Verzameltopic voor alle korte/snelle vragen en antwoorden!

  • Ik heb een aantal waterreddingsposten met een reddingsboot (grote en kleine). Posten staan op beschikbaar, uitbreiding is voltooid (en staat op beschikbaar). Voor ieder schip een Kapitein opgeleid en personeel (zonder opleiding) op de post beschikbaar. Als ik nu de reddingsboot naar een melding stuur krijg ik de melding: heeft geen geschikt personeel beschikbaar (minimaal 2 personen) of het personeel heeft niet de juiste opleiding


    Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

  • De kleine en grote reddingsboot hebben minimaal 2 opgeleide personen (Kaptein) nodig.

    (Ik heb bij de instelling van de boten ook maximaal 2 personen ingesteld en de juiste personen toegewezen aan de boten.)


    Voor de KW-Boot (Kustwachtboot) heeft je personeel (Minimaal 2) de opleiding Kaptein EN Waterhandhaving nodig!!!

  • De kleine en grote reddingsboot hebben minimaal 2 opgeleide personen (Kaptein) nodig.

    (Ik heb bij de instelling van de boten ook maximaal 2 personen ingesteld en de juiste personen toegewezen aan de boten.)


    Voor de KW-Boot (Kustwachtboot) heeft je personeel (Minimaal 2) de opleiding Kaptein EN Waterhandhaving nodig!!!

    Ik heb hier zelf 1 persoon kapitein en 1 persoon waterhandhaving.

    Dat werkt ook.

  • De kleine en grote reddingsboot hebben minimaal 2 opgeleide personen (Kaptein) nodig.

    (Ik heb bij de instelling van de boten ook maximaal 2 personen ingesteld en de juiste personen toegewezen aan de boten.)


    Voor de KW-Boot (Kustwachtboot) heeft je personeel (Minimaal 2) de opleiding Kaptein EN Waterhandhaving nodig!!!

    Terwijl iedereen weet dat je maar 1 kapitein op een schip moet hebben anders klopt het spreekwoord niet... :);)

  • Vraagje:


    Moet de volledige bezetting van een voertuig opgeleid zijn om het inzetbaar te maken? Bijv. Als ik een commandovoertuig koop en 3 man personeel toewijs, moeten ze dan allemaal opgeleid zijn? Of kan ik slechts 1 opgeleid personeelslid toewijzen, de andere twee onopgeleid, en het voertuig inzetten met dezelfde efficientie?

  • Vraagje:


    Moet de volledige bezetting van een voertuig opgeleid zijn om het inzetbaar te maken? Bijv. Als ik een commandovoertuig koop en 3 man personeel toewijs, moeten ze dan allemaal opgeleid zijn? Of kan ik slechts 1 opgeleid personeelslid toewijzen, de andere twee onopgeleid, en het voertuig inzetten met dezelfde efficientie?

    1 opgeleide is voldoende.


    Je hoeft de andere ook niet toe te wijzen ..zorg voor voldoende personeel op post en het systeem neemt vrij personeel zelf mee.

  • Dat is niet 100 procent correct. terwijl 1 opgeleid personeelslid voldoende is voor een selectie voertuigen te doen uitrukken (vb Ha, CO, DA-AGS, Lifeliner, politiehelie, OVDG ...) vullen ze niet aan met onopgeleid personeel.

    Er zijn ook voertuigen die een minimale bezetting nodig hebben die hoger ligt dan 1 (bvb de ME voertuigen, WO, TS-OR, PM-OR, SB, SAR-heli; AT-O)

    En voertuigen die niet met de maximale bezetting uitrukken ronden hun inzetten minder snel af dan voertuigen met maximale bezetting.

  • En voertuigen die niet met de maximale bezetting uitrukken ronden hun inzetten minder snel af dan voertuigen met maximale bezetting.

    Dat stukje geld eigenlijk alleen voor voertuigen als de TS.

    Er zit geen verschil in snelheid of je bijvoorbeeld een VEB vol stuurt of met 1 persoon.

  • Ik heb een probleem met mijn MSA voertuigen. Tijdje terug hier al een keer aangekaart. Toen had ik het probleem dat mijn MSA altijd mee ging als ik mijn TS allarmeerde. Wat toen niet echt verklaarbaar was.

    Ik heb toen op advies gekeken om een eigen voertuigcategorie aan te maken. Maar zit nu met het probleem dat mijn MSA's al een tijdje niet inzetbaar zijn. In mijn inzetvoorstellen blijven ze op een kruisje staan. Er is een trekkend voertuig beschikbaar, de MSA staat ingesteld op een willekeurig trekkend voertuig en ik heb het geprobeerd door ze in een eigen categorie te zetten en in de standaard categorie. Maar op geen van beide manieren komen ze beschikbaar. Ik heb ook de alarmering toen veranderd in de inzetvoorstellen naar de eigen categorie. Maar dat doet ook niks.

    Ik heb geen idee hoe ik het nu moet fixen om via mijn inzetvoorstellen de MSA beschikbaar te krijgen....iemand die me daar mee kan helpen?

  • Ik heb een probleem met mijn MSA voertuigen. Tijdje terug hier al een keer aangekaart. Toen had ik het probleem dat mijn MSA altijd mee ging als ik mijn TS allarmeerde. Wat toen niet echt verklaarbaar was.

