23-03-2020 Een woord van Wouter

  • Best lezers op het forum,

    We zijn nu bijna 3 maanden verder voor het nieuwe Team meldkamerspel en 5 maanden voor XYrality. Afgelopen weken is er nogal wat reuring geweest binnen ons spel, daarom zou ik jullie eens mijn mening willen delen en op de hoogte stellen van wat er achter de schermen gebeurt.
    Ikzelf heb mijzelf alleen nog een waarnemende functie op de achtergrond toebedeeld en dat vind ik heerlijk. Het is prachtig om te zien hoe het team de taken oppakt om het spel draaiende te houden. Timo heeft al zijn taken overgedragen en speelt het spel niet meer.

    Overgangsperiode
    Sebastian heeft 5 jaar lang heel zijn leven in Leitstellenspiel gestoken. Van nul af aan opgebouwd en kende elke code. Door dit over te dragen op een compleet nieuw team van mensen is vanzelfsprekend erg lastig. En dat blijkt ook wel. Met het doorvoeren van nieuwe updates zie je gewoon dat er meer moeite voor gedaan moet worden om het voor elkaar te krijgen.

    Wat mijn mening is over het Hamburgse bedrijf? Ik ben zelf nogal verdeeld. Aller eerst hebben ze veel mensen, véél, ingezet op Meldkamerspel. Dan zou je verwachten dat de ontwikkelingen ook dus 10x zo snel zouden gaan. Dat blijkt in de afgelopen periode dus niet het geval. Ze hebben natuurlijk zelf ook hun eigen koers ingeslagen die niet ongezien is gebleven. Zo zijn er meerdere versies van het spel aangemaakt in nog veel meer talen. Ik heb daar mijn twijfels over, want moet je daarvoor allemaal support gaan leveren? Het grootste verschil zit hem er nu in dat Sebastian alles in zijn eentje deed, en dus ook letterlijk niet meer kon doen, ook niet meer versies. Wij mochten al van geluk spreken dat hij het aandurfde om ook een aparte NL versie te maken. Nu er meer mensen aan werken gaan ze dus uitbreiden. Ja er moet dus ook meer geld verdient worden, logisch. En ik ben allang blij dat dat in deze vorm gebeurt dan door ons spel ingrijpend te veranderen. We moeten er helemaal niet aan denken dat onze 'free-to-play' mentaliteit aangepast zou worden. En dan horen dan zo nu en dan de coins-aanbiedingen bij.

    In de afgelopen maanden is nogal ter discussie gekomen over hun reactiesnelheid. Tijdens de overgangsperiode ging het wel goed. Hadden we een vast aanspreekpunt. Later kwamen er veel nieuwe developers bij die allemaal wat vonden, maar geen van alle op een algemene vraag antwoordde. De afgelopen weken tijdens de server-updates is dat ook wisselend. Voor de AT-update hebben we gewoon echt 'tijd' gekregen en dat zag je eigenlijk direct aan de betreffende medewerker die direct reageert. Dit is nou eenmaal hun werkwijze, ik denk dat hier weinig aan te veranderen valt.

    Nederland proefkonijn?
    Het is altijd zo geweest, en nog steeds zo. Nederland is 40x kleiner dan Duitsland in aantallen spelers. Toch als je het vergelijkt met de hoeveelheid support die we ontvangen is dat nog steeds op het zelfde niveau als bij Sebastian. 1:5 ipv 1:40. Wel is deze verhouding op hun servers nu duidelijk zichtbaar. Op dit moment van schrijven zijn wij over gezet op de XY interne servers. DE draait nog (zoals origineel) extern. Tenminste, dat is wat wij momenteel weten, er wordt veel verschoven vanwege de drukte. Als wij een soepele server hebben gaan ze dit 40x opschalen en de Duitsers overzetten. Er werd vermeld dat er voor het weekend (voor de 2x credits actie) extra hardware was besteld vanwege de reeds verwachte drukte. Deze hardware is door de huidige virus situatie niet geleverd. Waarom dan toch de actie is doorgezet is mij onbekend. Onverstandig in mijn ogen. Duitsland heeft overigens ook deze actie gekregen; ook daar liep de externe server vast. Feit blijft, het spel wordt totaal nu bijna 80% meer gespeeld als normaal.
    Of wij echt een proefkonijn zijn is ontkent door XY. De UK versie is nog kleiner en daar worden vaak de test eerst uitgevoerd.

