Realistische eisen voor meldingen

  • De nieuwe ontwikkelaars hebben duidelijk gemaakt dat het nieuwe opschalingssysteem voor onbepaalde tijd gepauzeerd is. Dat vind ik erg jammer, ik ben benieuwd welke functies we dan wel krijgen, maar dat terzijde.


    Mijn hoop bij het nieuwe systeem was dat we een logische en voorspelbare manier zouden krijgen om (vooral de brandweer) te alarmeren. Ik erger mij er namelijk aan dat er bij een aantal meldingen totaal geen logica lijkt te zijn waarom je de voertuigen moet sturen. Het is mij opgevallen dat vooral de HOVD's en CO's veel vaker vereist zijn dan je zou verwachten.


    Voor de mensen voor wie het onbekend is, dit is hoe het opschalingsmodel in Nederland (zo ver ik weet, ik ben geen expert) eruit ziet:
    Het basisprincipe is dat er altijd maar één iemand is die de leiding heeft.
    Kleine brand = 1 TAS (Tankautospuit)
    Middelbrand = 2 TAS, waardoor er twee bevelvoerders zijn, dus word er ook een Officier van Dienst gealarmeerd.
    Grote brand = 3 TAS + OVD (Officier van Dienst)
    Zeer grote brand = 4 TAS + OVD


    En pas als een zeer grote brand zo groot word dat er een 5e (of meer) TAS'sen gealarmeerd worden, dan komt er ook een tweede OVD ter plaatse, waardoor je weer dubbele leiding hebt, en dan pas moet er een HOVD ter plaatse komen.


    Daarnaast zit je met de Commandovoertuigen, die worden, zo ver ik weet, pas gealarmeerd als het incident zo groot is dat er een kantoor moet zijn om in te overleggen. In het overgrote deel van incidenten, kan dit gewoon op straat, ook als er verschillende disciplines ter plaatse zijn.



    In plaats daarvan hebben we meldingen (snel voorbeeld) dat er maar één TAS ter plaatse is, en een OVD, maar dat er soms ook een HOVD gestuurd moet worden. (Waardoor er 3 niveau's aan leidinggevenden ter plaatse zijn)


    De traagste factor om meldingen op te verwerken ben ik vaak zelf, omdat ik de hele tijd mijn lijst met meldingen moet langslopen omdat er om de haverklap een HOVD en of een CO gestuurd moet worden. Hierdoor moeten er ook in bijna elke kazerne CO's en HOVD's geplaatst worden om maar genoeg capaciteit te hebben om meldingen op te lossen, zodat je geen half uur hoeft te wachten totdat ze er zijn.


    Persoonlijk zou ik het heel fijn vinden, als de meldingen nagekeken kunnen worden zodat de eisen overeenkomen met wat er in het echt ook naartoe gestuurd zou worden, en ook dat je dit kan zien zonder op hulp bij deze inzet hoeft te drukken, of een voertuig te alarmeren, en die direct weer terug te sturen, zodat je het lijstje hebt. In het echt heeft de centralist door de 112 beller al een idee hoe groot het incident is. In plaats van dat het een los systeem is dat de grootte van een melding aangeeft, dat de meldingen dat zelf doen (bijv. Natuurbrand (Groot))


    Dit is natuurlijk veel werk, dus ik vraag me af, of het voor de admins mogelijk is dat de community helpt bij het verbeteren van de meldingen, zodat het een behapbare hoeveelheid werk is. Ik heb geen idee hoe ingewikkeld het precies is, maar ik zou best willen helpen!


    Ik ben benieuwd naar de rest van de meningen, en of het mogelijk is om dit aan te passen :)

  • Ja, maar we spelen de Nederlandse versie. Wij hebben voertuigen die ze de Engelstalige versie niet hebben en vice versa. En de meldingen in andere versies hebben ook eisen die voor hun realistisch zijn
    En je kunt nu niet zien hoe een melding binnenkomt, zonder een trucje te gebruiken of te spieken. Het is leuk om te weten wat je naar meldingen moet sturen omdat je de eisen uit je hoofd kent

  • Laat ik eerst een kort achtergrond verhaal schetsen...


    Onze versie, Meldkamerspel.com, is ontstaan uit Leitstellenspiel.de, een flink aantal jaren terug.
    Bij het "opzetten" van deze Nederlandse versie zijn een groot aantal Duitse meldingen geïmporteerd en alleen vertaald qua benaming.
    Dit zorgt ervoor dat met name meldingen met lagere ID's soms vreemde vereisten hebben, omdat deze gemaakt zijn aan de hand van de Duitse standaarden, en vertaald.




    De suggestie die je hierboven hebt genoemd is exact het opschalingsmodel: het zorgen voor meer realisme binnen de meldingen.


    Dit model zou ervoor zorgen dat:

    • Alle meldingen worden herzien qua vereisten.
      Van toepassing op alle spelers.


    • Alle meldingen starten vanaf kleine brand (1 TS), en vanaf daar opschalen.
      Van toepassing op alle spelers die deze optie inschakelen.


    Achter de schermen zijn wij nog steeds bezig met het opschalingsmodel, maar het grootste probleem is dat - zoals je aangaf - het enorm veel tijd kost om alles te herschrijven.
    Het laten helpen door de community om alle meldingen te herschrijven zal technisch erg lastig worden, omdat dit in tools moet gebeuren die alleen voor intern gebruik zijn...


    Daarbuiten is het zo dat de "onderhandelingen" over dit model - wat in principe het hele spel op de schop gooit - opnieuw moeten beginnen door de wisseling van eigenaar.
    Uiteindelijk zal het zeker komen, maar voor nu kunnen wij geen tijdindicaties meer geven over wanneer dit geïmplementeerd wordt, waardoor wij dit hebben bestempeld als "uitgesteld voor onbepaalde tijd".

  • Even een kanttekening:


    Wat je net schetste met hoe het opschalingsmodel eruit ziet is dat dan voor in het spel of in het echt?


    Want hier in Groningen wordt de OVD direct meegeroepen bij de 1e TS
    Dus woningbrand waar 1 TS opgeroepen wordt komt de OVD ook gelijk mee, net als bij aardgaslekkage etc

  • Landelijk is de standaard bij een Kleine Brand altijd 1 TS.


    Regionaal kan er per meldingsclassificatie worden afgeweken in de inzetvoorstellen.
    In mijn regio (Haaglanden) wordt er met een woningbrand altijd 2 TS, 1 HW en 1 OvD meegezonden, zonder "officiële opschaling".


    Hier zie je dus ook meteen het probleem:
    Groningen heeft als standaard woningbranden met 1 TS en 1 OvD - zoals jij beschrijft - terwijl ze hier al meteen 2 TS, 1 HW en 1 OvD zijn.


    Om deze reden houden wij de landelijke standaard aan (dus 1 TS Kleine Brand, etc.), zodat iedereen gebruik kan maken van het model.
    Hiermee houden we het ook realistisch, omdat je in je eigen "inzetvoorstellen" (lees: A&U) de aantallen kan verhogen, zoals het "in het echt" ook gebeurt.

  • in belgie word er ook een tw meegestuurd


    zou wel eens een weekje willen meelopen in nederland ;)
    kunnen wss veel van elkaar leren

    Dat is ook afhankelijk van zone tot zone zenne ;-).


    Trouwens ivm het opschalingsmodel, je kan als centralist altijd al beslissen om aan de hand van de melding zelf al meer middellen te activeren ;-)

  • Fijn om te lezen!