Verzameltopic voor alle korte/snelle vragen en antwoorden!

• Een klein simpel vraagje, met betrekking tot het tekenen voor mijn verzameling. Heeft iemand foto('s) van een USAR quad? Vind enkel 2 foto's van STH quad, maar vind die van USAR nergens. Dus als iemand die heeft, graag. Het liefst in de richting waarop ik teken ook, als het echt niet anders gaat dan zal ik uitzonderlijk ik andere richting moeten gaan tekenen

Ik heb je een linkje gestuurd met een foto

• De melding verward persoon, wordt die aangepast naar een persoon met onbegrepen gedrag? Aangezien de politie en ambulance deze therm gebruiken.

Er zit een verschil tussen een verward persoon en een persoon met onbegrepen gedrag...

Verschil is dat die met verward gedrag zich nog redelijk naar de maatstaven van de maatschappij kan gedragen, maar bijvoorbeeld niet weet welke dag het is, of het ochtend of avond is, et cetera. Denk hierbij aan dementerenden of mensen met een delier.

Een persoon met onbegrepen gedrag laat vaak fysiek of verbaal geweld zien, naar zichzelf of de omgeving, zonder duidelijke oorzaak. Dit is gedrag wat voor die persoon een duidelijke oorzaak heeft, maar voor de buitenstaander vaak niet begrepen wordt. Denk hierbij aan mensen in een psychose of onder invloed van middelen.

Beiden termen worden dus gewoon naast elkaar gebruikt, alleen hoor je eerder "hij is een beetje in de war" dan "verward persoon".

• Er zit een verschil tussen een verward persoon en een persoon met onbegrepen gedrag...

Verschil is dat die met verward gedrag zich nog redelijk naar de maatstaven van de maatschappij kan gedragen, maar bijvoorbeeld niet weet welke dag het is, of het ochtend of avond is, et cetera. Denk hierbij aan dementerenden of mensen met een delier.

Een persoon met onbegrepen gedrag laat vaak fysiek of verbaal geweld zien, naar zichzelf of de omgeving, zonder duidelijke oorzaak. Dit is gedrag wat voor die persoon een duidelijke oorzaak heeft, maar voor de buitenstaander vaak niet begrepen wordt. Denk hierbij aan mensen in een psychose of onder invloed van middelen.

Beiden termen worden dus gewoon naast elkaar gebruikt, alleen hoor je eerder "hij is een beetje in de war" dan "verward persoon".

Ik ben het hier niet mee eens. Tot recent werd de term verward gedrag voornamelijk gebruikt door hulpdiensten, echter gaan deze nu over op onbegrepen gedrag omdat dit minder nadruk legt op de persoon. Het lijkt alsof er niet perse iets mis is met de persoon, maar dat de omgeving die persoon niet begrijpt. Het gaat dus in principe over hetzelfde, echter met een meer objectieve/nette benaming, en niet perse een heel ander fenomeen. Je moet het eerder zien als synoniemen.

Heb net dit artikel gevonden wat deels hierop aansluit: Verward of onbegrepen?

Brandweervrijwilliger

• Ik ben het hier niet mee eens. Tot recent werd de term verward gedrag voornamelijk gebruikt door hulpdiensten, echter gaan deze nu over op onbegrepen gedrag omdat dit minder nadruk legt op de persoon. Het lijkt alsof er niet perse iets mis is met de persoon, maar dat de omgeving die persoon niet begrijpt. Het gaat dus in principe over hetzelfde, echter met een meer objectieve/nette benaming, en niet perse een heel ander fenomeen. Je moet het eerder zien als synoniemen.

Heb net dit artikel gevonden wat deels hierop aansluit: Verward of onbegrepen?

Het mag dat jij het er niet mee eens bent.

Deze simpele verpleegkundige werkt al heel wat jaartjes in de zorg, met beiden. In beide gevallen kan iemand er niets aan doen dat ze zich zo gedragen. Het is echter wel zo dat verward gedrag vaak een medisch onderliggende oorzaak heeft, wat goed te behandelen is.

Het is inderdaad zo dat beiden een grijs gebied zijn, met allebei overlappen in dezelfde klachten/symptomen etc. Dit maakt het lastig om heel duidelijk te zeggen met welk gedrag we te maken hebben. Hier is per casus meer/extra onderzoek voor nodig, door een arts in het ziekenhuis.

Kortom, het is erg complex om alle informatie in 1 of 2 berichtjes uit te typen, hierom heb ik in mijn eerste bericht een korte, wat ongenuanceerdere scheiding gemaakt tussen beiden.

• Wellicht een al veel eerder gestelde vraag, maar ik kom via de zoekfunctie geen antwoord tegen...

Heeft de VR Flevoland geen eigen AB of ABH? En zo nee, vanuit welke kazerne uit een van de omliggende regio's komt deze dan, mocht inzet in Flevoland nodig zijn?

• Wellicht een al veel eerder gestelde vraag, maar ik kom via de zoekfunctie geen antwoord tegen...

Heeft de VR Flevoland geen eigen AB of ABH? En zo nee, vanuit welke kazerne uit een van de omliggende regio's komt deze dan, mocht inzet in Flevoland nodig zijn?

Voor zover ik op andere websites kan vinden zou dit de functie van de 25-8185 moeten zijn. Op brandweervoertuigenonline.nl staat die als VZ-AH aangegeven.

• Deze TS is toch al vaker geprobeerd in andere regio's? Volgensmij was er ook eentje in amsterdam een tijdje geleden.
    Denk overigens niet dat deze toegevoegde waarde heeft in het spel tenzij er echt iets opmerkelijks aan is zoals een grotere pomp of watercapaciteit

Brandweervrijwilliger

• Deze TS is toch al vaker geprobeerd in andere regio's? Volgensmij was er ook eentje in amsterdam een tijdje geleden.
    Denk overigens niet dat deze toegevoegde waarde heeft in het spel tenzij er echt iets opmerkelijks aan is zoals een grotere pomp of watercapaciteit

Misschien een klein beetje off-topic, maar dit is exact hetzelfde voertuig als destijds in Amsterdam. Overigens staat het voertuig nu al weer enkele weken defect bij Kenbri Numansdorp. De proef is pas half december gestart.