    Server
    Meldkamerspel is een spel dat op een server draait. Er moeten namelijk berekeningen worden uitgevoerd om dit draaiend te houden. Het is dus niet een simpele 'website' met gegevens die naar jou gestuurd worden, nee, elke actie moeten gegevens voor berekend worden. Als makkelijk voorbeeld: De tijd in het alarmeringsscherm hoe lang een voertuig onderweg is. Voor elke locatie moet de route opnieuw berekend worden. Herinneren jullie nog de oude (maar een paar jaar oude) navigatie systemen die er makkelijk een minuut over deden om mijn route van huis naar Zeeland te berekenen? Deze routebeschrijving draait dus ook niet bij google-maps, maar bij onze eigen servers. En zo worden er dus véél berekeningen uitgevoerd.

    Al deze rekenkracht moet dus van een computer komen. En om meldkamerspel voor heel Nederland beschikbaar te houden heb je dus al (schatting) 10 stevige game-pc's nodig die vol continue draaien. Aller eerst, wat kost dit? Die inkomsten komen uit de aankopen van coins. Want van reclame inkomsten zal het niet komen. Dat ene bannertje op de site? Ik heb persoonlijk zelfs ad-blocker. Daarom zijn er zo ongelovelijk veel andere sites (kranten/tweakers etc) die abonnementen aanbieden. En mocht er ooit een tijd komen dat je op de app versie reclame gaat bekijken voor gratis coins kun je mij afvoeren, dat is wel zo verschrikkelijk.

    Rekenen we dit dus nog even door naar Duitsland, dan heb je dus 400 stevige game-pc's nodig. En als we dit in de afgelopen dagen 80% hoger belasten. Moeten de mensen van XY even dubbel zo veel PC's inkopen? Daar zijn ze dus aan begonnen maar om dat binnen 1 week in corona tijden te regelen is bijna onbegonnen werk.

    Afgelopen weekend
    'We wanted to give players something nice during these times.' Een geweldig gebaar wat mij betreft. We hebben momenteel een Lente-event lopen met coins. We hebben een compensatie event gehad vanwege server problemen (die nog niet opgelost zijn helaas). Als je mij zou vragen had ik ze niet gegeven. Aller eerst zijn natuurlijk de problemen nog niet opgelost. En ten tweede om nu én een 2x credits én coins te geven? Goed. We zijn en blijven Nederlanders, en voornamelijk Hollanders. Als er wat te pakken valt willen we het. Prima. En dat is ook geregeld.

    Ik weet niet of het van belang is om hier te melden, maar ik lees ook nog wel eens met een schuin oog het forum van Leitstellenspiel mee. Ook daar zijn ze niet mild om hun mening te delen en toch lijkt men daar meer medeleven te tonen. 'Laten we met z'n alle minder team-events plaatsen om de server te sparen' was een van de opmerkelijke reacties. Het klinkt stom maar meelezen in DE heeft vaak zijn voordelen, als men daar een goed idee heeft, kunnen wij die vaak mee krijgen. Werkt ook andersom, hebben wij een geniaal idee, moeten we dat voor meer succes in Duitsland ook aanprijzen. Alleen zijn onze Nederlandse ideeën vaak in Duitsland ook al bedacht...