    Ik heb toen op advies gekeken om een eigen voertuigcategorie aan te maken. Maar zit nu met het probleem dat mijn MSA's al een tijdje niet inzetbaar zijn. In mijn inzetvoorstellen blijven ze op een kruisje staan. Er is een trekkend voertuig beschikbaar, de MSA staat ingesteld op een willekeurig trekkend voertuig en ik heb het geprobeerd door ze in een eigen categorie te zetten en in de standaard categorie. Maar op geen van beide manieren komen ze beschikbaar. Ik heb ook de alarmering toen veranderd in de inzetvoorstellen naar de eigen categorie. Maar dat doet ook niks.

    Ik heb geen idee hoe ik het nu moet fixen om via mijn inzetvoorstellen de MSA beschikbaar te krijgen....iemand die me daar mee kan helpen?

    Verklaarbaar is het wel, de MSA Is technisch in het spel ook een TS.


    Als je een eigen voertuigcategorie invult bij alle MSA en bij allemaal exact hetzelfde, dan kan je daarna bij het aanmaken inzetvoorstellen die specifieke inzet voorstel kiezen (staan in een apart tabje daar).

    Als je dat combineert met het vinkje allesn als eigen type alarmeren in de voertuigen moet het goed gaan.


    Anders kan je beter even een screenshot sturen van de instellingen van je voertuig, je inzetvoorstel en het meldingsscherm waar je het kruisje bij dat inzetvoorstel ziet staan.

  • Bij mij geef ik niet de aanhangers, maar de ts'en een aparte voertuigcategorie terwijl geen van beide enkel voor hun eigen categorie gealarmeerd word. Dan gebruik ik mijn eigen voertuigcategorie altijd om minstens 1 echte ts op een inzet te krijgen en de rest vul ik aan met de standaard regel voor ts want aanhangers tellen wel als ts als er al een andere ts aanwezig is. (was me toch zo gezegd en ik heb nog geen problemen)

  • Hey!


    Iemand die weet hoe de staanplaatsen voor ambulances in de brandweerkazerne werken? Ik heb de uitbreiding gedaan, staat beschikbaar (nog geen ambu gekocht in de kazerne) maar ik zie geen optie om een 2e (of 3e) ambu staanplaats te kopen... Terwijl ik zie bij mijn teamleden dat dit wel degelijk mogelijk is. Ik bouwde tot nu toe altijd een apart ambulancestandplaats gebouw bij de kazerne...

    Het enige dat ik zie is dit (zie bijgevoegde foto)


    In België (vooral West-Vlaanderen) staan de ambulances in de brandweerkazerne en dat zijn er dus 2 of 3...

  • Hey!


    Iemand die weet hoe de staanplaatsen voor ambulances in de brandweerkazerne werken? Ik heb de uitbreiding gedaan, staat beschikbaar (nog geen ambu gekocht in de kazerne) maar ik zie geen optie om een 2e (of 3e) ambu staanplaats te kopen... Terwijl ik zie bij mijn teamleden dat dit wel degelijk mogelijk is. Ik bouwde tot nu toe altijd een apart ambulancestandplaats gebouw bij de kazerne...

    Het enige dat ik zie is dit (zie bijgevoegde foto)


    In België (vooral West-Vlaanderen) staan de ambulances in de brandweerkazerne en dat zijn er dus 2 of 3...

    Zodra je de uitbreiding hebt kun je ambulances plaatsen op je beschikbare parkeerplaatsen van je brandweer kazerne. 1 uitbreiding is dus voldoende voor zoveel ambu's als dat je kwijt kan naast je brandweer voertuigen.

  • Dat is niet 100 procent correct. terwijl 1 opgeleid personeelslid voldoende is voor een selectie voertuigen te doen uitrukken (vb Ha, CO, DA-AGS, Lifeliner, politiehelie, OVDG ...) vullen ze niet aan met onopgeleid personeel.

    Er zijn ook voertuigen die een minimale bezetting nodig hebben die hoger ligt dan 1 (bvb de ME voertuigen, WO, TS-OR, PM-OR, SB, SAR-heli; AT-O)

    En voertuigen die niet met de maximale bezetting uitrukken ronden hun inzetten minder snel af dan voertuigen met maximale bezetting.

    Dit wilde ik weten! Bedankt

  • Dat is niet 100 procent correct. terwijl 1 opgeleid personeelslid voldoende is voor een selectie voertuigen te doen uitrukken (vb Ha, CO, DA-AGS, Lifeliner, politiehelie, OVDG ...) vullen ze niet aan met onopgeleid personeel.

    Er zijn ook voertuigen die een minimale bezetting nodig hebben die hoger ligt dan 1 (bvb de ME voertuigen, WO, TS-OR, PM-OR, SB, SAR-heli; AT-O)

    En voertuigen die niet met de maximale bezetting uitrukken ronden hun inzetten minder snel af dan voertuigen met maximale bezetting.

    En hoe zit het met de kustwacht vaartuigen? Klinkt niet logisch dat op bijv een reddingsboot alle 6 bemanningsleden Kapitein moeten zijn om de afrondingssnelheid optimaal te houden

  • En hoe zit het met de kustwacht vaartuigen? Klinkt niet logisch dat op bijv een reddingsboot alle 6 bemanningsleden Kapitein moeten zijn om de afrondingssnelheid optimaal te houden

    ze hebben allemaal een opleiding nodig, maar je hoeft ze niet vol te hebben om in te zetten.