +1 (20%)
    • NB/20/3 (75%) + 1 (40%)
    • NB/30/4 (100%) + 1 (70%)
    • NB/65/8 (100%) + 1 (100%)
    • HB/12/1 (20%)
    • HB/14/1 (80%)
    • BB/12/1 (100%)


    Verder denk ik ook aan zulke voorbeelden:


    • Brand in manege (Astbest)
    • Brand in Kerkgebouw (Astbest, Lood etc.)
    • Brand in ziekenhuis (Radioactief, medicatie)
    • Brand in sporthal (Astbest)

    Ik hoop dat dit een beetje te begrijpen is :)


    Groet Stefan

  • Even snel gekeken. De VEB is nu in 41 meldingen. De AGS in 60 meldingen.


    Ik weet niet of het landelijk zo geregeld is dat de VEB en AGS meegaan naar de natuurbranden, maar de meldingen worden op het landelijke standaard gemaakt, met een aantal uitzonderingen voor de eerste rij meldingen.

    Je kan als je realistisch voor jouw regio wilt spelen, altijd extra VEB en AGS meesturen. Er zullen altijd verschillen blijven tussen de regio en het landelijk standaard.

  • Even snel gekeken. De VEB is nu in 41 meldingen. De AGS in 60 meldingen.


    Ik weet niet of het landelijk zo geregeld is dat de VEB en AGS meegaan naar de natuurbranden, maar de meldingen worden op het landelijke standaard gemaakt, met een aantal uitzonderingen voor de eerste rij meldingen.

    Je kan als je realistisch voor jouw regio wilt spelen, altijd extra VEB en AGS meesturen. Er zullen altijd verschillen blijven tussen de regio en het landelijk standaard.


    Ze horen inderdaad ook niet bij de standaarduitruk (of bij een NBB-peloton), maar worden vaak achteraf (wel prio1) gealarmeerd. Kijken naar schadelijkheid van de rook geloof ik. over het algemeen vaak zeer grote brand. Ik kan zo gauw online ook geen protocol vinden over standaarduitrukken van de VEB, maar vgm gaat dat altijd via de AGS of (H)OvD-B. Het viel mij gewoon op dat je die weinig gebruikt.

  • Beste Community


    Net wat Cahjo aangeeft zodra de belangrijkste update zijn door gevoerd worden alle melden doorgenomen en waar nodig herzien. Als team willen we daar zorgvuldig mee om gaan om de meldingen zo echt mogelijk na te bootsen. Dit gaat dus nog wel even tijd kosten.