    Uitleg XYrality
    Ik heb daarnet even een discussie gevoerd met aanspreekpartner van XY. Hieronder vind je de belangrijkste conclusie. Ik kan er namelijk alleen maar begrip voor opbrengen, en hopelijk jullie ook.
    "Yeah, I mean, the event probably did not help, for sure. We wanted to do something nice for the players, we wanted to see if this event is something that they might enjoy. Honestly, I believe the servers would have suffered either way. Some services unfortunately also do not scale that well (routing and mission status updates (rood/oranje/groen missie icoon)) and we are on those as well. Overall I can only guarantee you that in the history of SHPlay never have more people working on improvements of the game and the server infrastructure. We do everything we can."
    Nou is het niet zo heel lastig om meer mensen aan het werk te zetten dan in de Sebastian tijdperk, want hij was toch de enige. Maar ik kan alleen maar achter hun uitleg staan, ze doen serieus meer werk leveren. Alleen zien wij daar als speler, maar ook het Team Meldkamerspel daar weinig van. Vooral dat stukje 'do not scale that well' is wel interessant. Even een extra servertje bij prikken is niet zo eenvoudig als het lijkt.
    "I really hope the players understand that the situation these days is a bit crazy for everyone, but that we are not ignoring the server situation but working on it, that is why we also spend a lot of hours over the weekend on it"

    Op alle plaatsen moeten we de komende weken aanpassen. Ook ik moet grotendeels thuis werken (ondanks mijn cruciale beroep) en dat vraagt van iedereen wat.
    Blijf thuis, speel overdag Meldkamerspel, en doe 's avonds iets anders ;)

    Wouter

  • wouter het zijn niet alleen nederlanders he die dit spelen maar ondertussen ook al vele belgen(vlamingen)

    Daar waar ik nederlanders schrijf bedoel ik uiteraard ook vlamingen. Maar ik denk dat mijn gezegde over gierige hollanders bij vlamingen minder op gaat ;)

  • Nu had ik al begrip voor onze Duitse kant, maar dat is alleen maar versterkt. Heel fijn om dit zo te horen, en ik deel je mening.


    Er zijn dus wel inzichtelijke fouten gemaakt door hun, maar even serieus - wie maakt die niet? Echter moest ik wel hartelijk lachen om de nuchtere en empathische reactie van de Duitse kant. "Minder teaminzetten maken om de server te sparen". Ik bedacht me in één keer of Nederlanders dit ook gaat lukken. Een dikke vette nee is waar ik op uit kwam. We zien iets, het is gratis, we willen het, we zullen het krijgen ook.


    Corona virus als voorbeeld, wij als Nederlanders een "nuchter" volkje is de grootste grap van dit decennium. We slaan toiletrollen in alsof het de volgende euro is. Dit draag ik dus ook mee op "minder teaminzetten".


    Ik zou mij hier prima aan kunnen houden, maar dat is ook omdat MKS voor mij een achtergrondproces is, geen voorgrond, aangezien ik een bedrijf aan te sturen heb op alle uren van de dag, naast mijn dagelijkse crisisoverleggen op Facetime. Ik heb mijn handen vol hoe dan ook.


    Echter moet ik hier nu ook bij zeggen dat de gedachte achter het lente evenement en de 2x credit actie écht gewaardeerd werd door mij, zeker nu ook de redenering hierachter bekend is geworden. Dat ze willen meedenken en mensen een klein beetje op willen fleuren in deze grimmige tijden is lovenswaardig, echter ontbrak het gewoon - uit pure overmacht - aan de uitvoering.


    Dus bij deze, ik neem ze op dat punt niks kwalijk. Wat ik wel een klein beetje kwalijk vind is dat ze zó veel personeel hebben, maar ondertussen ook naar álle markten aan het uitbreiden zijn. Tuurlijk, meer inkomsten = meer personeel. Maar daarmee is het hoofdprobleem niet opgelost, het mag niet eens de term pleister dragen. Ik denk dat ze hierin iets te ambitieus op aan het inzetten zijn, maar dat is gewoon mijn mening.


    Om even als afsluiter: Ik wens iedereen die thuis zit wegens Corona de beste wensen, en voor degenen hier met een vitaal beroep ook de beste wensen en sterkte. Het is nu niet makkelijk in Nederland. Laten we het allemaal niet moeilijker maken door "echo-kamer" gedrag, waarin klachten keer op keer, op verschillende intensiteiten van agressiviteit, aan worden gedragen.

  • Ik begin met mijn excuses aan te bieden: sorry!


    ik heb de afgelopen tijd vaak genoeg geklaagd over de ontwikkelaars dat de server niet werkt en dat ze daar iets aan zouden moeten gaan doen. Vaak kregen we terug dat er veel zieken waren en dat ze daarom niet zo snel iets aan die serverfouten konden doen. Dat schoot toen bij mij even in het verkeerde keelgat, vooral ook doordat we toen al een tijd werden overvallen door serverfouten. Ik heb toen te snel gereageerd, maar ik wist helaas ook niet dat er heel veel bij komt kijken om dit spel draaiende te houden.
    Sinds dit bericht van @Woukaa zie ik dat er heel veel komt kijken om zo'n spel als dit draaiende te houden. Zeker omdat dit spel nog in ontwikkeling is en er steeds maar weer nieuwe voertuigen, meldingen en functies bijkomen en laten we natuurlijk de nieuwe spelers niet vergeten. In de 10 maanden dat ik dit spel nu speel zijn er bijna 2x zoveel spelers bijgekomen waardoor de server erg op de proef wordt gesteld. Dat merken we aan de vertragingen of gewoon doordat de server er helemaal uitklapt.


    Nu ik begrijp dat er echt heel veel nodig is om dit spel speelbaar te houden, vind ik het zelfs fijn om te zien dat het niet eens zo vaak gebeurd dat de serverfouten optreden. Helaas zijn we allemaal mensen en mensen hebben eenmaal de neiging om alleen de negatieve dingen te onthouden. Ik zelf doe dat ook en dat geef ik eerlijk toe. Maar als we even kijken naar het aantal serverfouten, op gister na en die keer van de 2x credits actie, wat eigenlijk toen al voorspeld was dat er vertragingen op zouden treden, hebben we de afgelopen maand geen serverfouten gehad. Het aantal uur dat er vertragingen zijn en het aantal uur dat we gewoon normaal kunnen spelen is zo'n groot verschil, dat het aantal uur dat we vertraging hebben bijna verwaarloosbaar is.
    Eigenlijk zijn we met zijn allen veel te verwend; we hebben jaren, zover ik kan teruglezen, normaal kunnen spelen zonder dat er serverfouten zijn, nu we een paar keer serverfouten gehad hebben, verdeeld over een aantal maanden, vind ik niet meer dan redelijk. Het heeft jaren lang goed gewerkt en als het dan een paar keer fout gaat zijn we er als de kippen bij om te zeggen dat er iets moet gebeuren (ik heb daar ook aan mee gedaan). Ik vind het zelfs wel normaal als de server het een paar keer begeeft met meer dan 100.000 accounts en dagelijks duizenden mensen die het spel spelen. Eigenlijk vind ik het zelfs een compliment waardig om te zeggen dat het zo fijn is dat de server er zo vaak NIET uitklapt!


    Daarom wil ik mijn dank nu uitspreken aan iedereen die helpt om het spel draaiende te houden(de ontwikkelaars) en degene die zorgt dat er communicatie is tussen de ontwikkelaars en de spelers van Meldkamerspel. Graag wil ik alle Admins en moderators van Meldkamerspel bedanken dat ze toch weer zorgen dat er elke maandag een (paar) nieuwe melding(en) in het spel zitten. Ook is het fijn dat ze suggesties goed of afkeuren, vragen beantwoorden en fouten doorgeven aan de ontwikkelaar. Jullie hebben allemaal vertrouwen. Ik heb er vertrouwen in dat binnenkort (dagen, weken, maanden) kunnen zeggen dat de serverfouten tot het verleden horen.


    graag zou ik willen afsluiten met een vraag: Hoe kunnen wij, spelers van meldkamerspel, zorgen dat de server heel blijft en dat we de ontwikkelaars kunnen steunen, zodat we later ook nog zeker kunnen zijn dat we dit spel kunnen blijven spelen?


    nogmaals mijn dank aan alle mensen die zorgen of hebben gezorgd dat dit spel nog steeds bestaat en dat er nog steeds nieuwe functies worden toegevoegd aan het spel. Zonder al deze mensen zou dit spel niet hebben bestaan of niet meer bestaan!


    MVG


    Thijmen